Lichte racefiets
Moderators:JJ, Beheerders
Neen budget is het probleem niet, maar volgens mij is die C50 ook niet zo"n uitermate licht model, maar ook vooral (net als De Rosa King/ Pinarello Dogma) mooi. Naar wat ik gehoord heb is een model als de Scott meer gericht op: licht/ performance e.d. ipv dure uitstraling zoals de Colnago.
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Re:Lichte racefiets
Geen De Rosa King..... zwaar overpriced, technisch niet bijzonder, slordig afgewerkt (het blad Fiets noemt m steeds "de mooiste fiets van dit moment" geen idee waarom, zo mooi is ie niet)
Voor de hoogste STW: ga voor een Scott CR1....
De "Wilier" waar Rebellin op rijdt is idd een CR1:



En wat de wielen betreft, er is zat spul verkrijgbaar dat behoorlijk lichter is dan Ksyrium"s....
Ik weet niet hoe gek hij het wil maken, maar met Tune QR"s, Schmolke stuur, Syntace F99 stuurpen, AX-lightness zadel/pen combo, Zero Gravity remmen enzo is nog heel veel te winnen tov "standaard" materiaal.
Kijk eens op
http://weightweenies.starbike.com weightweenie site (met forum)
http://www.carbonsports.de Lightweight wielen
http://www.lightbike.de fiets van 4,18 kilo + online shop
http://www.zerogravitybike.com ultralichte (en goede) CNCremmen
http://www.tune.de allerlei lichte onderdelen
http://www.ax-lightness.de ultralichte carbon zadels en zadelpennen
http://www.schmolke-carbon.de/carbon/ca ... dex_c.html Sturen en zadelpennen
http://www.amclassic.com wielen en andere onderdelen
http://www.frmbike.com allerlei lichte onderdelen
http://www.spadabike.com o.a. lichte wielen
http://www.velomax.com lichte wielen uit de USA
Voor de hoogste STW: ga voor een Scott CR1....
De "Wilier" waar Rebellin op rijdt is idd een CR1:



En wat de wielen betreft, er is zat spul verkrijgbaar dat behoorlijk lichter is dan Ksyrium"s....
Ik weet niet hoe gek hij het wil maken, maar met Tune QR"s, Schmolke stuur, Syntace F99 stuurpen, AX-lightness zadel/pen combo, Zero Gravity remmen enzo is nog heel veel te winnen tov "standaard" materiaal.
Kijk eens op
http://weightweenies.starbike.com weightweenie site (met forum)
http://www.carbonsports.de Lightweight wielen
http://www.lightbike.de fiets van 4,18 kilo + online shop
http://www.zerogravitybike.com ultralichte (en goede) CNCremmen
http://www.tune.de allerlei lichte onderdelen
http://www.ax-lightness.de ultralichte carbon zadels en zadelpennen
http://www.schmolke-carbon.de/carbon/ca ... dex_c.html Sturen en zadelpennen
http://www.amclassic.com wielen en andere onderdelen
http://www.frmbike.com allerlei lichte onderdelen
http://www.spadabike.com o.a. lichte wielen
http://www.velomax.com lichte wielen uit de USA
Re:Lichte racefiets
Ik vind die carbonnen frames tegenwoordig vaak te overdreven: gewoon carbon om carbon te gebruiken, niet om de goede eigenschappen.
Zo heb je ook die Specialized Roubaix. Daar hebben ze stukjes elastomeren in de voor- en achtervork gezet. Het is niet alleen lelijk, maar ik zie er het nut ook niet van in. Het is toch net een goede eigenschap van carbon dat je dat comfortabeler kan maken door met de vezels te werken. Zo heb je nog fietsen, ook eentje met zo"n gespleten, liggende achtervork: waar is dat goed voor?
Die Orbea vind ik ook al wat fel. De scott is wel mooi, en voelt ook lekker. :P
Zo heb je ook die Specialized Roubaix. Daar hebben ze stukjes elastomeren in de voor- en achtervork gezet. Het is niet alleen lelijk, maar ik zie er het nut ook niet van in. Het is toch net een goede eigenschap van carbon dat je dat comfortabeler kan maken door met de vezels te werken. Zo heb je nog fietsen, ook eentje met zo"n gespleten, liggende achtervork: waar is dat goed voor?
Die Orbea vind ik ook al wat fel. De scott is wel mooi, en voelt ook lekker. :P
Re:Lichte racefiets
@sph@ltdude schreef:
![]()
![]()
Zo te zien heeft Willier de weg naar Hodaka ook al gevonden....
[
ROXY schreef:...Zo heb je nog fietsen, ook eentje met zo"n gespleten, liggende achtervork: waar is dat goed voor?...
Voor de chainsuck??

