Mountainbikes veel te duur

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Clamdigger
Mountainbikes veel te duur

Bericht door Clamdigger » ma mar 13, 2006 5:53 pm

De laatste tijd ben ik me weer aan het orienteren op mtb gebied. Van 1989 t/m 1995 gemountainbiked, wil nu misschien herintreden.

Maar de prijzen van de fietsen tegenwoordig vond ik NIET normaal. 2,3 of 4000 euro vinden de fabrikanten heel normaal. 5,6 en 7 schijnt al net zo normaal gevonden te worden.

In het tijdperk dat ik net noemde was 2000 GULDEN voor een fiets al een hele prijs. Dan reed je erg luxe.

En dan moet je ook nog denken dat het gros van die handel voor 2 kwartjes in elkaar gelast en gezet wordt in Azië.

Het spijt me. Ik vind dat niet normaal. Het is gewoon geld uit de zak klopperij.

Clamdigger

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma mar 13, 2006 6:02 pm

Op zich ben ik het wel met je eens, maar de ontwikkelingen zijn ook snel gegaan, het is nog altijd een niet uitontwikkelde markt die daarbij ook nog erg trendgevoelig is

Vergelijk de bike van 2000 gulden van destijds eens objectief met de bikes die je nu voor 2000 euro kunt kopen. Je krijgt dan een ander beeld van de prijzen..
Daar komt trouwens bij dat de lonen in de meeste Aziatische landen gestegen zijn, de grondstoffen gestegen zijn en de ontwikkelings en marketingskosten niet misselijk te noemen zijn

Anyway, het blijft veel geld, dat klopt.

Gène

Bericht door Gène » ma mar 13, 2006 7:26 pm

Helemaal mee eens!!

Echter, wanneer je een fiets in elkaar zet met alle "dure" onderdelen en deze verkoopt voor 1000 euro, dan ga je je achter de oren krabben.

Het werkt dus ook psychologisch. Maar met een beetje goed shopwerk en prioriteiten stellen binnen je lijst met wensen, kun je tot een goede fiets voor weinig pleuro's komen.

Je zult alleen goed moeten kunnen shoppen en geluk hebben.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

pietervds

Bericht door pietervds » ma mar 13, 2006 7:31 pm

bullshit. clamdigger heeft gelijk. maar iedereen denkt dat omdat het shimano xt is het niet kapot kan en zo het is gewoon een materialistisch wereldje waarin de meesten eerst naar de fiets kijken en dan pas naar de persoon. daar moet ik echt van walgen. er is vraag naar die dure materialen dus blijven ze lekker duur. hetzelfde met de verende voorvork. iedereen moet verende voorvork hebben terwijl in nederland nauwelijks hoogteverschil is en tegen die paar wortels moet je maar kunnen. daarbij gaat er nog enorm veel voorwaartse kracht in zitten. mijn xcfiets blijft lekker rigid want in nl is het gewoon niet nodig en daarbij beginnen de goedkoopste vorken bij 90.- Ik geef een dikke middelvinger naar alle mountainbike-fabrikanten. hou het cheap!

daarbij moet je gewoon die dure shit weigeren en korting eisen. doe ik ook en werkt altijd. nu weer een fiets van 1000,- voor 850,- fuck it, ik ben een blijf een hollander en student
Orbea Lanza o6 custom
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)

Gène

Bericht door Gène » ma mar 13, 2006 7:55 pm

Pieter,

Je vergeet een klein stukje Nederland waar wel heuvels zijn: Limburg.

Maar dat terzijde. Merken moeten net als autofabrikanten investeren in nieuwe ontwikkelingen. Uiteraard in ander verhoudingen, maar toch. Je wilt de kosten niet betalen om een nieuwe fiets als de Scalpel of Epic te kunnen ontwikkelen. Uiteindelijk betalen wij deze kosten. Dat willen we ook, want we willen met het zelfde materiaal rijden als de pro rijder.

Andere merken als Seven bieden naast hoogwaardige matrialen, een custom made frame aan. Tuurlijk je kunt ook voor een standaard fiets gaan, maar dat extra beetje service geeft je wel een vertrouwd gevoel. Dat is het zelfde als dat een confectie pak koopt of je laat een pak op maat maken. Voor beide staat er wel een prijs.

Dat we vooral naar materiaal kijken en dan naar de persoon, doen we vooral (denk ik) uit liefde voor de spullen en techniek. Uiteindelijk kan de persoon gewoon een L*L zijn. Dan maak ik er weer een sport van om die gast op z'n plaats te zetten.

Zoals ik al zei: Je moet je prioriteiten stellen. De een is tevreden met een LX afmontage op een no-name fiets en de ander wil een XT(R) afmontage op een dure merkfiets.

