Re:Old skool, da nieuwe Hype ?
Moderators:JJ, Beheerders
-
@ MDP (Melvin de Pelvin, zoals je vroeger door Rick The Dick alias Bombproof Erik werd genoemd):
Jij bent toch werkloos? Dan heb je toch zat tijd om naar Den Haag te karren? Kan je meteen bij mij eens wat 1992 en 1991 -er Koga Miyata folders inzien. (Inzien ja, want die boekwerken zijn te mooi om weg te doen.) Dus eerst langs Utrecht, dan naar Den Haag. Kan je wellicht op de terugweg nog even buurten bij Erik?
TBB
Jij bent toch werkloos? Dan heb je toch zat tijd om naar Den Haag te karren? Kan je meteen bij mij eens wat 1992 en 1991 -er Koga Miyata folders inzien. (Inzien ja, want die boekwerken zijn te mooi om weg te doen.) Dus eerst langs Utrecht, dan naar Den Haag. Kan je wellicht op de terugweg nog even buurten bij Erik?
TBB
-
goed idee hierboven!! en na enig poetsen en t vergrootglas is t gebleken dat t toch een Q is!! opsturen kan ook wel maar het frame is 54 cm hoog..die moet dus in een grote doos...das nie tjiep..
-
@TBB
Hé Bram. Dat ik "between jobs" ben betekent nog niet dat ik het hele land maar af moet gaan rijden voor frame"s. Behalve tijd kost het ook geld. Een Saab zoals ik die heb is welliswaar erg gaaf, maar lust ook een stevige slok.
Om die Koga folders benijd ik je. Heb je een scanner?
@Sir Gonz Lays..
Bij mij krijgt het idee om mijn auto te starten, de neus richting westen te keren en gas op de plank te geven bij mij iets minder de handjes op elkaar.
Opsturen is ook niet de uitgelezen mogelijkheid. Koga"s van toen wegen nogal wat. ;D Hoewel ik mijn hobby met veel passie uitoefen probeer ik het economisch gezien nog wel enigzins verantwoord te doen. Vandaar.
Het is een Q! Dan ga ik er vanuit dat het een "90er is. Heb je trouwens nog overwogen de ValleyRunner voor jezelf weer rijklaar te maken?
Ik bedenk me dat ik trouwens nog een ValleyRunner frame heb, maar die lijkt niets op de stalen van jou en mij:
1993 ValleyRunner
Foto uit de brochure. Gelijmd alu voorframe met HardLite (staal) achterbouw (muv alu monostay die met een (stalen)bout aan het voorframe vastzit). De vork is ook uit HardLite. Frame dient als "back up". Hoogwaardig spul.
Hé Bram. Dat ik "between jobs" ben betekent nog niet dat ik het hele land maar af moet gaan rijden voor frame"s. Behalve tijd kost het ook geld. Een Saab zoals ik die heb is welliswaar erg gaaf, maar lust ook een stevige slok.
Om die Koga folders benijd ik je. Heb je een scanner?
@Sir Gonz Lays..
Bij mij krijgt het idee om mijn auto te starten, de neus richting westen te keren en gas op de plank te geven bij mij iets minder de handjes op elkaar.
Opsturen is ook niet de uitgelezen mogelijkheid. Koga"s van toen wegen nogal wat. ;D Hoewel ik mijn hobby met veel passie uitoefen probeer ik het economisch gezien nog wel enigzins verantwoord te doen. Vandaar.

