- Specialized Epic S_Works van 2003. Deze fiets stond voor en achter knalhard afgesteld. De geometrie en het frame passen perfect, veel beter dan Cannondale. Het is een hele fijne fiets, maar comfort 0,0. Je merkt in een downhill dat de vering wel goed werkt, maar verder lijkt het wel een hardtail. Mijn standaard rondje ging wel snel maar geen comfort. Fiets "voelt" snel aan.
- Cannondale Scalpel 800 van 2003. Deze fiets wipt inderdaad bijna continue. Dit schijnt te verhelpen zijn door de demping beter af te stellen en in 2004 is er een ProPedal demper gemonteerd. Het wippen ervaar ik niet als negatief. Op mijn vaste rondje was de fiets welliswaar minder comfie dan mij Jekyll maar comfortabel genoeg. De fiets is duidelijk lichetr en stijver dan mijn Jekyll. Ik was echt blij verrast. Nadeel vd Cannondale is de geometry, lange bovenbuis en een laag stuur. Ik ben 1m98 dus ik zit er niet 100% goed op. De Epic was beter voor mij. Fiets voelt "snel" aan.
- Trek Fuel 100 van 2002. Deze fiets zit een beetje tussen de Epic en Scalpel in. Geen bobbing, maar de demper spreekt ook niet zo fijn aan als de Scalpel. Geometry was niet goed, maar dit kwam doordat het een 19,5" frame was. Stijfheid en gewicht is ok. Fiets "voelt" minder snel aan dan de andere twee. Dit kan door het kleine frame komen. Verder vertrouw ik de kunstof glijlagers niet echt voor wat betreft lichtloop en slijtage (bijna 90 kilo).
Gezien mijn eisen (stijve voorvork, zoveel mogelijk Shimano XT, goede lichte wielen en Magura schijfremmen) en de proefritten heb ik besloten om een Scalpel 900 te kopen. Hierop zitten goede onderdelen. Alleen de crank en ketting ga ik vv door XT 2004. Fiets kost dan 3200 euro inc trappers en een Syntace VRO stuurpen en stuur.
De Fuel zou een 95 moeten worden waarin ik dan een FOX voorvork wil hebben en de Shimano XT schijfremmen vv door Magura Louise. Hierdoor gaat de fiets naar de 3500 euro.
De Epic kost 3100 euro. Hier zou ik de crank, ketting en schijfremmen ( en eigenlijk de wielen) willen vervangen. Dit gaat dan ook richting de 3500 euro.
Over een week hoop ik mijn Scalpel te krijgen.
Bedankt voor jullie input.