Nieuwe mtb?

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
TombStone
Nieuwe mtb?

Bericht door TombStone » za aug 02, 2003 8:03 am

Hallo, jullie krijgen dit waarschijnlijk vrij vaak te horen maar ik probeer het toch even :)

Ik heb voorheen wat door het bos gescheurd op een oude giant en na een tijdje helemaal niet te hebben gefietst wil ik toch graag weer beginnen met een neiuwe fiets.

Met ongeveer 1000 /1500 euro tot mijn beschiking zoek ik een fiets om wat mee door het bos te jagen en wat mee te spelen op straat. ik heb een aantal sites afgekeken en ik zie overal termen als hard tail en freeride bikes met prijzen die verschillen tussen 800 euro en de prijs van je standaard huis.

Ik heb dus geen iedee wat voor type mtb ik nodig heb en of er een redelijke voor die prijs te krijgen is zonder de onderdelen los bijelkaar te bestellen of zonder dat ik na een paar weken met een wrak sta.

enige suggesties voor een goede fiets binnen mijn buget die in nederland gewoon verkrijgbaar is?

m.v.g. Ts

ellino

Re:Nieuwe mtb?

Bericht door ellino » za aug 02, 2003 8:54 am

Je hebt een lekker ruim budget. Probeer eens een "MTB koopgids"van dit jaar op de kop te tikken (bij de betere boekhandel). Mensen om je heen zullen je met alle goede bedoelingen raad geven maar zijn toch beinvloed door een of ander. In zo"n koopgids staan (bijna) alle modellen van dit seizoen met hun + en - punten. Voor een groot gedeelte blijft het natuurlijk ook iets van "waar je zelf een goed gevoel bij hebt". Kijk uit voor merken die werken volgens het principe "what you see is what you get!" (aan de buitenkant mooi materiaal maar aan de binnenkant het goedkopere spul).
Struin voordat je tot aankoop overgaat eens goed het internet af, dat kan een boel geld schelen. Ook een optie is het kopen van een 2e hands bike waar de kop net af is. Neem dan wel iemand mee die er echt verstand van heeft. Oh ja, zorg ook dat je bike niet "overdone" wordt (een hele XT-groep op een bike die alleen gebruikt wordt om mee naar je werk te fieten).
Een boel info maar ik hoop dat je er iets mee kunt.
Vr. groeten,
El-Lino

Ghostdog - X
Contacteer:

Bericht door Ghostdog - X » za aug 02, 2003 12:54 pm

een hele mooie 2e handse is inderdaad een goede optie. En laat ik er nou eentje in de aanbieding hebben. Het wordt een beetje druk in mn schuurtje dus deze gaat in de verkoop.
Een Trek Y22. Hij is echt amper gebruikt. Heel erg mooi OCLV carbon frame. Met alu achterbrug. Manitou X-Vert voorvork. Fox Vanilla RC achterdemper. Voor de rest supersweet afgemonteerd met XT en XTR. Een Icon Oz zadelpen. En dit prachtfietsje weegt maar 11,4 kg. En dat voor een full-suspension. Deze is dus goed om mee door het bos te raggen en vooral lekker om door de stad te springen en te freeriden in de bergen.
Hij is nog in heel erg goede staat. Alleen de achterdemper moet ff een beurtje hebben.

prijs: E 1200,-

ik zal snel er ff een fotootje van maken. Hier alvast eentje van internet (deze lijkt er aardig op):

Afbeelding

TombStone

Bericht door TombStone » za aug 02, 2003 6:08 pm

Dat is inderdaad een mooi fietsje het probleem wat ik heb is dat ik erinderdaad weinign verstand van heb en dat ik alleen maar een "mooie" fiets zie ik had het forum hier even doorgekeken en de p[ost gezien van iemand over de Matra fietsen die er in mijn ogen l;euk uitzien maar volgens m,eerendeel van de mensen hier troep is en de fietsenvan b1 zien er voor mij ook "mooi" uit maar die zijn dan weer wel goed alleen durf ik niet eens naar de prijs van die fietsjes te vragen :)

ellino

Bericht door ellino » za aug 02, 2003 6:48 pm

In het tijdschrift "Mountainbike Plus" van deze maand (verkrijgbaar tot 7 aug) staat een recentie van de Be One Mason, volgens mij een prima fiets, zeker om mee te beginnen.
Gegroet, El-Lino