Feit blijft wel: je zult nog altijd moeten trappen. Of dat een fiets van 10000 of 100 euro is.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma mar 13, 2006 8:14 pm

Shit man,waar heb jij gezeten?
MTB-ees duur geworden?Vergelijk eens je kassabon met die van 10 jaar geleden,wat,5 jaar geleden.Wat zie je?
Conclusie,het leven is gewoon dubbel zo duur geworden.
Niet alleen met fietsen maar ook met auto's,huizen,boodschappen,telefoon,gas,water en moet ik nog even doorgaan?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Clamdigger

Bericht door Clamdigger » ma mar 13, 2006 8:25 pm

@msxx, in Indonesië verdient iemand ongeveer 50 euro in de maand. Dat heb ik 2 jaar geleden even gecheckt en dit jaar zal ik nog eens checken of men al loonsverhoging heeft gehad. Daar kun je de nodige frames voor lassen of fietsen voor in elkaar zetten.
Dat kost dus niks.

@Het Tuig. Ik ben gewoon in Nederland geweest. En ja het klopt alles is duurder geworden. Maar een hoop zaken zijn buiten proportie duur geworden. Toevallig hou ik ook van audiospullen. En ook die zijn buiten proportioneel duur geworden. Een versterker die eerst 1000 GULDEN
kostte, kost nu 1250 euro. En dat spul wordt ook voor de meeste fabrikanten in het verre oosten in elkaar gezet.

Je wil niet weten hoeveel er in de zakken verdwijnt van de fabrikanten. En ze mogen zeker wat verdienen, maar het moet wel leuk blijven.

Clamdigger

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma mar 13, 2006 8:30 pm

Clamdigger schreef:@msxx, in Indonesië verdient iemand ongeveer 50 euro in de maand. Dat heb ik 2 jaar geleden even gecheckt en dit jaar zal ik nog eens checken of men al loonsverhoging heeft gehad. Daar kun je de nodige frames voor lassen of fietsen voor in elkaar zetten.
Dat kost dus niks.
De meeste frames die in Azië gemaakt worden komen uit Taiwan, daar liggen de lonen behoorlijk anders dan in Indonesië

Gemiddelde loonstijging in India in de IT sector (ik weet het, in die sector worden geen frames gelast) was vorig jaar 18,2%
Het jaar ervoor 17% en het jaar daarvoor 16%
Het is nog altijd goedkoop en rendabel, maar de prijzen stijgen wel.. en fors ook.

Anyway, bikes zijn duur geworden! Dat is een feit. Maar in tegenstelling tot de huizenmarkt betalen we niet voor gebakken lucht (= vraag/aanbod) maar voor technologische vooruitgang en early adaptors betalen altijd de hoofdprijs, in elke sector..
En ja ik weet het, een huis behoudt de waarde (is geen zekerheid maar goed) en een fiets absoluut niet, maar toch :)

Clamdigger

Bericht door Clamdigger » ma mar 13, 2006 8:48 pm

Elk huis dat ik tot nog toe gehad heb behield niet alleen zijn waarde; het steeg zelfs in waarde.

Mensen zouden gewoon kenbaar moeten maken dat ze kunnen opzouten met hun dure troep en reële prijzen moeten hanteren. In elke branche.

Clamdigger

blizzard

Bericht door blizzard » ma mar 13, 2006 8:50 pm

ideetje: koop tweedehands een fiets uit 1995 of koop aandelen van een mountainbike fabriek.
Steel is Real

blizzard

Bericht door blizzard » ma mar 13, 2006 8:54 pm

BTW voor 1000 euro koop je een hele puike MTB, die zeker niet slechter is dan wat je in 1995 voor dat geld kocht. Je bent toch niet verplicht om die dure troep te kopen, dus waar zeuren we over?
Steel is Real

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma mar 13, 2006 8:56 pm

Wat ik overigens een beetje jammer vind is dat alleen de prijsstijgingen genoemd worden

Al eens gekeken naar de computerbranch? De elektronica branch?

Vergelijk een 100hz breedbeeldtv eens met 5 jaar geleden? Juist ja, prijs gedeeld door drie..
Een fatsoenlijke pc waar ook games mee gespeeld konden worden koste destijds ruim 4000 gulden, nu heb je een goede voor 1000 euro
Er zijn genoeg zaken die wel in prijs dalen, maar die worden nooit genoemd..
Over het geheel genomen is de koopkracht echt niet zo verschillend vergeleken met enkele jaren geleden. Bedenk ook dat de hogere olieprijs de voornaamste reden is voor de huidige inflatie, de overige produkten zijn ove rhet algemeen stabiel of dalen in prijs..

amigo

Bericht door amigo » ma mar 13, 2006 9:10 pm

Dat is inderdaad zo kijk maar eens naar bijvoorbeeld cd's de nieuwste cd/dvd van blof kost nu 9,99
en de gemiddelde prijs van een cd ligt nu rond de 15 euro
terwijl dat in het gulden tijd perk toch meestal rond de 40 gulden
En als ik naar de prijs van mijn xtr groep kijk die koste anno september 2005, 1000 euro .In de jaren negentig koste die groep toen ook al ruim 2000 gulden .
Dus niet alles is duurder geworden .
En ik kan me herinneren dat de topmodellen in het gulden tijdperk ook al boven de tien rooitjes uit kwamen .....

