Re:Enduro met Brain is dat wat?
Moderators:JJ, Beheerders
- MxMasterMike
Ik hoor de meesten hier altijd met een negatieve ondertoon praten over de enduro met brain combinatie, kan iemand mij uitleggen waarom. De oldskool enduroÂ’s worden in 2005 namelijk alleen met brain geleverd, en als dat echt niets is, dan ga ik naar iets anders opzoek.
Waar zie je dat die 2005"s met brain worden geleverd? Volgens http://www.specialized.com/SBCBkFamily. ... iig.j27001 is dit niet het geval.
Da brain is maar net wat je prefereert. Als je een racer bent of marathons rijden oid, lijkt het me zeer fijn. Voor gewoon wa trail rijden lijkt het me overbodig...
Da brain is maar net wat je prefereert. Als je een racer bent of marathons rijden oid, lijkt het me zeer fijn. Voor gewoon wa trail rijden lijkt het me overbodig...
- MxMasterMike
In de nieuwe 2005 folder, die bij de spec. dealer is af te halen, staan de enduroÂ’s met Brain. Als je via specialized europa de site opgaat en je zoekt naar 2005 modellen krijg je ze ook alleen met brain te zien. De link die jij laat zien gaat waarschijnlijk via de amerikaanse site, daar staan ze zonder brain.
Pics 2005 europa modellen. :P
Overigens snap ik de mensen niet die dit afkraken. Kijk voor de gein eens op mtbr.com en je ziet dat de brain enduro"s heel erg goed gewaardeerd worden.
Het lijkt mij dan een goeie marathonbike, misschien wat zwaar. Het werkt ook net even wat anders dan de Epic. Brain Enduro"s zijn heel anders afgesteld dan epics, d.w.z. de klep is veel gevoeliger ingesteld dan de epic omdat het nou eenmaal een freeride georienteerde frame.
Het expert model (onder) heeft een instelbare brain en dat is maar goed ook. De elite versie heeft dat niet, dat kun je zien aan het ontbreken van dat blauwe knopje onderin de brain pot .

Overigens snap ik de mensen niet die dit afkraken. Kijk voor de gein eens op mtbr.com en je ziet dat de brain enduro"s heel erg goed gewaardeerd worden.
Het lijkt mij dan een goeie marathonbike, misschien wat zwaar. Het werkt ook net even wat anders dan de Epic. Brain Enduro"s zijn heel anders afgesteld dan epics, d.w.z. de klep is veel gevoeliger ingesteld dan de epic omdat het nou eenmaal een freeride georienteerde frame.
Het expert model (onder) heeft een instelbare brain en dat is maar goed ook. De elite versie heeft dat niet, dat kun je zien aan het ontbreken van dat blauwe knopje onderin de brain pot .

Ik vraag me serieus af waarom de hersenen zover van de demper afstaan...
ZIt daar toch aardig dichtbij de rem, die aardig warm kan worden...
Dn Helle schreef:
Ik vraag me serieus af waarom de hersenen zover van de demper afstaan...
Het enige dat ik kan bedenken als reden voor de op het eerste gezicht vreemde plaatsing..
vrije beenruimte garanderen
maar misschien heb ik het helemaal mis

De brain zit daar om zo dicht mogelijk achterasas te zitten. Meer erover vind je op de Specialized site.
-
uh... ik snap niks van deze discussie ??? ??? ???
De Enduro euro 2005 heeft een totaal ander, heftig frame gekregen en alle modellen hebben een 5th element demper gekregen. Voorbeeld:
Dus....
Lars
De Enduro euro 2005 heeft een totaal ander, heftig frame gekregen en alle modellen hebben een 5th element demper gekregen. Voorbeeld:
Dus....
Lars
tis idd vaag, er zijn nu 2 soorten enduro"s. De ene is het enduro frame wat hierboven staat, en wat je al kent, De andere is afgeleid van het SX frame(hadden ze vorig jaar ook al geloof ik). En daar zit idd een 5th in , is ookw at meer freeride georienteerd gemaakt....
Ninko
Ninko
Happy schreef:
De brain zit daar om zo dicht mogelijk achterasas te zitten. Meer erover vind je op de Specialized site.
Achteras?
Nouja, zo"n lange leiding van demper naar brain kan toch ook niet goed zijn? Ik bedoel, zo"n slang heeft toch ook flex of niet... Ik zou em zo dicht mogelijk bij de demper plaatsen...
- MxMasterMike
idd het is een beetje verwarrend omdat er nu 2 types enduro frames zijn. Maar die nieuwe met 150 mm veerweg vindt ik teveel van het goede voor in nederland.
En die constructie van de brain met slangetje en al, vindt ik ook niet echt briljant, daarom vroeg ik of er mensen ervaring mee hadden, op mtbr inderdaad niets anders dan lovende reviews, maar dat is zo onderhand bij ieder model het gaval daar. Dus daar maak ik niet echt veel uit op.
En die constructie van de brain met slangetje en al, vindt ik ook niet echt briljant, daarom vroeg ik of er mensen ervaring mee hadden, op mtbr inderdaad niets anders dan lovende reviews, maar dat is zo onderhand bij ieder model het gaval daar. Dus daar maak ik niet echt veel uit op.
De Brain moet zo dicht mogelijk bij de achteras staan omdat zo de inertieklep sneller reageert op de bewegingen van het achterwiel. Heeft dus niks met beenruimte of iets dergelijks te maken.
Luc schreef:
De Brain moet zo dicht mogelijk bij de achteras staan omdat zo de inertieklep sneller reageert op de bewegingen van het achterwiel. Heeft dus niks met beenruimte of iets dergelijks te maken.
Azo zit dat. Merk je dan niet dat er een lange slang zit tussen demper en brain? Ik bedoel, merk je het verschil in lengte van de slang?
lijkt me van niet, er komt wel een klein beetje druk op te staan, maar tis niet zo dat die leiding 2 keer zo dik wordt hoor..
:D
Denk dat de vertraging in die slang in het niet valt. zal ook wel over nagedacht zijn denk ik lijkt je niet?? ::)
ninko

