Re:Nicolai

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
keano16
Nicolai

Bericht door keano16 » za jan 08, 2005 6:50 pm

iemand ervaring met de XC fietsen van nicolai. zit net ff die framepjes te bekijken en zien er best gaaf uit.

alleen de prijs zullen we het maar niet over hebben :o

zijn deze qua prijs/kwaliteit ook goed of betaal je echt teveel?

brute_agrarier

Bericht door brute_agrarier » za jan 08, 2005 7:37 pm

Zijn inderdaad mooi. Prijzen vind ik acceptabel voor een custom handmade product, maar ik ben bevooroordeeld. Je koopt perfectie.

keano16

Bericht door keano16 » za jan 08, 2005 8:39 pm

brute_agrarier schreef:
Zijn inderdaad mooi. Prijzen vind ik acceptabel voor een custom handmade product, maar ik ben bevooroordeeld. Je koopt perfectie.

waarom ben jij bevooroordeeld dan?

Brum.

Bericht door Brum. » za jan 08, 2005 8:42 pm

Omdat hij met een roze vork in een autobahnframe rijdt.

Maar Nicolai is het echt wel: veel stickermerken verkopen hun Taiwanzooi nog duurder als deze handmade (maar dan echt) überfietsen.

doubleK

Bericht door doubleK » za jan 08, 2005 9:03 pm

meteen kopen, over garantie doet Kalle ook niet moeilijk, je krijgt 5 jaar zelfs met wedstrijd gebruik :o mujah ook ik ben bevooroordeeld, hopelijk met 2 weke nu de mijne binnuh ;D

keano16

Bericht door keano16 » za jan 08, 2005 10:49 pm

en waar kopen jullie zo"n fietsje. want als ik voor zoveel geld een fiets koop dan wil ik wel de juiste maat frame enzo.

zie dat je bij B2B kan bestellen maar dan kun je geen meting doen.
dus welke fietsenboer verkoopt die dingen

k@tze

Bericht door k@tze » za jan 08, 2005 10:58 pm

Trek er lekker een dag voor uit en ga bij Kalle langs, is altijd leerzaam en leuk. Heb je tevens ook de fabriek (euh... schuur) eens gezien.

verslagje1

keano16

Bericht door keano16 » zo jan 09, 2005 12:25 pm

en welk XC frame is voor in nederland het beste, rij meestal in nijmegen of de veluwe.

neem aan dat de hardtail goed genoeg is, scheelt ook veel qua geld en das altijd fijn ;D

GTLTS

Bericht door GTLTS » zo jan 09, 2005 6:08 pm

gelijk doen zo"n Nicolai....en voor het geld valt het wel mee....je vraagt je eerder af hoe ze het ervoor kunnen doen als je zo een freempie in je handen hebt.

Maar ga effe langs bij www.bornfietsen.nl....die kunnen je een hele leuke prijs geven (en dan heb ik het niet over gelul-korting) en ze hebben heel veel verstand van maten. En Frans (mr. Born himself) heeft voor zichzelf nog een hardtail frame hangen die je dan live kunt zien. Als je me even mailt als je ernaar toe zou gaan dan kom ik effe langs met m"n Bass TFR 2005....dan krijg je een beetje een idee (lees: dan ben je gelijk verkocht)

keano16

Bericht door keano16 » ma jan 10, 2005 4:18 pm

klinkt goed maar amstelveen is beetje ver rijden voo rme. weet je geen dealer in de burt van arnhem?

Binker

Bericht door Binker » wo jan 12, 2005 10:28 am

Voor een Nicolai is het NOOIt te ver rijden!! Heb zelf een Helius CC en moet zeggen dat ik het een Super P#RN# fiets vind. Stijf, geen bobbing, licht en supermooi afgewerkt. Nu heb je ook wat en je betaald geen cent te veel.

keano16

Bericht door keano16 » wo jan 12, 2005 10:49 am

dat is duidelijk :D

die helius lijkt me ook super.

zit dan ook te twijfelen tussen de nonius en de helius.
welke raad je mij aan, het is voor XC gebruik en wat langere tochten.

voor de helius zal ik helaas ook weer wat langer moeten sparen :(
maar als die zo super is dan heb ik dat er wel voor over

zie net trouwens dat ik voor dat geld ook bijna de saturn heb
jezus wat moeilijk kiezen, iemand tips??

Binker

Bericht door Binker » wo jan 12, 2005 11:04 am

Nonius is een zuiver XC frame en heeft geen 4BL daardoor zonder eenspv oid iets bobgevoeliger. Helius is een marathon frame en heeft 125mm heerlijke veerweg. heb er zelf een spv 4 way demper opzitten en een minute voorvork waardoor je een All mountain/enduroachtige opbouw hebt. Vindt zelf de helius cc het meest polyvalent. Zijdelingse stijfheid van de helius is gewoon bruut ander woord heb ik erniet voor. Mijn fiets is best licht ( nog geen 12 kg) dus ook dat zit snor.

Brum.

Bericht door Brum. » wo jan 12, 2005 11:33 am

De Nonius komt standaard met een coilover demper, niet echt xc-specific lijkt me. De Nonius moet je meer zien als een budget model. Het nadeel van de Nonius is dat hij met een singlepivot werkt, wat erg bobgevoelig kán zijn. Hij is ook redelijk zwaar, prijs-technisch is het een heel leuk fietsje, maar ik zou toch naar de iets duurdere modellen kijken.

