Scalpel
Moderators:JJ, Beheerders
-
- Contacteer:
Re:Scalpel
goed XC veloke denk ik zo. Ze zullen best kunnen breken en kheb ook al wel gehoord da da een paar keer is gebeurd maarja das bij alle bikes zo denk ik
ik geloof dat er bij de eerste series nog wel es een achterbrug gescheurd is, maar dat probleem hebben ze inmiddels ondervangen. Verder alleen maar lof over gehoord.
Als ik ooit nog es geld teveel heb koop ik er ook 1
dusssss©
Als ik ooit nog es geld teveel heb koop ik er ook 1

dusssss©
Iedereen, inclusief alle C"dale eigenaren (bevooroordeelt of niet).. kan mij alles wijs maken, maar ik zeg u 1 ding; een Scalpel is absoluut NIET stijf....
Doe er mee wat je wilt...
DeKerfs schreef:
Iedereen, inclusief alle C"dale eigenaren (bevooroordeelt of niet).. kan mij alles wijs maken, maar ik zeg u 1 ding; een Scalpel is absoluut NIET stijf....
hoezo niet dan??? doel je op zijdelingse torsie???
dusssss©
zijdelinkse torsie?? Torsie is een draaiende kracht (...), maar goed..
wat ik idd bedoel is dat het voor en achterwiel in rij richting erg veel tov zijdelinks kunnen uitwijken jah.. om het simplistisch te zeggen...
Lijkt me niet erg ideaal voor diegene die van "duwen" houden en van sprinten....
wat ik idd bedoel is dat het voor en achterwiel in rij richting erg veel tov zijdelinks kunnen uitwijken jah.. om het simplistisch te zeggen...

ALLES is relatief...
Just ride the bike...
Grtz
Tbx
Just ride the bike...
Grtz
Tbx
Vind ik ook, ding rijd namelijk zalig!
Ik heb erook nix anders dan goeie dingen over gehoort. Lijkt me puik fietsje. Aleen dat prijsje... Maaruh DK je hebt wel gelijk over dat zijdelingse stijfheid, maaruh je gaat geen velg remmen erop zetten maar schijfies. En je plant natuurlijk wel een paar strakke wielen erin. En wat je mist in een sprint kompenseer je in lange hobbelige wegen. En natuurlijk in de afdaling. Is nauurlijk wel een frame/ fiets die veel te veel kost, Specialized Epic trouwens ook. Maar daar ging ut niet om. Sintini heeft ook zo"n frame
mzzl
Gène

mzzl
Gène
-
Ken de fiets niet uit eigen ervaring, maar in de Duitse Bike stond onlangs een Scalpel 800/1000(?) getest. ff kort door de bocht:
echte raceraket, maar
Duur voor het gebodene
De fiets was voorzien van vork+demper zonder verstelbare rebound (en da"s nogal belangrijk)
De korte veerwegen schudden je behoorlijk door elkaar in de afdaling.
De achterburg wipt onwijs. Of, letterlijk vertaalt: Zonder lockout vraag je je af hoe zo weinig veerweg zo kan wippen...
Lars (die op een goedkopere maar wipvrije XtC rijdt)
echte raceraket, maar
Duur voor het gebodene
De fiets was voorzien van vork+demper zonder verstelbare rebound (en da"s nogal belangrijk)
De korte veerwegen schudden je behoorlijk door elkaar in de afdaling.
De achterburg wipt onwijs. Of, letterlijk vertaalt: Zonder lockout vraag je je af hoe zo weinig veerweg zo kan wippen...
Lars (die op een goedkopere maar wipvrije XtC rijdt)
Nu te koop : een eigenlijk nagelnieuw f800 scalpel frame !
voor maar 1100 euro incl ultra fatty fork
voor maar 1100 euro incl ultra fatty fork
-
Tja, wat zal ik er nog aan toegevoegen.
Het breken valt zat mee, er zullen ongetwijfeld gevallen bekend zijn.
Het is een pure wedstrijdbike met weinig veerweg (< 50mm) achter en voor de keuze van 70 of 100 mm afhankelijk van de vork. In mijn Scalpel zit de lefty met 100 mm veerweg.
Wil je meer comfort of rij je minder wedstrijdgericht dan zijn er betere/andere opties dan de Scalpel. Koop hem waarvoor hij gemaakt is.
Het 2002 model had problemen met de achterbrug, de lijmverbinding van het schuine achtergedeelte liet los (dus geen breuk). Bij mij 1 keer voorgekomen in wedstrijd en gewoon uitgereden, maar stijfheid was toen ver te zoeken.
Deze gewoon vervangen (garantie) door het 2003 exemplaar (thermoplast).
Stijfheid vindt ik dik in orde, maar daarover schijnen de mening verdeeld te zijn.
Verder een prima bike waarmee ik al aardig wat marathons probleemloos gereden heb
Het breken valt zat mee, er zullen ongetwijfeld gevallen bekend zijn.
Het is een pure wedstrijdbike met weinig veerweg (< 50mm) achter en voor de keuze van 70 of 100 mm afhankelijk van de vork. In mijn Scalpel zit de lefty met 100 mm veerweg.
Wil je meer comfort of rij je minder wedstrijdgericht dan zijn er betere/andere opties dan de Scalpel. Koop hem waarvoor hij gemaakt is.
Het 2002 model had problemen met de achterbrug, de lijmverbinding van het schuine achtergedeelte liet los (dus geen breuk). Bij mij 1 keer voorgekomen in wedstrijd en gewoon uitgereden, maar stijfheid was toen ver te zoeken.
Deze gewoon vervangen (garantie) door het 2003 exemplaar (thermoplast).
Stijfheid vindt ik dik in orde, maar daarover schijnen de mening verdeeld te zijn.
Verder een prima bike waarmee ik al aardig wat marathons probleemloos gereden heb
De vering wipt inderdaad bijzonder veel valt me altijd op als ik met Scalpel-mannetjes mee fiets. Misschien moeten zij veel meer lucht in de shock doen, maar dan ben je natuurlijk wel een groot deel van het voordeel van vering kwijt.
Ik kan me wel voorstellen dat wedstrijd-rijders de vering alleen willen gebruiken voor de allerergste hobbels, en tevreden zijn met een stugge achterkant. En tijdens een klim de boel blokkeren.
Maar er zijn echt betere veersystemen op de markt, die geen lock-out nodig hebben om efficient te werken, en toch goed absorberen.
Ik kan me wel voorstellen dat wedstrijd-rijders de vering alleen willen gebruiken voor de allerergste hobbels, en tevreden zijn met een stugge achterkant. En tijdens een klim de boel blokkeren.
Maar er zijn echt betere veersystemen op de markt, die geen lock-out nodig hebben om efficient te werken, en toch goed absorberen.
zoals die van een giant XcX zeker ?