Denk dat de vertraging in die slang in het niet valt. zal ook wel over nagedacht zijn denk ik lijkt je niet?? ::)
ninko
Tenzij er veranderingen gepland zijn staat volgens mij nog niet alles op de europese site. Staat veel niet op dat op de prijslijst al wel staat en wat ze ook in Friedrichshafen bij hadden, dus, nog ff w8en op verdere informatie denk ik zo
- MxMasterMike
Bruno schreef:
Tenzij er veranderingen gepland zijn staat volgens mij nog niet alles op de europese site. Staat veel niet op dat op de prijslijst al wel staat en wat ze ook in Friedrichshafen bij hadden, dus, nog ff w8en op verdere informatie denk ik zo
Alle 2005 modellen waren al op de site te vinden, maar nu ook via de startpagina. Met Brain dus.
Natuurlijk staat er ook nog: specifications subject to change without notice.
Maar dat staat er altijd bij.
Ik heb de prijzen voor de enduro.
ENDURO EXPERT BRAIN €2800 met instelbare threshold (oud model frame)
ENDURO ELITE BRAIN €2390 (oud model frame)
ENDURO PRO FSR €4100
ENDURO EXPERT FSR €3480
ENDURO ELTE FSR €3075
ENDURO EXPERT BRAIN €2800 met instelbare threshold (oud model frame)
ENDURO ELITE BRAIN €2390 (oud model frame)
ENDURO PRO FSR €4100
ENDURO EXPERT FSR €3480
ENDURO ELTE FSR €3075
Ik veronderstel dat de Brain prijzen frame only zijn en de andere voor volledige bikes? Anders klopt er iets niet ...
- MxMasterMike
Alle genoemde prijzen zijn voor complete bikes, wat zou er dan niet kloppen?Luc schreef: Ik veronderstel dat de Brain prijzen frame only zijn en de andere voor volledige bikes? Anders klopt er iets niet ...
Wel, dan zou een Enduro met Brain demper goedkoper zijn dan een Enduro met gewone demper ?
- MxMasterMike
Luc schreef:
Wel, dan zou een Enduro met Brain demper goedkoper zijn dan een Enduro met gewone demper ?
Maar de “gewone” enduro’s hebben nu 150 ipv 130mm veerweg, fifth element luchtdemper, nieuw frame etc. Check de site anders ff.
De frames met brain zijn de oude modellen, lijkt me logisch dat die goedkoper zijn dan de nieuwe frames.
wat worden dan de prijzen frame-only?
Jep heb ik ook.
S-works enduro fsr frame met 5th element air €2000
Enduro SX-trail frame met 5th element coil €1820
Enduro SX frame met 5th element air shock €1770
Demo 9 frame €2900
Demo 8 frame €2500
Ik gooi gelijk maar wat andere frames en bikes erbij, jullie blij.
S-works HT frame €1040
S-works Epic frame €2180
HT Stumpjumper
SJ €1510
SJ Comp €1920
SJ Pro met fox float X €2080
SJ Marathon Float X en full XT-disc €2860 :P
Epic"s
FSR €2340
FSR Comp €2750
FSR Pro €2960
FSR Marathon €4100
S-works enduro fsr frame met 5th element air €2000
Enduro SX-trail frame met 5th element coil €1820
Enduro SX frame met 5th element air shock €1770
Demo 9 frame €2900
Demo 8 frame €2500
Ik gooi gelijk maar wat andere frames en bikes erbij, jullie blij.
S-works HT frame €1040
S-works Epic frame €2180
HT Stumpjumper
SJ €1510
SJ Comp €1920
SJ Pro met fox float X €2080
SJ Marathon Float X en full XT-disc €2860 :P
Epic"s
FSR €2340
FSR Comp €2750
FSR Pro €2960
FSR Marathon €4100

Opeens vind ik ze niet meer leuk...
Goddamned, wat is het duur...
Goddamned, wat is het duur...
TOevallig is vandaag bij akkermans een enduro ingeruild voor een prophet, die enduro is gewoon nieuwstaat en is een blauwe medium size.
dan weten jullie dat
dan weten jullie dat