Re:Garantie Rocky mountain.

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

De Lars Cuevas
Garantie Rocky mountain.

Bericht door De Lars Cuevas » wo mar 03, 2004 7:42 pm

Okee, ik wil dus een prachtige Rocky Mountain Element Element kopen voor Marathongebruik...

hoor ik van een kameraad dat bij Rm de garantie vervalt bij wedstrijdgebruik. Ff de site gecheckt enneh...

"We cover your frame from the date of purchase of your new ROCKY MOUNTAIN® according to the frame material and the type of use against defects in material and workmanship.

Warranty Table
CroMoly Steel**: Lifetime of Owner limited*
Aluminum Front-Suspended**: 5 Years - limited*
Aluminum Fully-Suspended**: 5 Years - limited* Hardware, suspension pivots and bushings, 1 year
Downhill and Freeride: 6 Months - limited* Hardware, suspension pivots and bushings, 6 months.

*Limited warranty refers to the limitation stated in sections 4, 5, 6, 7 and 8 in your ROCKY MOUNTAIN® Owner"s Manual, also listed below. All frames covered for perforation and corrosion for one year from date of purchase.

** Paint and decals are warrantied against defects in workmanship and materials for 1 year. Normal wear and tear are not covered.

Length of Warranty of Components
The components, including the suspension fork, rear shock, drive train, brakes, wheels, seat post, saddle, handlebars and stem etc., are covered by the respective manufacturer"s warranties.

What is Not Covered
A.Normal wear and tear on tires, tubes, brakes, gear cables, brake pads etc., are not covered. Your authorized ROCKY MOUNTAIN® dealer will inform you of what these normal maintenance items consist of.
B.Consequential damage or any damage caused by accident, misuse or abuse.
C.Improper assembly and/or lack of proper maintenance, sandblasting, sanding, grinding, wire brushing, filing, welding, brazing, drilled holes, anodizing, repainting, or chrome plating is not covered under your warranty and may void the warranty of the component manufacturers. Internal rust perforation on CroMoly steel frames is not covered under warranty.
D.You take great personal risk and shall forfeit the warranty, as outlined in the Warranty Table, when you ride in extreme ter rain as depicted in mountain bike videos. I.e. ride "trials" style courses, ride ramps, do stunts, ride on BMX tracks, ride in the city down stairs and embankments, or ride in other similar terrain. It is important to note that bent components, frames, forks, handlebars, seat posts, pedals, cranks and wheel rims are signs of accidents and/or abuse.
E. Labour not included.

What Will Void Your Warranty
A.Competition racing ,and any commercial activity i.e. Rental fleets, courier use, Police or security use.
B.Installing or modified components other than those originally installed, or recommended by Rocky Mountain Bicycles.
C.Purchasing a Rocky Mountain Bicycle from an unauthorized dealer.

" to void"betekent letterlijk: "nietig verklaren". Het staat er dus echt! Je koopt dus een super wedstrijdfiets waarvan de garantie vervalt als je er wedstrijden mee gaat rijden. ??? ??? ??? ??? ??? ???

WAAR SLAAT DIT OP?!!!!!! >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

En vooral: Wordt er in de praktijk door Vertexcs ook zo zwart-wit mee omgegaan?. Als bij mij na 1 marathon, ik noem maar wat, de lak begin te bladderen, moet ik dan zelf met de vingerverf aan de gang? :-[ :-[ :-[ :-[

Oftewel: Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Groeten, Lars

Pino

Bericht door Pino » wo mar 03, 2004 7:50 pm

Als de fiets wordt verkocht, als zijnde voor marathongebruik, heb je ALTIJD twee jaar garantie volgens het Europees consumentenrecht.
Wat ze je ook vertellen.
Daar hoef je ook geen garantieformulieren voor op te sturen, maar alleen het bonnetje te bewaren.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo mar 03, 2004 7:59 pm

