Re:Het grote Oldschool Mag Scan topic
Moderators:JJ, Beheerders
Die mhb Altzheimer is in ieder geval een bike die je (niet) gauw vergeet. ;D
-
AlpineStars !!!

Mijn 91er AlMega XT. Bike via Marktplaats gescoord. Bij aankoop fiets goed geinspecteerd nabij de lasnaden. Niets te zien. Verders zag de fiets er nog welhaast nieuw uit. Allemaal originele componenten met nagenoeg geen slijtage. Denk aan banden met de tonnetjes er nog op, maagdelijke velgflanken en zo. Lak nog super.
Thuisgekomen het ding maar wassen. Valt mijn oog op een scheur die ergens midden in staande vork helemaal rondom gaat. Niet leuk. Op een gegeven moment iem. gevonden die er voor weinig een las omheen wilde leggen. Wilde ik nog wel proberen. Bij uit elkaar nemen ontdekte ik dat er onder de lak van frame en vork tal van haarscheurtjes waren te ontwaren. Heb toen besloten er niet meer in te investeren. Voor de 120 euro had ik nog steeds een verse XT groep, wielen etc.; geen drama dus, maar het spreekt natuurlijk voor zich dat ik liever de gehele fiets had gehad. RIP AlMega. Het blijft raar dat het frame helemaal crap was, terwijl parts en lak zo goed.
Hier een test van een latere generatie AlMega:
Alpinestars AlMega E900, MBA Sept93

2
3
4
Ik vind AlpineStars Cool en omdat ze niet zoals heel veel andere Coole bikes van weleer in kleine series bij een top notch US builders vandaan kwamen zijn ze nogal betrekkelijk gemakkelijk en goedkoop te verkrijgen.
Deze staat bv nu op Marktplaats:

Gaat men een AlMega kopen inspecteer hem dan goed en niet slechts nabij de lasnaden. Laat je echter niet weerhouden door mijn verhaal, want er zijn ook lieden bekend die na jaren van 'de beest uithangen' nog steeds op hun AlMega rondrijden. Althans dat zeggen zij zelf.
Naast AlMega is er ook nog de CroMega en de TiMega. De CroMega lijkt mij absoluut een veilige keus, maar deze is wel wat zwaarder. TiMega's zijn dungezaaid. Van de TiMega post ik nog wat.
Dit CroMega artikel heb ik gescand voor een Brit die bezig is met de rebuild van zijn CM LX:

Specs
Plus/Minus
4
5
6
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 6:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb Mike Closer er nog weten op racen hier in den Belgenland....
-
freeko schreef:
Voor de liefhebbers...........nu op de duitse E-bay Nog 2 dagen te gaan en staat nu op ongeveer 85 eurootjes......koopje toch?
![]()
Guess who deze Dale nu in bezit heeft....?
Bedankt voor je post Freeko, ik heb nu voor 126 euro een destijds 6299,00 gld kostende SE2000 in mijn bezit... Mijn maat dus perfect. Met dank aan Dekerf!
TBB
voor de rafty liefhebbers:

bike nov "96.. rafty slalom..
die folder heb ik trouwens ook liggen en eens gepost geloof ik!.. legendarisch stenciltje..de prijslijst had ik nog niet gezien! top..
@wyzte, heb jij die rafty in blije kleuren in haarlem gekocht via marktplaats?

trouwens de shop kwam ik eens tegen:

alsmede een advertentie voor een fietsenrek:

mooi kleurtje ook:

en bij mij aan de muur wegens gescheurd;

zal binnenkort een foto posten van mijn nieuw bij rafty/hagen gespoten funnel AS met bij elkaar geraapt spul in werdropbouw [footwork extrema naven, footwork brakeboosters, footwork canti rem, footwork stuurpen.. holland hup..]
sneak preview van de staat waarin ik hem kocht:

barbaars...

bike nov "96.. rafty slalom..
die folder heb ik trouwens ook liggen en eens gepost geloof ik!.. legendarisch stenciltje..de prijslijst had ik nog niet gezien! top..
@wyzte, heb jij die rafty in blije kleuren in haarlem gekocht via marktplaats?

