Brede banden voor xc en op de weg

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
sapper
Brede banden voor xc en op de weg

Bericht door sapper » do mar 03, 2011 12:10 pm

Ik heb sinds het begin dat ik mijn kona kocht al maxxis minions eronder (2.35), maar merk dat ik vaker xc rijd dan iets wat de grip nodig heeft van de minions. Ik vind de breedte van de banden wel een pluspunt en mijn vraag is dan ook hoe jullie ervaringen is met bredere banden van ongeveer dezelfde breedte (mag kleinere zijn, maar liever niet kleiner dan 2.2) en welke raden jullie mij aan.

Ik zal ze ook veel op de weg gebruiken, dus slijtvastheid is denk ik ook wel een must.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » do mar 03, 2011 12:35 pm

Ik heb ook de minions en vor XC zijn ze perfect voor mij.
Voor de echte maraton rijders zullen ze veel te zwaar zijn en voor de weg al helemaal :lol:

Je hebt verschillende hardheden rubber voor de minions; neem de hardste voor de meeste slijtvastheid?
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

[HEAD]MarxNL
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » do mar 03, 2011 12:38 pm

Lastig.

Wat is slijtvast en wat is een goede band.....? Veel hangt af van jouw persoonlijke voorkeur en gebruik.

Zelf rij ik met schwalbe 2.25 banden voor de Nobby Nic en achter de Racing Ralph.
Dit bevalt goed. Dit is overigens een vrij veel voorkomende combi en ook vaak zo te koop in een leuke aanbieding.

Wel ervaringen met andere banden. Alleen zijn die allemaal smaller dan degene die jij op het oog hebt. n.v.t. dus.
:)

suc6

mateis

Bericht door mateis » do mar 03, 2011 1:36 pm

Racing Ralph heeft een redelijk contactoppervlak door de vele kleine nopjes, dat zorgt wel voor enige slijtvastheid op de weg. Maar de rubbersamenstelling is aan de zachte kant, het zijn gewoon wedstrijdbanden ontwikkeld voor performance, dus ze zullen niet superlang meegaan (en nee, ik durf er geen kilometrage aan te hangen). Continental RaceKing ongeveer idemdito, maar die is wat makkelijker in een hardere compound en goedkopere versie te krijgen (niet de Racesport of Supersonic uitvoering nemen dan), maar in die goedkopere versie wel een minder goede band (hogere rolweerstand, minder grip, zwaarder). Racing Ralph en Raceking zitten erg dicht bij elkaar.

Een minder voor de hand liggende optie is de Michelin Mountain Dry 2. Ik heb hele goede ervaringen met de XCR dry 2, zelfde profiel, maar ander karkas. Is een band aan de degelijke kant van het spectrum: net als je Minions kunnen ze tegen een stootje (groter stootje dan RaRa/RaceKing; kleiner stootje van Minions), ten koste van een wat hoger gewicht (640g voor de 2.15"). Slijtvastheid van dit profiel vond ik ook altijd goed (de Raceking ss ook wel, trouwens, veel contactoppervlak helpt tegen slijtage).

De nieuwe Maxxis Ikon ziet er ook uit als ongeveer iets dat past bij je wensen. Keuze zat, kortom. Allemaal compromissen (dat is een band altijd), net waar je de nadruk meer op wilt leggen.

sapper

Bericht door sapper » di mar 08, 2011 3:13 pm

Ik zat zelf ook te denken an racing ralph, mede omdat mijn vriendin ze ook heeft en die klinken een stuk minder op de weg (naar mijn ervaring staat veel geluid gelijk aan veel weerstand). Alleen ben ik altijd bang voor de korte levensduur. Ik ben zelf niet de netste rijder en behandel mijn banden niet met alle liefde die ze toe zou moeten komen.

Overigens zijn de minions offroad geweldig, maar het gaat mij inderdaad vooral zoals uit jullie reacties ook naar voren komt om een compromis en ik denk dat ik dan toch richting schwalbe ga nijgen.

Bedankt in elk geval voor de goede feedback

Giant Anthem 3
Contacteer:

Bericht door Giant Anthem 3 » di mar 08, 2011 3:23 pm

Continental Race Kings 2.2 :o
Giant XTC Advanced
Cube 29 AMS Race

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di mar 08, 2011 3:31 pm

conti zuigt..

ik heb een mountain king/. gekocht voor trial.. geen grip.. en slappe sidewalls..

voor WW gebruikt ook tijdens de sneeuw.. dat werkte.. sneew weg.,. band weer kut..

geen conti meer voor mij.. :bandana:

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di mar 08, 2011 7:51 pm

Vredestein Black Panther, en 2.0 Vredestein is 2.2 Schwalbe.
Black Panthers hebben een doorlopen midden reliëf waardoor ze lichter lopen op het asfalt en voldoende noppen voor in het terrein. (voormalig DP team reed er ook naar volle tevredenheid mee)

Lars TB

Bericht door Lars TB » di mar 08, 2011 8:00 pm

Jurriaan schreef:Vredestein Black Panther, en 2.0 Vredestein is 2.2 Schwalbe.
Black Panthers hebben een doorlopen midden reliëf waardoor ze lichter lopen op het asfalt en voldoende noppen voor in het terrein. (voormalig DP team reed er ook naar volle tevredenheid mee)
Waar wedstrijdrijders mee rijden is in de regel geen reclame voor de 'gewone' man...

(als je een Minion gewend bent, dan stellen die 'nopjes' op een BP niets voor, hooguit op zandgrond kun je er mee uit de voeten)

Voor en achter Nobby Nic. En dan ziet helaas je achterste NN er redelijk snel uit als een Racing Ralph :lol:

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo mar 09, 2011 11:37 am

Ik rij tegenwoordig met de Panaracer Rampage; goedkoop, voorspelbaar in het terrein en op asfalt en goede grip in bochten en vooral hardpack. Echter geen band voor de winterdagen met modder en regen. Maarja,...dat is logisch.

Plaats reactie