Het is een Q! Dan ga ik er vanuit dat het een "90er is. Heb je trouwens nog overwogen de ValleyRunner voor jezelf weer rijklaar te maken?
Ik bedenk me dat ik trouwens nog een ValleyRunner frame heb, maar die lijkt niets op de stalen van jou en mij:
1993 ValleyRunner
Foto uit de brochure. Gelijmd alu voorframe met HardLite (staal) achterbouw (muv alu monostay die met een (stalen)bout aan het voorframe vastzit). De vork is ook uit HardLite. Frame dient als "back up". Hoogwaardig spul.
-
@ MDP:
- Heb wel eens scanner maar het is niet een A3 scanner hoor!
- Ben jij nou verzamelaar?
- Suggestie: Ga op de fiets, en met de trein terug?
- liften?
TBB
- Heb wel eens scanner maar het is niet een A3 scanner hoor!
- Ben jij nou verzamelaar?
- Suggestie: Ga op de fiets, en met de trein terug?
- liften?
TBB
-
@ de man met de folder
Ter verificatie; "91 of "92 ?:
GentsRacerCarbolite
TrailRunner
Ben benieuwd.
Gewillig om slechts de plaatjes en de "specsheets" in te scannen? Natuurlijk alleen MTB"s hè, geen wegfietsen, randoneurs etc. Van mij mag je alleen wel uitzondering maken voor de "92 TerraLinerCarbolite. Heb ik gehad en ik baal ervan dat ik er echt geen enkele foto van heb. Met deze hybride ving ik aan met terreinrijden. Ik zit hier nu zeer sentimenteel geladen te zijn. :"(
Ter verificatie; "91 of "92 ?:
GentsRacerCarbolite
TrailRunner
Ben benieuwd.
Gewillig om slechts de plaatjes en de "specsheets" in te scannen? Natuurlijk alleen MTB"s hè, geen wegfietsen, randoneurs etc. Van mij mag je alleen wel uitzondering maken voor de "92 TerraLinerCarbolite. Heb ik gehad en ik baal ervan dat ik er echt geen enkele foto van heb. Met deze hybride ving ik aan met terreinrijden. Ik zit hier nu zeer sentimenteel geladen te zijn. :"(
-
ik doe er voor de rest niks mee, op een paar onderdelen na dan... het freem en de vork en balhoofd stuurpen stuur etc heb ik sowieso niet nodig.. maar hij staat er nog wel ff hoor. dus geen haast.
groet
groet
In het andere topic werd gevraagd naar foto"s van WTB spul. Persoonlijk de laatste paar jaar een erg grote favoriet van me geworden. Helaas bestaat het oude WTB niet meer al is het zeer positief dat Steve Potts (één van de mede oprichters) weer vollop commercieel frames bouwd. Charlie Cunningham werkt ook aan iets nieuws, maar veel details laat hij daar over niet los.
Hier een topic met wat meer info over WTB.
Daarnaast nog een topic met wat foto"s van mijn 12" Phoenix SE, welke hopelijk ergens in het voorjaar op de eerste singletracks mag rondbollen....
WTB is dus voortgekomen uit een samenwerking tussen de heren Charlie Cunningham, Steve Potts en Mark Slate.
De eerste twee waren gedreven framebouwers met elk hun eigen stijl. Hier een leuke verzameling van hun werken. Nogmaals; voor specifiekere details en de geschiedenis achter deze werkelijk bewonderenswaardige meesterstukjes, lees dan de topics achter de links hierboven.
Here goes;
Steve Potts werk:
Detail 1
Detail 2
Detail 3
Detail 4
Iets jongere versie van de "Cross Country Racer":
Detail 1
Detail 2
Detail 3
Detail 4
Hier een topic met wat meer info over WTB.
Daarnaast nog een topic met wat foto"s van mijn 12" Phoenix SE, welke hopelijk ergens in het voorjaar op de eerste singletracks mag rondbollen....
WTB is dus voortgekomen uit een samenwerking tussen de heren Charlie Cunningham, Steve Potts en Mark Slate.
De eerste twee waren gedreven framebouwers met elk hun eigen stijl. Hier een leuke verzameling van hun werken. Nogmaals; voor specifiekere details en de geschiedenis achter deze werkelijk bewonderenswaardige meesterstukjes, lees dan de topics achter de links hierboven.
Here goes;
Steve Potts werk:

Detail 1
Detail 2
Detail 3
Detail 4
Iets jongere versie van de "Cross Country Racer":