Re:Lichte racefiets
Ik zou voor de Litespeed Ghisallo gaan. Ik ook sub 1000gram en ziet er wel HEEEEL erg mooi uit. (ik ben nou eenmaal liefhebber van titanium)
Re:Lichte racefiets
binkie schreef:
Ik zou voor de Litespeed Ghisallo gaan. Ik ook sub 1000gram en ziet er wel HEEEEL erg mooi uit. (ik ben nou eenmaal liefhebber van titanium)
Sub 1000 gram in titanium... makes my mind pondering... Wil je licht en niet te slap gaan, dan eerder alu of carbon dan ti..... rond de 1000 gram in ti is mogelijk, maar kóst enorm veel en er zijn er maar een paar die dát en betrouwbaarheid weten te combineren....
Re:Lichte racefiets
Die extra inzet stukje bij de specialized zijn bedoelt voor de bekende wedstrijd waarna de fiets genoemt is( je raad het al) Parijs-Roubaix. Dit vind ik ook niet het mooiste frame dat specialized heeft, maar het zou wel degelijk voordelen opleveren. Ze zijn volgens mij wel bekend met hun studies naar de ergenomie van de renner. Ik noem maar even de handschoenen met gel, zadels met een groef, stuurlint met schok abosrberende stukken, schoenen. Ik weet niet of je ze al een keer gebruikt hebt maar ik vind de handschoenen en schoenen erg prettig en ze werken zeer zeker.
Ze zijn overigens niet de eerste die een speciaal frame leveren voor die wedstrijd. Veel renners kiezen ervoor om op cross fietsen te rijden of in ieder geval met cantilever remmen. Cannondale monteerd headshox op hun fietsen, andere hebben zelfs rockshox voorvereing gebruikt. Bianchi heeft zelfs een keer een fully gemaakt.
Ze hebben trouwens nog een andere fiets die je egt bijna nooit ziet de Tarmac. Deze heeft een combinatie van carbon en aluminium. Overigens zou je een Specialized afgemonteerd met Campagnolo behoorlijk zeldzaam kunnen vinden.
Die gespleten liggende achtervork is denk ik van Colnago en schijnt de kracht nog beter over te brengen op de trappers.
Och ja die slogan van specialized zegt misscien genoeg: Innovate or die..
mzzl
Gène
Ze zijn overigens niet de eerste die een speciaal frame leveren voor die wedstrijd. Veel renners kiezen ervoor om op cross fietsen te rijden of in ieder geval met cantilever remmen. Cannondale monteerd headshox op hun fietsen, andere hebben zelfs rockshox voorvereing gebruikt. Bianchi heeft zelfs een keer een fully gemaakt.
Ze hebben trouwens nog een andere fiets die je egt bijna nooit ziet de Tarmac. Deze heeft een combinatie van carbon en aluminium. Overigens zou je een Specialized afgemonteerd met Campagnolo behoorlijk zeldzaam kunnen vinden.
Die gespleten liggende achtervork is denk ik van Colnago en schijnt de kracht nog beter over te brengen op de trappers.
Och ja die slogan van specialized zegt misscien genoeg: Innovate or die..
mzzl
Gène
Re:Lichte racefiets
De Litespped Ghisallo weegt 1.99 pounds, dat is dus 1.99 * 451gram =900gram!!!
Fiets is 6/4 titanium en is in de tour de france 2002 gebruikt door de Lotto/Adecco ploeg voor de klimtochten. Levenslange garantie!
http://www.litespeed.com/bikes/ghisallo.aspx
Fiets is 6/4 titanium en is in de tour de france 2002 gebruikt door de Lotto/Adecco ploeg voor de klimtochten. Levenslange garantie!
http://www.litespeed.com/bikes/ghisallo.aspx
