Re:droomdraadje
Moderators:JJ, Beheerders
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
ideetje gepikt van n andere site:
Wat zouden jullie willen verbeterd zien aan welk onderdeel van de fiets? Waarom en Hoe?
shoot!
ik gooi eerst:
Standardisatie van achternaven: voor DH allemaal 150mm en 12mm steekas.
100 mm bottom brackets.
Fork stop standaard voor triple clamp
Rubbertje op derailleur om het slaan tegen kader tegen te gaan.
Verstelbare peddeltjes op Shimano Shifters om deze dichter/verder te zetten.
Derailleur vast met circlip aan binnenkant => geen draad meer gestript
verflijntje op stuurbuis om stem perfect recht te monteren
tolerantiestandaard voor precisie van schijfremnokken
.......
Wat zouden jullie willen verbeterd zien aan welk onderdeel van de fiets? Waarom en Hoe?
shoot!
ik gooi eerst:
Standardisatie van achternaven: voor DH allemaal 150mm en 12mm steekas.
100 mm bottom brackets.
Fork stop standaard voor triple clamp
Rubbertje op derailleur om het slaan tegen kader tegen te gaan.
Verstelbare peddeltjes op Shimano Shifters om deze dichter/verder te zetten.
Derailleur vast met circlip aan binnenkant => geen draad meer gestript
verflijntje op stuurbuis om stem perfect recht te monteren
tolerantiestandaard voor precisie van schijfremnokken
.......
Re:droomdraadje
Andere aandrijving. Kan me nie verekken hoe ze t maken maar dat is het enige dat in al die jaren het zelfde is gebleven...
En dan zorgen ze maar meteen dat perfect schakelen ala airlines de standaard word voor alle schakelsystemen
En dan zorgen ze maar meteen dat perfect schakelen ala airlines de standaard word voor alle schakelsystemen
Re:droomdraadje
- QR"s standaard een stukje langer voor de niet-bolt-on singlespeeders onder ons
- disc-caliper-montage tussen beide achtervorken in plaats van d"r op of d"r onder (ala wie ook alweer?)
- perfect ronde kettingbladen
- standaard hydraulische-leiding-montage-nokken (ipv mechanische) met "n extra onderdeeltje om "m bruikbaar voor mech te maken
- standaard betere boutje bij je Odi"s
- disc-caliper-montage tussen beide achtervorken in plaats van d"r op of d"r onder (ala wie ook alweer?)
- perfect ronde kettingbladen
- standaard hydraulische-leiding-montage-nokken (ipv mechanische) met "n extra onderdeeltje om "m bruikbaar voor mech te maken
- standaard betere boutje bij je Odi"s

Re:droomdraadje
Dude© schreef:
Howzabout standaard allemaal betere boutjes....
Joa. En ik weet ook wel dat bijvoorbeeld die langere QR"s ook wel gewoon te krijgen waren en dat die ovale kettingbladen ook een reden hadden en dat op dat caliper-gedoe een patent zit maar dat kwam zo snel in me op

Re:droomdraadje
standaard maat voor zadelpennen
ook op de zadelpennen een verflijntje
standaard lengte voor headtubes
ook op de zadelpennen een verflijntje
standaard lengte voor headtubes
Re:droomdraadje
BF = Chief Wiggum schreef:
ideetje gepikt van n andere site:
Dat "ideetje" komt toch van Ridemonkey he? En de thread is van ene Edvard? Wel, geloof het of nie maar Edvard is m"n tweede nick en dat wilt dus zeggen dat ->ik<- dit geniale, veel-posts-opleverende (!) :P en nuttige topic ben gestart en nu zelfs scoor op internationaal vlak; en pas op: daar ben ik vrij trots op..

Nee, ik vond het gewoon is interessant wat iedereen vond van een aantal producten op de markt en dan vooral van al die verschillende maten in BB"s en het nut van 1.5" headtubes en nog zo van die onozele dingen. Goed dat het zowat overal wordt besproken; keep it alive en vergroot mijn topicsucces!

