wie kan mij vertellen op welke wijze de bovenbuis lengte wordt gemeten wanneer men spreekt over de "effective toptube lenght"??
En wat wil "standover" zeggen bij de geometrie van een frame??
please help me out!!!
effective toptube lenght ???
Moderators:JJ, Beheerders
Re:effective toptube lenght ???
Effective top tube lenght wil (volgens mij) zoveel zeggen als de horizontale lengte van het hart van de bovenzijde van de balhoofdsbuis tot aan het hart van het virtuele snijpunt van de korizontaal gemeten bovenbyis met de zadelbuis
de standoverheight is volgens mij (ook dit weet ik helaas niet zeker) de hoogte van het hoogste punt van de bovenbuis tot aan de grond
gr
oz
de standoverheight is volgens mij (ook dit weet ik helaas niet zeker) de hoogte van het hoogste punt van de bovenbuis tot aan de grond
gr
oz
Eff. Toptube word gemeten horizontaal t.o.v. de grond, vanaf de kruizing van je balhoofdsbuis en je boven buis, richting je zadelpen (ook tot het hard).
Standover height is bij mijn weten het LAAGSTE punt van je bovenbuis.
Luc schreef:
Standover height is bij mijn weten het LAAGSTE punt van je bovenbuis.
Hoeft niet. Vele merken rekenen het op een eigen manier uit. Zo zijn er framebouwers die een bepaalde afstand voor de trapas aanhouden, waar dan de hoogte van de bovenbuis gemeten wordt.... Standover clearance is het meest lastige van alles.. maar op die maat moet je je niet al te blind staren... die eff. toptube is feitelijk de belangrijkste maat bij het kiezen van een frame, daarna de zitbuislengte (centre-top en centre-centre gemeten).
Bij FS frames is het een tikke ie anders... deze zijn vaak gebouwd met een iet wat hogere trapas. Nu kan je nog een klein frame hebben, maar als heel het frame hoog staat, dan word de standover clearance dus ook hoger.... gevolg kan zijn dat je met je Mamalou op de bovenbuis geparkeerd staat als je op je velo wil stappen of voor t stoplicht moet stoppen (voor diegene die dat nog doen...)