Nachtfietsers?

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

TF

Bericht door TF » zo feb 11, 2007 11:23 pm

:)

Ik heb em live gezien en ik vond het er wel erg klein uitzien, ik dacht dat ie veel groter zou zijn! Mooi werk!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma feb 12, 2007 8:24 am

Zag er inderdaad in het echie goed uit, in een huiskamer overdag nog hopen licht. Hebben jullie ook een pic gemaakt van het uitzicht van je fiets in het bos?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

walter

Bericht door walter » ma feb 12, 2007 7:58 pm

We zullen binnenkort eens een camera meenemen.
Hoewel 't erg lastig is een plaatje te schieten dat alles weergeeft zoals je ogen het zien.

walter

Bericht door walter » wo mar 07, 2007 1:16 am

Even opnieuw onder de aandacht brengen.

Brum en ik rijden bijna iedere woensdagavond een rondje.
Nijmegen, Gemert, Bakel, Nuenen, Geldrop, Mierlo, Deurne, Vlierden, Liessel, noem maar op.

Hubert heeft een lampje, Dida is aan het bouwen, enz.
Tijd om eens iets af te spreken ?

TF

Bericht door TF » wo mar 07, 2007 3:19 am

:)

Ben ook bezig met een nieuwe lamp, gisteren mee gereden, voor het geld is het echt perfect te noemen!

Bij Gamma gekocht een 7 led met 3 standen voor 5 euro, met handige hoofdband die eenvoudig op hoofd, helm of stuurpen te monteren is.

Verstelbaar in stand en redelijke veel licht geeft ie ook nog. Genoeg om iemand flink mee te verblinden op de hoogste stand en dat is voor mij meer dan genoeg licht.

Werkte op 3x 1,5 volt AAA, uit elkaar gehaald, 3 x 1,5 v AA op aangesloten in een handig houdertje van 1 euro 10. Werkt best, heb ik een langere brandduur en kan ie op oplaadbare batterijen. Nu ga ik de aan uit knop op het stuur maken met wat draad, 3 stukjes in een kousje, voor het mooie.

De behuizing heb ik uit elkaar gehaald, dus nu heb ik een lens, de lampjes en de schakelaar en een lenskap en reflector, nu moet de schakelaar dus met drie draden naar de lamp. De batterij met 2 draden naar de schakelaar. Simpel dus. De oude draden zitten heel slecht qua soldeer dus die allemaal losgemaakt. Oude gaatjes in de passingen zijn handig voor het vastsolderen en uitproberen welk draadje wat doet.

De lenskap past precies in een leeg waxinelichtje bakje....en ik vond het wel wat hebben een waxinelichtje als afsluiting voor een led.....dus nu ga ik nog wat verzinnen om die weer op de oude hoofdband te zetten zodat het geheel ook nog verstelbaar is!

Waarschijnlijk gewoon een gaatje boren in de lenskap, en die dan op een plaatje zetten met schroefjes zoals het orgineel ook werkte. Het dunne alu waxinelichtje bakje heb ik verstevigd met een kartonnetje van een leeg rolletje plakband. Past ook naadloos. Dit gaat straks vast met een plakbandje en onder dat plakbandje zit een heel klein gaatje waar de drie draadjes vanuit de sok naar de leds gaat.

Batterijen lokatie moet ik nog even wat op verzinnen maar kan in bidon of in caamelback maar dan moet het knopje van het stuur... Opzich wel handiger als ie op mijn helm zit. Oja ergens nog wat stekkertjes ertussen om de draden los te kunnen maken.

Tot nu toe echt een koopje voor die 6 euro 10!

Later meer, morgen soldeer.
If you're a gangster... what are you doing in show business?

TF

Bericht door TF » wo mar 07, 2007 6:43 am

Weer wakker geworden,

Update... ijzerzaag gepakt en oude behuizing uit elkaar gezaagd en de bevestiging van de lamp omgedraaid. Met een vijl de randjes bijgewerkt.

Nu de behuizing met waxinelicht vastgezet op de verstelbare bevestiging gezet met een zwart elastiek. Straks even kleine boutjes en moertjes halen om definitief vast te zetten met een klein plastic plaatje aan de binnenkant van het bakje.

Gaatje in het alu geprikt van het waxinelicht voor de draadjes, met een dotje kit waterdicht gemaakt, lenskap met een stukje zwart tape rondom vastgezet op het alu bakje en is nu ook waterdicht! Heel licht ook nog. en zo te voelen wordt ie niet te warm heb hem een half uur stil laten liggen, viel mee maar het is hier best koud.

Volgende stap is nog steeds draadjes solderen eerst even de bout halen...

Zo ziet het er nu uit, als prototype met scheef tape en gedeukt bakje.