Re:droomdraadje
oke, om een aantal dromen alvast aan diggelen te helpen:
-standaard zadelpendiameters zal nooit gebeuren, aangezien fabrikanten altijd hun eigen (zo licht mogelijke) buis willen gebruiken
-perfect ronde kettingbladen: 1 keer rijden en ze zijn niet meer perfect rond (ze slijten nl ovaal)
-verflijntjes op stuurpen en zadelpen.. hmmm, dan moet zeker ook ieder frame een verflijntje hebben precies in het midden? Kom op, met een beetje timmermansoog zet je em in 2 tellen recht...
Dude: als jou derailleur recht staat en er zit geen speling in je versnellingssyteem, wedden dat ik em binnen een paar minuten perfect schakelend krijg?
Als toevoeging:
-als sommige fabrikanten nou eens beginnen met iets simpels als de juiste plaatsing van kabelnokjes...
-standaard zadelpendiameters zal nooit gebeuren, aangezien fabrikanten altijd hun eigen (zo licht mogelijke) buis willen gebruiken
-perfect ronde kettingbladen: 1 keer rijden en ze zijn niet meer perfect rond (ze slijten nl ovaal)
-verflijntjes op stuurpen en zadelpen.. hmmm, dan moet zeker ook ieder frame een verflijntje hebben precies in het midden? Kom op, met een beetje timmermansoog zet je em in 2 tellen recht...
Dude: als jou derailleur recht staat en er zit geen speling in je versnellingssyteem, wedden dat ik em binnen een paar minuten perfect schakelend krijg?
Als toevoeging:
-als sommige fabrikanten nou eens beginnen met iets simpels als de juiste plaatsing van kabelnokjes...
Re:droomdraadje
- idd, schijfremcaliper achter tussen staande en liggende achtervork
- andere naafbreedte zodat altijd met zero dish gewerkt kan worden
- alles postmount (maar niet zodat je de caliper rechtstreeks op de vork gaat - als je door de draad gaat ben je f*cked)
- andere naafbreedte zodat altijd met zero dish gewerkt kan worden
- alles postmount (maar niet zodat je de caliper rechtstreeks op de vork gaat - als je door de draad gaat ben je f*cked)
Re:droomdraadje
Steelboy schreef:
oke, om een aantal dromen alvast aan diggelen te helpen:
-standaard zadelpendiameters zal nooit gebeuren, aangezien fabrikanten altijd hun eigen (zo licht mogelijke) buis willen gebruiken
Om daar aan toe te voegen, dat je met een zadelpendiameter en dus ook de zitbuis diameter redelijk wat verschil in eigenschappen van een frame kunt bepalen. Nu zal dit voor een FR/DH frame bijv. niet zo van toepassing zijn, maar voor hardtails deste meer....
Re:droomdraadje
Ruut schreef:
- disc-caliper-montage tussen beide achtervorken in plaats van d"r op of d"r onder (ala wie ook alweer?)
Ala Votec...
Mijn idee: Standaard betere body"s in kant en klare wielsets af fabriek...
Re:droomdraadje
Dn Helle schreef:
Mijn idee: Standaard betere body"s in kant en klare wielsets af fabriek...
Nee; minder klanten die dié wielen willen kopen en ook echt kopen.

Re:droomdraadje
::) Lukt het?
Niet iedereen heeft bakken met geld om 2 DeKerfs, een Epic, een Santa Cruz uit te rusten met een handmade CK wielsetje die ik ook graag zou willen hebben... :P
Niet iedereen heeft bakken met geld om 2 DeKerfs, een Epic, een Santa Cruz uit te rusten met een handmade CK wielsetje die ik ook graag zou willen hebben... :P

