Re:wheelie

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » wo mei 21, 2003 11:25 am

Wytze schreef:
[
Enduro schreef:
Heren, ik heb 2 problemen met wheeliën:

1. Als ik eenmaal ga remmen, sta ik zo stil. Dan sta ik stil op m"n achterwiel. Wheelie ik te langzaam? Ik doe het in 22-21.
2. Mijn balans links/rechts is slecht. Misschien komt het omdat mijn zadel vrij hoog staat? Ik kan deze niet lager zetten vanwege mijn achterdemper.

Ik haal nu een 20 a 30 meter.

zwaarder verzet, heb ik zelf gemerkt, had op mijn SingleSpeed eerst 36-28 en nu 22-14 en met dat zwaardere verzet gaat het 10x beter. Zo heb je beter evenwicht omdat je wiel harder draait (mijn theorie dus waarschijnlijk onzin).
Zit nu op zo"n straatlengte (200m) maar wel alleen op m"n SS hardtail op m"n Fully lukt het minder goed

Mijn Wheelie"s eindigen nu altijd omdat ik niet zo best kan sturen, dus eindig ik op de stoep, in de berm, tegen geparkeerde auto"s, enz. ::) :? Iemand daar nog advies voor??

je kunt je met je stuur de kant op gaan sturen waar je heen wil op een of andere manier gaat hij dan ook die kant op, anders kun je altijd nog met je knieen sturen em met je gewicht ;D

jojo

Bericht door jojo » wo mei 21, 2003 8:39 pm

Had ik laatst ook geprobeerd (bochtje dan), maar dan raak ik gelijk uit balans :( of is er nog een makkelijkere manier voor een bochtje?????? (vast niet ???)

Gast

Bericht door Gast » do mei 22, 2003 11:39 am

Niet met je stuur sturen maar vooral met je ass.

Xtuv

Bericht door Xtuv » do mei 22, 2003 4:52 pm

ben maar weer aan het wheelien geslagen..
veel oefenen. Ging op m"n nieuwe fietsje (scott octane 2000) aanvankelijk niet zo lekker, heb "t zadel altijd erg laag staan voor de dropjes/trapjes.
Vandaag weer eens begonnen moet oefenen, het zadel omhoog geknald. Zo kom ik veeel makkelijker omhoog! ook in een wat zwaardere versnelling. Maarja, ballans houden gaat moeilijk. Ik heb een aantal wheelies van zo"n 8 meter gemaakt zo, alleen voelt "t alsof m"n achterwiel onder me vandaan zwabbert af en toe..
Zadelpen een stukje lager gezet, moeilijker om m"n stuur omhoog te krijgen, maar met licht verzet gaat het wel.. één keer ongeveer 10m gehaald misschien.. verder steeds rond de 5/6 ongeveer. Als het eenmaal lukt gaat het dus wel beter, maar m"n stuur wil gewoon meteen weer naar beneden. Al helemaal als ik m"n zadel echt laag zet, ik krijg "m wel omhoog (al is dat wel moelijker) maar hij wil meteen weer naar beneden.. :(

oftewel, weer elke dag oefenen :P

jojo

Bericht door jojo » do mei 22, 2003 7:07 pm

Met zadel laag lukt het mij juist beter, en hardtail gaat mij ook veel beteraf.
om wheelie te rijden vind ik het zelf wel makkelijk om het te oefenen op een hellingkje (berg op dan), gaat wat gemakkelijker is mijn ervaring.
jojo

Gast

Bericht door Gast » vr mei 23, 2003 12:53 pm

jojo schreef:
om wheelie te rijden vind ik het zelf wel makkelijk om het te oefenen op een hellingkje (berg op dan), gaat wat gemakkelijker is mijn ervaring.
jojo

Dat is idd makkelijker als je het wil leren. En strek je armen. Je ziet vaak mensen die het aan het leren zijn hun hoofd bijna op hun stuur trekken, helemaal krampachtig, maar das niet helemaal de bedoeling zeg maar.

Xtuv

Bericht door Xtuv » zo mei 25, 2003 11:23 am

zijn d"r her mensen die op fully"s lange wheelies kunnen maken?
Volgens mij is dat moeilijker dan op een HT.. gezien je op een fully geen "vaste" achterkant hebt.
Alhoewel.. moet even denken aan dat filmpje Project_Urban, daar maakt the pekingduck wel een lange wheelie met z"n bighit.. :)

flippie flink

Bericht door flippie flink » zo mei 25, 2003 2:15 pm

bij een van de dropin afleveringen maakt iemand een manual op een fully maar dan staand met 1 voet op het zadel, voor de motorrijders onder ons, een flamingo wheelie

bettes

Bericht door bettes » zo mei 25, 2003 2:27 pm

Xtuv schreef:
Volgens mij is dat moeilijker dan op een HT.. gezien je op een fully geen "vaste" achterkant hebt.
Alhoewel.. moet even denken aan dat filmpje Project_Urban, daar maakt the pekingduck wel een lange wheelie met z"n bighit.. :)

Ja, tbx en ik maken ook gewoon lange wheelies op fullies... zelf met de oerlange s-works dh was het heel goed te doen.