Detail 1
Detail 2
Detail 3
Detail 4

Steve probeerde samen met kompaan Mark ook nog een aantal frames te verkopen met een lagere prijs. De Potts frames waren/zijn tamelijk aan de prijs en hij wou wat aan bieden voor de iet wat minder bedeelden onder ons. Dat werd gedaan onder de naam "Swift Bikes". Redelijk wat verwarring hier om heen, aangezien er nog een Swift Bikes was in die tijd, in dezelfde regionen.
Steve laste en soldeerde de frames in zijn eigen garage (50 stuks zijn er totaal gemaakt), maar zowel Steve als Mark waren niet snel tevreden. Ze bleven aan de frames knutselen om het naar hun zin te krijgen en zodoende was de prijs uiteindelijk niet veel lager dan een "gewone" Potts...
Swift, detail 1
Swift, detail 2
Swift, detail 3
Swift, detail 4
De alu meesterwerkjes van Charlie C. (de enige alu hardtail waar ik serieus nog veel geld voor over zou hebben), dé fiets die vanaf het begin (eind jaren "70) zijn tijd al enorm ver vooruit was!
Vele details van de framebouw-technieken voor alu frames van vandaag de dag, komen voort uit dat wat Charlie eind jaren "70 al uitwerkte. Zie bijv. de slooping toptube, gussetting en dropouts. Tel daarbij op dat sommige van Charlie"s frames toen al 1500 gram wogen (!!!) en dat er van de +/- 125 frames die hij bouwde er geen enkele ooit gescheurd is en je weet gewoon dat dit iets zeer unieks moét zijn!
Enkele details, waaronder de dropout van de iets jongere modellen:
Detail 1
Detail 2
Detail 3
Show us your gusset!
WTB is nog veel meer:
Eén van de mooiste starre vorken ooit gemaakt:
Type II
Detail Type II vork
In mijn opinie (op kleine details na) één van "s werelds beste velgrem:
ToggleCam
RollerCam
Steve laste en soldeerde de frames in zijn eigen garage (50 stuks zijn er totaal gemaakt), maar zowel Steve als Mark waren niet snel tevreden. Ze bleven aan de frames knutselen om het naar hun zin te krijgen en zodoende was de prijs uiteindelijk niet veel lager dan een "gewone" Potts...

Swift, detail 1
Swift, detail 2
Swift, detail 3
Swift, detail 4
De alu meesterwerkjes van Charlie C. (de enige alu hardtail waar ik serieus nog veel geld voor over zou hebben), dé fiets die vanaf het begin (eind jaren "70) zijn tijd al enorm ver vooruit was!

Vele details van de framebouw-technieken voor alu frames van vandaag de dag, komen voort uit dat wat Charlie eind jaren "70 al uitwerkte. Zie bijv. de slooping toptube, gussetting en dropouts. Tel daarbij op dat sommige van Charlie"s frames toen al 1500 gram wogen (!!!) en dat er van de +/- 125 frames die hij bouwde er geen enkele ooit gescheurd is en je weet gewoon dat dit iets zeer unieks moét zijn!

Enkele details, waaronder de dropout van de iets jongere modellen:
Detail 1
Detail 2
Detail 3
Show us your gusset!
WTB is nog veel meer:
Eén van de mooiste starre vorken ooit gemaakt:
Type II
Detail Type II vork
In mijn opinie (op kleine details na) één van "s werelds beste velgrem:
ToggleCam
RollerCam
Wat een ouwe rommel allemaal zeg.
-
Ha ha ha...
@Sir Gonz Lays...
Top! Als ik eens in Den Haag ben dan is er dus één adres waar is sowieso langs moet.
@Dekerfs
Prachtig verhaal wat nog eens aan kracht bijgezet wordt met mooie foto"s. Ik hou van plaatjes kijken
Die Ibis stem (van het mag san topic) en de Potts stem lijken idd als twee druppels water op elkaar.
De type 2 vork is inderdaad evd mooiste starre vorken. En als het evd mooiste onder de starre vorken is, dan is het dus ook evd mooiste onder alle vorken. Ik ken iig geen verende vork die ik esthetisch hoger waardeer.
De ToggleCams en RollerCams zijn gaaf, maar ik heb geen flauw benul of ze mij zouden bevallen. Aan mijn fietsen huis-tuin-en-keuken XT, Record OR en HS22 ;D
Weet niet of deze hier al eens gepost is maar hier vind men nog meer moois (@Zonaskar: meer ouwe rommel ): Cunninghams, Ti WTB met S&S couplings, Newsboy, Swift
@Sir Gonz Lays...
Top! Als ik eens in Den Haag ben dan is er dus één adres waar is sowieso langs moet.
@Dekerfs
Prachtig verhaal wat nog eens aan kracht bijgezet wordt met mooie foto"s. Ik hou van plaatjes kijken