Clamdigger

Bericht door Clamdigger » ma mar 13, 2006 9:10 pm

Ja koopkracht daling. Als jij net geen interesse hebt in die computerrommel of zin om de hele avond voor die kleurenbak te hangen, dan heb je daar wat aan.

Maar in die branches werkt het vaak andersom: ze beginnen duur en dan wordt het goedkoper.

Nee, ik vind het niet gek dat ik steeds minder fietsenzaken zie.

Clamdigger

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma mar 13, 2006 9:15 pm

2000 GULDEN
Ik vind dat het allemaal wel mee valt. Moet je je eens afvragen of je in 1995 ook rond reed met:

-een verende vork?
-een frame van 1500 gr?
-hydrolische remmen?
-schijfremmen?
-27 versnellingen?

etc etc

Als je opzoek bent naar een hardtail met XT afmontage en v-brakes dan ben je voor 1500 echt he-le-maal klaar. En dat vind ik best een normale prijs stijging in 11 jaar tijd. (tegen 2000 gulden). Dát is 4.8 procent per jaar prijsstijging... Gezien de hoogconjuctuur vanaf 95 tot 2000 mogen we dan toch niet klagen.
Mensen zouden gewoon kenbaar moeten maken dat ze kunnen opzouten met hun dure troep en reële prijzen moeten hanteren. In elke branche.
Ik weet niet wat jij voor werk doet, maar jij wil toch ook wat verdienen?
én, zulke dikke marges hebben fietsenmakers niet. Daarnaast kun je bij veel LBSen makkelijk korting bedingen...
Ich Heisse Super Fantastisch!

Clamdigger

Bericht door Clamdigger » ma mar 13, 2006 9:21 pm

27 versnelingen had je eerst nog niet. Maximaal 21. Het kan wel zo zijn wat je daar op noemt, maar zit daar iemand op te wachten?

Ik vind het onzin dat iemand een fiets kiest omdat die 1 kilo lichter is dan een andere. Kijk, als je professioneel rijdt is dat wat anders, maar voor de fun... Dan moet je langs de LBS, zoals dat tegenwoordig blijkbaar heet, om bij jezelf eens een schroef te laten aandraaien.

Mensen zijn vaak blind. (en doof).

Clamdigger

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma mar 13, 2006 9:34 pm

Ja, de markt zit daarop te wachten. Mensen hebben de neiging om graag voorop te willen lopen/zich te identificeren met competitierijders.

Maar het geeft je ook de keuze. Je kunt nog altijd voor een normaal bedrag een fatsoenlijke bike kopen. En je kunt tevens kiezen voor state of the art. Leuk toch?
Voor ieder wat wils... het lijkt de Bijenkorf wel ;)

Clamdigger schreef:27 versnelingen had je eerst nog niet. Maximaal 21. Het kan wel zo zijn wat je daar op noemt, maar zit daar iemand op te wachten?

Ik vind het onzin dat iemand een fiets kiest omdat die 1 kilo lichter is dan een andere. Kijk, als je professioneel rijdt is dat wat anders, maar voor de fun... Dan moet je langs de LBS, zoals dat tegenwoordig blijkbaar heet, om bij jezelf eens een schroef te laten aandraaien.

Clamdigger

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma mar 13, 2006 11:58 pm

Clamdigger schreef:27 versnelingen had je eerst nog niet. Maximaal 21. Het kan wel zo zijn wat je daar op noemt, maar zit daar iemand op te wachten?

Clamdigger
Als je het niet boeit dat je geen verende vork of 27 versnelling hebt, dan kun je voor 2000 gulden een kwalitatief zéér goede bike rijden. Koop een prachtige Specialized Stumpjumer zoals Rinse à 1400 euro, pingel 10% er af en verkoop de verende Fox voor een starre Jaap. Moet lukken voor 900 euro's. Wat nou duur?!

Ik vind dat je een nogal tegenstrijdig verhaal schrijft. Je vind 1. fietsen te duur en je vind 2. dat je al die luxe niet nodig hebt. Streep die luxe dan weg en wees het mannetje voor 2000 gulden.

Ik heb 2 jaar geleden een prachtige Commencal opgebouwt voor +-1700 euros´s met hydrolische schijfremmen, een goede afmontage, een goede vork en véél onnodige onzin. Dat beschouw ik als een nette prijs voor een fantatisch product. En inmiddels zijn de meeste fietsen niet duurder geworden. Neem het voorbeeld van de Specialized.

