Re:Waar op te letten bij aankoop tweedehands fiets!?
Moderators:JJ, Beheerders
-
- Berichten:41
- Lid geworden op:wo okt 20, 2004 1:50 pm
Waar moet je (specifiek ) op letten bij de aankoop van een tweedehands fiets.....!?
-
- Berichten:858
- Lid geworden op:do mar 07, 2002 8:08 am
Re:Waar op te letten bij aankoop tweedehands fiets!?
kijk ff naar de lasnaden van het frame.. zeker bij balhoofd en bracket. Zie je hier een haar scheurtje dan moet je niet kopen. Nadeel is dat dit moeilijk te zien is bij een eerste inspektie.
Door ff de remrand van de velg te voelen krijg je een aardige indruk van hoeveel er mee gereden is. Wielen zijn itt versnellingen meestal niet vervangen. Wanneer je een ingeremde velg treft betekend dit dat de fiets de nodige kilometers heeft gemaakt.
Door ff de remrand van de velg te voelen krijg je een aardige indruk van hoeveel er mee gereden is. Wielen zijn itt versnellingen meestal niet vervangen. Wanneer je een ingeremde velg treft betekend dit dat de fiets de nodige kilometers heeft gemaakt.
-
- Berichten:41
- Lid geworden op:wo okt 20, 2004 1:50 pm
Re:Waar op te letten bij aankoop tweedehands fiets!?
Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een bike met schijfremmen
Bijvoorbeeld demper en voovork en qua lagers en speling, hoe te controleren!? Nog meer tips.............

Bijvoorbeeld demper en voovork en qua lagers en speling, hoe te controleren!? Nog meer tips.............
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
Re:Waar op te letten bij aankoop tweedehands fiets!?
- DE JUISTE MAAT. Laat je geen prachtige 2e hands in een verkeerde maat aansmeren, je zal er geen plezier van hebben...
- De tips van zand er over. Daarbij: Een erg hol uitgesleten velg kan ineens kapotgaan!
- Naven: kijk of het wiel soepel romddraait als je er een zwieper aan geeft, of dat het snel stilstaat. Pak het wiel ook beet en probeer het zijdelings te bewegen. Dan voel je eventuele speling op de lagering. Dan moet het zeker nagetroken worden, en soms nieuwe kogels erin
- Wielen: Zitten er hoogte- en breedte slagen in de wielen? Dan zeker laten natrekken. Voel ook of de spanning van de spaken een gelijkmatig is. Een recht wiel met een aantal erg losse en vaste spaken gaat gerarandeerd problemen geven.
-speling op de voorvork: duidt op versleten lagering: niet terminaal maar wel duur om te laten vervangen.
- Oliesporen op de binnenpoten: diuidt op versleten afdichtingen, of erger
- Werking van de voorvork. Duw in stilstand de vork eens in. Loopt het gelijkmatig soepel of voel je een wisselende weerstand? Dat kan duiden op een beschadiging van de binnenpoten, en dan is de vork meestal terminaal. Let ook op zichtbare grote beschadigingen van de binnenpoten
- Indien fully: speling op de scharnierpunten van de achterbrug en staat van de achterdemper. Let zeer goed op bij het kopen van een 2e hands fully!
- Speling in de trapas: Kun je de crank, behalve ronddraaien, ook merkbaar "kantelen"? Dan is de trapas kapot.
- Derailleurs, shifters, kabels: maak een testrit op de fiets: Schakelt het soepel of slechts met grote kracht op de hendels? Volgen de deraileurs de bevelen op? Pak de derailleurs stevig beet: zit er veel zijdelings speling op? Dan zijn ze op. Prijzig. Let ook op de kabels: zijn deze versleten, dan lopen ze ook niet goed meer.
- Staat van slijtage onderdelen als ketting, cassette, tandbladen, banden en remblokken. Als het allemaal versleten is ben je zo 100€ kwijt om het te vervangen. Een versleten ketting herken je door hem voor op het grote blad te legen en hem aan de voorkant proberen eraf te trekken. Kun je de ketting ver uitrekken, zodat de gehele tand erachter zichtbaar is, dan is de ketting versleten. Versleten tandwielen herken je aan de feit dat de tanden aan 1 kant zijn uitgesleten, en aan braampjes
- Hoe schoon is de fiets? Een smerige fiets kan duiden op slecht onderhoud door de vorige eigenaar. En zijn alle gebruiksaanwijzignen en nog bewaard gebleven?
Succes met de zoektocht, Lars
- De tips van zand er over. Daarbij: Een erg hol uitgesleten velg kan ineens kapotgaan!