Die Ibis stem (van het mag san topic) en de Potts stem lijken idd als twee druppels water op elkaar.
De type 2 vork is inderdaad evd mooiste starre vorken. En als het evd mooiste onder de starre vorken is, dan is het dus ook evd mooiste onder alle vorken. Ik ken iig geen verende vork die ik esthetisch hoger waardeer.
De ToggleCams en RollerCams zijn gaaf, maar ik heb geen flauw benul of ze mij zouden bevallen. Aan mijn fietsen huis-tuin-en-keuken XT, Record OR en HS22 ;D
Weet niet of deze hier al eens gepost is maar hier vind men nog meer moois (@Zonaskar: meer ouwe rommel ): Cunninghams, Ti WTB met S&S couplings, Newsboy, Swift
-
Elevation12,000 schreef:
Ter verificatie; "91 of "92 ?:[
niet OF maar EN...!
De Man Met De FolderS
Zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer mooi heren, half jaren "90 kwam ik in bloemetjes broek en op een ? Breezer ? de vrouw één van de heren van WTB tegen, vergeef me voor de spellingsfouten: Jacky; Jackquy ??? Phelan??? , tof mens met gekke kleding en een piepschuim helm die liever met dropbars dan met een X country stuurtje reed. Wel een dik uurtje mee gebabbelt over euh...cultfietsjes...leuk en lelijk mens.... :-* Signeerde mijn Ritchey shirtje!!! :P Not 4 sale :P
Jacquie Phelan is dat.
De oprichtster van Wombats, Women Mountain Bike and Tea Society
www.wombats.org
Schitterende dame, die inderdaad erg mooie verhalen weet te vertellen. Mail zo af en toe wat met haar en het is altijd leuk om haar verhalen te mogen ontvangen.
@Elevation; die link naar die Cunningham verzameling is mij idd bekend. Erg erg mooi spul.
De oprichtster van Wombats, Women Mountain Bike and Tea Society

Schitterende dame, die inderdaad erg mooie verhalen weet te vertellen. Mail zo af en toe wat met haar en het is altijd leuk om haar verhalen te mogen ontvangen.

@Elevation; die link naar die Cunningham verzameling is mij idd bekend. Erg erg mooi spul.
We, ik kwam ze tegen op een Breezer, sponsering en omdat ze den Joe ne nice guy vond!
Wat waren de fietsen vroeger mooi!
Ongeloveloos hoe knap dat toen gedaan werd.
Ik heb van Giant en Koga alle folders vanaf 1985/1984 dus als iemand zijn leeftijd wilt weten.
Zal eens een overzicht op mijn site zetten welke folders ik allemaal heb.
Ongeloveloos hoe knap dat toen gedaan werd.
Ik heb van Giant en Koga alle folders vanaf 1985/1984 dus als iemand zijn leeftijd wilt weten.
Zal eens een overzicht op mijn site zetten welke folders ik allemaal heb.
de shit allemaal!
ik heb nog n old school Siera Magic voorvork met echte elastromeer techniek thuisstaan.... kopen? ;D
ik heb nog n old school Siera Magic voorvork met echte elastromeer techniek thuisstaan.... kopen? ;D
-
Heb zelf al zo veel. Wellicht kan een andere fanaat hier deze een goed onderdak bieden:
ECS RidgeRunner
Even het geheugen opfrissen. Dit is hem dus; de zilvere waar Greg op zit:
Geen vlieggewicht, wel erg bruut.
Heb zelf niet geinformeerd naar de fiets en weet dus ook niet in wat voor staat hij verkeert.
ECS RidgeRunner
Even het geheugen opfrissen. Dit is hem dus; de zilvere waar Greg op zit:

Geen vlieggewicht, wel erg bruut.
Heb zelf niet geinformeerd naar de fiets en weet dus ook niet in wat voor staat hij verkeert.
-
Zie dat de RidgeRunner al weer weg is. Iemand van hier de RidgeRunner gekocht?
Nee,helaas. Wel geboden maar geen reactie gehad.
Nog wel een paar originele Porcupine,s gescoord
Uhhh zoek ook nog Ringle QR met de drie gaten,iemand die nog for sale??
Nog wel een paar originele Porcupine,s gescoord

Uhhh zoek ook nog Ringle QR met de drie gaten,iemand die nog for sale??
-
Jammer dat je naast het net gevist hebt. Echt wel een legendarische bike. Ben er zelf niet voor gegaan omdat ik nu eenmaal niet alles op kan gaan kopen.
Hoop dat hij hier of elders nog eens boven komt drijven. Een paar mooie plaatjes zouden het goed doen op de site die ik in de stijgers heb staan.
Hoop dat hij hier of elders nog eens boven komt drijven. Een paar mooie plaatjes zouden het goed doen op de site die ik in de stijgers heb staan.
-

Ik ga nu ff aan de slag met een leuke serie foto"s van vroeger. Stay tuned!
-
Plaatjes van vroeger

Die met die integraalhelm(hierover later meer) dat ben ik. Dunne poten had ik toen ook al. Dit is bij de een vd weinige wedstrijden die ik ooit heb gereden; Apeldoorn "95.