De Helius CC is een erg "polyvalente" fiets zoals de Belgen het zeggen, veerweg van 90-130 mm, dus ook uitermate geschikt voor het Nederlandse XC-werk, maar misstaat ook niet op de wat brutere trails in de Alpen.
Hij zal in vergelijking met een Giant NRS / Epic oid wel veel meer bobben, maar je krijgt er ook veeul meer tractie voor terug, de andere systemen zijn gewoonweg niet zo actief.

De Saturn als laatste, zou niet echt mijn keus zijn, duurder, singlepivot en waarschijnlijk niet het stijfste frame around. Wel leuk als je een WW XC FS fiets gaat bouwen.

keano16

Bericht door keano16 » wo jan 12, 2005 11:49 am

Binker schreef:
Nonius is een zuiver XC frame en heeft geen 4BL daardoor zonder eenspv oid iets bobgevoeliger.

geen idee wat je hier mee bedoeld, ben daarvoor nog wat te newbie denk ik

maar als ik het goed begrijp heb jij dus het frame zelf opgebouwd en er die manitou onderdelen opgezet.
zie bij de site van nicolai dat je als vork alleen de fox f100rlt en de fox talas rl kan kiezen
waarbij de talas een veerweg heeft van 125 mm als ik het goed gelezen heb.

en als demper zit er standaard een X-Fusion O2 RC op.
deze kun je voor meerprijs laten vervangen door de DT Swiss SSD 210L.

maar als ik het zo lees lijkt me die manitou demper wel beter ja, voorvork weet ik niet zo.

ik kan natuurlijk altijd het frame bestellen en bij mijn LBS de gewenste onderdelen erop laten zetten.

graag reactie :D

bedankt in ieder geval

Chmod

Bericht door Chmod » wo jan 12, 2005 12:13 pm

hey, doen die nicolai!!!

Ik heb zelf een lambda en een bmxtb. Heb een ufo gehad en mijn vader heeft een helius cc en een argon!

Mijn traininsmaten hebben een Helius Dh en een bmxtb en een bass.

Denk je dat wij nog iets anders willen?

Binker

Bericht door Binker » wo jan 12, 2005 12:13 pm

De Talas 2005 is een 130mm versie en erg peppi (en dus bruut duur),maar je kan altijd nog kiezen voor een vanilla 130(nonadjustable). Verder zou ik absoluut zelf je fiets opbouwen (is leuker).
De helius cc heeft een 4BL oftewel fourbarlinkage wat het veersysteem is. hierdoor heb je weinig kans op bobbing. Overigens kan je een standaard model bestellen en in overleg met je LBS veranderingen doorgeven die zij dan voor je doen. Nicolai is nu eenmaal een exclusief merk en niet goedkoop. Maar elke meter dat ik op deze fiets zit weet ik dat het absoluut het geld waard was.

Brum.

Bericht door Brum. » wo jan 12, 2005 1:26 pm

Helius CC heeft dus wél last van bobbing, maar het is maar net wat je hinderlijk vind. Het is gewoon de prijs die je betaald voor een volledig actieve vering. Met shock setup kom je een heel eind, maar een SPV demper is geen overbodige luxe.

Binker

Bericht door Binker » wo jan 12, 2005 4:11 pm

Heb mijn spv nieteens openstaan en dit is mijn eerste Fully en kan niet zeggen dat ik iets heb bemerkt.

keano16

Bericht door keano16 » wo jan 12, 2005 4:20 pm

Brum. schreef:
Helius CC heeft dus wél last van bobbing, maar het is maar net wat je hinderlijk vind. Het is gewoon de prijs die je betaald voor een volledig actieve vering. Met shock setup kom je een heel eind, maar een SPV demper is geen overbodige luxe.

omschrijf dat bobbing dan eens dan kan ik bepalen of ik het hinderlijk vind.

@binker

je adviseert dus een andere voorvork en vooral een andere achterdemper.
adviseer je ook nog wat anders? zoals andere schijfremmen. kan er magura martas op doen maar lees betere verhalen over de hope minis.

misschien andere wielenset, van de andere onderdelen zoals naven enzo heb ik geen verstand.

wil hem wel xt afgemonteerd hebben of adviseer je daarin ook andere dingen.

het is niet dat ik je advies en dat van anderen opvolg want ik ben lekker eigenwijs >:(

maar ik zal het zeker meenemen in mijn beslissing

Binker

Bericht door Binker » wo jan 12, 2005 5:06 pm

Ok luister: mijn fietsie is alsvolgt opgebouwd: HeliusCC frame
Chris King Nothreadset
Minute 1:00 vork
SPV 4 way demper
XTRcrank
XTR voorder
XO achterder
Magura Prowielen (DT240 naven met Mavic XM817velgen)
Hope mono mini"s (DABOMB)!!!
Gobi zadel
Thompson zadelpen en stuurpen
Easton EA70 riserbar
ODI ruffian grips
Gripshift XO
Nu wil ik nog nokonkabels hebben maar dan ben ik klaar. o pedalen Time Atac XS heb ik ook nog
Ben zeeer tevreden met deze opbouw en ben helemaal blijzal kijken of ik effe een foto kan scannen en posten.

Chmod

Bericht door Chmod » vr jan 14, 2005 7:45 pm

Hey,

Mn vader heeft me net laten weten dat hij z"n Nicolai Helius cc maat S in mat zwart wegdoet. Die man wordt wat oud. Zal nog wel verder kunnen met zn argon.

Als je intresse hebt, mail me dan even.
Janssens_Mich@hotmail.com

Plaats reactie