Koga Miyata Sky Alloy uit 2000/2001

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
PaNtOkRaTo
Koga Miyata Sky Alloy uit 2000/2001

Bericht door PaNtOkRaTo » ma mei 10, 2004 6:14 pm

Dag bikers,

Ik heb ergens een Koga Miyata Sky Alloy full suspension gezien (kleur wit met zwart) met double clamp Judy voorvork en ik denk er aan om die fiets te gaan kopen.

Ik denk dat deze fiets uit het jaar 2000 komt, want volgens mij had het 2001 model een andere vorm en kleur (goudbruin metallic en zwart). Weet iemand van jullie dit?

Anyway, is er iemand die zo"n zwartwitte Sky Alloy fully heeft? Kan iemand mij vertellen hoeveel veerweg die achter heeft? Kan iemand mij ook vertellen wat de originele rearshock moet zijn van deze fiets?

Alvast bedankt,

P

V-spec Stinky

Re:Koga Miyata Sky Alloy uit 2000/2001

Bericht door V-spec Stinky » zo mei 16, 2004 1:02 pm

Hier al gechecked:

http://www.konaworld.com/kw_index.cfm

mzzl

Erikje

Bericht door Erikje » zo mei 16, 2004 1:31 pm

KOGA 8) Je bedoelt dus even kijken op Kogaworld, nah, toch maar op http://www.koga.nl/ :P

Erikje

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » zo mei 16, 2004 7:36 pm

Hee,
de koga sky alloy met wit en zwart is een later model dan het model wat jij bedoelt. Het wit met zwarte model is daarvoor ooit wel in het blauw met zwart uitgebracht. Enkel de ridgerunner-S is in brons met zwart uitgebracht.

Die van jou komt uit 2000, in 2001 zijn ze met de x-control begonnen zover ik het mij kan herinneren.

Dit model of niet? Afbeelding

Rinse

PaNtOkRaTo

Bericht door PaNtOkRaTo » ma mei 17, 2004 10:44 am

Dag Rinse,

Inderdaad, jouw fiets is dezelfde als de fiets die ik heb aangeschaft (afgelopen vrijdag gekocht). Ik kan ´m pas eind mei ophalen (ze moeten nog xt shifters bestellen en de magura hs33 er op zetten plus nog wat stuff die ik nog had er op monteren) dus zodra ik ´m heb, post ik wel een foto.
Ik ben er trouwens eindelijk achtergekomen dat die Koga zo"n 9,5cm veerweg heeft. Gelukkig is de rearshock (FastTrax) multi-instelbaar; in-en uitgaande demping alsmede de veerspanning. Jouw rearshock ziet er anders uit, als ik zo de foto zie.

Anyway, bedankt voor de reacties!

P.

V-spec Stinky

Bericht door V-spec Stinky » di mei 18, 2004 8:30 pm

Erikje schreef:
KOGA 8) Je bedoelt dus even kijken op Kogaworld, nah, toch maar op http://www.koga.nl/ :P

Erikje

uhmmmmm slik.... ::)

sorry dat ik het trouwens zeg maaruuu... wat een lelijke voorvork? Heeft zoiets nog voordelen?

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » di mei 18, 2004 9:20 pm

PaNtOkRaTo schreef:
Dag Rinse,

Inderdaad, jouw fiets is dezelfde als de fiets die ik heb aangeschaft (afgelopen vrijdag gekocht). Ik kan ´m pas eind mei ophalen (ze moeten nog xt shifters bestellen en de magura hs33 er op zetten plus nog wat stuff die ik nog had er op monteren) dus zodra ik ´m heb, post ik wel een foto.
Ik ben er trouwens eindelijk achtergekomen dat die Koga zo"n 9,5cm veerweg heeft. Gelukkig is de rearshock (FastTrax) multi-instelbaar; in-en uitgaande demping alsmede de veerspanning. Jouw rearshock ziet er anders uit, als ik zo de foto zie.

Anyway, bedankt voor de reacties!

P.

tis niet mijn fiets, bovenstaande. Wel een tijd koga gereden maar blij dat ik er vanaf ben, ht frames waren zwaar en met een slechte geometrie..

Have fun with it!

B@rt

Bericht door B@rt » di mei 18, 2004 9:36 pm

sorry dat ik het trouwens zeg maaruuu... wat een lelijke voorvork? Heeft zoiets nog voordelen?

Lelijk....?! Nou, dat valt toch wel mee. Ik heb er zelf best lang mee gereden en vond "em juist wel mooi.

Het voordeel van deze vork was (destijds) dat hij redelijk ligt was en veel stijver dan conventionele voorvorken. Ik heb er nog steeds 1 maar die staat nu in het rusthuis voor oude voorvorken. Ik rij nu met z"n opvolger: Look Fournales, zelfde principe, maar dan nog geen 1200 gr en bere stijf! Beste vork die ik ooit gehad heb...

