Zoals ik al aangaf in het topic ‘mountainbike history, part vijfduizendtweeënzeventig’, ben ik de eigenaar van een WTB Phoenix. Tot dusver heeft de zoektocht naar passende onderdelen me alleen nog geleid tot twee WTB Dirt drop bars.
Ben echter een tijdje terug met een duitser in contact gekomen die een nieuwe WTB Phoenix te koop had staan. Let wel; een 12”. De versie die ik al had is een 15”. Vrij laag zou je zeggen; deze is dus nóg lager. De geometrie van een WTB Phoenix is er op gebaseerd dat je met een erg ver uitstekende zadelpen rijdt (daarom ook de behoorlijk oversized zadelpen diameter van 31.8mm"s!). De bovenbuis is enorm slooping. Al zou je dat bij de 15” nog niet zeggen als je het vergelijkt met andere fietsen van ong. diezelfde maat. Echter, waar ik normaal op een +/-17” frame rij, is die 15” Phoenix me zelfs aan de lange kant. Hij past dus eerder als een gemiddelde 18-19” fiets, die mij te groot zijn.
Volgens de geometrie tabellen van WTB blijkt die 12” meer voor me geschikt te zijn dan de 15”. Toegegeven; ik heb er lang over na gedacht voor ik een besluit nam... want alle-jezus wat is dit een klein frame!?
Wat me meer de doorslag gaf, was dat deze 12” een Phoenix SE (Special Edition) is. Die zijn voorzien van remnokken op een hogere plaats, waardoor je enkel een U-brake of de originele WTB Roller/Togglecam kan gebruiken. Daarbij is de 12” alleen in een ‘non-suspension’ vorm uitgebracht en is die starre vork die er dus in hoort, bij de deal in begrepen (net zoals de zadelpen). Klare zaak en zodoende besloten de hele zwik te kopen. De 15” moet nu gewoon weg omdat ik krapper in de ruimte kom en nóg een los project er bij is gewoon té veel. Deze Phoenix past beter bij dat wat ik eigenlijk voor de 15” gepland had.
Enkele details;

De Togglecam rem; heb er eens mee mogen remmen (op een andere fiets) en was werkelijk versteld van de prestaties. Mits goed afgesteld durf ik deze gerust naast een setje XTR v-brakes te leggen wat prestaties betreft. Het principe is eenvoudig; de remkabel trekt de ‘cam’ (plaatje met draadeind naar opzij) omhoog, waardoor de rol op de ene arm en de anderen arm naar buiten bewegen. De remblokken gaan tegen de velg; decellareert het wiel dus. De Togglecam is afgeleid van de Rollercam. De Rollercam heeft aan beide armen een rol waar tussen de Cam beweegt. De kabel wordt in het midden van de remmen omhoog getrokken. Bij kleinere frames zoals deze 12” kan je nauwelijks in het midden uitkomen met de remkabel. De Togglecam geeft de mogelijkheid om meer van opzij naar de rem te gaan.
.....