XcX is was voor lichte freeride (dus Jekyll tegenhanger).
XtC wel inderdaad. (hoewel ik jou daar ook flink mee heb zien jumpen!)
Ik ken iemand wiens Scalpel is gebroken :"(
Maarre, er zit goede garantie op en hij heeft nu gewoon een nieuw frame en rijdt alweer heel veel km"s zonder problemen...
Ik denk dat er van elke soort fiets wel een paar breken. Ik ken ook iemand die een Fuel had die brak en een ander met een Jekyll..... dus het kan altijd..
Maar wat dan dus belangrijk is is de garantie, en die is in ieder geval SUPER bij Cannondale
Zelf een keer na een fietsvakantie met veel zon een verkleurd zwart stuur van C"dale gehad. Werd zonder problemen omgeruild... ;D
Maarre, er zit goede garantie op en hij heeft nu gewoon een nieuw frame en rijdt alweer heel veel km"s zonder problemen...
Ik denk dat er van elke soort fiets wel een paar breken. Ik ken ook iemand die een Fuel had die brak en een ander met een Jekyll..... dus het kan altijd..
Maar wat dan dus belangrijk is is de garantie, en die is in ieder geval SUPER bij Cannondale

Zelf een keer na een fietsvakantie met veel zon een verkleurd zwart stuur van C"dale gehad. Werd zonder problemen omgeruild... ;D
Wáár brak die scalpel?
Volgens mij op de bovenbuis vlak voor het zadel, maar ik zal het wel eens navragen.....
Mave schreef:
XcX is was voor lichte freeride (dus Jekyll tegenhanger).
;D
Ik zie nu ook een XtC bij een bepaald team als dual fiets dus wat de bedoeling er van is weet ik ook niet

Hierbij de beloofde update over die gebroken Scalpel:
Scalpel 2000 gekocht maart 2002.
Flexibele achterbrug juli 2002 doorgebroken. Ca. 5 cm achter de crank. (dus liggende carbon gedeelte)
Nieuw 2000 frame zat lange levertijd op. 800 frame was wel snel te leveren. Alles overgebouwd van 2000 naar 800 frame.
Na 9 maanden wederom problemen.
In frame "cups" los in balhoofd headshock.
Zitten er schijnbaar ingeperst. Als deze los komen leutert het frame uit.
Onder garantie weer nieuw 800 frame gekregen.
Cannondale neemt met dit soort dingen geen risico, daar het frame daar zou kunnen gaan scheuren.
Dus al met 3e frame bezig.
Fiets rijdt zeer goed, echter veel onderhoud als deze intensief gebruikt wordt.
Wel een geluk dat Cannondale soepel is met garantie.
Had overigens met vorige Jeckyll en Raven deze problemen nooit.
Scalpel 2000 gekocht maart 2002.
Flexibele achterbrug juli 2002 doorgebroken. Ca. 5 cm achter de crank. (dus liggende carbon gedeelte)
Nieuw 2000 frame zat lange levertijd op. 800 frame was wel snel te leveren. Alles overgebouwd van 2000 naar 800 frame.
Na 9 maanden wederom problemen.
In frame "cups" los in balhoofd headshock.
Zitten er schijnbaar ingeperst. Als deze los komen leutert het frame uit.
Onder garantie weer nieuw 800 frame gekregen.
Cannondale neemt met dit soort dingen geen risico, daar het frame daar zou kunnen gaan scheuren.
Dus al met 3e frame bezig.
Fiets rijdt zeer goed, echter veel onderhoud als deze intensief gebruikt wordt.
Wel een geluk dat Cannondale soepel is met garantie.
Had overigens met vorige Jeckyll en Raven deze problemen nooit.