Garantie vraag

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Elevation12,000
Re:Garantie vraag

Bericht door Elevation12,000 » vr jun 17, 2005 9:12 am

Dat ze met dezelfde op de proppen komen is wat ik sowieso niet verwacht.

Theoretisch bestaat er volgens jou (en de wet dus, ik neem aan dat jij weet waarover jij het hebt) dus de mogelijkheid een eeuwigheid op dezelfde aanschaf door te fietsen. Absurd ...,maar wel Cool! Da"s goedkoop fietsen.

TF

Bericht door TF » vr jun 17, 2005 9:34 am

Vroeger (1992) eens zoiets gehad met een cromo hurricane van giant, de las met het achterpad brak. 5 years garantie, de oplossing was simpel, geen vervangend frame, hij werdt ter plaatse gelast en het pad weer in dezelfde kleur groen gespoten, als ik toen nou is de giant verdeler had gebeld....

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr jun 17, 2005 9:34 am

In theorie wel echter in de praktijk zal dat niet zo makkelijk gaan omdat je dan ook nog te maken hebt met zaken als overmacht, (on)eigenlijk gebruik, redelijkerwijs te verwachten levensduur, bewijslast, aansprakelijkheid, causaal verband, toerekenbaarheid al dan wel of niet een onrechtmatige daad etc, etc.........

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr jun 17, 2005 10:21 am

Redelijkerwijs te verwachten levensduur - daar lijkt mij de schoen te knellen.

BTW Heeft "Productaansprakelijkheid" niet slechts betrekking op schade veroorzaakt door produkt? Staat mij wat van bij.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr jun 17, 2005 10:33 am

Chapeau, klopt beiden.
Maar het 1 hoeft niet perse los te staan van het ander en het zijn een aantal zaken zoals omschreven die mee tellen in het verhaal.
Kortom in iedere situatie zal de context anders zijn.
Even als voorbeeld, als je ketting breekt terwijl jij klimt en je komt daarbij ten val en je loopt daarbij (letsel)schade op wat dan?!?
Je zou als gevolg van de val ook je bike kunnen beschadigen.
Onder de noemer garantie op je frame zul je bot vangen echter op grond van produktaansprakelijkheid heb je wel weer een kans.
Wat ik echter aan probeerde te geven is dat het lang niet altijd even makkelijk is.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr jun 17, 2005 10:51 am

Zo is het. Het is niet simpelweg ondoortastend regeltjes toepassen.

Eén van de dingen die ik heb opgestoken is dat het een manier van denken is. De redelijkheid en billijkheid dicteren.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » vr jun 17, 2005 4:22 pm

Vroeger gaven de meeste MTB merken levenslange garantie voor de 1ste eigenaar. Yeti was de trendzetter met 1 jaar gelimiteerde garantie: John Parker zijn redenering was: een ARC is een puur wedstrijdframe dat enkel bedoeld is om te racen en niet om te stunten, het is het lichtst verkrijgbare alu frame op de markt (1600 gr ;D) en kan zeker 2 tot 3 seizoenen puur wedstrijdgebruik aan. (Manitouframe woog toen 1500 gr) Als je iets wenst wat op de limiet gebouwd is, mag je geen levenslange garanties verwachten, maar na 5 jaar mag je nog steeds je gebroken frame naar ons toezenden, dan zullen wij kijken of het een fabricagefout is en zonodig herstellen.
Heb zelf nooit een Yeti geroken, Plons heeft daar meer ervaring mee.

Persoonlijk vind ik 5 jaar een redelijke garantietermijn voor een frame, als het ding dan nog niet gebroken is, is het wel hopeloos verouderd en ben je het meestal toch beu.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jun 17, 2005 4:42 pm

EL PERRO schreef:

Persoonlijk vind ik 5 jaar een redelijke garantietermijn voor een frame, als het ding dan nog niet gebroken is, is het wel hopeloos verouderd en ben je het meestal toch beu.

Ik ken mensen die een frame dan JUIST aantrekkelijk vinden worden.......... :P ;)

dussssss©

Plaats reactie