Garantie vraag

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

BOSS
Contacteer:
Garantie vraag

Bericht door BOSS » do jun 16, 2005 4:35 pm

in december 2003 een Rocky gekocht en in april 2005 een nieuwe ontvangen wegens framebreuk (onder garantie)
Nou beweert mijn ex-LBS dat op dit nieuwe frame de garantietermijn begint in december 2003 en niet op de datum dat ik het vervang frame heb ontvangen.

Ik vroeg hem nl. om een bewijs dat ik een nieuw frame heb ontvangen, een soort faktuur met daarop wegens garantie ontvangen dit frame met dt framenr. Hij beweert dat hij dat niet kan uitdraaien aangezien er niet betaald is. ~Hij kan alleen een soort bovag-standaard-formulier schrijven met de hand.......

Klopt dit, en waarom niet!

dussssss©

DeKerfs

Re:Garantie vraag

Bericht door DeKerfs » do jun 16, 2005 4:45 pm

Volgens mij is de fabrikant verplicht garantie te geven vanaf het moment dat het frame door de winkelier is "afgeleverd". Of jij hem dan direct gebruikt is een tweede, maar staat los van dit verhaal. Jij hebt gewoon recht op een nieuwe garantie periode bij dit betreffende frame.

Erikje

Bericht door Erikje » do jun 16, 2005 4:52 pm

Excusez moi DK, u heeft ongelijk. Je hebt recht op garantie op het product dat je hebt gekocht voor een (on)bepaalde periode. Dit houdt letterlijk in dat als je 5 jaar garantie hebt op een frame, dat je die dan ook krijgt en geen minuut langer. Hierna komt, mits voorradig, de coulance regelingen om de hoek kijken. Maar wettelijk gezien hoeft de verkopende partij niet langer dan de overeengekomen garantie periode garantie te garanderen (.....oef)

Ik werk voor een bedrijf die dat letterlijk zo hanteerd, en al zóóó vaak met dit verhaal voor het hekje heeft gestaan.... en even zóóó vaak heeft gewonnen.

Erikje

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » do jun 16, 2005 5:02 pm

dat klopt idd erikje,
als je een frame koopt geld vanaf dat moment en ookal krijg je 10 nieuwe frames, dat maakt niks uit. heb dit zelf ook meegemaakt. 2 maanden nadat de garantie verlopen was van mijn kronan ging ie voor de 2e keer scheuren. maar een nieuwe krijg je niet meer.
hoe spijtig dit ook is

kooz

bettes

Bericht door bettes » do jun 16, 2005 6:15 pm

Dan is dat een spijtig geval van minders klanten service van dat merk... Zoals Erikje zegt MOET een bedrijf dat niet geven, maar als je een merk hebt dat echt achter zijn producten staat is er véél meer mogelijk.

Neem nu turner die hebben een super klantenservice (een turner koop je dan ook niet alleen omdat hij heerlijk rijdt), die doen iedere keer weer wat extra"s voor hun klanten.

Ik lees nu nog verhalen van jongens die een achterbrugje deuken op hun old school Burner XC van neem een jaar of 10. Het spijtige daaraan is dat die ook al 5jaar niet meer gemaakt worden. Dan komt turner op de proppen met een achterbrug die één van de Turner jongens uit een ouwe persoonlijk bike heeft gedraaid.
Of worden er kostenloos een nieuwe achterbrug met bijpassend voorframe geleverd.
Of dan heb je Malph die een proto turner koopt en niet de passende hardware heeft om de boel in elkaar te draaien (die ligt nog Bij Carter thuis) En mailt met Casey bij turner die meteen de machineshop laat starten om die stukken te maken en op te sturen naar Ralphie...

Er zijn firma"s met hart voor het biken en je heb er die bikes produceren...

greetz
bettes... die zeer veel vertrouwen heeft in zijn turner en de CS die erbij hoort (en al begint bij Rob A.)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do jun 16, 2005 7:01 pm

Een lange garantieduur is wel prettige wetenschap; je weet dan dat de fabrikant niet snel moeilijk zal gaan doen waar het op tijd aankomt. Het kan voorkomen dat een fabrikant slechts 1 jaar geeft. Begeeft mijn frame het na 9 maanden en de volgende na een half jaar dan geen man overboord. Er bestaat toch ook nog zoiets al de wet. Redelijkerwijs mag men verwachten dat bij correct gebruik een frame langer houdt dan 9 + 6 = 15 maanden.