Afbeelding

Afbeelding

Ga er zo nog twee halen heb nog een paar van die smart klemmen voor om het stuur, daar kunnen er nog twee op.... :arms:

Brum.

Bericht door Brum. » wo mar 07, 2007 8:59 am

TOBY schreef: Verstelbaar in stand en redelijke veel licht geeft ie ook nog. Genoeg om iemand flink mee te verblinden op de hoogste stand en dat is voor mij meer dan genoeg licht.
Waar hebben we dat eerder gehoord, Dida? :lol: :lol:

TF

Bericht door TF » wo mar 07, 2007 9:37 am

:) Ja ja wacht maar tot ik straks met een zelfbouw led kerstboom met 21 ledjes en maar 1 versnelling uit jouw lichtstraal rij! (voor 18 euro zoveel ex batterijen.)

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mar 07, 2007 12:55 pm

harharhar.. In je eentje idd genoeg licht...harharhar.. Op de weg wel heb ik gemerkt maar in het bos houdt het niet over..:D

Maar ik heb wel gemerkt dat het bij nachtfietsen ook wel belangrijk is om afstand te houden ivm met wederzijdse verblinding.

Vraagje aan de moderators. Is het mogelijk om dit topic samen te voegen met het andere licht topic in bij sleutelen? Dat scheelt een hoop zoekwerk. Of in ieder geval deze verplaatsen daarnaartoe?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Brum.

Bericht door Brum. » wo mar 07, 2007 12:58 pm

TOBY schreef::) Ja ja wacht maar tot ik straks met een zelfbouw led kerstboom met 21 ledjes en maar 1 versnelling uit jouw lichtstraal rij! (voor 18 euro zoveel ex batterijen.)
Kom maar een keer langs! Zet ik vast beide drivers op 1A... 8)

:evil:

TF

Bericht door TF » vr mar 09, 2007 2:30 am

Cool, dat zal ik doen! :o

Net gereden met mijn "ombouw" led, erg leuk om te maken vond ik.

Hier wat plaatjes van het "prototype", ik wil wat zwarte slang die langer is, deze slang kwam van de kapotte belletjespomp van de schildpadden...

Het regelknopje, met daaromheen een plastic octalink dopje en een rubbertje. De behuizing zit vast op de spacers met 2 lampklemmen.

Afbeelding

De hele boel bij elkaar, batterij + reserve band op de buis met tairips.

+ De lamp op helm + de slang onder de klem door.

Afbeelding Afbeelding

Luidsprekerpluggen in de onderkant van de regelaar. Behuizing is van een gloeilamp voor een smalle fitting.

+ Helm met batterijen zakje waar ook nog een band inpast.

Afbeelding Afbeelding

Regelkastje met zero dop als waterdichte afsluiter en de rubber afdichting waar de slang de behuizing ingaat, Zit vast met een bladboutje waar de kabeltjes doorheengaan.

+ En zo zag ie er eerst uit.....

Afbeelding Afbeelding

Kosten ongeveer 9 euro ex batterijen. Aardig wat licht voor dat bedrag en voor mij een leuke manier om eens met led lampen maken te expirimenteren voordat ik overga op het zwaardere werk. (zoals Brum en Walter, die ik wil bedanken voor de inspiratie!)

Met de twee extra lampen die op het stuur erbij komen verwacht ik in een donker bos erg goed te kunnen zien. Met deze ene gaat het eigenlijk al goed, maarja eerst maar eens kijken hoe lang dit heel blijft.

Ga nog een rondje rijden misschien kom ik wel een alleycat tegen ofzo, rrrrrrrrr.

flying duitsman
Contacteer:

Bericht door flying duitsman » vr mar 09, 2007 7:41 pm

Afbeelding
mijn lampje... opgebouwt met een 20W/12V (op de fotos zit die op 6V) halogeel lamp (osram IRC) in een deo dosje en twee camcorder accus in het geele flesje...
Afbeelding
in dresden ben ik laatse winter elke week nightriden geweest :inlove:
I DO MISS THE CHEESE
I DONT MISS THE 'BEER'

walter

Bericht door walter » za mar 10, 2007 12:28 am

Toby, je bent aardig aan het knutselen geweest.
Nog een alleycat in je schijnwerpers gevangen, of alleen een kater ?

Duitsman, zo'n halogeen heb ik ook gehad. Voordeel is dat je er 's winters je handen aan kunt warmen.
Houden die camcorder accu's het een beetje vol ?
Ik gebruikte twee RC packs van 7,2V in serie. Die waren na 1 1/2 uur leeg, eigenlijk net iets te snel.

Wanneer gaan we 's nachts eens rijden?

Toby, ik zie nu dat je helm aan je fiets vast zit.
Niet vergeten bij 't afstappen....

TF

Bericht door TF » za mar 10, 2007 2:21 am

Ja was leuk dat knutselen, de schakelaar is doorgebrand dus nu ga ik een tuimelschakelaar erin zetten.

