Re:12" of pure pleasure....

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

DeKerfs
12" of pure pleasure....

Bericht door DeKerfs » za okt 09, 2004 4:11 pm

Vanmorgen nog ruim voor het ochtendgloren opgestaan om naar Rüsselsheim nabij Frankfurt (duitsland dus) een leuk speeltje op te halen:

Afbeelding

Zoals ik al aangaf in het topic ‘mountainbike history, part vijfduizendtweeënzeventig’, ben ik de eigenaar van een WTB Phoenix. Tot dusver heeft de zoektocht naar passende onderdelen me alleen nog geleid tot twee WTB Dirt drop bars.

Ben echter een tijdje terug met een duitser in contact gekomen die een nieuwe WTB Phoenix te koop had staan. Let wel; een 12”. De versie die ik al had is een 15”. Vrij laag zou je zeggen; deze is dus nóg lager. De geometrie van een WTB Phoenix is er op gebaseerd dat je met een erg ver uitstekende zadelpen rijdt (daarom ook de behoorlijk oversized zadelpen diameter van 31.8mm"s!). De bovenbuis is enorm slooping. Al zou je dat bij de 15” nog niet zeggen als je het vergelijkt met andere fietsen van ong. diezelfde maat. Echter, waar ik normaal op een +/-17” frame rij, is die 15” Phoenix me zelfs aan de lange kant. Hij past dus eerder als een gemiddelde 18-19” fiets, die mij te groot zijn.

Volgens de geometrie tabellen van WTB blijkt die 12” meer voor me geschikt te zijn dan de 15”. Toegegeven; ik heb er lang over na gedacht voor ik een besluit nam... want alle-jezus wat is dit een klein frame!?

Wat me meer de doorslag gaf, was dat deze 12” een Phoenix SE (Special Edition) is. Die zijn voorzien van remnokken op een hogere plaats, waardoor je enkel een U-brake of de originele WTB Roller/Togglecam kan gebruiken. Daarbij is de 12” alleen in een ‘non-suspension’ vorm uitgebracht en is die starre vork die er dus in hoort, bij de deal in begrepen (net zoals de zadelpen). Klare zaak en zodoende besloten de hele zwik te kopen. De 15” moet nu gewoon weg omdat ik krapper in de ruimte kom en nóg een los project er bij is gewoon té veel. Deze Phoenix past beter bij dat wat ik eigenlijk voor de 15” gepland had.

Enkele details;

Afbeelding

De Togglecam rem; heb er eens mee mogen remmen (op een andere fiets) en was werkelijk versteld van de prestaties. Mits goed afgesteld durf ik deze gerust naast een setje XTR v-brakes te leggen wat prestaties betreft. Het principe is eenvoudig; de remkabel trekt de ‘cam’ (plaatje met draadeind naar opzij) omhoog, waardoor de rol op de ene arm en de anderen arm naar buiten bewegen. De remblokken gaan tegen de velg; decellareert het wiel dus. De Togglecam is afgeleid van de Rollercam. De Rollercam heeft aan beide armen een rol waar tussen de Cam beweegt. De kabel wordt in het midden van de remmen omhoog getrokken. Bij kleinere frames zoals deze 12” kan je nauwelijks in het midden uitkomen met de remkabel. De Togglecam geeft de mogelijkheid om meer van opzij naar de rem te gaan.

.....

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za okt 09, 2004 4:11 pm

.....

De tweede trots die bij de deal in begrepen was, is de originele WTB Type II vork. Model vork dat door Steve Potts al jaren gebouwd wordt en een legendarisch naam heeft. Ik ben benieuwd of ik iets van die legende kan merken strax ;-).

Afbeelding

Mooi te zien zijn de hoger geplaatste remnokken (zo ook dus op de achterbrug). Voordeel hiervan is dat het geheel (qua remmen) veel stijver wordt, wat de prestaties natuurlijk bevorderd. Het bovenste deel van de kroon begint zijn leven als 1 hele buis die rond gebogen wordt. Daarna open gefreesd zodat de stuurbuis er in kan, en mooi aflopend ingekort naar beneden toe. De kroon geeft de vork behoorlijk wat stijfheid boven in, terwijl de vorkpoten zelf weer wat lichter en dus ‘comfortabeler’ zijn.

Afbeelding

Klein nadeel; de vork is later in duitsland pas gespoten. De kleur matched dus ook niet. Zeker in de zon is het verschil goed te zien. Dat moet dus nog verandert worden. Dat wordt dus rond vragen naar iemand die de kleur perfect kan matchen.

Ik kan haast niet wachten om dit frame op te bouwen. Ben automatisch al een heel eind met de vork, rem en de zadelpen (ook bij koop in begrepen en destijds speciaal voor dit frame gemaakt), maar het vinden van een passende WTB Roller- of Togglecam rem voor de vork is een hele klus op zich. Misschien moet ik maar een tussen oplossing vinden zodat ik in elk geval kan rijden.