Meestal geven fabrikanten natuurlijk langer dan 1 jaar. Ik weet dat Yeti vroeger slechts een jaar gaf. Geen idee van Rocky.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jun 16, 2005 7:03 pm

Makes sence... maar kom "gelukkig" ook andere gevallen tegen. Op mijn werk maken ze veel gebruik van z.g. Powerfiles. Deze dingen gebruiken ze hier dagelijks en helaas gaan die nogal eens stuk. Altijd binnen een jaar. Elke keer krijgen we een nieuwe, waar opnieuw fabrieksgarantie (van 2 jaar) opzit.... Wij zijn dus voor de rest van het leven voorzien van Powerfiles... Is dit dan nu nét een uitzondering...??

Lijkt me zo, dat als je een nieuw product aan een klant mee geeft er opnieuw evenveel garantie zit op dát nieuwe product, zoals voorgaande keren....

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do jun 16, 2005 7:12 pm

Dat is de policy van Powerfiles. Leve Powerfiles! Geen idee wat het is trouwens.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 16, 2005 7:21 pm

op een RM zit 5 jaar garantie, er is voorlopig nog niets aan de hand, maar ik vroeg het mij gewoon af.
Het klonk mij erg onlogisch

dussssss©

Brum.

Bericht door Brum. » do jun 16, 2005 7:21 pm

Elevation12,000 schreef:
Een lange garantieduur is wel prettige wetenschap; je weet dan dat de fabrikant niet snel moeilijk zal gaan doen waar het op tijd aankomt.

Ellsworth... ;D

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do jun 16, 2005 7:36 pm

Kijk Bosss, ik heb geen rechten gestudeerd dus ik houd wat slagen om de arm, maar het lijkt logisch dat als de "redelijke termijn dat een frame bij correct gebruik mee behoort te gaan" verstreken is je gewoon afhankelijk bent van de coulance van Rocky.

Is 5 jaar een redelijke termijn? Hmmm.... Zeg het me. Ik tendeer een beetje naar wel. Je zegt dat je het erover gehad heb met je LBS. Informeer eens bij Rocky wat hun policy is.

Pino

Bericht door Pino » do jun 16, 2005 8:01 pm

Met de policy van Rocky heb je toch niets te maken?
Je koopt het van je LBS en die moet jouw garantie regelen.

Maar stel je frame heeft een te verwachten levensduur van vijf jaar en het breekt na 2 jaar. Moet je LBS dan gratis een nieuw frame leveren of een "fatsoenlijke" vervanging?
Want het frame was al voor een deel afgeschreven en niet meer zoveel waard. Is het reeel om dan een bijdrage te vragen?
(iets dergelijks speelt bij autos en motoren die het begeven)

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » do jun 16, 2005 8:06 pm

Pino schreef:
Met de policy van Rocky heb je toch niets te maken?
Je koopt het van je LBS en die moet jouw garantie regelen.

Maar stel je frame heeft een te verwachten levensduur van vijf jaar en het breekt na 2 jaar. Moet je LBS dan gratis een nieuw frame leveren of een "fatsoenlijke" vervanging?
Want het frame was al voor een deel afgeschreven en niet meer zoveel waard. Is het reeel om dan een bijdrage te vragen?
(iets dergelijks speelt bij autos en motoren die het begeven)

Dat speelt niet alleen bij auto"s en motoren, maar ook bij koelkasten, strijkijzers of dakkapellen. Kortom: alles wat je koopt heeft een "redelijkerwijs te verwachten levensduur". En de leverancier dient binnen die "redelijkerwijs enz." voor vervanging te zorgen. Echter: deze leverancier mag de klant wel een redelijke bijdrage in rekening brengen i.v.m. de afschrijving die je al noemt. Dus simpel gezegd: als een TV redelijkerwijs 8 jaar meegaat en hij gaat na 4 jaar kaduuk, staat Philips in zijn recht door een nieuwe leveren met een bijbetaling van 50%. Let op: dit is "simpel gezegd" want er zullen best nog wat voetangels en klemmen zijn.