Re:droomdraadje
Dn Helle schreef:
[Ruut schreef:
- disc-caliper-montage tussen beide achtervorken in plaats van d"r op of d"r onder (ala wie ook alweer?)
Ala Votec...
Mijn idee: Standaard betere body"s in kant en klare wielsets af fabriek...
niet alle cheapass wielen hebben nu eenmaal goeie body"s,... weinig tegen te doen denk ik he...
Ff een vraagje.. wat is het extra nut om een caliper tussen staande en liggende vork te plaatsen... waarom niet gewoon is2000 op de staande achtervork?
mvg Ninko
Re:droomdraadje
Nou, voor als je achteruit rijdt, kan een discbrake-nok er niet zo goed tegen om de achterwaartse krachten over zich heen te krijgen...
En dan wordt dat opgelost.
En ik heb geen cheap-ass wielen, in die tijd (ruim 2 jaar terug) waren ze nog prijzig genoeg.
En dan wordt dat opgelost.
En ik heb geen cheap-ass wielen, in die tijd (ruim 2 jaar terug) waren ze nog prijzig genoeg.
Re:droomdraadje
Ninko schreef:
[Dn Helle schreef:
[Ruut schreef:
- disc-caliper-montage tussen beide achtervorken in plaats van d"r op of d"r onder (ala wie ook alweer?)
Ala Votec...
Mijn idee: Standaard betere body"s in kant en klare wielsets af fabriek...
niet alle cheapass wielen hebben nu eenmaal goeie body"s,... weinig tegen te doen denk ik he...
Ff een vraagje.. wat is het extra nut om een caliper tussen staande en liggende vork te plaatsen... waarom niet gewoon is2000 op de staande achtervork?
mvg Ninko
vooruit rijden en remmen = no problemo
achteruit rijden en remmen = hahaha
that"s why v-brakes rule in disc brake land
Re:droomdraadje
Bike Geek schreef:
vooruit rijden en remmen = no problemo
achteruit rijden en remmen = hahaha
that"s why v-brakes rule in disc brake land
Daarom zaten de v-brakes zeker ook aan de voorkant van de voorvork ?
Re:droomdraadje
En eindelijk eens een vaste standaard voor disc nokken op à lle types frames/vork, nl. de 6" IS of Postmount dus. Maakt het voor ons klanten een hoop makkelijker om de juiste caliper/adapter bij een bepaalde schijfdiameter te kiezen en krijg je geen domme bijkomende kosten als je van vork/frame verandert.
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:droomdraadje
cheers to you then Edvard.
andere vorken, ander gebruik, andere disk diameter luc. Zal ni simpel worden.
Ik wil nog een dominerende onderdelenfabrikant die de geldige standaarden niet telkens eenzijdig aan zn laars lapt. Cfr shimano met hun 10mm as en hun centre lock schijfmontage.
andere vorken, ander gebruik, andere disk diameter luc. Zal ni simpel worden.
Ik wil nog een dominerende onderdelenfabrikant die de geldige standaarden niet telkens eenzijdig aan zn laars lapt. Cfr shimano met hun 10mm as en hun centre lock schijfmontage.
Re:droomdraadje
- Standaard alleen discnokken op alle frames/vorken.
- 7" Hayes schijven
- Alle boutjes van RVS en liefst voor een zo groot mogelijke inbus
- Shifters die met twee boutjes vastzitten net als veel remhendels
- Rohloff naaf in verschillende breedtes en steekas mogelijkheid
- 7" Hayes schijven
- Alle boutjes van RVS en liefst voor een zo groot mogelijke inbus
- Shifters die met twee boutjes vastzitten net als veel remhendels
- Rohloff naaf in verschillende breedtes en steekas mogelijkheid
Re:droomdraadje
BF = Chief Wiggum schreef:
andere vorken, ander gebruik, andere disk diameter luc. Zal ni simpel worden.
Ik wil nog een dominerende onderdelenfabrikant die de geldige standaarden niet telkens eenzijdig aan zn laars lapt. Cfr shimano met hun 10mm as en hun centre lock schijfmontage.
We hebben de discussie inderdaad al gevoerd Jan. En voor Shimano geldt wat mij betreft hetzelfde. 1 en dezelfde standaard voor disc nokken zorgt er hoedanook voor dat je als consument niet onnodig op kosten gejaagd wordt. Bovendien vermijdt het vergissingen. Met nokken op de 8" standaard moet je dus niet een schijf van 1 maat groter (of een caliper 1 maat kleiner) hebben, zoals hier onlangs ergens beweerd, maar wel 2 maten. Je hebt dus bvb. een 165mm. caliper nodig voor een 205mm. schijf en geen 185mm. caliper, die gaat dan te hoog staan.
-
- Berichten:542
- Lid geworden op:zo mar 16, 2003 9:09 pm
Re:droomdraadje
standaard verhouding zodat je gewoon sram en shimano campag. kan combineren. overal de dezelfde remolie in,
Re:droomdraadje
Pino schreef:
[Bike Geek schreef:
vooruit rijden en remmen = no problemo
achteruit rijden en remmen = hahaha
that"s why v-brakes rule in disc brake land
Daarom zaten de v-brakes zeker ook aan de voorkant van de voorvork ?
ter hoogte van de v)brakes is de rem torsie wel aanzienlijk minder , ik heb nooit door te remmen V-brake bosses weeten afbreken, disc brake bosses die afgebroken zijn hoor je echter vrij vaak
Re:droomdraadje
Bike Geek schreef:
- ik heb nooit door te remmen V-brake bosses weeten afbreken
- disc brake bosses die afgebroken zijn hoor je echter vrij vaak
Zelf gedaan en horen van is wel een klein verschil he.
Ik dacht dat "t dikke lulkoek was van dat achteruit rijden totdat Flippie z"n nokken eraf scheurde :/