Ik heb me onlangs hierin verdiept... je ziet vaker dat US company"s hun garantietermijn intrekken bij het "professioneel" gebruik. Dat houdt onder andere in dat fietskoeriers geen garantie kunnen indienen, maar ook bike-patrol de garantie verliest. Bij wedstrijdgebruik gaat dan vaak ook hetzelfde regeltje op. Ik meen uit mijn hoofd, dat Cannondale deze uitzonderingen ook in hun garantiebepalingen heeft opgenomen (kan zijn dat ik fout zit, in dat geval excuses aan Cannondale)
Echter (nu komt de aap uit de mouw), in Nederland moeten producten voldoen aan een bepaalde garantietermijn. (wederom) uit mijn hoofd is dit 2 jaar. Het gaat daarbij erom dat een product een garantie heeft tegen defecten welke te wijten zijn aan de producent, bij normaal/logischerwijs gebruik van het product.
Dit betekent dat als je met een koffiezet apparaat koffie zet en hij gaat na 5 maanden kapot -> garantie
Dit betekent ook als je met een mountainbike gaat fietsen en hij gaat binnen een bepaalde termijn kapot -> garantie
In principe kun je zeggen dat een Rocky Element (welke ook door hun team wordt gebruikt) bedoelt is voor wedstrijdgebruik (zij geven zelf het voorbeeld). Logischerwijs mag jij er dan vanuit gaan dat de fiets daarvoor bedoeld is, dus als je wedstrijden rijdt en je breekt je frame -> garantie
Uiteraard zijn er uitzonderingen te bedenken, maar dat kun je zelf wel denk ik (inbouw van een DC voorvork in xc race frame, gebruik van lichtgewicht frames voor urban of dirtjump, etc...)
Volgens mij heeft Rocky met deze uitzondering in Nederland dus geen poot om op te staan.
Als het goed is staat er aan het eind ook ergens dat "in some country"s / states you have specific legal rights, these rights may apply to you and give you extra rights..." waarmee ze dus aangeven dat indien de locale wetgeving tegenstrijdig is aan hun garantiebepalingen, de wetgeving geldt...

een heel verhaal, ik hoop dat je er wat mee kunt...

edit: ik zie dat Pino al een deel van mijn gedachten heeft bevestigd :)

janman

Bericht door janman » wo mar 03, 2004 8:02 pm

In je vrije tijd advocaat ofzo ?

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » wo mar 03, 2004 8:06 pm

Als er wat mee gebeurd zeg je toch dat het tijdens een training in t bos was!!

;D ;D ;D

grtz

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » wo mar 03, 2004 8:28 pm

ik heb ook al eens over die 2 jaar gehoord, de officiele tekst nooit gevonden. En volgens mij weten veel winkeliers hier ook nog niet van (of willen het niet weten). En dan heb ik het niet specifiek over fietsverkopers of.

Pino, kun jij me wellicht een link geven waar ik de officiele "wetteksten" kan vinden?

Groeten, Lars

Pino

Bericht door Pino » wo mar 03, 2004 8:45 pm

Heb geen link bij de hand. Er heeft een jaar geleden (meen ik) iets over gestaan in Duitse bladen.
Zal nog eens rondneuzen.

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo mar 03, 2004 9:30 pm

Volgens mij is die regel om zich als fabrikant in te dekken tegen mis-use. Bij races is er veel meer kans op crashes en ongelukken, dus de kans dat een frame aan gort gaat door andere oorzaken dan fabrikage fouten binnen de garantie termijn is dan veel groter. Ik rij al 4 jaar met m"n Element en nog geen doet ie het goed. Hoewel ik wel goed op m"n spullen let, heeft het frame toch al wat flinke klappers meegemaakt.

Garantie is er niet voor om jou een nieuw frame te geven als je het ongeloofelijk afbeult, hoewel dat wel door veel mensen zo aangenomen wordt. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat als een frame 2 jaar oud is, een eventuele schade niet het gevolg is van een fabrikage fout, dus zou eigenlijk niet meer onder de garantie hoeven te vallen.

Pino

Bericht door Pino » do mar 04, 2004 8:56 am

Ga er maar lekker voor zitten:

http://www.cebec.be/nl/PDF/L%201999-004 ... s%20NL.pdf

is het basisdocument waar het om gaat.
Overigens, en nogmaals, met Rocky Mountain heb je helemaal NIETS te maken, alleen met degene waar je het produkt van koopt.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » do mar 04, 2004 10:13 am

Hoe weet RM eigenlijk wat jij met je fiets doet? Dit is toch tenzij je prof biker bent totaal niet te controleren?? :) Lijkt me niet iets om me druk over te maken die beperking. :) En wanneer je het met je LBS op moet lossen en heb je wel een bitch van een lbs als hij geen garantie geeft omdat hij weet dat jij wedstrijden rijdt :?