trouwens de shop kwam ik eens tegen:

alsmede een advertentie voor een fietsenrek:

mooi kleurtje ook:

en bij mij aan de muur wegens gescheurd;

zal binnenkort een foto posten van mijn nieuw bij rafty/hagen gespoten funnel AS met bij elkaar geraapt spul in werdropbouw [footwork extrema naven, footwork brakeboosters, footwork canti rem, footwork stuurpen.. holland hup..]
sneak preview van de staat waarin ik hem kocht:

barbaars...
Hollandsch glorie... leuk!
En die laatste foto beschouwen we als "niet gezien".... damn... ::)
En die laatste foto beschouwen we als "niet gezien".... damn... ::)
-
Leuke plaatjes, vooral die laatste
Succes met de rebuild!
Heb deze ooit getroffen op Marktplaats:

Mijn eigen Funnel nogmaals:

Hoewel geen een Rafty hetzelfde is lijkt mijn Funnel op nogal wat punten af te wijken van al die gepost door snake. De achterpatten zijn anders, de staande achtervork loopt langer door naar achteren en vergeleken met sommige van boven afgebeelde lijkt de liggende achtervork verder naar voren aan de centrale buis gelast. Verder staat er Oria op de patten en Oria is volgens mij 7020, dus geen 6061. Mijn Funnel is naar grote waarschijnlijkheid een 96er en ik neem aan jonger dan de anderen. Wellicht vallen sommige modificaties hiernaar te herleiden.
Over mijn Funnel kan ik verder nog zeggen dat als ik het wiel er goed in doe het wiel dus niet recht zit, m.a.w. frame is niet goed uitgelijnd. Gelukkig dankzij de diagonale patten kan ik corrigeren en dan is het zaak de snelspanner goed vast maken. Ook heeft mijn Funnel Magura HS22 Classic remmen. Erg mooi, maar bij remmen ging er erg veel energie naar het flexen v.d. staande vork. Dat in die mate dat kon niet goed zijn. Heb dit ondervangen door de QR eraf te halen en gewoon een stevige brakebooster te monteren. Lucht moet uit de band wil ik het wiel uitnemen (maar dat wil ik haast nooit).

Heb deze ooit getroffen op Marktplaats:

Mijn eigen Funnel nogmaals:

Hoewel geen een Rafty hetzelfde is lijkt mijn Funnel op nogal wat punten af te wijken van al die gepost door snake. De achterpatten zijn anders, de staande achtervork loopt langer door naar achteren en vergeleken met sommige van boven afgebeelde lijkt de liggende achtervork verder naar voren aan de centrale buis gelast. Verder staat er Oria op de patten en Oria is volgens mij 7020, dus geen 6061. Mijn Funnel is naar grote waarschijnlijkheid een 96er en ik neem aan jonger dan de anderen. Wellicht vallen sommige modificaties hiernaar te herleiden.
Over mijn Funnel kan ik verder nog zeggen dat als ik het wiel er goed in doe het wiel dus niet recht zit, m.a.w. frame is niet goed uitgelijnd. Gelukkig dankzij de diagonale patten kan ik corrigeren en dan is het zaak de snelspanner goed vast maken. Ook heeft mijn Funnel Magura HS22 Classic remmen. Erg mooi, maar bij remmen ging er erg veel energie naar het flexen v.d. staande vork. Dat in die mate dat kon niet goed zijn. Heb dit ondervangen door de QR eraf te halen en gewoon een stevige brakebooster te monteren. Lucht moet uit de band wil ik het wiel uitnemen (maar dat wil ik haast nooit).

Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 6:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat voor banden zitten daar eigenlijk op Melvin. ?
En ik ben eens in "96 bij een wedstrijd in Belfeld een knalroze Funnel tegengekomen, het was er zelfs eentje met een starre vork. ;D Ik heb eens een rondje op mogen rijden maar amai wat was dat ding stijf en oncomfortabel. Ik had medelijden met die berijder. Ik snapte niet dat ie dat zo vol kon houden die rondes daar als je zag wat er aan boomwortels enzo lagen.
En ik ben eens in "96 bij een wedstrijd in Belfeld een knalroze Funnel tegengekomen, het was er zelfs eentje met een starre vork. ;D Ik heb eens een rondje op mogen rijden maar amai wat was dat ding stijf en oncomfortabel. Ik had medelijden met die berijder. Ik snapte niet dat ie dat zo vol kon houden die rondes daar als je zag wat er aan boomwortels enzo lagen.
-
Voor Onza Porcupine, achter Conti Montana. Beide aardig versleten, maar ik gebruik hem dan ook voornamelijk voor op de weg. Dat dit zo is moet je ook niet geheel los zien van dat wat jij ook al aangeeft; hij is knuppelhard.
-
Edward gebruikte Oria 7020 buis. Dat hoefde ie tenminste niet na te behandelen.
TBB
TBB
@ Snake
Ja dat is em die kleuren waren te tof !
ik dacht als ik een oude fiets wil opbouwen
moet ie wel echt fout zijn :P hij was herspoten
bij rafty incl vork.
eigenlijk nu nog een bijpassend pakje :-X
Ja dat is em die kleuren waren te tof !
ik dacht als ik een oude fiets wil opbouwen
moet ie wel echt fout zijn :P hij was herspoten
bij rafty incl vork.
eigenlijk nu nog een bijpassend pakje :-X
-
Ik heb van Wytze zijn BIKE doublures mogen ontvangen. Deze nummers bevatten tal van leuke artikelen die ik de komende tijd zal gaan scannen. Veel mensen hier en elders zullen hier plezier van gaan hebben, dus dank je wel Wytze!
Ik begin met een multitest. Omdat dit artikel wel zulke mega Coole bikes bevat zal ik ze één voor één gaan posten.
US multitest, BIKE Juli93

