Marathon Houffalise

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

FREAKaZOID
Contacteer:
Marathon Houffalise

Bericht door FREAKaZOID » ma jan 02, 2006 1:21 pm

Ik heb het in mijn hoofd gehaald om samen met xircuit van de zomer de 120 km te gaan rijden. Nu sta k niet bekend als de snelste dpér. Maar ik (wij) hebben nog even om te trainen. Ik zou graag van ervaringdeskundigen willen weten hoe vaak zij op de bike zitten en wat de afstanden zijn die zij maken. Verder vroeg ik me af of er meer mensen zijn die eind augustus mee gaan doen! :angelnot:

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jan 02, 2006 1:55 pm

Zorg voor voldoende techniek training, dat je niet na de eerste beste afdaling met trillinge benen staat...

En verder opbouwen naar augustus, basis leggen in de winter/voorjaar (t/m maart) en vervolgens gewoon lekker veel blijven fietsen!

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma jan 02, 2006 1:56 pm

Ik ben ook niet zo van het trainen de laatste tijd :oops: maar ik heb afgelopen jaar het worldcup parcours gereden en als je dáár een wedstrijd van 120km gaat rijden wil ik graag van te voren afscheid van je nemen...
Bikepark Groningen

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jan 02, 2006 2:21 pm

Doel is dus gewoon uitrijden??

Dan er voor zorgen dat je zeg twee weken voor de tijd in staat bent om zonder problemen een tocht van 80-90 km in een redelijk tijd te fiesten zonder dat je kapot bent.

basis leggen in de winter is leuk, maar als je daarna weinig tijd hebt om die basis te onderhouden heb je daar nog niks aan. Ik denk dat een voorbereidingstijd van zeg 3 maanden genoeg is, maar dan moet je in die drie maanden wel genoeg kilometers maken, en dan bij voorkeur op de weg, omdat je daar het best je duurvermogen kunt trainen.

En een paar keer gaan rijden in die omgeving wil ook wel helpen. Mijn ervaring is dat rijden in de ardennen een andere techniek vereist als in de alpen of het gebied rondom Willingen. klimmen in de Ardennen zijn vaak steil en heftig, dus daar moet je lichamelijk een beetje mee om kunnen gaan (kramp).

Ook belangrijk is dat je leert eten tijdens het fietsen. Tijdens een 120 km mtb tocht moet je echt onderweg goed je voorraden aanvullen en je lichaam vindt dat niet altijd fijn. Ik heb na een 80 km (soms al eerder) nooit zin meer in nog meer water, weer een reepje en energie drank vind ik op den duur echt smerig. Toch genoeg blijven eten en drinken vereist dan oefening. Bepaal dus nu al wat je lekker vindt, ook na 5 uur op de fiets.

Pff, das allemaal kort door de bocht maar dat werkt voor mij. Het wordt natuurlijk anders als je een snelle tijd neer wilt zetten...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Exar

Bericht door Exar » ma jan 02, 2006 3:21 pm

Veel, heel veel uren maken en van te voren bepalen of je dat wel leuk gaat vinden (niet ieder doel heiligt alle middelen, tenslotte). Jezelf vooral niet ontzien in de voorbereidingsperiode, anders ga je er flink spijt tijdens de marathon. Verder wat andere lange-afstandsdingen op je mountainbike meedoen (zoals de Marathon-cyclo in Amerongen) zodat je ook eens wat dieper gaat tijdens een langere training.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma jan 02, 2006 5:15 pm

Ik was zeer zeker van plan om keihard te gaan trainen. Op dit moment 1 x in de week op de bike en 1 a 2 keer naar de fitness. Ben op het moment erg druk met school dus trainen is de komende 4 maanden wat minder. Vanaf eind april moet het gebeuren. Het is niet de bedoeling om een snele tijd neer te zetten, t gaat mij om t uitrijden, een snelle tijd neerzetten kan ik toch niet :lol: Zoveel zelfkennis heb ik wel.

Posbank is in de beurt, de 54 km twee keer rond rijden lijken mij goede trainingen.

Zijn er mensen die nu al weten of ze ook meegaan doen? Misschien tegen die tijd wel gezellig om af en toe mee te trainen!? :)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jan 02, 2006 7:24 pm

Ik weet nog niet wat ik dit jaar ga doen, zijn meestal impulsieve beslissingen bij ons (als in: Kerensky en JJ). Ik weet wel dat ik de 120 niet ga rijden.