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » do mar 04, 2004 10:43 am

Lars,

Voor je Giant geldt precies hetzelfde trouwens.
Bij de Amerikaanse warranty van Giant staat ook dat de garantie niet geldt tijdens wedstrijden en zelfs niet als je traint daarvoor...

The above warranty, or any implied warranty, does not cover normal wear and tear, and all warranties are void if the bicycle is used for other than normal activities, including, but not limited to, the failure to follow the ownerÂ’s manual; using the bicycle for commercial activities or in competitive events, including bicycle racing, bicycle motocross racing, stunt riding, ramp jumping or similar activities, and training for such activities or events.

Plons

Bericht door Plons » do mar 04, 2004 10:50 am

Hier een reactie van iemand die tibetaanse dwergponies doet :

Garantie gevallen in de fietswereld :

95% van de gevallen hangt het puur af van de LBS !

Dan mogen er nog 10duizend wetten zijn, het blijft zijn "geval".

Helaas komen er bij elke LBS verschillende factoren bij kijken.

Hier een lijstje :

1. Welke dealer status heeft hij bij de invoerder : stel dat hij maar 2 fietsen verkoopt van dat merk tov een zaak die er 100 verkoop.
Erger nog gesteld : financiele staat van de LBS, stel dat hij NOOIT op tijd betaald of helemaal niet betaald bij de groothandel (komt echt heel veel voor).

vb : ik ken zowiezo al 10 zaken die mischien wel de "leuke" fietszaken zijn, maar echt niet goed staan bij de invoerder.

2. welke status heeft de invoerder bij de fabrikant : ook hier weer dubieuze gevallen, en ook hier ken ik weer zaken die eigenlijk geen invoerder meer zijn of er uit gaan geknikkerd worden.

3. Fabrikant zelf, ik ken alleen Intense die 2 jaar Race garantie geeft op zijn frames, er zullen we ook andere zijn, maar die zijn mij bij deze niet bekend.
Dat betekent dus, NIET tegen een boom rijden, maar door race gebruik kapot gaan.
Maw alle andere merken hebben en no Race policy.
Dus nu weer hangt het af van je LBS.

En nu komt de aap uit de mouw, aangezien ik hier al een tijdje rondsluip op dp, weet ik dat hier iedereen graag zo weinig mogelijk betaald voor zijn frame.
heel veel mensen kopen dan wel een frame met die lbs, maar gaan wel naar S-tec om onderdelen te kopen om hem af te monteren.

Denk je dan echt dat je LBS het onderste uit de kan gaat halen voor jou ?
EN dan mag je schermen met europese wetten, zo veel als je wil, hij kan je gewoon nekken door te zeggen dat er mee geraced of gesprongen is. Het is dus ZIJN woord !

Een voorbeeldje, shimano is niet echt een merk van garantie gevallen, want ze hebben overal wel een excuus voor, wel de zaak waar ik kom is niet de goedkoopste, maar ik krijg bijna alles geregeld ivm garantie met shimano (wel eerlijk blijven tov de lbs maw niet zeggen Just riding along als je een 3m to flat drop deed)

Dus maw : support your local dealer and he will support u !

Pino

Bericht door Pino » do mar 04, 2004 11:34 am

De heer Plons heeft het volledig bij het rechte eind.

Heet zoiets niet ook "de deksel op de neus krijgen" of "goedkoop is duurkoop"?

Overigens, wat is de garantie op Tibetaanse dwergponies?

Tbx

Bericht door Tbx » do mar 04, 2004 11:53 am

Plons schreef:
Garantie gevallen in de fietswereld :

95% van de gevallen hangt het puur af van de LBS !

Dus maw : support your local dealer and he will support u !

Volledig mee eens!
Maar één merk tov ander scheelt wel.
De dealer is wel de voornaamste schakel.
Specialized (ja, ik weet het :-)) is wel goed in garantie gevallen.
Ik had een 2de hands, uit engeland geimporteerde, enduro frame.
Gescheurd, binnen de 2 weken nieuw frame. Mocht zelfs kiezen tussen
de expert of pro versie.
Heb nog veel voorbeelden....