Re:Lichte racefiets
binkie schreef:
...Levenslange garantie!
Gelukkig wel....
Re:Lichte racefiets
@ Gene: ik weet wel dat die voor roubaix gemaakt is, maar ik geloof er gewoon niet in... Het is in mijn ogen gewoon bull-shit. Ze zouden een een even comfortabel frame kunnen maken met gewoon carbon in de juiste richting te leggen en zonder al die poehaa ertussen.
Hoe vaak hebben ze ooit al van die dingen uitgebracht: die gaan net één seizoen mee en dan hoor of zie je er niets meer van.
Maar ja, misschien dat sommige mensen het wel geslaagd vinden. Mij best hoor...
Hoe vaak hebben ze ooit al van die dingen uitgebracht: die gaan net één seizoen mee en dan hoor of zie je er niets meer van.
Maar ja, misschien dat sommige mensen het wel geslaagd vinden. Mij best hoor...
Re:Lichte racefiets
cannondale schijnt ook weer een een of ander heel erg licht frame gemaakt te hebben, hij is voor een deel gemaakt van aluminium met gaten erin en deze zijn opgevult met carbon ofzo, een vertegenwoordigeer had hem bij zich vorige week weet niet hoe het allemaal zit precies maar hij zag er wel heel erg vet uit!
Re:Lichte racefiets
een Six13 bedoel je?
ik zag op de site van Isaac (de carbo kant van Principia) een frame met een carbonnen voorframe en de staande achtervorken in aluminium... de omgekeerde wereld!
ik zag op de site van Isaac (de carbo kant van Principia) een frame met een carbonnen voorframe en de staande achtervorken in aluminium... de omgekeerde wereld!
Re:Lichte racefiets
Ja I know, die bak weegt dacht ik 6,7 Kg (en dus 200 gr. onder de UCI ondergrens) maar ik ben gewoon geen fan van cannondale.
Re:Lichte racefiets
@ Roxy misschien is ze dat niet gelukt en wilde alleen dat frame met die inzet stukjes lukken. Of vonden ze het te simpel uit zien?? Who knows. Ik bedoel het amerikanen alles moet "bigger en better".
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Re:Lichte racefiets
Gène schreef:
Ik bedoel het amerikanen alles moet "bigger en better".
Daar zeg je het ja...
Ik weet alvast dat ik niet zou kunnen doorgaan voor een amerikaan dan! ;D
Re:Lichte racefiets
Pinarello Dogma: Vandenbroucke heeft hem voor een aantal voorjaarsklassiekers thuisgelaten (te slap frame en te slappe vork dus) en aangezien je meestal in Nederland of Vlaanderen zal rijden....
Orbea: handjes af! niet stijf en na een jaar kan je het ding bij het oud ijzer gooien. Licht zijn ze wel, maar daar stopt het.
Orbea: handjes af! niet stijf en na een jaar kan je het ding bij het oud ijzer gooien. Licht zijn ze wel, maar daar stopt het.
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Re:Lichte racefiets
Voor Petacchi maakt Pina speciaal extra stijve Dogma"s.....
Re:Lichte racefiets
Kijk dan ook eens bij Time, die fietsen waar QSD op rijdt. Die kun je ook makkelijk onder de UCI-grens krijgen. Ik heb er laatst nog eentje in mijn handen had, pfffff ...
Mooi ook die geintegreerde carbon zadelpen, alleen een beetje lastig met de verkoop, maar ja ... dan moet je hem maar affietsen
Mooi ook die geintegreerde carbon zadelpen, alleen een beetje lastig met de verkoop, maar ja ... dan moet je hem maar affietsen

- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Re:Lichte racefiets
Bijna ieder modern frame kun je redelijk makkelijk onder de UCI grens opbouwen.....
Re:Lichte racefiets
BMC, waar Phonak op rijdt.
Stoere combinatie van alu en carbon.

www.bmc-racing.com
Erg cool. 7,1 kg voor complete fiets.
Let op erg mooie overgang tussen bovenbuis, zitbuis en schuine achtervork!!
Stoere combinatie van alu en carbon.

www.bmc-racing.com
Erg cool. 7,1 kg voor complete fiets.
Let op erg mooie overgang tussen bovenbuis, zitbuis en schuine achtervork!!
Re:Lichte racefiets
Bash schreef:
Kijk dan ook eens bij Time, die fietsen waar QSD op rijdt. Die kun je ook makkelijk onder de UCI-grens krijgen. Ik heb er laatst nog eentje in mijn handen had, pfffff ...
Mooi ook die geintegreerde carbon zadelpen, alleen een beetje lastig met de verkoop, maar ja ... dan moet je hem maar affietsen![]()
Ja zo"n Time VXRS is idd ook zeker een mooie fiets, die Knaven (van Quickstep) rijdt daar toch ook, mooie fiets is dat.
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Re:Lichte racefiets
Of neem een normaal frame, (bv een Trek 2300 van 1000 euro) en koop van de centen die je overhoudt een SRM (SRM Amateur = 1620 euro, SRM Professional = 2300 euro). Ik denk dat je daar uiteindelijk meer aan hebt

Re:Lichte racefiets
1) het gaat niet om de prijs
2) wat moet ik (hij) met een SRM ?
2) wat moet ik (hij) met een SRM ?
Re:Lichte racefiets
http://www.pegoretticicli.com/
Mooi italiaans spul, niet echt traditioneel Italiaans, maar wél mooi. Makker van me, heeft een Marcelo in de grootste maat zo ongeveer. Een leek houdt het voor een alu frame, omdat de buizen enorm oversized zijn. Maar het is dus weldegelijk ijzer. (Deda EOM 16.5 om precies te zijn).
Afwerking is top, lakwerk erg erg strak en kan geheel licht opgebouwd worden. Die van mn makker weegt 8.3 gewogen kg. En dat dus in een zeer grote frame maat.
Nog iets moois van de heren;
"...., working on the assumption that an all-round tube profile offers the best compromise between lateral strength and resistance to torsion....."
:-*
Mooi italiaans spul, niet echt traditioneel Italiaans, maar wél mooi. Makker van me, heeft een Marcelo in de grootste maat zo ongeveer. Een leek houdt het voor een alu frame, omdat de buizen enorm oversized zijn. Maar het is dus weldegelijk ijzer. (Deda EOM 16.5 om precies te zijn).
Afwerking is top, lakwerk erg erg strak en kan geheel licht opgebouwd worden. Die van mn makker weegt 8.3 gewogen kg. En dat dus in een zeer grote frame maat.
Nog iets moois van de heren;
"...., working on the assumption that an all-round tube profile offers the best compromise between lateral strength and resistance to torsion....."
:-*
Re:Lichte racefiets

Jah.. dat is staal... dus; H A R D ....
Diezelfde makker waar ik het over had, is vorig jaar bij de heren op bezoek geweest enkele dagen. Ze lieten hem een proto zien, dus nu ongeveer op de markt zou moeten komen.
Daarin gaan ze verder met het idee achter hun oversized stalen frames; max. stijfheid in een aantal belangrijke plaatsen.
Hierbij hebben ze zo"n grote diameter onderbuis gebruikt, bij een erg dunne wand (om frame gewicht laag te houden), dat ze in de problemen kwamen met dat wat we kennen als het "bierblikjes" effect. Kortom; de verhouding wandikte/diameter buis van zo"n aard, dat het dus bijna zo makkelijk als een bierblikje, te vervormen was.
Wat de heren deden; ze laseren ovalen, langwerpige gaten zijdelinks door de onderbuis. Hier in leggen ze dunne plaatjes staal. Deze solderen ze onder een lichte voorspanning van de buis, vast aan de wand, waardoor een interne brug ontstaat. Deze bruggen zorgen er dan op hun plaats weer voor, dat de gevaren van het "bierblikjes effect" grotendeels weg genomen zouden zijn.
Heb er tot op heden nog geen duidelijke foto van gezien, noch van enkele andere zeer bijzondere creaties op framebouw-gebied, die ze absoluut hebben, wat ik van mn makker heb gehoord....