Re:NRS Composite of Element TeamSC ?
Moderators:JJ, Beheerders
Ja dat lijkt me toch ook wel, dus het is wel een haalbare samenstelling, alleen dus nog ff een setje XT03 remhendels zien te scoren voor die XT04 Discs.
Iig bedankt, wist niet dat ze geen aparte XT04 remhendels meer hadden
Iig bedankt, wist niet dat ze geen aparte XT04 remhendels meer hadden
Element team scandium kan 100mm vorken hebben en veerweg achter is ook 100mm ga dan dus voor de NRS of neem een 100mm vork.
Wat is dan het voordeel van die 20mm extra, dat is toch niet echt nodig voor XC; voor tochten van zeg tussen de 40-80 km (dat rijd ik meestal zo"n beetje) ??
Voor nederland niet maar de tendens is meer comfort. Dit komt ook doordat de vorken en dempers steeds beter worden en het dus prettiger is om meer comfort en dus veerweg te hebben.
Als je voor 80mm wil gaan zoek dan een Nederlandse geometrie bv de Santos SFS heeft hetzelfde systeem als de Element team (hoewel de RM in mijn ogen mooier is).
Jep idd dat vind ik ook, ben al een half jaar "voorzichtig" op zoek naar een nieuwe bike (dat vind mn LBS heel erg leuk....voorzichtig op zoek...ja wil je nou een nieuwe of niet??) en heb al heel wat merken de revue laten passeren; Santos, Trek, Airborne (zelfs nog) Giant maar was vanaf moment 1 al verlieft op de Element TeamSc, maar ja €5200.- krijg ik niet bij elkaar gespaard.....maar toen kwam ik via deze site bij enkele Duitse dealers terecht en wordt het toch een stuk betaalbaarder....
Ivm die 80 of 100mm vorken:
Het is maar net wat je wilt en hoe je het graag wilt!
Voor mijn Yeti raadden ze ook een 100mm vork aan. Dus ik zo een vork erin gezet. Maar dat leek mij niet ideaal, ik voelde me er niet echt op thuis.
Toen heb ik maar eens geprobeerd met mijn Fox op 80mm te zetten en ik moet zeggen: dat rijdt veel aangenamer. Hij stuurt directer, en de zitpositie is ook beter, voor mij toch.
Het kan goed zijn dat als je in de bergen woont, of als je meer relaxe toeren maakt dat die 100mm vork perfect is, maar voor mijn gebruik voldoet de 80mm beter.
Dus meer is niet altijd beter!
En je kan niet altijd afgaan op wat iemand zegt. Die dingen zijn erg persoonsgebonden en moeten zeker in de juiste context gezien worden (hier: vooral woonplaats, heb je al eens foto"s van de Rocky Mountains in Canada gezien :P ).
Mij lijkt een 80mm vork ook beter bij het karakter van zo"n Element team SC te passen!
Het is maar net wat je wilt en hoe je het graag wilt!
Voor mijn Yeti raadden ze ook een 100mm vork aan. Dus ik zo een vork erin gezet. Maar dat leek mij niet ideaal, ik voelde me er niet echt op thuis.
Toen heb ik maar eens geprobeerd met mijn Fox op 80mm te zetten en ik moet zeggen: dat rijdt veel aangenamer. Hij stuurt directer, en de zitpositie is ook beter, voor mij toch.
Het kan goed zijn dat als je in de bergen woont, of als je meer relaxe toeren maakt dat die 100mm vork perfect is, maar voor mijn gebruik voldoet de 80mm beter.
Dus meer is niet altijd beter!
En je kan niet altijd afgaan op wat iemand zegt. Die dingen zijn erg persoonsgebonden en moeten zeker in de juiste context gezien worden (hier: vooral woonplaats, heb je al eens foto"s van de Rocky Mountains in Canada gezien :P ).
Mij lijkt een 80mm vork ook beter bij het karakter van zo"n Element team SC te passen!
