Kabelloop ATB

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Hubert !
Kabelloop ATB

Bericht door Hubert ! » vr mar 05, 2004 7:54 pm

Graag wat suggesties voor een efficiente / jarenlang goed functionerende kabelloop.
suggestie 1 : derailleurkabels onder onderbuis met kabelstops op de balhoofdbuis. (kabels kruisen) Remkabel onderkant bovenbuis. Voordeel hiervan is dat er evt. een race voorderailleur gemonteerd kan worden en dat dit qua scherpe bochten van kabels het efficientst is. Nadelen: goorste plek aan de fiets is de onderbuis + het monteren van een chainprotector wordt wat lastig
suggestie 2 : zowel rem- als derailleurkabels aan onderkant bovenbuis. Voordeel: Optisch mooi, kabels weggewerkt + bij "even rusten op bovenbuis" geen problemen met schurende kabels. Nadelen: deze kabelloop geeft iets meer wrijving door wat meer (scherpe bochten) + nooit mogelijk een race voorderailleur te monteren. Ook is er een extra stukje buitenkabel te zien voor de bocht naar de voorderailleur (die bij de andere suggestie onder de brackethuls door loopt)

Misschien nog andere suggesties / reacties ?
Gegroet

Ninko

Re:Kabelloop ATB

Bericht door Ninko » vr mar 05, 2004 8:50 pm

zou voor optie 1 gaan... en anders voor optie 3... Singlespeed ;D ;D. geen derailleur kabels en geen derailleurs... en dus alleen kabels voor remmen...

mvg Ninko

Caramba

Bericht door Caramba » vr mar 05, 2004 9:10 pm

Of koop een frame waar de kabels doorheen lopen (Klein bijv.) :P
Daar vriezen "s winters de kabels aan je frame vast!

Afbeelding

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr mar 05, 2004 11:42 pm

ChrisXC schreef:
Graag wat suggesties voor een efficiente / jarenlang goed functionerende kabelloop.

serieus? full custom?

hmmm, ik zou er goed over nadenken. ik neig nu naar der. kabels onderdoor, remkabel boven links (oude specialized kabelvoering) enig nadeel daarvan isdat het laatste der kabel bochtje ietwat scherp knikt...

pas op met oogjes op balhoofdbuis: hierdoor verdraait je stuur minder makkelijk

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za mar 06, 2004 8:39 am

Steelboy schreef:

pas op met oogjes op balhoofdbuis: hierdoor verdraait je stuur minder makkelijk

Ben ik niet helemaal met je eens. Bij mijn Breezer zitten de eerste nokjes op de balhoofdsbuis zelf. Bij mn DK"s zit alles links (of rechts) van de bovenbuis. Bij de Breezer draait het stuur (bij optillen voorwiel, dus "droog sturen") aanzienlijk makkelijker dan bij de DK"s. Hangt ook wel een deel af van de GoreTex kabels (die iet wat stugger zijn) die op mijn DK"s zitten en de "gewone" op de Breezer.

Voor een echt zuivere loop zou ik onderlangs gaan, met de nokjes op het balhoofd. Afhankelijk van de lengte van je stuurpen zou ik de achterremkabelloop gewoon links langs de bovenbuis doen, met 2 nokjes op de bovenbuis en nog een extra klein oogje op de balhoofdsbuis, om schuren e.d. tegen te gaan. Dit alleen als je een niet te korte stuurpen hebt, anders krijg je wel snel problemen met de stugheid van je kabels en het sturen....

Eigenlijk dus zoals hier onder, maar dan met de remkabel op de bovenbuis.

Afbeelding

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma mar 08, 2004 9:21 pm

Stuurpen moet redelijk lang dus kabelloop onderlangs zou denk geen probleem zijn. Twijfel nog.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma mar 08, 2004 9:43 pm

ChrisXC schreef:
Stuurpen moet redelijk lang dus kabelloop onderlangs zou denk geen probleem zijn. Twijfel nog.

Wat ben je aan het fabrieken...?

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di mar 09, 2004 1:47 pm

Ben bezig met Seven ...........

Plaats reactie