Grotere veerweg op Nicolai Ufo

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Adam
Grotere veerweg op Nicolai Ufo

Bericht door Adam » di apr 26, 2005 6:27 pm

Heb een vraag ivb met deveerweg op men nicolai ufo ds. Men huidige demper heeft bijna de geest gegeven. Nu ben ik aan"t uitkijken om een manitou 4coil aan te schaffen. De lengte van de origenele demper bedraagd 190mm, daar mijn fietsgeometrie instelbaar is dacht ik om een demper van 200 of 210 mm te installeren zodat er achteraan een grotere veerweg wordt berijkt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een goede beslissing of blijf ik beter steken bij de originele lengte?
Mijn voorvork heeft een veerweg van 150mm, mijn achterveerweg moet ergens rond de 120mm liggen. (nicolai 2001 model size M)

Groeten,
Adam

brute_agrarier

Re:Grotere veerweg op Nicolai Ufo

Bericht door brute_agrarier » di apr 26, 2005 6:52 pm

Doe maar niet he...

GTLTS

Bericht door GTLTS » di apr 26, 2005 9:02 pm

Volgens mij ook niet zo een goed plan...
Maar je kan effe Nicolai mailen daarover. Eventueel zou je een demper kunnen monteren die een iets grotere slag heeft (ik dacht dat de Romics meer slag hadden met de zelfde inbouwmaat, maar zoals Jesus zei "pin me er niet op vast")...
Of je daar werkelijk veel mee opschiet hangt af van je veerwegratio...

Lynx

Bericht door Lynx » wo apr 27, 2005 8:16 am

Als je bijvoorbeeld een 200mm i.p.v. een 190mm Manitou Swinger gebruikt gaat je veerweg niet veranderen,
omdat beide een stroke hebben van 50mm.
Als je een Fox DHX van 216mm of Swinger van 215mm zou gebruiken dan heb je een stroke van 63mm i.p.v. 50mm.
Omgerekend is dat :
- 50mm stroke = +/- 120mm veerweg
- 61mm stroke = +/- 146mm veerweg

Maar je demper gaat 25 of 26mm langer zijn dan de oorspronkelijke, met als gevolg dat je
bottombracket omhoog gaat en de hoek van je balhoofd steiler wordt en je achterwiel waarschijnlijk je zitbuis
of zadel raakt als je op het einde van je veerweg zit of bottomed.
Met andere woorden : je bike gaat erg raar aanvoelen als de geo te fel veranderd.

Maar blijkbaar is de Fox DHX met 200mm inbouw ook verkrijgbaar met een 57.6 stroke,
waardoor je dus een veerweg zou hebben van 138mm.
En met 10mm inbouw verschil kan je wel weggeraken, zeker omdat de DHX best met veel "sag" gebruikt wordt.
Blijkbaar is em hier verkrijgbaar --> http://www.bike-mailorder.de/catalog/pr ... ts_id=2508
(Maar je kan best via Pat of een andere LBS bestellen ivm garantie)

Chmod

Bericht door Chmod » wo apr 27, 2005 9:21 am

hey, ik heb in men UFO een langere demper gestoken. Je kan best even checken waar je band terecht komt met een langere demper.

Gewoon met de boor 1 vd kleine gaatje verder bewerken en de demper erin gooien. het achterwiel kwam wel vrij dicht bij het frame, maar was geen probleem.

Maak anders 2 houten balkjes (demper volledig in en uit simulatie) en steek die er even in vooraleer je tot aankoop gaat.

8)

Adam

Bericht door Adam » wo apr 27, 2005 12:28 pm

@ all : Thx for the info.

@linx : See you friday evening?

@chmod: Welk type demper heb je geinstalleerd? Weet je de inbouwlengte nog?

Alvast bedankt,

Adam

Christiaan

Bericht door Christiaan » wo apr 27, 2005 4:25 pm

5th heeft ook 200mm shocks met 57mm slag

Plaats reactie