Of pis ik naast de pot?
Ich Heisse Super Fantastisch!

Pino

Bericht door Pino » di mar 14, 2006 7:29 am

Kom zondag kijken, dan zie je fietsen van 50 euro en van 5000 euro.
De pannekoek smaakt er niet minder om (hoop ik).

Plons

Bericht door Plons » di mar 14, 2006 7:46 am

Grootste onzin topic ooit, we have a winner !!!

toen ik mijn eerste mtb kocht 16 jaar geleden betaalde ik 900 euro voor een scott met deore lx.

Als ik nu zie wat ik kan kopen voor 1000 euro dan val ik achter over.
Nu koop je fietsen met VOLLEDIGE xt groep voor dat geld als je zoekt.
Merken als radon, Decathlon,..zijn 100% identiek als de "merk" artikelen alleen veel goedkoper.

Toen ik begon kost een "Topper" veel meer dan 5000 euro
Voorbeelden ?
Merlin frame koste toen 2750 euro
Klein adroit frame 2500 euro
GT Zaskar 1050 euro GT Xizang 2750 euro

Fietsen zijn SUPER goedkoop geworden tov vroeger, alleen wilt iedereen een merk fiets (en vooral in nederland, want hier stikt het van de granvilles, ridleys...)

Alleen de onderdelen zijn veel duurder geworden...

Ga dus maar snel op een ander zwansen,of hang de hollander uit, uit Dirty Pages Zakschooieres United.
Laatst gewijzigd door Plons op di mar 14, 2006 9:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Clamdigger

Bericht door Clamdigger » di mar 14, 2006 8:27 am

Wat is er loos, Plons. Zijn de vijvers nog dichtgevroren dat je zo gek doet?

Clamdigger

wictor

Plons voor president

Bericht door wictor » di mar 14, 2006 9:27 am

Denk er even over na......, of tel op:

- Inflatie (natuurlijke)
- Inflatie t.g.v. de gulden-euro conversie
- Het feit dat fietsen nu functioneler zijn
- Het feit dat mensen voor een paar honderd gram als €1000,- willen lappen
- Een XT groep in '06 echt heel anders in dan een XT groep in '95
- Een 1300 g frame nu heef blijft, waar een 1700 g toen al dubieus was
- Er overal huismerken zijn verschenen die cheapo genoeg zijn
- Een €1000,- MTB van nu beter is afgemonteerd dan een 2200,- gulden MTB van toen
- De prijs van ultra-highend altijd al hoog was(!)

Alles bijelkaar is er weinig reden tot klagen, lijkt me. In '96 kocht in een GT met een LX/XT groepje en een Quadra vork. Dat was zo'n 2800,- gulden. Als je nu pakweg 1250,- euro uitgeeft heb je een prima fiets met voornamelijk LX/XT spullen, een 80-100 mm veerweg vork die werkt EN lockout heeft, en qua afmontage even of zelfs meer bling is!

BOSS
Contacteer:

Re: Mountainbikes veel te duur

Bericht door BOSS » di mar 14, 2006 11:57 am

Clamdigger schreef:
Het spijt me. Ik vind dat niet normaal. Het is gewoon geld uit de zak klopperij.

Clamdigger
Dan zoek je toch een goedkopere hobby.......prikstokwandelen bijv.

Ik geef het nie graag toe maar Plons heeft wel gelijk :angelnot:

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Clamdigger

Bericht door Clamdigger » di mar 14, 2006 12:13 pm

Ik vind een hoop zogenaamde MTB'ers maar een beetje zielig. Want ze kunnen niet discussieren. Ze hebben volgens mij te veel met hun balletjes onder hun reet op dat zadel gezeten anders zouden ze niet meteen lopen te schelden. :evil: :lol:

Clamdigger

Cubeman

Bericht door Cubeman » di mar 14, 2006 12:48 pm

Clamdigger schreef: Ze hebben volgens mij te veel met hun balletjes onder hun reet op dat zadel gezeten anders zouden ze niet meteen lopen te schelden. :evil: :lol:

Clamdigger
Gelukkig getuigen dergelijke uitspraken van een goede vaardigheid in het voeren van een discussie....

Is dat even lekker binnenkomen met het opstarten van zo'n zinloze discussie!
Volgens mij moet iedereen voor zich maar weten wat het hem waard is.
Heb je het er niet voor over moet je maar wat anders gaan zoeken of gewoon in bed blijven liggen...

Dit doet me denken aan een topic elders over de gemiddelde prijs per kilometer van een MTB :roll:

Zo lang er mensen zijn die de spullen kopen zal de prijs door stijgen, en ik ben iig niet van plan om zaken te boycotten 8)
Put the fun between your legs!

Gesloten