- Naven: kijk of het wiel soepel romddraait als je er een zwieper aan geeft, of dat het snel stilstaat. Pak het wiel ook beet en probeer het zijdelings te bewegen. Dan voel je eventuele speling op de lagering. Dan moet het zeker nagetroken worden, en soms nieuwe kogels erin
- Wielen: Zitten er hoogte- en breedte slagen in de wielen? Dan zeker laten natrekken. Voel ook of de spanning van de spaken een gelijkmatig is. Een recht wiel met een aantal erg losse en vaste spaken gaat gerarandeerd problemen geven.
-speling op de voorvork: duidt op versleten lagering: niet terminaal maar wel duur om te laten vervangen.
- Oliesporen op de binnenpoten: diuidt op versleten afdichtingen, of erger
- Werking van de voorvork. Duw in stilstand de vork eens in. Loopt het gelijkmatig soepel of voel je een wisselende weerstand? Dat kan duiden op een beschadiging van de binnenpoten, en dan is de vork meestal terminaal. Let ook op zichtbare grote beschadigingen van de binnenpoten
- Indien fully: speling op de scharnierpunten van de achterbrug en staat van de achterdemper. Let zeer goed op bij het kopen van een 2e hands fully!
- Speling in de trapas: Kun je de crank, behalve ronddraaien, ook merkbaar "kantelen"? Dan is de trapas kapot.
- Derailleurs, shifters, kabels: maak een testrit op de fiets: Schakelt het soepel of slechts met grote kracht op de hendels? Volgen de deraileurs de bevelen op? Pak de derailleurs stevig beet: zit er veel zijdelings speling op? Dan zijn ze op. Prijzig. Let ook op de kabels: zijn deze versleten, dan lopen ze ook niet goed meer.
- Staat van slijtage onderdelen als ketting, cassette, tandbladen, banden en remblokken. Als het allemaal versleten is ben je zo 100€ kwijt om het te vervangen. Een versleten ketting herken je door hem voor op het grote blad te legen en hem aan de voorkant proberen eraf te trekken. Kun je de ketting ver uitrekken, zodat de gehele tand erachter zichtbaar is, dan is de ketting versleten. Versleten tandwielen herken je aan de feit dat de tanden aan 1 kant zijn uitgesleten, en aan braampjes
- Hoe schoon is de fiets? Een smerige fiets kan duiden op slecht onderhoud door de vorige eigenaar. En zijn alle gebruiksaanwijzignen en nog bewaard gebleven?
Succes met de zoektocht, Lars
Re:Waar op te letten bij aankoop tweedehands fiets!?
Nog een klein aanvullinkje op dit volledige overzicht:
controleer of bijvoorbeeld de pedalen en de zadelpen nog in beweging te krijgen zijn, en niet vast gecorrodeerd . . .
controleer of bijvoorbeeld de pedalen en de zadelpen nog in beweging te krijgen zijn, en niet vast gecorrodeerd . . .
-
- Berichten:858
- Lid geworden op:do mar 07, 2002 8:08 am
Re:Waar op te letten bij aankoop tweedehands fiets!?
het blijft moeilijk om snel een indruk van een fiets te krijgen.. Ik zelf bied regelmatig op 2e inruilers (werk bij lbs), dan wordt je er vanzelf handig in.
Door bijvoorbeeld het voorwiel een harde zet te geven kun je voelen hoe de conissen zijn. Als deze zijn ingelopen dan voel je een trilling door het stuur gaan..
Natuurlijk tandwielen en zo maar ik neem aan dat je dat al wel bedacht hebt.
Als aanvulling op Lars z"n punt, Vette vork poten geeft idd aan dat de seals kapot zijn. Tenzij het weer een manitou is. Deze zweten namelijk altijd een beetje.
Voorrem in krijpen, vingers om de bovenste schalen van het balhoofd klemmen en de fiets vooruit duwen om te voelen of de lagers bewegen.
Door bijvoorbeeld het voorwiel een harde zet te geven kun je voelen hoe de conissen zijn. Als deze zijn ingelopen dan voel je een trilling door het stuur gaan..
Natuurlijk tandwielen en zo maar ik neem aan dat je dat al wel bedacht hebt.
Als aanvulling op Lars z"n punt, Vette vork poten geeft idd aan dat de seals kapot zijn. Tenzij het weer een manitou is. Deze zweten namelijk altijd een beetje.
Voorrem in krijpen, vingers om de bovenste schalen van het balhoofd klemmen en de fiets vooruit duwen om te voelen of de lagers bewegen.