Heel vreemd maar ik kwam dus een paar konijnen tegen, en die renden heel hard voor me uit dat was wel gaaf want ik kon ze volgen met de lamp. Soort Crocodile dundee achtige kangaroo hunt maar dan hier in het park.

Op de Breestraat zag ik een paar mooie studentes met billen dus stopte ik met trappen en keek ik ernaar, van het ge rrrrrr van het freewheel keken ze achterom in mijn lichtje en dat was niet fijn zo te zien.

Op de Haarlemmerstraat zei iemand kutlamp.

Op de terugweg ging het bruine konijn weer voor me uit rennen, en ik zag ook nog een eend en erg vloog een kraai geschokken weg.

Op de hoek kwam ik de alleycat gelukkig nog tegen, die zat te kijken naar de kippen en de kalkoen en die was niet impressed ofzo. Kippen zeiden wel pok.

Vanavond weer gereden, kwam bij vrienden, en van een vriendin de vraag, huhh ga je een grot in ofzo. Heb nu de batterij in mijn zak zitten dus niet meer aan de fiets vast.

Verder niet zoveel dieren gezien behalve dan twee paarden met agenten erop, licht maar even uitgezet.

Effe wat afspreken binnenkort Walter!

flying duitsman
Contacteer:

Bericht door flying duitsman » zo mar 11, 2007 9:43 am

walter schreef: Houden die camcorder accu's het een beetje vol ?
Ik gebruikte twee RC packs van 7,2V in serie. Die waren na 1 1/2 uur leeg, eigenlijk net iets te snel.
die camcorder accus zijn 7,4V LiIon meet 6000mAh (Canon BP-945 of zo iets). Dus heb jij meet twee akkus bij 14V 6Ah en bij 6V 12Ah. meet de 20W lamp is de akku goed voor 2 tot 3 uur als je met de volle helligkijt fietst.

Afbeelding

ik heb ook nog een 10W Xenon HID thuis, maar ik hat nog geen tijd om da een lamp van te maaken.

in het duitse forum zijn ook genoeg mensen, die 's nachst meet de zonnebril rijden:

Afbeelding

@tobi: een helmlamp is op de trail niet genoeg! omdat de lichtbron vlakbij jouw oogen is zie je geen schimmen dus 2D... :wacko:
I DO MISS THE CHEESE
I DONT MISS THE 'BEER'

Brum.

Bericht door Brum. » ma mar 12, 2007 3:55 pm

Afgelopen weken nog wat geknutseld.
Helmlamp was een geslaagde proto, daarom nu een nieuwe gebouwd met de volgende verbeteringen:

- P4 ipv P3 XR-E's
- Geen lompe DIN connectors maar een doorvoerthule
- Bredere voetjes voor wat meer stabiliteit
- Siliconenkit: de proto was waterdicht, maar beter is beter
- Omdat ik nu een stuurlamp voor het 'vullende' licht heb, kan ik de helmlamp wat meer 'throw' geven. Daarom nu 2x9 gr CRS-D en 1x7 gr CRS-SS lenzen.

Ook nog even een stuurlampje geknutseld:

- bFlex driver (met fietspecifieke firmware: oa knipperfunctie, ERG nuttig)
- 2x XR-E P4
- 1x 30gr LEDIL CRS-W & 1x 15gr CRS-M

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

*Nog niet af dus, wacht nog op de lenzen en ledjes. Er komen 2 LEDjes en lenzen in...

Stuurlampje word aangedreven door een DIY Li-ion packje.
4x 1,8AH 18650 Li-ion cellen geeft een 14,8V 1800mAh pack (25WH).

Afbeelding
flying duitsman schreef: ik heb ook nog een 10W Xenon HID thuis, maar ik hat nog geen tijd om da een lamp van te maaken.

@tobi: een helmlamp is op de trail niet genoeg! omdat de lichtbron vlakbij jouw oogen is zie je geen schimmen dus 2D... :wacko:
HID is al verleden tijd! Lupine heeft een 4x LED lamp uit (update op de huidige Wilma) die qua output de Edison HID (toch wel dé lamp) evenaart. Zonder alle nadelen die een HID met zich meebrengt.

Waarom is een helmlamp niet genoeg? Ik heb tot nu toe alleen met een helmlamp gereden, zonder problemen eigenlijk. Enige nadeel komt naar voren als het mistig is/er neerslag valt, dan krijg je een 'waas' voor je gezicht.
Maar dat verkies ik toch op zeker boven blinde bochten en donkere drops/gaten.

flying duitsman
Contacteer:

Bericht door flying duitsman » di mar 27, 2007 8:54 am

mijn lampje in action...
video...

en nog eentje
I DO MISS THE CHEESE
I DONT MISS THE 'BEER'

Plaats reactie