Ghostdog - X
Contacteer:

Bericht door Ghostdog - X » za aug 02, 2003 7:50 pm

het gaat je echt veel geld schelen als je een 2e hands bike koopt. die van mij bijvoorbeeld heeft al helemaal XT en XTR afmontage met een Icon zadelpen en goeie vork en demper. ALs je voor dat geld nieuw gaat kopen haal je never nooit niet zo"n afmontage. Daarbij komt nog eens het supermooie en lichte oclv 120 carbon frame. Licht en erg sterk.

adios, Jop

TombStone

Bericht door TombStone » za aug 02, 2003 9:46 pm

Klinkt heel stoer ghost maar helaas heb ik geen iedee wat dat allemaal is :)

ik denk dat ik inderdaad wat magazines maar ens moet bekijken ipv internet sites

ellino

Bericht door ellino » za aug 02, 2003 9:47 pm

Peppie spul voor op je fiets!!!
Gr. El-Lino

legion
Contacteer:

Bericht door legion » zo aug 03, 2003 10:32 am

Als je bladen gaat kijken, O2bikers voor als je "t in je moerstaal wil, bijv. Bike als je ook duits kan en Mountainbike Action als je gewoon eens een goed blad wil lezen (de tests daar zullen weinig relevant voor jou zijn).

Fisher_HKEK

Bericht door Fisher_HKEK » di aug 05, 2003 4:28 pm

Ghost niks tegen jou maar als je dit leest
Met ongeveer 1000 /1500 euro tot mijn beschiking zoek ik een fiets om wat mee door het bos te jagen en wat mee te spelen op straat.

Dan is een carbon fiets toch niks!! Om mee op straat te raggen moet je alu nemen. Tenminste das mijn mening ja of staal maar das weer zo zwaar

Zand er over

Bericht door Zand er over » di aug 05, 2003 7:50 pm

ga eens gewoon een paar fietsen winkels af. dan hoor je wat ze te zeggen hebben en aanraden voor je wensen. bedenk of je een fully of hardtail wil hebben.

Ghostdog - X
Contacteer:

Bericht door Ghostdog - X » di aug 05, 2003 10:49 pm

Fisher_HKEK schreef:
Ghost niks tegen jou maar als je dit leest
Met ongeveer 1000 /1500 euro tot mijn beschiking zoek ik een fiets om wat mee door het bos te jagen en wat mee te spelen op straat.

Dan is een carbon fiets toch niks!! Om mee op straat te raggen moet je alu nemen. Tenminste das mijn mening ja of staal maar das weer zo zwaar

hangt er helemaal van af. De Y22 is als een lichte freeride bike bedoelt. Licht genoeg om te klimmen maar sterk genoeg om te dalen. Ik zou inderdaad ook niet met een carbon fuel 100 of 9.8 van Trek gaan raggen door de stad, maar deze is wel erg sterk. Zeker in combinatie met de alu achterbrug. De ene carbon bike is de andere niet.
En een stalen ros zou ik hem niet aanraden als je dr ook nog een beetje snel mee door de bossen wilt rammen...

Quido

Bericht door Quido » do aug 07, 2003 8:59 pm

Kijk goed uit met een tweede hands, ze staan vaak niet voor niks te koop. De kop is er vaak wel af, maar probeer iemand mee te nemen die er een veetje verstand van heeft. Bijvoorbeeld of de lagers goed zijn, ketting en tandwielen niet versleten. Is al een erg dure grap om dat meteen te moeten vervangen.

Plaats reactie