SkyAlloy

Bericht door SkyAlloy » wo mei 19, 2004 12:22 pm

Het model dat jij bedoelt is idd uit 2000. Deze heeft idd 3T Judy, 100 mm veerweg, en een 12 cm veerweg Fastrax demper.
De geposte foto is mijn fiets, dat is een 1998 model. In 1999 was het model hetzelfde als 1998.
Vanaf 2001 is het de X-Control (Pro) geworden, dit is een heel ander frame.

En over de lelijke vork.
Ja, hij ziet "r raar uit, maar rijdt echt super. Je hebt wel maar 75 mm veerweg, maar de vork spreekt supersoepel aan. Zowel bij kleine als grote obstakels.

Als je meer wilt weten over de SkyAlloy modellen kun je altijd mailen.

SkyAlloy

V-spec Stinky

Bericht door V-spec Stinky » wo mei 19, 2004 8:12 pm

B@rt schreef:

Lelijk....?! Nou, dat valt toch wel mee. Ik heb er zelf best lang mee gereden en vond "em juist wel mooi.

Het voordeel van deze vork was (destijds) dat hij redelijk ligt was en veel stijver dan conventionele voorvorken. Ik heb er nog steeds 1 maar die staat nu in het rusthuis voor oude voorvorken. Ik rij nu met z"n opvolger: Look Fournales, zelfde principe, maar dan nog geen 1200 gr en bere stijf! Beste vork die ik ooit gehad heb...

ok dan...

PaNtOkRaTo

Bericht door PaNtOkRaTo » do mei 20, 2004 12:32 pm

Yo Rinse,

Oh, was dat dus niet je fietsie! Volgens de koopgids van het blad Fiets zou die Koga die ik bedoel zo"n 14,3 kg wegen. Da"s idd "n shitload aan kilo"s, maar met andere wielen, banden enz. kan ik wel wat vanaf halen. Maar het zware gewicht is ingecalculeerd. Qua geometrie kan ik nog weinig zeggen, hoe ie uiteindelijk gaat bevallen. Met andere zadel- en stuurpen kan genoeg opgevangen worden, dus ik zie wel.

Deze fiets wordt mijn eerste (budget) opstapje in het fully-domein dus ik ben benieuwd!

Hé SkyAlloy, je rijdt nog steeds op die fiets dus? Enige zaken waar ik op moet letten in de loop der jaren?

Okay fietse!

P/

SkyAlloy

Bericht door SkyAlloy » do mei 20, 2004 4:23 pm

Nou, ik rijdt het model van 1998. Deze heeft de Noleen vork, hierbij moet je letten op het slijten van de teflon ringen in de draaipunten van de vork.
Maar aangezien jij de judy rijdt is dit niet van toepassing op de fiets van jou.

Tip: andere wielen, ik heb nu zelf ipv de wielen met D521 velgen en XT naven een setje CrossRide wielen van Mavic erin gezet.
De D521 is zeer sterk en robuust. Maar aangezien ik de laatste tijd meer lange afstanden rijdt, heb ik de lichte Mavic"s erin gezet.

De D521 wielen zijn zeer sterk, ik heb "r 3 jaar freeride mee gereden en ze zijn nogsteeds in perfecte staat.

Punt om wel even op te letten: Het lekken van een beetje olie uit de Fastrax demper. De oliekeer-ringen kunnen wel "s poreus worden en dan lekt de olie een beetje uit de demper. Hierdoor maakt de demper een beetje een raar geluid.
Koga levert de demper niet meer, maar ik heb de demper van mij één keer laten servicen, aangezien 3 weken na aankoop demper al lekte. Ik heb de demper gewoon ingeleverd bij de dealer.

En verder is het een perfect frame voor XC en licht Fr gebruik. Fr zeker met de 3T Judy vork.

Mocht je er ooit aan denken het frame of vork te verkopen. Let me know, ik heb nu een 1998 en 1999 SkyAlloy, en de enige die ik mis is de 2000. Of als iemand er nog eentje weet te staan, wil je me dan even mailen aub?

SkyAlloy

PaNtOkRaTo

Bericht door PaNtOkRaTo » do mei 20, 2004 9:13 pm

He Sky,

De SkyAlloy van mij is los opgebouwd met andere onderdelen uit 2003 door de fietsenboer.
De meeste onderdelen heb ik eraf laten slopen om te worden vervangen door mijn eigen stuff of met nieuw spul (zoals die XT-shifters en rode HS3).
Ik zat al te kijken op de MAVIC-site naar interessante wielensets, dus bedankt voor de tip.
Ik zal met name goed opletten op rearshock!

Maar eerst moet ik nog minstens 1 weekje wachten, voordat ik mijn fiets kan ophalen. AARGHH.

Mzzl,

P.

Plaats reactie