Hier is mijn carbon/titanium SkyCarbolite al wat beter te zien. Merk op dat ik geen bidon in de houder heb; drinken deed ik niet aan. Ueberhaupt al een bijzonderheid dat ik een bidonhouder gemonteerd had. Zelfde gaat op voor de barends. Deze diende feitelijk maar voor één ding en dat is in het afzetlint verstrikt raken. Dit dus ook wat er gebeurde bij de start. Geloof dat ik deze accesiores toen net nieuw gekocht had.

Hier was die integraalhelm meer op zijn plaats; de minidownhill bij Hargen aan Zee. Ik kom zojuist de bocht uit en ben weer niet in het prikkeldraad blijven hangen. Zover ik weet is het altijd goed gegaan, maar oef.. Het was ook bij deze downhill dat een schoolklasje het plan opgevat had een leuke kuil aan de voet te graven. Daar kwam kwam ik dus; voorwiel in de kuil, met rond de 60 over het stuur en kinstuk van mijn -toen niet meer zo coole- integraalhelm. Schoolklasje scheen er wel schik in te hebben. Nou snel waren wij de lachende partij, want die helm moest zich toch terugbetalen. Aanvankelijk wilde het klasje niet zeggen wie erachter zat, maar onder bedreiging van een Ringle Mobypost(waar die dingen allemaal niet goed voor zijn) door bombprooferik en na wat in de rondte vliegende kinderen werd er toch gesproken. Er werd één ongelukkige opgevoerd en tbv ons vertier heeft deze toen ff een "moeilijk" halfuurtje gehad. Zo heeft het jochie al huilende zijn sportschoenen in het nabije meertje moeten gooien. Toen de vernedering ten overstaan van zijn klasgenootjes ons inziens intens genoeg was heb we de ter beschikking stelling opgeheven. Soms hoor je wel: ¨In het leven hebben we maar een zekerheid en dat is dat we uiteindelijk dood gaan¨; nou hier is er nog één: Niemand uit dat klasje graaft ooit nog een kuil voor een mountainbiker.
Ben trouwens niet altijd zo wreed hoor; alleen op zon- en feestdagen.

Niet echt scherp, maar het is hem toch echt: Bombprooferik nog maar honderd meter verwijderd van zijn officieuze Nederlandse downhilltitel! Landgraaf, ik denk "96. In zijn 2de poging versloeg hij meen ik een Duitser op een Verlicchi FS, dit ondanks de absurde sprongen waarmee Erik het publiek het nodige vertier bezorgde. Het was ook hier dat de lui van Marzocchi besloten Erik voortaan maar met een DH specifieke kroon toe te rusten. Dat initiatief hadden ze eigenlijk al na de eerste paar gebroken stuks die ze toegestuurd kregen moeten nemen. De fiets was een Zaskar die volgens Erik"s eigen zeggen op het eind "en profil" steeds meer op een Corratec begon te lijken..... Zijn fiets wat een blits, bont ding. Dat vond ook het bijenvolk, want zij wilden hem nog wel eens aanzien voor een bloemenbedje.

Roy Sto(o)mer op één van zijn zovele RidgeRunner"s. Die dingen kunnen echt wel tegen een stootje, maar ja, als je hem telkens aan Patrick Smit uitleent om mee van Penhuisjes af te springen... Zelf deed hij overigens dezelfde radikale dingen, maar dan ging het ook nog wat minder "smooth", een beetje meer "gorillastijl". Uiteindelijk was Koga gewoon door zijn voorraad 52cm RidgeRunner"s heen.

Plons met zijn Yeti. Ik zie ook nog een leuke DEAN. Kan er zelf niet heel veel over vertellen, dat moet Plons eventueel zelf maar even doen.
DK als Plons;
Awel, zie hier.. ik reed toen ganz zonder rechter been, vandaar dat mijn linkerbeen massa"s scheelt met mijn rechter...
Awel, zie hier.. ik reed toen ganz zonder rechter been, vandaar dat mijn linkerbeen massa"s scheelt met mijn rechter...
die dean is van johneke dean, de toenmalige vertegenwoordiger van O9 de invoerder toen van leuk spul als dean, machine tech, zuni, etc. Ik ken em omdat ik zijn "dh" bike hier in de kelder heb hangen, een dean bambam ook volgehangen met van dat moois.
oh ja kijk ook naar het kleine autotje, daar had ie een trailer bij om bikes te vervoeren... zeer comiek zicht.
greetz
bettes
oh ja kijk ook naar het kleine autotje, daar had ie een trailer bij om bikes te vervoeren... zeer comiek zicht.
greetz
bettes