Maar af en toe 'meetrainen' is natuurlijk altijd leuk ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jan 02, 2006 7:55 pm

Wat Bas zegt: ook dingen op snelheid meerijden en kijken of je dat mentaal trekt.

Een klein rondje vaak rijden 10x5 km bijhvoorbeeld is ook een goede maatstaf of je kunt blijven draaien...

Gène

Bericht door Gène » di jan 03, 2006 2:49 pm

120 km is wel veel om te mountainbiken, enige training is wel gewenst. Je kunt niet zomaar meedoen, want je zult helemaal gebroken aan de finish komen, als je daar al aankomt. Ik heb ik al een paar keer de Raid d'haute fagne (85 km) gereden en de Ardenne trophy (80 km). Beide zijn +2000 hoogte meters en verwacht niet dat je zonder de trainen binnen de 6 uur terug zult zijn.
Belangrijk is inderdaad goed te eten en te drinken. Zekers als het een warme dag is. Afgelopen twee jaar was de Houffalize marathon redelijk regenachtig. Dus een paar fatsoenlijke banden is dan ook geen over bodige luxe. Reserveer ook iets om te slapen en te eten, want je zult geen puf/ zin meer hebben om naar huis te rijden. Misschien dat ik de marathon ook rij. Dat ligt echter aan mijn wegprogamma.
mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » di jan 03, 2006 4:19 pm

Dat leek mij ook wel een leuke tocht om te doen. Zeker omdat mijn team genoten de voorkeur geven aan marathons. Ik ben nu bezig een basis te leggen voor het komende seizoen. Ik maak nu ongeveer 400 tot 500km per week met een lage intensiviteit. Deze zal steeds groter worden. Het aantal km niet.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di jan 03, 2006 4:47 pm

goofy2 schreef: Ik maak nu ongeveer 400 tot 500km per week
pffffff uitslover......... :cry:

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di jan 03, 2006 6:56 pm

400-500 km in de week zal k wel niet gaan halen

kzit zelf te denken aan 200 tot 300 km per week de zondag 100 km plus
en dan 2 a 3 keer in de week 50 km das dus zo'n ruime 200 a 300 km. a weak :)
Goed materiaal komt wel voor de bakker. Ik overweeg een fully van t voorjaar, maar dat doe ik al langer. Mijn zwaar gepimpte XTC 850 :angelnot: fietst best prima. Verder hoop ik op mooi (lees warm) weer. dan doe k t altijd beter :D

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di jan 03, 2006 7:07 pm

goofy2 schreef:Dat leek mij ook wel een leuke tocht om te doen. Zeker omdat mijn team genoten de voorkeur geven aan marathons. Ik ben nu bezig een basis te leggen voor het komende seizoen. Ik maak nu ongeveer 400 tot 500km per week met een lage intensiviteit. Deze zal steeds groter worden. Het aantal km niet.
'

Ps. Wat voor klassering/tijd mik jij !! :shock:

Z-Blocker

Bericht door Z-Blocker » di jan 03, 2006 8:52 pm

De vorige editie van de Houffalize Marathon heb ik de 120km gedaan zonder al te veel problemen.
Voor mij was het de 4de marathon van dat jaar (pas in 2004 leren mountainbiken) en zonder veel problemen uitgereden.

Mijn opinie als je het nog nooit eerder hebt gedaan is, zeker een marathon doen die iets korter is, de 90km van de Grand Raid Godefroy ofzo.
Wat voor mij heel belangrijk was is dat de weerstand en uithouding goed in orde is.
Als je iemand bent die lang kan wakker blijven, met wilskracht en niet onsportief is, heb je heel veel kans van slagen.

Je moet wel jezelf verzorgen en er op tijd aan denken om te drinken. ik heb het anderen niet zien doen maar ik gebruik een hartslagmeter om mezelf wat in het oog te houden want op de heel technische stukken durf ik wel eens vol open gaan en zo mijn energie niet goed te doseren.
Techniek is ook belangrijk natuurlijk maar niet zo heel erg omdat dit een groepstart is en de eerste 40 km er heel veel mensen voor en achter gaan rijden.
Als er een moeilijk technisch is, stuk onstaan er soms lange files (GRRR degene die mij deden wachten aan die wortels naast de rivier).

Ik heb niet zo veel getraind eigenlijk, gewoon geprobeerd om elke zondag met mijn broer een toertocht te doen in de ardennen en meestal namen we de langste die we konden vinden. Voor de rest elke dag een half uur tot 3 kwartier (rustig) zwemmen en eens een paar keer met mijn ex vriendin gaan spinnen. Dit jaar ga ik zeker weer meedoen. Ik ga wel meer trainen want ik zou heel graag de salzkammergut trophy willen uit rijden.