Nog wat extra foto"s:

De zadelpen gemonteerd en op ong. de hoogte gezet die ik strax nodig heb. De effectieve bovenbuis lengte (horizontaal gemeten) is op enkele mm"s gelijk aan bijv. mijn DeKerf Team SL en Generation (= goed dus).
Let wel; de zadelpen steekt nu nog steeds zo"n 12 cm in het frame. De limit van de pen is dus ook nog zeker niet bereikt.

Afbeelding

Broertjes;

Framenummer 15": 94 269
Framenummer 12": 94 291, beide uit 1994 dus.

Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za okt 09, 2004 4:17 pm

mooi frame

mooi verhaal

mooie passie

vooral doorgaan

dusssss©

Mech

Bericht door Mech » za okt 09, 2004 4:33 pm

FREAK ;D ;D ;D

Ninko

Bericht door Ninko » za okt 09, 2004 5:32 pm

sjitttt, hij heb het weer voor mekare hor :D:D. wat een bloedgeil frame (net zoals die andere idd), goed is te zien wel het verschil in tussen die 2 frames en die remnokke, ziet er echt mooi uit kerfke...
echt erg mooi weer. hoe kom je er toch aan he... nu wel fikse ruimte tekort thuis of niet? goed, als je die 15" niet kwijt komt, kheb thuis nog een plekje aan de muur

Ninko

Sven

Bericht door Sven » za okt 09, 2004 6:10 pm

Errug mooi, mooier dan die 15", maar dat zal persoonlijk zijn.
VInd het ook eigenlijk meevallen hoever de zadelpen uitsteekt, maar dat zal ook wel komen doordat er nog geen zadel is gemonteerd.

Nog ff:
- SS of geared?
- Hoe lang gaat dit project duren?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za okt 09, 2004 6:56 pm

[quote="D"n Helle"]
Nog ff:
- SS of geared?
- Hoe lang gaat dit project duren?
[/quote]

-Geared for sure (Suntour, min of meer verbonden aan WTB);
-Hopelijk niet al te lang. Ik wil snel rijden op deze Phoenix. De voorrem zal een probleem worden...

Sven

Bericht door Sven » za okt 09, 2004 7:14 pm

[quote="DeKerf"s"]

[/quote]

Sorry DK, ik ben niet zo goed in de echte detailgeschiedenis van mtb...

Maar zou Urnyke van hier niet zoiets hebben? Die biedt hier best veel old-skool spul aan..Just a hint...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za okt 09, 2004 8:03 pm

[quote="D"n Helle"]
[ [quote="DeKerf"s"]

[/quote]

Sorry DK, ik ben niet zo goed in de echte detailgeschiedenis van mtb...

Maar zou Urnyke van hier niet zoiets hebben? Die biedt hier best veel old-skool spul aan..Just a hint...
[/quote]

Ernie heeft genoeg liggen, maar niet altijd wat ik zoek ;) Onze interesses liggen iet wat uit elkaar, maar das nie erg ;)

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » za okt 09, 2004 9:16 pm

Zooooo! Weer een hoop oud ijzer erbij... Als ie nu toch te klein is kan ie door naar je kleine broertje... Waar is diens topic gebleven btw?

Mooi hoor, proficiat.

Maar uwe pa was vast minder blij. Nu heeft ie nog minder ruimte voor zich zelf. (Hou er maar sterk rekening mee dat ie je binnenkort gewoon eruitzet...)

TBB

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo okt 10, 2004 12:14 pm

Tall Boy Bram schreef:
Zooooo! Weer een hoop oud ijzer erbij... Als ie nu toch te klein is kan ie door naar je kleine broertje... Waar is diens topic gebleven btw?

Mooi hoor, proficiat.

Maar uwe pa was vast minder blij. Nu heeft ie nog minder ruimte voor zich zelf. (Hou er maar sterk rekening mee dat ie je binnenkort gewoon eruitzet...)

TBB

Ik heb al van meet af aan gezegd dat de 15" hier voor weg gaat. Die wordt dus ook verkocht. Dikke kans dat hij terug naar Amerika vertrekt.

Te klein is ie zeker niet. En als hij mij niet past, past ie mijn broer ook niet. Die is groter dan ik.. dus so much for "klein broertje"... (hij is daarbij ook 7 jaar ouder). ;)

rene

Bericht door rene » zo okt 10, 2004 12:51 pm

Erg leuk projectje! :P Zijn die remmen alleen niet errug moddergevoelig? En uit nieuwsgierigheid: hoe lang is die bovenbuis dan?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo okt 10, 2004 3:31 pm

rene schreef:
Erg leuk projectje! :P Zijn die remmen alleen niet errug moddergevoelig? En uit nieuwsgierigheid: hoe lang is die bovenbuis dan?

Moddergevoelig? Valt mee. Niet echt veel meer dan een gemiddelde V-brake.

Die bovenbuis meet horizontaal om en nabij de 550-560mm. Eerder 550 dan 560, een goede meting heb ik pas als er een balhoofd en wielen in zitten.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo okt 10, 2004 3:59 pm

BOSS schreef:
mooi frame

mooi verhaal

mooie passie

vooral doorgaan

dusssss©

Hier sluit ik mij 100% bij aan!

