Kabelloop ATB
Moderators:JJ, Beheerders
Graag wat suggesties voor een efficiente / jarenlang goed functionerende kabelloop.
suggestie 1 : derailleurkabels onder onderbuis met kabelstops op de balhoofdbuis. (kabels kruisen) Remkabel onderkant bovenbuis. Voordeel hiervan is dat er evt. een race voorderailleur gemonteerd kan worden en dat dit qua scherpe bochten van kabels het efficientst is. Nadelen: goorste plek aan de fiets is de onderbuis + het monteren van een chainprotector wordt wat lastig
suggestie 2 : zowel rem- als derailleurkabels aan onderkant bovenbuis. Voordeel: Optisch mooi, kabels weggewerkt + bij "even rusten op bovenbuis" geen problemen met schurende kabels. Nadelen: deze kabelloop geeft iets meer wrijving door wat meer (scherpe bochten) + nooit mogelijk een race voorderailleur te monteren. Ook is er een extra stukje buitenkabel te zien voor de bocht naar de voorderailleur (die bij de andere suggestie onder de brackethuls door loopt)
Misschien nog andere suggesties / reacties ?
Gegroet
suggestie 1 : derailleurkabels onder onderbuis met kabelstops op de balhoofdbuis. (kabels kruisen) Remkabel onderkant bovenbuis. Voordeel hiervan is dat er evt. een race voorderailleur gemonteerd kan worden en dat dit qua scherpe bochten van kabels het efficientst is. Nadelen: goorste plek aan de fiets is de onderbuis + het monteren van een chainprotector wordt wat lastig
suggestie 2 : zowel rem- als derailleurkabels aan onderkant bovenbuis. Voordeel: Optisch mooi, kabels weggewerkt + bij "even rusten op bovenbuis" geen problemen met schurende kabels. Nadelen: deze kabelloop geeft iets meer wrijving door wat meer (scherpe bochten) + nooit mogelijk een race voorderailleur te monteren. Ook is er een extra stukje buitenkabel te zien voor de bocht naar de voorderailleur (die bij de andere suggestie onder de brackethuls door loopt)
Misschien nog andere suggesties / reacties ?
Gegroet
Re:Kabelloop ATB
zou voor optie 1 gaan... en anders voor optie 3... Singlespeed ;D ;D. geen derailleur kabels en geen derailleurs... en dus alleen kabels voor remmen...
mvg Ninko
mvg Ninko
Of koop een frame waar de kabels doorheen lopen (Klein bijv.) :P
Daar vriezen "s winters de kabels aan je frame vast!
Daar vriezen "s winters de kabels aan je frame vast!

ChrisXC schreef:
Graag wat suggesties voor een efficiente / jarenlang goed functionerende kabelloop.
serieus? full custom?
hmmm, ik zou er goed over nadenken. ik neig nu naar der. kabels onderdoor, remkabel boven links (oude specialized kabelvoering) enig nadeel daarvan isdat het laatste der kabel bochtje ietwat scherp knikt...
pas op met oogjes op balhoofdbuis: hierdoor verdraait je stuur minder makkelijk
Steelboy schreef:
pas op met oogjes op balhoofdbuis: hierdoor verdraait je stuur minder makkelijk
Ben ik niet helemaal met je eens. Bij mijn Breezer zitten de eerste nokjes op de balhoofdsbuis zelf. Bij mn DK"s zit alles links (of rechts) van de bovenbuis. Bij de Breezer draait het stuur (bij optillen voorwiel, dus "droog sturen") aanzienlijk makkelijker dan bij de DK"s. Hangt ook wel een deel af van de GoreTex kabels (die iet wat stugger zijn) die op mijn DK"s zitten en de "gewone" op de Breezer.
Voor een echt zuivere loop zou ik onderlangs gaan, met de nokjes op het balhoofd. Afhankelijk van de lengte van je stuurpen zou ik de achterremkabelloop gewoon links langs de bovenbuis doen, met 2 nokjes op de bovenbuis en nog een extra klein oogje op de balhoofdsbuis, om schuren e.d. tegen te gaan. Dit alleen als je een niet te korte stuurpen hebt, anders krijg je wel snel problemen met de stugheid van je kabels en het sturen....
Eigenlijk dus zoals hier onder, maar dan met de remkabel op de bovenbuis.

Stuurpen moet redelijk lang dus kabelloop onderlangs zou denk geen probleem zijn. Twijfel nog.
ChrisXC schreef:
Stuurpen moet redelijk lang dus kabelloop onderlangs zou denk geen probleem zijn. Twijfel nog.
Wat ben je aan het fabrieken...?
Ben bezig met Seven ...........