Re:oud materiaal(retro stuff)

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

rene

Bericht door rene » wo aug 03, 2005 10:06 pm

Marin Eldridge Grade, ca. 1994:

Afbeelding
Deels nog orgineel (LX headset, naven, Marin lite delen Mavic 217 voorwiel), Deels vernieuwd (Magura HS 33 Move (of is dit HS22?), Mavic 618x achtervelg), Tange full butted buizenset:

Afbeelding

"Afterburner"; lekker kontje ;D en de voorkant is ook leuk....
AfbeeldingAfbeelding

Jammer genoeg hield de vorige eigenaar niet zo van poetsen.... Sommige delen zien eruit alsof ze na aankoop nooit meer los geweest zijn. Maar voor 100 euro mag ik niet zeuren ;D
"t gaat een singlespeed worden, Hij is inmiddels gestript, en ik geloof dat ik zodadelijk het topic over roestbehandeling maar es door moet lezen..... Waarschijnlijk eerst "oplappen" en singlespeed maken, en over een half jaartje kaal maken en over laten spuiten...
Laatst gewijzigd door rene op ma feb 01, 2010 7:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

NOFEAR-PAULIE

Bericht door NOFEAR-PAULIE » wo aug 03, 2005 10:21 pm

IS WEL N MOOIE BASIS VOOR N SINGLE SPEED BIKE. STAAL RIJD GEWOON GEWELDIG.

HEB VANAAF ME S-WORKS STEEL AFGEMAAKT. WIL NOG N PAAR ONDERDELEN VERANDEREN, MAAR EERST FF DE CASH ERVOOR BIJ ELKAAR SPROKKELEN. ZAL VAN T WEEKEND FOTO"S VAN ME BIKE"S MAKEN EN ZE FF OP PINKBIKE ZETTEN ZODAT JULLIE ZE OOK KUNNEN ZIEN.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo aug 03, 2005 10:23 pm

NOFEAR-PAULIE schreef:
IS WEL N MOOIE BASIS VOOR N SINGLE SPEED BIKE. STAAL RIJD GEWOON GEWELDIG.

HEB VANAAF ME S-WORKS STEEL AFGEMAAKT. WIL NOG N PAAR ONDERDELEN VERANDEREN, MAAR EERST FF DE CASH ERVOOR BIJ ELKAAR SPROKKELEN. ZAL VAN T WEEKEND FOTO"S VAN ME BIKE"S MAKEN EN ZE FF OP PINKBIKE ZETTEN ZODAT JULLIE ZE OOK KUNNEN ZIEN.

En laat aub uwe capslock-toets repareren... die lijkt te blijven hangen. ;)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » wo aug 03, 2005 10:40 pm

@rene
Ik denk hs22 "classic"

rene

Bericht door rene » wo aug 03, 2005 11:00 pm

Effe geyahoo-ed... Schijnt een HS-24 te wezen. Wist niet dat dat ook nog bestaan heeft. Iemand info hierover? Zal wel een HS22 zijn met brakebooster ofzo?

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do aug 04, 2005 10:04 am

HS22 kwam ook met brakeboosters. HS11 had geen (+wat goedkopere bits)

Misschien zijn het idd moderne "HS24" remmen. Ik heb daar nooit van gehoord. Ik volg het nwe eigenlijk niet meer.

rene

Bericht door rene » do aug 04, 2005 6:07 pm

TIME powered CUBE

Bericht door TIME powered CUBE » do aug 04, 2005 8:59 pm

Hey, ik ben in het bezit van een old skool Marin Bear Vally SE, het frame is triple butted en de voorvork is double butted, uitaard istie van staal. Verder is de fiets afgemonteerd met shimano STX-RC 21 speed met draai shifters. Remmen doet ie men cantilever remmen en hij is voorzien van mavic velgen op shimano naven. Het is een limited edition, is voorzien van de nodige plaatjes die dat aanduiden.

De fiets is ongeveer een jaar in mijn bezit en heeft zijn leven ervoor gesleten in de showroom van een plaatselijke fietsenmaker. Daar heeft ie ongeveer 10 jaar gestaan. Afgelopen vakantie ben ik in frankrijk een old skool wieler shirtje van Marin tegen gekomen.
Hij weegt overigings 10,8 kg en rijdt geweldig, mede door de stijve voorvork, hij accelereert enorm snel de bochten uit, daarentegen is het comfort ver te zoeken met een ongeveerde fiets. Daarom ben ik eens rustig aan het rondneuzen voor een voorvorkje uit die tijd.
Heb al het een en ander gevonden, zoals een rock shox of marzocchi alleen deze paste allebei niet. Alle vorken uit die tijd die ik ben tegengekomen zijn voor zien van schroefdraad op de vorkbuis, echter mijn marin heeft een A-head set. En als je een nieuwere vork neemt, dan zit daar niet de cantilever beugel op de kroon, dus het is nog ff doorzoeken.

