rapid fire???
Moderators:JJ, Beheerders
???wat is een rapid fire ;D(mss domme vraag maar ik weet het niet ????)
Re:rapid fire???
Dat is een hoogst illegaal automatisch wapen, strikt verboden in Nederland en omstreken:)
Nee nu serieus, rapidfire is het oude schakelsysteem van Shimano.
Bij dit systeem schakel je met je duim op en met je wijsvingen op, om met Rapid rise precies andersom.
Is dus het schakelsysteem met de twee hendeltjes aan beide kanten van het stuur onder het stuur geplaatst.
Nee nu serieus, rapidfire is het oude schakelsysteem van Shimano.
Bij dit systeem schakel je met je duim op en met je wijsvingen op, om met Rapid rise precies andersom.
Is dus het schakelsysteem met de twee hendeltjes aan beide kanten van het stuur onder het stuur geplaatst.
[s]Nee.[/s]
Rapidfire is het oude shiftersysteem van Shimano, die met de 2 hendeltjes waarmee je schakelt. Is vervangen door Dual Control (XT rapidfire"s blijven beschikbaar).

Rapid-rise is het omgekeerde veer principe, dit refereerd alleen aan de achterderailleur en heeft niets met de shifters te maken.
Edut: slecht gelezen.
Rapidfire is het oude shiftersysteem van Shimano, die met de 2 hendeltjes waarmee je schakelt. Is vervangen door Dual Control (XT rapidfire"s blijven beschikbaar).

Rapid-rise is het omgekeerde veer principe, dit refereerd alleen aan de achterderailleur en heeft niets met de shifters te maken.
Edut: slecht gelezen.

Wat Brum je probeert uit te leggen, is dat een Rapid Rise "andersom" schakelt: Als er aan de kabel getrokken wordt gaat de deraileur naar een _kleiner_ achterkransje... Schijnt voordelen te hebben volgens shimano. Persoonlijk vin" ik "t nix ::) En wat rapid fire was, dat wist je al...
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
rene schreef:
Wat Brum je probeert uit te leggen, is dat een Rapid Rise "andersom" schakelt: Als er aan de kabel getrokken wordt gaat de deraileur naar een _kleiner_ achterkransje... Schijnt voordelen te hebben volgens shimano. Persoonlijk vin" ik "t nix ::) En wat rapid fire was, dat wist je al...
Voor sommige mtb sporten, DH/Dual/4-Cross kan het voordelen hebben, verder is het persoonlijk. Er zijn mensen die zweren erbij..
Rinse
STI RAPID FIRE, de goede oude tyd

dus rapid fire is met duim en wijsvinger schakelen
en rapid rise is alleen met duimen schakelen. juist?
en rapid rise is alleen met duimen schakelen. juist?

somebody schreef:
dus rapid fire is met duim en wijsvinger schakelen
en rapid rise is alleen met duimen schakelen. juist?![]()
dat eerste heb je goed

het 2e niet....als je naarr je derraileur kijkt dan zie je dat de oudere versie ervan altijd et liefst naar de kleine kransjes wilt....bij rapid rise is die veer dus andersom en gaat de derraileur sneller naar de grotere kransjes ( de veer is gewoon andersom waardoor je de tegengestelde richting krijgt )
Het komt er dus op neer:
Bij rapid rise is de veer spanning in je derialleur. andersom
Normaal (rapid fire) is het kleinste tandwieltje in je cassette de ontspannen stand van je derialleur en trekt de kabel de der. omhoog.
Bij rapid rise is het grootste tandwiel in je cassette de ontspannen stand an je der. en trekt de kabel je derialleur naar beneden.
Mijn ervaring: met rapid rise is de eerste afstelling even lastig maar schakelt uiteindelijk wel beter.
Bij rapid rise is de veer spanning in je derialleur. andersom
Normaal (rapid fire) is het kleinste tandwieltje in je cassette de ontspannen stand van je derialleur en trekt de kabel de der. omhoog.
Bij rapid rise is het grootste tandwiel in je cassette de ontspannen stand an je der. en trekt de kabel je derialleur naar beneden.
Mijn ervaring: met rapid rise is de eerste afstelling even lastig maar schakelt uiteindelijk wel beter.