Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.
Moderators:JJ, Beheerders
-
BattleSickO - Berichten:254
- Lid geworden op:zo apr 27, 2003 3:18 pm
Re:Kinesis
Bericht
door BattleSickO » zo nov 30, 2003 5:13 pm
rob_the_biker schreef:
En zoals je waarschijnlijk dus niet wist heeft carbon meer flex dan alu
Hmm is dit zo ? Een plaatje van 1mm carbon flext meer als een plaatje van 1mm alu, maar klopt dat ook nog als je kijkt naar de stijfheid/gewichts verhouding (zoals bijvoorbeeld bij titanium).
En heeft dat ook niet te maken met de vezelrichting ?
-
Rob G - Berichten:491
- Lid geworden op:do aug 30, 2001 2:07 pm
Bericht
door Rob G » zo nov 30, 2003 6:12 pm
Over het algemeen kan wel gesteld worden dat carbon meer flexibiliteit heeft dan alu (koga bijv pakt niet voor niets een carbon plaatje in het veer systeem). Wat wel zo is wat je ook al aangeeft is dat de vezelrichting en de manier van vlechten heel verschillend is. Leg bij de easton ec 70 en ec 90 naast elkaar, dan zie je al een groot verschil van vezeldichtheid. Dit is uiteraard bepalend voor de stijfheid/stevigheid van het geheel. Zo worden de meeste achtervorken ook s-bend gemaakt in carbon, waardoor de zijdelingse stijfheid toch behouden blijft. Maar door de verbindingspunten en allerlei verlijmingstechnieken die moeten worden gebruikt, kan het toch allemaal wat "werken" wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de stijfheid. Ook heb ik in een mtb frame met carbon achtervork al een kraak gehoord die er dus niet uit te krijgen is. Toch vervelend.
-
FranQ - Berichten:612
- Lid geworden op:do okt 11, 2001 12:53 pm
Bericht
door FranQ » zo nov 30, 2003 6:19 pm
Dat is idd het probleem als je over carbon praat.
Er bestaat niet een soort carbon weermee je alles kunt vergelijken. Carbon maak je naar de wensen van je constructie. Je kan carbon bijzonder flexibel maken, zie de liggende achterbrug van een Scalpel maar je kan het ook zo stijf mogelijk maken, zoals in zolen van schoenen.
Ik denk zelf dat er op dit moment nog geen voordeel te halen is uit een carbon achterbrug constructie. Wat ik wel een hele interessante constructie vind is dat wat de nu op de nieuwe Specialized Tarmac racefiets gebruiken (origineel idee is van LeMond) een deel van het frame in carbon uitvoeren en een deel in alu. Dan heb je de overgang zitten op de plaatsen die het minster belast worden. Ik weet niet of het werkt maar het is wel interessant.
-
DeKerfs
- Berichten:7014
- Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
Bericht
door DeKerfs » zo nov 30, 2003 6:25 pm
Naast dat ik die Tarmac niet te weinig lelijk vind, vraag ik me echt af wat hier nu de specifieke voordelen/eigenschappen van zouden móeten zijn... en wat de heren nu als achterliggende gedachten hebben.
Imho is het een erg gecompliceerde manier van een frame bouwen, wat volgens mij alleen maar de potentiele kansen op fouten/kraken e.d. groter maakt...
-
Crash - Berichten:2134
- Lid geworden op:wo aug 13, 2003 11:02 am
- Locatie:Drunen
Bericht
door Crash » zo nov 30, 2003 8:33 pm
ik d8 toch ook dat cabon stijver is dan alu
-
DeKerfs
- Berichten:7014
- Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
Bericht
door DeKerfs » zo nov 30, 2003 8:51 pm
Crash schreef:
ik d8 toch ook dat cabon stijver is dan alu
zoals hierboven al uitgelegt; dat hoeft totaaaal niet...
-
Crash - Berichten:2134
- Lid geworden op:wo aug 13, 2003 11:02 am
- Locatie:Drunen
Bericht
door Crash » ma dec 01, 2003 2:23 pm
gewoon staal das t comfortabelste dat vangt de meeste klappen op
-
DeKerfs
- Berichten:7014
- Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
Bericht
door DeKerfs » ma dec 01, 2003 5:58 pm
Crash schreef:
gewoon staal das t comfortabelste dat vangt de meeste klappen op
zelfs dát hóeft niet... en klappen opvangen is een superlative term...
-
Rob G - Berichten:491
- Lid geworden op:do aug 30, 2001 2:07 pm
Bericht
door Rob G » ma dec 01, 2003 6:08 pm
Klopt! Je kunt carbon zo slap maken dat het zelfs comfortabeler is dan staal, je kunt eventueel ook je stalen frame stijver maken....