Overigens de fiets is nog helemaal origineel inclusief de vouwbanden van Marin!!

Afbeelding
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=531311

Denk niet dat alleen maar stilstaat, afgelopen vakantie istie op de top van de Mont Ventoux geweest. Ik had hem voorzien van 26x1.0 banden en het is net een racefiets. Let op foto trouwens niet op mijn kleding. Deze look was alleen bestemd voor de afdaling. Wel zo veilig en comfortabel, niks geen tranende ogen en suizende oren met een goggle en full face. Normaal doe ik aan downhill, dirt, dual en bmx, maar zo af en toe wielrennen is best leuk, helemaal van die tripjes naar de Mont Ventoux. De klim vanuit Bedoin koste mij 1 uur en 57 min.

Afbeelding
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=560622

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » do aug 04, 2005 9:51 pm

Elevation12,000 schreef:
HS22 kwam ook met brakeboosters. HS11 had geen (+wat goedkopere bits)

Misschien zijn het idd moderne "HS24" remmen. Ik heb daar nooit van gehoord. Ik volg het nwe eigenlijk niet meer.

Het zijn IDD HS 24 remmen (heb ik ook op mijn bike...) HS 24 was een beetje een tussenvorm tussen HS22 en HS33 in. grootste verschillen met HS22 was als ik mij niet vergis het lagere gewicht, een grotere master cylinder en de 3 "speciale kleuren" waarin de set geleverd werd. Verder nix byzonders, nix speciaals, maar wel goeie remmen :)

Ik heb zelf ooit een hele oude Specialized Rockhopper weer helemaal in topstaat gebracht. Helaas werdt ie gestolen (stond met 2 sloten op slot en ik was ongeveer 5 minuten weg). Later is ie wel weer teruggevonden door de politie, toen ik "m terugkreeg had ie enkele 100den euros schade, na weer even hard gespaard en gefixt te hebben hebben ze in m"n schuur ingebroken en "m weer gejat.... Ik was blijkbaar niet de enige die "m mooi vond....

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do aug 04, 2005 10:54 pm

@TIME powered CUBE:

Zoeken naar een geveerde vork uit diezelfde tijd; pak een Judy van "96-"97 en zet er Englund luchtpatronen in. Op die manier heb je nog een vork die ook werkt. Het doorsnee echt oud geveerd materiaal is van die kwaliteit dat ik eerder een starre vork zou monteren...

NOFEAR-PAULIE

Bericht door NOFEAR-PAULIE » do aug 04, 2005 11:01 pm

dan zou n judy sl wel n leuke vork zijn. veert ook wel oke. rij zelf alleen maar met Rock Shox Mag 21"s. en 4.6cm veerweg is nie veel, maar levert wel redelijk comfort op. en ach, als je oud staal rijd, is er toch al weinig comfort. lekker stug en stijf. HEERLIJK!!!!!!!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr aug 05, 2005 1:03 am

Staal is niet per definitie synoniem aan "geen comfort". Heb een aantal stalen fietsen waaronder onderstaande. Voor waarvoor hij gemaakt is biedt hij mij een weldadig comfort. Ik heb op geveerde fietsen gezeten die veel minder comfortabel waren. Ene fiets is de andere niet en een Marin is ook niet een Koga. Tig zaken in de setup van een fiets kunnen het comfort beinvloeden.

Afbeelding

Vorken: Judy"s komen met flutcartridges. Heb ik zelf gelukkig nooit ondervonden, want mijn Yo kwam met Englund convertie. Kan ik van harte aanbevelen. Houd er wel rekening mee dat stanchions retesnel slijten, maar ik geloof dat die van Sid"s ook passen en dat zou vervangen dus wat verlichten.

Marin"s kwamen indien met vering voornamelijk met Manitou en dat vind ik eigenlijk trouwens ook het beste staan. Maar of je zo"n vork moet willen..?? Kan het geen "upgrade" noemen.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr aug 05, 2005 7:22 am

Je kledingstyle is echt onmogelijk :D old skool Koga tema shirt met een Azonic baggy... en God mag weten wat voor schoenen ;D

rene

Bericht door rene » vr aug 05, 2005 8:26 am

TIME powered CUBE schreef:
Hey, ik ben in het bezit van een old skool Marin Bear Vally SE

Kijk, die is in stuk betere staat dan de mijne.... Fraaie fiets!
[
TIME powered CUBE schreef:
Echter mijn marin heeft een A-head set. En als je een nieuwere vork neemt, dan zit daar niet de cantilever beugel op de kroon, dus het is nog ff doorzoeken.