Deze regeling is overigens vervat in het Burgerlijk Wetboek en staat los van garantie. Onder garantie wordt immers (meestal) een 100% vervanging zonder kosten verstaan. Zoals dit: vorig jaar nog is onze Chris King naaf gratis voorzien van een nieuw "oversize" lager. Wij betaalden uitsluitend verzendkosten naar de USA, de rest was voor CK. en dat in het zesde jaar van een garantieperiode van vijf jaar ;)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do jun 16, 2005 8:09 pm

In eerste instantie sluit ik me aan bij wat DeKerfs zegt: stel je scheurd een frame net binnen de garantieperiode (4 jaar en 10 maanden). Je gaat ermee terug, er wordt onder garantie een nieuw frame opgestuurd.
Je krijgt het nieuwe frame (inmiddels zijn we 2 maanden verder). Dit frame scheurt al tijdens de eerste rit, Overduidelijk een productiefout. Zou dit dan betekenen dat je geen aanspraak maakt op garantie? Lijkt me niet, je mag nl redelijkerwijs verwachten dat dat ding ook tenminste een paar jaar meegaat.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jun 16, 2005 8:25 pm

Steelboy schreef:
In eerste instantie sluit ik me aan bij wat DeKerfs zegt: stel je scheurd een frame net binnen de garantieperiode (4 jaar en 10 maanden). Je gaat ermee terug, er wordt onder garantie een nieuw frame opgestuurd.
Je krijgt het nieuwe frame (inmiddels zijn we 2 maanden verder). Dit frame scheurt al tijdens de eerste rit, Overduidelijk een productiefout. Zou dit dan betekenen dat je geen aanspraak maakt op garantie? Lijkt me niet, je mag nl redelijkerwijs verwachten dat dat ding ook tenminste een paar jaar meegaat.

That"s my point indeed.

@Elev.

Een powerfile is een kleine bandschuurmachine (electrische veil, if you like) ;)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do jun 16, 2005 8:31 pm

@Pino
Natuurlijk moet je naar de LBS, maar de LBS behoort wel de Rocky policy uit te voeren.

Het wil er bij mij niet zo goed in dat er elke maal nwe wettelijke bescherming ingaat, terwijl er geen prestatie tegenover staat. Desalnietemin moet ik wel zeggen dat ik de Steelboy hypothese wel sneu vind. Ik denk dat een fabrikant die staat voor wat hij maakt dat ook wel zou vinden.... Om het echt boven water te krijgen is er denk een BW of iem. die echt naadje vd kous weet nodig. Wie o wie? Ben best wel benieuwd.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do jun 16, 2005 9:40 pm

Heb de Steelboy hypothese nog ff op mij in laten werken. Behalve dat ik het sneu vind en de fabrikant het sneu vind zou een evt. rechter het ook sneu kunnen vinden en kom je er gewoon mee weg....

Ik blijf wel bij het uitgangspunt dat wettelijke bescherming in principe niet van voren af aan begint voor een vervangdeel. Rocky policy is een heel ander verhaal en heb ik sowieso geen benul van.

Nogmaals: Ben geen expert, maar bedenk gewoon wat mij redelijk lijkt en volgens mij streeft "het recht" daar ook naar. Wellicht Steelboy hypothese niet 1 op 1 terug te vinden in BW, want te concreet, te gedetailleerd. Leuke vraagstukken altijd.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do jun 16, 2005 10:01 pm

Yeti vroeger: limited year : na 3 dagen zou het ook kunnen dat je geen garantie hebt duzz.

Bij racemotoren gaat het ook van geen garantie tot 1 week.....

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do jun 16, 2005 10:05 pm

Ik kan het nog hypothetischer maken:
Stel Pietje koopt een frame waar 5 jaar garantie op zit. Dit frame breekt na 1 jaar -> nieuwe frame, dit breekt weer na 1 jaar... dit gaat zo door, tot hij in jaar 6 weer een frame breekt. Dan heeft de leverancier al 5 keer een niet deugdelijk product geleverd. Kan hij dan zeggen: ja neem sorry, ik heb al zovaak een ander frame geleverdm nu is het mooi geweest. Oftewel, ik lever gare producten, en na 5 jaar ben ik van de klant af... Dat is natuurlijk een onhoudbare situatie...

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do jun 16, 2005 11:18 pm

Steelboy schreef:
Ik kan het nog hypothetischer maken:
Stel Pietje koopt een frame waar 5 jaar garantie op zit. Dit frame breekt na 1 jaar -> nieuwe frame, dit breekt weer na 1 jaar... dit gaat zo door, tot hij in jaar 6 weer een frame breekt. Dan heeft de leverancier al 5 keer een niet deugdelijk product geleverd. Kan hij dan zeggen: ja neem sorry, ik heb al zovaak een ander frame geleverdm nu is het mooi geweest. Oftewel, ik lever gare producten, en na 5 jaar ben ik van de klant af... Dat is natuurlijk een onhoudbare situatie...