3
4

De lichtere Brave Racer:

Een Brave ad uit '91:

Vooral Duitse oldschool liefhebbers lijken helemaal weg te lopen met Brave.
Ik begin met een multitest. Omdat dit artikel wel zulke mega Coole bikes bevat zal ik ze één voor één gaan posten.
US multitest, BIKE Juli93

3
4

De lichtere Brave Racer:

Een Brave ad uit '91:

Vooral Duitse oldschool liefhebbers lijken helemaal weg te lopen met Brave.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 6:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
:P SALSA :P
-

Van alle merken in deze multitest is slechts Curtlo nog in dezelfde hoedanigheid 'in business'.
Een hedendaagse Cutlo Solo Mountaineer:

Opvallend is dat een Curtlo HT frame pakweg slechts de helft kost van één van b.v. IF of Soulcraft.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 6:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-

Befaamd is Ibis' 'handjob'

Een uitgebreid gamma voor 1998. Alu en FS hebben hun intrede gedaan bij Ibis. In 2002 ging Ibis pleitte. De opkomst van Alu en FS zullen voor Ibis waarschijnlijk het begin van het einde geweest zijn, maar Ibis' inzet erop zal hen wellicht wel net wat langer doen hebben overleven. Of juist niet

Scot Nicol is ook opgenomen in de Mountainbike Hall of Fame.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 6:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sterker nog; hij "overweegt" niet alleen... uit zeer betrouwbare bron is naar voren gekomen dat hij er gewoon vollop mee bezig is. Ben zeer benieuwd waar Scot mee op de proppen komt. Zo eigenzinnig en excentriek als ie is, zal het de branche zeker niet ontgaan.
Lovely....
Lovely....

-

Een WiskeyTown FS in de dezelfde kleurstelling is in dit topic al eens langs gekomen.
Wat Mountian Goat modellen:
WiskeyTown - competitie
Escape Goat - tour en reis
Trench Goat - Japan built. Nog steeds fraai, maar voor een wat lagere prijs.
DeLuxe - Fillet Brazed, ovale TT en DT, Escape Goat geo
Mudslinger - alu, kwam later
Verlekker je aan de tal van fraaie details en waanzinnige paintschemes.
Jeff Lindsay is ook opgenomen in MTB Hall of Fame.
Helaas, Mountain Goat is ook niet meer. Jeff gelukkig nog wel... en wat ga je doen als je bikecompany op de fles gaat??...........
.....natuurlijk, je start een business in Sushi keukengerei:

Van www.mtb-classice.de
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 6:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Elevation12,000 schreef:
.....natuurlijk, je start een business in Sushi keukengerei:
![]()
Van www.mtb-classice.de
Jaaaahh das een heel voor de hand liggende keuze.... ::) kon tie tenminste nog iets doen met overgebleven materiaal.
-
Ja precies, toen kon dat nog. Kan je met bauxiet wel vergeten.
Van keukengerei naar Salsa is niet zo'n grote sprong.....
SALSA!!!!!!!!!

Salsa is nog steeds onder ons, maar dat Salsa heeft bijster weinig van doen met het Salsa van toen oprichter Ross Shafer er nog de scepter zwaaide.
Twee ex-werknemers van het oude Salsa starten samen Soulcraft. Wat ze doen is gewoon hele puike frames bouwen waar 'degene die er de zuurverdiende dollars voor heeft neergeteld' gedurende vele jaren van kan gaan genieten.
Van keukengerei naar Salsa is niet zo'n grote sprong.....
SALSA!!!!!!!!!