Ben ook aan het kijken. Had in m"n vorige Palisades Trail een Bomber gezet, die eigenlijk 6 jaar te nieuw was, maar wel goed werkte. Op dit moment heeft iemand anders daar plezier van, want die fiets is gejat. :? Ben nu dus ook aan het denken wat ik met deze ga doen: wel of niet geveerde vork? Zo ja: Wat dan.
Zag toen ik deze fiets haalde, bij een fietsenmaker in Didam 2 oude, rode Rond WP vorken staan. Kleurt iig leuk. Mischien is dat wat? Iemand ervaring hiermee?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr aug 05, 2005 8:47 am

Als je de cartridges van die vork om je oren wilt laten vliegen in de eerste afdaling, dan is die vork een goede optie ja...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr aug 05, 2005 10:13 am

Rond WP... iemand die mij kan bewijzen dat die vorken écht nut hebben, krijgt een medaille.. Die dingen veren amper, te traag en spreken heel laat aan. Voor die 2,5kg die ze op de schaal brengen, vind ik dat weinig functioneel gebruik van aluminium, staal en olie/lucht.

@Elev;

stancions van de Judy"s die snel inslijten? Komt mij volledig onbekend voor, in elk geval van deze typen. Wellicht dat de eerste lichting Judy"s minder waren, maar heb genoeg voorbeelden gezien van totaal afgereden Judy"s waar van alles aan markeerde, op de stanchions na... Maar goed; de nieuwer Sid"s e.d. en de latere Judy"s zijn allemaal wat maten betreft uitwisselbaar. Combineren is dus goed mogelijk. Zoals gezegd; een Englund upgrade is zeker aan te bevelen. Mooi spul, niet duur, werkt goed en is nog lichter ook ;-)

rene

Bericht door rene » vr aug 05, 2005 10:23 am

@Steelboy & Dekerfs: Da"s in ieder geval duidelijk. ;D Geen Rond WP dus.
Voorlopig laat ik de Marin RockStar er wel in. Mocht ik een vork uit de periode 1994 / 1995 zoeken, wat is dan wel een goede optie? Mag21? Hierboven genoemde Judy? Zijn ws alletwee laag genoeg om de voorkant van de fiets niet al te zeer omhoog te brengen? (Alhoewel dat bij de Z2 BAM ook nog wel meeviel)

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr aug 05, 2005 10:40 am

Steelboy schreef:
Als je de cartridges van die vork om je oren wilt laten vliegen in de eerste afdaling, dan is die vork een goede optie ja...

???

Ik heb met mijn RondWP HydroPro2 wel een goede afstelling gevonden. Verder bewijst hij zich als probleemloos en al die "machined" bits zijn gewoon erg gaaf. In de Oldschool mag scan topic bevind zich trouwens een test met veel vorken uit die tijd. Geloof pag 2 of 3.

@dekerfs
Met nwe Judy"s heb ik weer geen ervaring.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr aug 05, 2005 10:49 am

Steelboy schreef:
Je kledingstyle is echt onmogelijk :D old skool Koga tema shirt met een Azonic baggy... en God mag weten wat voor schoenen ;D

Met zo"n strak broekje kan je niet eerst ff fietsen en daarna BBQ"en.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr aug 05, 2005 10:56 am

Elevation12,000 schreef:

Als DeKerf"s het kan, dan kan iedereen het!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr aug 05, 2005 11:04 am

Steelboy schreef:
[
Elevation12,000 schreef:

Als DeKerf"s het kan, dan kan iedereen het!

En zó is het! ;)

hxedxeml

Bericht door hxedxeml » vr aug 05, 2005 8:58 pm

MavErik schreef:
[
hxedxeml schreef:
Toffe fiets! Dit vond ik nou vroeger vette fietsen. Wat is er eigenlijk met dit merk gebeurt? Bestaat dit merk nog?

Thanks. Dit is een Bizango uit "97. Als het goed is de eerste Voodoo in Nederland. Rij er dus al ruim 8 jaar naar volle tevredenheid op. :)

Voodoo is een tijdje niet te koop geweest, maar ze zijn weer terug: http://www.voodoocycles.net/

Beetje laatje reactie maar toch;

Tof man ik vind het echt nog steeds tof ook die nieuwe modellen. Zal wel moeilijk te krijgen zijn ben ik bang
Is die van jou ook van reynolds 853 net zoals hij nog op de website staat?
Ik rij zelf een gazelle m-bike met deze buis. Rijd top!

n00by

Bericht door n00by » zo aug 07, 2005 1:13 am

http://www.marktplaats.nl/markt/fietsen ... 134173.htm

specialized m2 (volgens de advertentie dan, ik heb er geen verstand van ;) )

rene

Bericht door rene » ma aug 08, 2005 9:36 pm

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di aug 09, 2005 12:22 am

Cool, Kooka en nog wel op de NL ebay. Staat doorgaans geen ruk op.

Ik heb een latere generatie (low profile) op mij Yo. Volgens labtest van het Duitse BIKE behoorden de conventionele iig niet tot de sterksten. Latere uit 1 stuk (dwz zonder separate spider) schijnen wel echt sterk te zijn.

Plaats reactie