Onhoudbaar, klopt - al is het maar omdat zo"n tent failliet gaat, maar dat terzijde.

Bij deze hypothese lijkt een "makkelijk" antwoord voor de hand liggender dan jouw vorige; hij blinkt uit in absurditeit.

Als Pietje slim vraagt hij al na frame 3 zijn geld terug. Doet hij het dan niet dan zou ik zeggen probeer later, desnoods in jaar 6 gewoon alsnog wat. Iemand een frame waarop je de klok op gelijk kunt zetten dat hij binnen een jaar weer breekt in de maag splitsen lijkt mij niet redelijk.

Redelijkheid is natuurlijk de "backbone" van het hele stelsel.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » vr jun 17, 2005 12:44 am

Ben Serotta betaalde me na 5 frames op 1 jaar gebroken te hebben 60% van het frame terug, met de vraag iets anders te kopen (via Vertex).

Sir Rides a Lot

Bericht door Sir Rides a Lot » vr jun 17, 2005 7:40 am

Volgens mij krijg je de garantie niet van je LBS, maar van de producent van het product dat je aangeschaft heb. Wat niet wegneemt dat ze het niet altijd te zwart wit kunnen nemen. Coulance is soms vanzelfsprekend...

Ik werk zelf in een elektronicazaak, en als er dan iets aan de hand is, proberen wij dat met de desbetreffende producent te regelen. Als deze echter geen gehoor geeft, zitten wij er mee. Vaak doen wij er dan zelf wat aan, zoals korting op aanschaf nieuw product of zo... Dus is wel min of meer zaak dat de lbs coulance-regeling probeert te treffen...

Maar je zult ook overal zien als je kijkt naar de garantievoorwaarden dat er zoiets staat als dat de normale garantiebepalingen van de betreffende producent gelden.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr jun 17, 2005 8:30 am

Garantie is garantie en deze gaat in op het moment dat jij het produkt in gebruik neemt/ in ontvangst neemt.
Als het product tussentijds vervangen is onder de noemer garantie dan gaat opnieuw de garantietermijn in.
Daarnaast mag de leverancier/ fabrikant hier op een positieve manier vanaf wijken (renuncieren) door ook na de verstreken garantietermijn te herleveren.
Dan bestaat er soms nog een coulance regeling door de leverancier/ fabrikant. Letwel dit schept voor deze geen vergoedingsverplichting!!! Dit is puur op basis van goodwil.
Aan de andere kant heb je ook nog zoiets als een redelijkerwijs te verwachten levensduur van het produkt.
Dit ligt trouwens wel vast in het burgerlijk wetboek.
Dus als jij door normaal gebruik een frame breekt na 13 maanden en de garantie is 12 maanden dan kan de leverancier/ fabrikant zich er niet zomaar vanaf maken met de uitlating helaas dit valt buiten de garantie termijn.
Je kunt dan herlevering van het product eisen, houdt er wel rekening mee dat er een (kleine) bijdrage van jouw kant verwacht kan worden.
Een en ander wordt uitvoerig belicht in het Burgerlijk Wetboek.
O.a. in Bwb 6:185 t/m 193 productaansprakelijkheid.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr jun 17, 2005 8:53 am

Jumping Hansje schreef:
Garantie is garantie en deze gaat in op het moment dat jij het produkt in gebruik neemt/ in ontvangst neemt.
Als het product tussentijds vervangen is onder de noemer garantie dan gaat opnieuw de garantietermijn in.

Over dat opnieuw ingaan van fabrieksgarantie: Is dat niet gewoon policy vd fabrikant. Hetvolgende wil er bij mij niet in: Stel mijn Koga snapt na 9,5 jaar (10 jr garantie). Dit gebeurt 3 keer. Na 28,5 jr klop ik weer aan met mijn inmiddels prehistorische frame en zegt men sorry. Moet ik dan gaan procederen?! Volgens mij haal ik vet bakzijl.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr jun 17, 2005 9:01 am

Je garantie termijn gaat opnieuw in, echter het kan zijn dat tegen die tijd dat frame niet meer leverbaar is.
Dan wordt de leverancier in de gelegenheid gesteld om met een passend alternatief op de proppen te komen.
Je kunt niet redelijkerwijs verwachten van een fabrikant dat deze jaren na dato opnieuw een frame gaat bouwen dat al lang niet meer in productie is.

Plaats reactie