Salsa is nog steeds onder ons, maar dat Salsa heeft bijster weinig van doen met het Salsa van toen oprichter Ross Shafer er nog de scepter zwaaide.
Twee ex-werknemers van het oude Salsa starten samen Soulcraft. Wat ze doen is gewoon hele puike frames bouwen waar 'degene die er de zuurverdiende dollars voor heeft neergeteld' gedurende vele jaren van kan gaan genieten.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 6:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ross kan niet stilzitten... doet van alles. Erg into gitaarmuziek en versterkers... alsmede uh.. een hele hoop:
www.six-ninedesign.com
www.six-ninedesign.com
-

Ziet er echt superlekker uit als je het mij vraagt
Opvallend is dat BIKE niet echt lyrish is over de afwerking van het frame. Wat kwaliteitsissues betreft; dit is wat ik eens opgepikt heb:
- FRO's (voorloper vd Pro FRO) kwamen uit ongebutte Patco buizen. Sleuf zadelpenklemming wilde nog wel eens naar beneden toe uitscheuren.
- Hele vroege FRO's waren zwak achter de bracket. Later kwam daar dan ook de gusset zoals afgebeeld in deze test.
- Roest in de onderbuis als gevolg van doorsijpelen water van zitbuis naar onderbuis. Dit kan er op duiden dat de zitbuis niet rondom gelast is, maar slechts voor het deel dat dat niet door de onderbuis afgedekt wordt. Dit zuigt, want preventie in een verder gesealde onderbuis is een crime.
- Klap op de vuurpijl is dat mensen zich er over verwonderden dat hun frame's met framenummers van jaren eerder kwamen. Bleek Yeti gewoon delen van afgeschreven frame"s her te gebruiken....
Desalnietemin; velen bleken bereid grif de astronomische bedragen die John Parker voor zijn mythische Yeti's vroeg neer te tellen. Mythisch, want 'mythisch' dat zijn ze!
Tot zover de US multitest.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 6:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Niet moeders mooiste. Zijn frames zijn visueel gelukkig stukken aantrekkelijker.
Gary Klein, BIKE Mai93

2
3
4
5
Best grappig verhaal wel!
Hier o.a. nog een test van een 90er Attiude. Rest v.d. site is ook de moeite waard.
Gary Klein, BIKE Mai93

2
3
4
5
Best grappig verhaal wel!
Hier o.a. nog een test van een 90er Attiude. Rest v.d. site is ook de moeite waard.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 6:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
John Parker was een echte grapjas (not), stuurde een fax (x50); E-mail moest nog uitgevonden worden, dat er zich zoveel slijk op de achterbrug aan de bracket bleef hangen dat het wiel blokeerde.
Zijn antwoord: de teamrijders spuiten er PAM op....dat is een soort bakolie bleek achteraf.....
Zijn antwoord: de teamrijders spuiten er PAM op....dat is een soort bakolie bleek achteraf.....
-
Is dat nou service...EL PERRO schreef: John Parker was een echte grapjas (not), stuurde een fax (x50); E-mail moest nog uitgevonden worden, dat er zich zoveel slijk op de achterbrug aan de bracket bleef hangen dat het wiel blokeerde.
'k vind dat hij je minimaal een gratis fles toe had moeten sturen
Als een ieder zijn fax in 50voud aan John toe liet komen dan zou hij er trouwens een aardige dagtaak aan gehad hebben om eea uit te zoeken. Geen wonder dat het op een gegeven moment aflopende zaak was...
Is het trouwens niet meer een Europees probleem, met al ons modder? Stuk minder modder in Durango iig.
Wat knipsels:

Greg net nadat hij zich realiseert dat hij de webstrijd heeft verspeeld omdat hij de bakolie is vergeten

Bike: 89er Koga RidgeRunner
Bril: eighties Oakley Frogskins - zo Cult dat ik net eentje uit Engeland heb laten overkomen.
Later strijdde Greg ondermeer op deze fiets:

Herinner mij als de dag van gisteren dat mijn locale fietsenhandel Kroone Liefting zo'n ding had staan. Geweldig!

Basis Breezer, maar veel meer heb je ook niet nodig.
Laatst gewijzigd door Elevation12,000 op di nov 29, 2005 6:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.