Grtz
Tbx

Plons

Bericht door Plons » do mar 04, 2004 12:08 pm

Pino schreef:

zolang je er de cowboy op uithangt, no problem, helaas pindakaas, als je er mee een koelkast opendoet terwijl je simultaan een boek vertaald in 4talen en een broodje pindakaas met bananenschijfjes maakt en je veters bind van je CowboyBoots !

BLRacing

Bericht door BLRacing » do mar 04, 2004 8:33 pm

Pino schreef:
De heer Plons heeft het volledig bij het rechte eind.

Heet zoiets niet ook "de deksel op de neus krijgen" of "goedkoop is duurkoop"?

Goedkoop is duurkoop betekend niet dat je kan fluiten naar je garantie hoor en ook niet als je bij a een product koopt die goedkoper is dan b. Zoals boven al geschreven is hebben leveranciers zich aan de nieuwe wetgeving te houden die sinds 1 mei vorig jaar zijn ingegaan met terugwerkendekracht van 1 jaar. En ook daarvoor was het al goed geregeld. Heel veel leveranciers weten dit nog niet eens wat trieste gevallen kan opleveren. Last resort (liever niet natuurlijk). De rechtsbijstandsverzekering inschakelen. De leveranciers hebben dan geen poot om op te staan. Natuurlijk, van een kale kip valt niet te plukken. Maar dat betekend niet dat die kip geen regels hoeft na te leven.

Hey Lars ;). Ik had je hierover vorig jaar al verteld dat RM de garantie nietig verklaard bij wedstrijdgebruik. Van cannondale wist ik dat niet eens en van specialized, hmm die geven bij tiendehands nog garantie zeker.

Sensei

Bericht door Sensei » do mar 04, 2004 8:57 pm

Hey Lars ;). Ik had je hierover vorig jaar al verteld dat RM de garantie nietig verklaard bij wedstrijdgebruik. Van cannondale wist ik dat niet eens en van specialized, hmm die geven bij tiendehands nog garantie zeker.

Zelfs bij specialized staat ook dat garantie bij wedstrijdgebruik is uitgesloten! Maar ja een gemiddelde toertocht of xc wedstrijd in nl maakt ook geen verschil ;-)
Maar ja een DH bak....

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do mar 04, 2004 9:13 pm

okee, ik ben gerustgesteld, bij een goede dealer en met het document van Pino in de hand moet het goedkomen

Bedankt voor de Reacties!

Groeten, lars

nuppilup

Bericht door nuppilup » vr mar 05, 2004 1:43 am

www.sta-ik-sterk.nl
www.consumentenbond.nl

Verplichte kost voor iedere consument.

@Plons. Je verkoopt onzin. Je hebt als consument niets nada noppes met importeurs, fabrikanten en dubieuze garantiebepalingen te maken. Je garantie staat in Nederland in het Burgerlijk Wetboek. De LBS of wie dan ook moet jou een degelijk produkt leveren. Niets meer en niets minder. Welke prijs je er ook voor hebt betaald. De wet gaat slechts uit van redelijkheid. Een frame moet dus zolang meegaan als de redelijk te verwachten levensduur. 5-10 jaar voor een topframe? 10 jaar voor een kleurentelevisie? Binnen die termijn kapot buiten jouw schuld? De LBS dient jou een nieuw product te leveren, ZONDER dat dit voor jou teveel overlast oplevert. Je kan in het laatste geval, bij te lange wachttijd en/of onwil van de LBS zelfs de koop laten ontbinden. Houdt er wel rekening mee dat als je een frame bijvoorbeeld 5 van de 10 jaar levensduur hebt gebruikt dat je nog maar 50% vergoed krijgt.

Op de websites staat duidelijk hoe je je verhaal kunt halen. Het is echt veel minder moeilijk dan je denkt. Meestal is de eerste brief al voldoende om de LBS bakzeil te laten halen. Tip: Bij onwil alles schriftelijk en aangetekend.

Voorbeeld:

[uw adres]

[het adres van het bedrijf]

[plaats en datum]

Betreft: ondeugdelijk product

Geachte heer/ mevrouw,

Op ( datum aankoop ) kocht ik bij u een ( product ), namelijk een ( merk en type).