Z.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » wo jan 04, 2006 9:19 am

Freek,

Wat ook kan helpen (sommigen willen het absoluut niet..) is af en toe op de weg gaan trainen. Ergens een goedkoop setje discwielen (of schijfremnaven met racevelgjes) Slicks d'r om, en gezellig met Xircuit wat op de weg gaan rijden. Dan train je je duurvermorgen en omdat het wat harder gaat is het leuker dan met mtb banden op de weg rijden.

Daarnaast opbouwen, en elke week gewoon fietsen met veel duurtrainingen en af en toe een keertje kort en snel fietsen!

Rinse
Whoop Whoop!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo jan 04, 2006 11:04 am

Grrr! Kilometers maken. Ik ga voor de 120, zal véél tijd kosten om te trainen, maar ivm een examen jaar heb ik toch tijd genoeg. Ik ga er in iedergeval serieus mee bezig houden.

Behalve 3 rondjes posbank en 4 montferland, wie heeft er nog meer een goede trainings rondes in de aanbieding?
Ich Heisse Super Fantastisch!

Marcuos

Bericht door Marcuos » wo jan 04, 2006 11:25 am

Ik heb hem denk ik 3 keer gereden of zo en nog vele andere marathons.

Zo bijzonder is het niet om de 120 te rijden en echt veel hoef je er niet voor te doen als alleen te blijven fietsen op de dag zelf.

Als voorbereiding fiets gewoon lekker je eigen ding maar dan wat langer en rustig. Met iedereweek een training van 3 uur op een lage inspanning en dan nog 1 training wat intensiver van 1 tot 2 uur en nog enkele voorbereidende tochten van 80 tot 100 km (3 of 4st) moet het makkelijk te doen zijn.

Het belangrijkste is om jezelf een beetje te kennen en dat leer je alleen maar tijdens zo'n tochten. Dit zodat je goed kunt dozeren.

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » wo jan 04, 2006 11:36 am

FREAKaZOID schreef:
goofy2 schreef:Dat leek mij ook wel een leuke tocht om te doen. Zeker omdat mijn team genoten de voorkeur geven aan marathons. Ik ben nu bezig een basis te leggen voor het komende seizoen. Ik maak nu ongeveer 400 tot 500km per week met een lage intensiviteit. Deze zal steeds groter worden. Het aantal km niet.
'

Ps. Wat voor klassering/tijd mik jij !! :shock:
Geen specifiek. Ik heb nog onvoldoende ervaring om daarover een goed inschatting te maken.

BOSS schreef:

dussssss©
haha en das nog niet eens alles

walter

Bericht door walter » wo jan 04, 2006 12:53 pm

goofy2 schreef:
BOSS schreef:

dussssss©
haha en das nog niet eens alles
Uitslover dussssss (©BOSS)
Sorry, open deurtje, kon 't niet laten ;)

Nou weer ff serieus, en meteen nog een open deur:
Verwar km's niet met uren.
Het gaat om de tijd "in 't zadel", Nederlandse weg-km's zijn niet te vergelijken met offroad-km's in de Ardennen.
In Houffa zijn een zestal vaste routes.
Rij die eens achter elkaar, dan weet je zeker of je er klaar voor bent.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » wo jan 04, 2006 5:38 pm

Doe ik ook niet. 2 rondjes posbank kost je toch gauw 5.5 uur? of nog iets langer.. laat staan wat 3 rondjes posbank voor tijd neemt :angelnot:

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma apr 03, 2006 8:33 pm

K ben aan het kijken voor een camping iemand een tip!?

wictor

Bericht door wictor » di apr 04, 2006 7:09 am

La Moulin.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di apr 04, 2006 10:48 am

Heb je er zelf gestaan? Hoe dichtbij is deze camping aan de start van de marathon?

alvast bedankt!

andere mensen nog meer opties?

wictor

Bericht door wictor » di apr 04, 2006 12:50 pm

Volgens mij heb ik in '04 op La Moulin gestaan (alhoewel het ook de andere camping langs de Ourthe kan zijn....ca. 3 km van Houffa.... weet 't niet meer zeker). Beide campings zijn OK, en je bent zo bij de strart midden in het dorp.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di apr 04, 2006 2:26 pm

prima klinkt goed bedankt he!

Plaats reactie