Het is meestal wel zo dat samen met het opzettelijk minder stijf maken van de carbon constructie door de vezelrichting en vezeldichtheid aan te passen ook de sterkte zal verdwijnen. Maar dat is logisch.....
Kortom, met carbon kun je veel, heeeeeeeel veel!
Groeten
-
DeKerfs
- Berichten:7014
- Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
Bericht
door DeKerfs » ma dec 01, 2003 6:53 pm
Mensen vergeten nogal gemakkelijk dat materiaal eigenschappen opzich alleen, niet alle eigenschappen van een constructie bepalen. Het zijn deze materiaal eigenschappen in combinatie met de vorm waarin en de manier waarop men deze toepast.
Per definitie zeggen dat een carbon frame stijver/slapper is dan een stalen of alu equivalent is vrijwel niet mogelijk, voordat de gehele constructie e.d. bekeken is.
-
Sven
- Berichten:7658
- Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
- Locatie:Sittard
Bericht
door Sven » wo feb 25, 2004 7:24 pm
Zow... nog even een ophaling van het topic...
Kinesis komt uit met de nieuwe frames.
Ik moet zeggen dat het een goed resultaat is geworden...
Link...
Have fun.... :P
-
FranQ - Berichten:612
- Lid geworden op:do okt 11, 2001 12:53 pm
Bericht
door FranQ » do feb 26, 2004 1:50 pm
Mooie frames hoor, zijn goed bezig daarzo.
Dat hydro forming ziet er wel mooi en high-tech uit moet ik zeggen.
Nog iets, in Fiets van deze maand staat een interessant stuk over carbon. (Eigenlijk moeten we het hebben over composieten ipv carbon)
-
BF = DeJean - Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Bericht
door BF = DeJean » do feb 26, 2004 2:51 pm
en hoppaaa olie op t vuur!
kinesis proto"s
designed door een u allen bekend persoon.
laat t raden maar beginnen
-
GTLTS
- Berichten:3063
- Lid geworden op:vr sep 06, 2002 1:25 pm
- Locatie:De 020 baby!!!!
Bericht
door GTLTS » do feb 26, 2004 2:58 pm
ziet er strak uit......al wat prijsindicaties???
en de ontwerpers???...ik heb geen idee.....de BeOne stal???
-
Sven
- Berichten:7658
- Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
- Locatie:Sittard
Bericht
door Sven » do feb 26, 2004 10:01 pm
Hoe kom je bij BeOne?
Ik zou (qua linkage) eerder naar giant neigen...
Maar ik ben ook maar een HT newbie... :P
-
Steelboy - Berichten:8100
- Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
-
Contacteer:
Bericht
door Steelboy » do feb 26, 2004 10:07 pm
het begint met een K...
enneuh, ontwerpers van Be Eins? kom he, je moet ze daar wel iets hoger inschatten
-
Pino - Berichten:2472
- Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am
Bericht
door Pino » do feb 26, 2004 10:13 pm
Hoe heette die regisseur van Frankenstein?
Kinesis heeft dat hydroforming van een andere fietsenfabriek in Tachia.
-
KoeniE
- Berichten:2673
- Lid geworden op:ma jan 01, 2001 12:00 am
Bericht
door KoeniE » do feb 26, 2004 11:12 pm
Pino schreef:
Hoe heette die regisseur van Frankenstein?
Kinesis heeft dat hydroforming van een andere fietsenfabriek in Tachia.
De wereld is klein Piërre
-
Bro
- Berichten:1544
- Lid geworden op:do mar 14, 2002 3:55 pm
- Locatie:Eindhoven
Bericht
door Bro » zo feb 29, 2004 7:06 pm
Mooi tekenwerk Koenie! ;D
..maar waar valt de as in? ::)
-
Sven
- Berichten:7658
- Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
- Locatie:Sittard
Bericht
door Sven » zo feb 29, 2004 7:44 pm
Scherp opgemerkt....

Mogelijke antwoorden (lees: smoesjes)
- Nieuw systeem: Halve steekas
- Och jah, het zijn nog de proto"s he, moeten nog worden bijgewerkt..
- Eénzijdige wielbevestiging, zoals GT vroegà h
//edit: oplossing!!! Saint compatible!!
-
Sven
- Berichten:7658
- Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
- Locatie:Sittard
Bericht
door Sven » wo mar 03, 2004 9:43 pm
Ziet er serieus gelikt uit...
Alleen die Magura demper komt me nu bekend voor...