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik heb er een Quake CP 85 in en vindt de zitpositie al vrij rechtop vergeleken met mijn Santos.
Ik heb er geen spacers in en 10 graden rise op de stuurpen.
Met een 100 mm vork erin zou mij helemaal nix lijken, maja da"s persoonlijk natuurlijk
Btw de element sc wordt standaard geleverd met een Sid(80mm)
Het blijft natuurlijk een racemonster, dus 85 mm is voor mij ruim voldoende.
dusssss©
Ik heb er geen spacers in en 10 graden rise op de stuurpen.
Met een 100 mm vork erin zou mij helemaal nix lijken, maja da"s persoonlijk natuurlijk
Btw de element sc wordt standaard geleverd met een Sid(80mm)
Het blijft natuurlijk een racemonster, dus 85 mm is voor mij ruim voldoende.
dusssss©
Ja en ik heb altijd met een 80mm vork gereden, dus om nou die overstap te gaan maken....zei een zatte bejaarde niet een keer: never change a winning team ? (niet dat mn bike nu nog zo"n winning team is .....
)

Gaat het niet om denk ik. Element race was eerst een fiets met geometrie voor 85mm vorken de 2004 modellen echter zijn voor 100mm vorken dat heeft ALLES te maken met geometrie!!!! als je een 85mm vork zet in een fiets die zowiezo al voor 100mm is bedoeld dan wordt hij heel veel nerveuzer denk ik.
Eigenlijk is er maar een oplossing en dat is een testrit maken zowel met 80 als 100 en dan later zeggen wat lekkerder is.
Eigenlijk is er maar een oplossing en dat is een testrit maken zowel met 80 als 100 en dan later zeggen wat lekkerder is.
dat lijkt mij toch sterk, waarom gooit RM er dan standaard vanaf de fabriek een SID (80mm) in????Binker schreef: Gaat het niet om denk ik. Element race was eerst een fiets met geometrie voor 85mm vorken de 2004 modellen echter zijn voor 100mm vorken dat heeft ALLES te maken met geometrie!!!! als je een 85mm vork zet in een fiets die zowiezo al voor 100mm is bedoeld dan wordt hij heel veel nerveuzer denk ik.
De element 70 (zelfde frame alleen alu) wordt wel standaard af-fabriek met een 100mm.
Het kan allebei dus, ik prefereer 80/85 mm
dusssss©
Je hebt helemaal gelijk zie ik. Zal wel zo zijn dat team sc gemaakt is voor racen en de bedoeling van de element 70 meer tour is. Maar geef eerlijk toe dat ik nu aan het gissen ben. Om een lang verhaal kort te maken Mijn zegen heeft r@coon met 80 of 100mm vork maakt mij niet uit want hij blijft mooi!!!!!
Binker schreef:
Je hebt helemaal gelijk zie ik. Zal wel zo zijn dat team sc gemaakt is voor racen en de bedoeling van de element 70 meer tour is. Maar geef eerlijk toe dat ik nu aan het gissen ben. Om een lang verhaal kort te maken
dat denk ik ook
dusssss©
Leg uit? want snap je niet.
Haha bedankt allemaal, ik ga komende week eens kijken (dan heb ik eindelijk een weekje rust....) en tegen de tijd dat het allemaal geregeld is, zal ik eens iemand gaan latsig vallen voor zijn digicam en hier wat pics plaatsen.
Ahh joepie laat me smullen
dat de team sc voor racen is, & de element 70 voor touren.Binker schreef: Leg uit? want snap je niet.
allemaal marketing bullshit
Alhoewel je met de element 70 ook behoorlijk kan racen, het zit hem allemaal in de benen........ :-*
dussssss©
Eens. Maar een andere vork en geometrie moet toch uitmaken? Vind wel dat de essentie vanuit de mens zelf komt. Dus stoempen met die apparaten!