Redelijke niche in de markt, zijn er veel "old school" liefhebbers? Moeilijk om aan onderdelen te komen?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo okt 10, 2004 4:51 pm

msxx schreef:
Hier sluit ik mij 100% bij aan!

Redelijke niche in de markt, zijn er veel "old school" liefhebbers? Moeilijk om aan onderdelen te komen?

Er zijn wel wat liefhebbers. Voornamelijk in duitsland zitten er nog wel een paar. Hier in Nederland niet al te veel, in elk geval niet al te veel die actief zijn op de diverse forums.

Moeilijk om aan onderdelen te komen? Ligt er aan wat je zoekt. Van het oudere authentieke WTB spul is niet heel veel te vinden. Erg goed zoeken en diverse contacten aan halen om toch wat boven water te krijgen. De voorrem en een set naven zijn dus problematisch voor dit project....

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo okt 10, 2004 7:01 pm

msxx schreef:
zijn er veel "old school" liefhebbers? Moeilijk om aan onderdelen te komen?

Antwoord op vraag 1:

Hier!

Cannondale freak, met 2 ""Dale"s" uit "88.

- Een Cannondale SM700 (zwart, 20 inch) voor 98% origineel (alleen andere banden... en een ketting).
- Een Cannondale SM700 (rood, 22 inch), moet nog worden opgebouwd. Niet met originele onderdelen, wel met onderdelen uit die tijd, denk aan een bijna vollledig Shimano Deore DX groep of een setje eerste generatie XT achterderrailleur (hertekop) en bijbehorende shifters...).
- Een Cannondale raceframe voor 26 inch racewielen (triathlonfiets) uit 95. (Wordt lichtgewicht project [sub 7,5 kg] met 2 setje wielen, 1 x lichtgewicht, 1 x aero met o.a. een Tioga Disc Drive)
- Een Cannondale Beast of the East uit 94. (Zo veel mogelijk team Edition is de bedoeling)
- Een "91-er Trek 8500 met voor 90% originele onderdelen (banden, ketting, middelste kettingblad, shifters, handvatten).
- Een Scott Pro uit "89 (te koop)
- Een Giant Track met racestuur uit 91. (Met zelfbouw voorvork)

Antwoord op vraag 2:

Mwah, valt mee hoor, goed je ogen open houden op het net en je oren bij een goede fietsenzaak.

TBB

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo okt 10, 2004 7:09 pm

leuk om te lezen :)

in die tijd was ik nog boekjes aan het lezen over mountainbikes en was ik te jong om er geld voor te hebben ;)

doe pas mee sinds 95 :)

legion
Contacteer:

Bericht door legion » zo okt 10, 2004 8:44 pm

Ga jij ff een zere kont krijgen met zo"n dikke pen! En is die 15" uberhaupt wel langer? Barre weinig iig...

Mooi spul iig...

zonoskar

Bericht door zonoskar » zo okt 10, 2004 11:09 pm

The next contestant in the "longest seatpost" competition comes from Holland..... This young guy seems to be stuck in the past, but.... blablabla :)

Mooi ding man.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma okt 11, 2004 5:50 am

legion schreef:
Ga jij ff een zere kont krijgen met zo"n dikke pen! En is die 15" uberhaupt wel langer? Barre weinig iig...

Mooi spul iig...

Jah, ik kan je verzekeren dat die echt een stuk langer is. Op de foto lijkt dat natuurlijk mee te vallen, maar dat komt omdat hij een stuk achter de 12" staat uiteraard.

[
zonoskar schreef:
The next contestant in the "longest seatpost" competition comes from Holland..... This young guy seems to be stuck in the past, but.... blablabla :)

Mooi ding man.

;) Bedankt

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma okt 11, 2004 8:04 am

zonoskar schreef:
The next contestant in the "longest seatpost" competition comes from Holland.....

Mwah, zeker mijn combo nog nooit gezien....

Wat jij Jeroen, zou de mijne langer zijn? ;) ::) (XcX/Syncros)

TBB

Plons

Bericht door Plons » ma okt 11, 2004 8:23 am

Volgens mij, ben je weer hennig aan het overdrijven mini-mede-mens.

Gewoon indruk maken met die lange zadelpen, terwijl een gewoon 30 cm zadelpen meestal nog 10 cm kan afgezaagd worden om aan jou lichaamsgrootte te voldoen !

Congrat biatch !

k@tze

Bericht door k@tze » ma okt 11, 2004 8:47 am

Bij deze je nieuwe nick, -=Jay Steigerpijp???=- :P

Gary on a DeKerf SS
Contacteer:

Bericht door Gary on a DeKerf SS » di okt 12, 2004 11:30 pm

leuk fietsje...

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo okt 31, 2004 10:10 pm

Bij Wim Kok Fietsplezier staat nog een 100% orginele en 100% nieuwe WTB te koop.Het type en bouwjaar weet ik niet,maar dat tie mooi is weet ik wel.Hij heeft wel een vakantie configuratie en is erg prijzig.
Zeker de moeite om te kijken!!

Plaats reactie