Het ( product ) heeft niet de eigenschappen die ik ervan mag verwachten en vertoont de volgende tekortkomingen:

( opsomming van de tekortkomingen )

Volgens de wet moet een product alle eigenschappen bezitten die voor normaal gebruik nodig zijn. Daarvan is in dit geval geen sprake. Omdat het gaat om een nieuw(e) ( product ) ging ik er niet vanuit dat dit probleem zou ontstaan. Nu dit toch het geval is, verzoek ik het ( product ) te (repareren/vervangen ).

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.

Met vriendelijke groeten,

[uw handtekening]

[uw naam]

nuppilup

Bericht door nuppilup » vr mar 05, 2004 1:56 am

Bron: www.sta-ik-sterk.nl

Als reparatie niet meer mogelijk is, dan kunt u kiezen voor vervanging van het apparaat. Het is dan wel redelijk dat u een gebruiksvergoeding betaalt aan de verkoper. Dat is een vergoeding voor het aantal jaren dat u het apparaat ongestoord hebt kunnen gebruiken.

U gaat met de aankoopbon en het apparaat naar de winkel waar u het hebt gekocht. Daar vertelt u dat u ook nu nog recht hebt op een deugdelijk product. De verkoper kan bij de fabrikant of importeur navragen hoe lang het apparaat behoort mee te gaan. U kunt dat ook zelf doen; schrijf altijd de naam op van degene die u hebt gesproken.

Voorbeeld: Als uw apparaat drie jaar oud is en de levensduur tien jaar, dan kunt u een nieuw apparaat vragen met bijbetaling van een gebruiksvergoeding voor drie jaar. U betaalt dan 3/10e deel van het oorspronkelijke aankoopbedrag.

Plons

Bericht door Plons » vr mar 05, 2004 6:59 am

Natuurlijk verkoop ik onzin, dat doe ik steeds.

Ik ken er dan ook niks van, ik poets dan ook wc"s voor my living.

Pino

Bericht door Pino » vr mar 05, 2004 8:27 am

Rijst natuurlijk wat een "redelijke" levensduur is voor een MTB.

Wat zijn de gedachten?
Een voorzetje: DH, freeride, XC competitie 2 jaar,
XC-toer (alpencross) 4 jaar?

Hoe lang doen jullie met een nieuwe fiets?

P.S. @ nuppilup: Er is buiten de keiharde/wettelijke garantie ook nog een (veel) groter grijs gebied van coulance. En daar zit een wereld van verschil bij de verschillende verkopende partijen.

Binker

Bericht door Binker » vr mar 05, 2004 10:05 am

Meestal tot ik wat anders moois zie wat ik wil hebben. Rij de fiets nooit "op".

nuppilup

Bericht door nuppilup » vr mar 05, 2004 10:29 am

Uiteraard moet er bij de verkopende partij dan wel bereidheid zijn om over die coulance te praten. Gelukkig is het ook meestal geen probleem. Ik heb nu zelf echter een probleem met mijn racefiets frame. De LBS was welwillend tot de importeur moeilijk deed. (fiets is meer dan een jaar oud, fabriek geeft 1 jaar garantie blablablablabla). 1 aangetekende brief zorgde voor "coulance". Nieuw frame is onderweg.....

quote Plons:
Denk je dan echt dat je LBS het onderste uit de kan gaat halen voor jou ?
EN dan mag je schermen met europese wetten, zo veel als je wil, hij kan je gewoon nekken door te zeggen dat er mee geraced of gesprongen is. Het is dus ZIJN woord !
unquote.

Dit bedoel ik dus Plons: onzin. Je brengt hier forumbezoekers op het verkeerde been. Ik denk dat je dit hier niet neer moet zetten als je het niet zeker weet. Er geldt hier geen omgekeerde bewijslast. De LBS moet wettelijk en overtuigend aantonen dat het gebrek door jouw onzorgvuldig handelen is veroorzaakt. En dus niet andersom.

Plons

Bericht door Plons » vr mar 05, 2004 10:33 am

nogmaals ik ken niks van rechten, ik poets wc"s...

ben jij mischien een jurist ?
of een ambtenaar ?

Plaats reactie