Xtuv

Bericht door Xtuv » zo mei 25, 2003 2:42 pm

Maar is het op een ht makkelijker of scheelt dat niet veel?

Normaniac

Bericht door Normaniac » zo mei 25, 2003 3:46 pm

Enigste verschil is volgens mij slechts dat je ietwat inveert als je op je achterwiel trekt, maar verder niet (kheb het zelf eens geprobeerd, maar kan anders zijn per fiets). ;)

Ninko

Bericht door Ninko » zo mei 25, 2003 5:08 pm

XTUV, welk filmpje heb je het daar over?? Zou ik dat filmpje ergens kunnen bewonderen ???

Xtuv

Bericht door Xtuv » zo mei 25, 2003 5:48 pm

dat kan.... heb "m nog in m"n bookmarks staan, hier staat ie tussen:

http://www.student.tue.nl/H/R.H.G.Koehorst/DP/link.html
en dan "Project Urban" dus! :)

bewonder ze!

Gast

Bericht door Gast » zo mei 25, 2003 5:59 pm

Yo ik krijg de movies bijna allemaal niet gedownload. Volgens mij heeft t iets te maken met mn downlaod accelarator maar ik krijg t niet voor mekaar :(
Iemand advies?

Dude

Xtuv

Bericht door Xtuv » zo mei 25, 2003 6:32 pm

hmm never mind... filmpjes staan niet meer op de site zie ik net...
dus je zal ruud eens lief moeten vragen denk ik :P

Gast

Bericht door Gast » zo mei 25, 2003 9:55 pm

Bij deze Ruudtje...
Ik heb al zoveel gelezen over dit legendarische filmpje ;D :-*

flippie flink

Bericht door flippie flink » ma mei 26, 2003 12:24 am

hij staat wel bij kazaa down tips toch

Gast

Bericht door Gast » ma mei 26, 2003 12:22 pm

flippie schreef:
hij staat wel bij kazaa down tips toch

Klopt, maar lagere kwaliteit.

Gast

Bericht door Gast » ma mei 26, 2003 1:29 pm

Kwaliteit viel niet tegen en t filmpje ook niet ;D

Dude

Tbx

Bericht door Tbx » ma mei 26, 2003 2:59 pm

Xtuv schreef:

Fully gaat zelfs nog gemakkelijker in de bos...
ALs je Plons, Fly, sossa enz bezig ziet :o Die BLIJVEN wheelien op hun fullys...
Bochten, plassen, tussen bomen door.... No limits.
Markymark hier op DP kan zelfs bergop wheelien,ZONDER HANDEN, met zijn GT Ruckus fully... Maar die kan nu eenmaal alles... :o :o :o

Grtz
Tbx

Gast

Bericht door Gast » ma mei 26, 2003 4:27 pm

Jah, no-handed zou ik ook wel eens irl willen zien want bettes beweerde zelfs dat iemand dat met platform nog deed, supervet.

Tbx

Bericht door Tbx » ma mei 26, 2003 4:40 pm

Met platforms heb ik het hem nog niet zien doen (denk ik), met spd wel.
Ik zal het hem in de week wel eens vragen... Ik denk het wel want die kan zonder voorwiel wheelien, zonder achterwiel (dus rijden op alleen voorwiel), met 1 hand, zonder handen... backhoppen, fronthoppen, you name it...

Grtz
Tbx

Gast

Bericht door Gast » ma mei 26, 2003 5:00 pm

Tbx schreef:
Met platforms heb ik het hem nog niet zien doen (denk ik), met spd wel.
Ik zal het hem in de week wel eens vragen... Ik denk het wel want die kan zonder voorwiel wheelien, zonder achterwiel (dus rijden op alleen voorwiel), met 1 hand, zonder handen... backhoppen, fronthoppen, you name it...

Grtz
Tbx

Ik vond zelf zonder voorwiel proberen mijn remklauw niet waard, ging 1x echt NET niet mis ;)
Ik ben nu x-up aan het oefenen (gaat redelijk) en one-handed wil me alleen nog maar lukken in coaster. Misschien zadel toch maar wat hoger zetten ofzo.

Rigard
Contacteer:

Bericht door Rigard » ma mei 26, 2003 8:23 pm

Ik heb Plons in real life wheelies zien doen, Respect. Stel je voor een tien singlespeeders in Amerongen waarvan er één bijna de hele tijd op z"n achterwiel rijdt. De wandelaars en andere bikers keken ons een beetje vreemd na ;D.
Ik probeer het zo af en toe ook, kan het niet zo lang volhouden. Mijn probleem zit em in het feit dat ik steeds sneller gaan trappen. Any suggestions wheeliemeisters? Metertje of 10 lukt nog wel, en bergop is idd makkelijker om te leren.

STZR.

bettes

Bericht door bettes » ma mei 26, 2003 9:25 pm

verder achterover hangen en heel lichtjes remmen... dat je steeds sneller gaat is het gevolg van dat je voorwiel te laag hangt.

greetz
bettes

Plaats reactie