waarom oude xtr op 2004 modellen??
Moderator:Beheerders
ik zie nu weer op het yeti topic een oude xtr der op een 2004 fiets:S
ik heb dat zelf ook op mijn 2003 bike.
why???
ik heb dat zelf ook op mijn 2003 bike.
why???
Re:waarom oude xtr op 2004 modellen??
Dat heeft geloof ik te maken met het rapid rise of niet. Nieuwe "flipper" hendels schijnen net iets logischer te werken met de oude XTR derr. volgens sommige merken.
Heb er zelf verder geen ervaring mee...
Heb er zelf verder geen ervaring mee...
Specialized doet dit ook nog steeds. Zij geloven niet in Rapid Rise. "03-"04 XTR is Rapid Rise only, van de XTR van 2002 en daarvoor kon je kiezen. Low-normal of High-normal...
Misschien hebben ze er nog een voorraadje van liggen of konden ze deze partijen goedkoper krijgen? Alle beetjes schelen!
Dat is het niet. Ik heb het zo uit een citaat van Specialized gelezen...
-
XTR"02 en XT "03 achterderailleurs werken nog als gewend: Kabel aantrekken, ketting naar een grote tandwiel. Kabel ontspannen, veer druk derailleur naar kleiner tandwiel. En zo hoort het ook!
XTR vanaf "03 en XT vanaf 04 werken andersom. Totale onzin, als je het mij vraagt. Probeer met die nieuwe derailleurs maar eens ineens snel een paar tanden teurg te schakelen...
En dan die flippers: shitsysteem! op mijn volgende fiets komen "03 XT derailleurs en shifters!
Groet, Lars
XTR vanaf "03 en XT vanaf 04 werken andersom. Totale onzin, als je het mij vraagt. Probeer met die nieuwe derailleurs maar eens ineens snel een paar tanden teurg te schakelen...
En dan die flippers: shitsysteem! op mijn volgende fiets komen "03 XT derailleurs en shifters!
Groet, Lars
veel merken doen dit nog steeds omdat rapid rise gewoon zuigt... Das lijkt mij gewoon de enigste reden en ik snap niet waarom shimano die normale derailleur niet gewoon in het gamma houdt... dat rapid rise hoor je niet vele mensen blij over...
mvg Ninko
mvg Ninko
Shimano is op meerder dingen héél eigenwijs...
hee,
Ben het met Brum eens, het is gewoon goedkoper om een oude te monteren. Dat het onlogisch is duurt maar een uur, daarna weet je ook niet meer beter.
Ik snap ook niet dat mensen een nieuwe epic (bijvoorbeeld) kopen van laten we zeggen 4000 euro terwijl er dan een oude derailleur op zit.
Voor dat geld wil je toch het nieuwste.
Maar ja, die Meirhaghe zal ook betaald moeten worden.... (die trouwens wel met een nieuw type derailleur rondrijdt).
groeten marijn
Ben het met Brum eens, het is gewoon goedkoper om een oude te monteren. Dat het onlogisch is duurt maar een uur, daarna weet je ook niet meer beter.
Ik snap ook niet dat mensen een nieuwe epic (bijvoorbeeld) kopen van laten we zeggen 4000 euro terwijl er dan een oude derailleur op zit.
Maar ja, die Meirhaghe zal ook betaald moeten worden.... (die trouwens wel met een nieuw type derailleur rondrijdt).
groeten marijn
marijn schreef:
Onzin, om daar nou géén Epic voor te kopen? Voor mij heeft "03-"04 XTR echt niet veel meer waarde dan van daarvoor...
ik heb wel normale shifters.
Heel goed id voor shimano zou zijn om twee xtr"s op de markt te brengen, een normale en omgekeerd
Heel goed id voor shimano zou zijn om twee xtr"s op de markt te brengen, een normale en omgekeerd
-
miscchien worden ze nog zo slim, maar de schijven met normale montage (6 gat"s) blijven ook nog gewoon leverbaar bij shimano, je kunt ze ook gewoon gebruiken in de nieuwe xt(r) disc brakes maar standaart worden de nieuwe mee geleverd, op verzoeke misschien om te ruilen.
Moeilijkdoen is ook doen....
Moeilijkdoen is ook doen....
Ik heb alleen "showroom" ervaring met die flippers icm een normale en een rapid-rise derailleur en moet bekennen dat rapid-rise icm met de flippers veel beter werkt dan andersom, dus waar Specialized mee bezig is weet ik niet.
Rapid-rise: Je drukt de hendel omlaag tegen de veer in, dat gaat dus wat zwaarder, maar da"s niet erg omdat je zo best wel wat kracht kunt zetten (dat semi-knijpen gaat best goed met je vingers). Je drukt de hendel omhoog met de veer mee. Dat gaat dus makkelijk en dat is ook nodig, want probeer maar eens kracht uit te oefenen met je vingers in die richting. In je vingers zitten pezen (geen spieren) die wel goed de knijp-beweging kunnen maken, maar niet zo goed anderom.
Normaal: Je druk de hendel omlaag met de veer mee, dus easy. Je moet alleen tegen de natuur in als je wilt de andere schakelbeweging wilt maken. En juist die schakel actie gaat wat zwaarder omdat je tegen de veer in moet. Dit werkt ook alleen maar als je dat idiote hendeltje erop zet (wat Specialized dus doet) waarmee je met de duim deze beweging kunt overnemen. Maarja, wat voor een idioot schroeft dat ding er nou op?
Oja, en die argumenten van "je kunt niet snel genoeg schakelen" vind ik dikke BS! Kijk maar wat verder vooruit, dat moet je met Shimano schakelaars altijd als en is veel beter voor je ketting dan die maniakken die net voor een klimmetje enorm aan hun SRAM schakelaar draaien om de versnelling goed te krijgen.
Rapid-rise: Je drukt de hendel omlaag tegen de veer in, dat gaat dus wat zwaarder, maar da"s niet erg omdat je zo best wel wat kracht kunt zetten (dat semi-knijpen gaat best goed met je vingers). Je drukt de hendel omhoog met de veer mee. Dat gaat dus makkelijk en dat is ook nodig, want probeer maar eens kracht uit te oefenen met je vingers in die richting. In je vingers zitten pezen (geen spieren) die wel goed de knijp-beweging kunnen maken, maar niet zo goed anderom.
Normaal: Je druk de hendel omlaag met de veer mee, dus easy. Je moet alleen tegen de natuur in als je wilt de andere schakelbeweging wilt maken. En juist die schakel actie gaat wat zwaarder omdat je tegen de veer in moet. Dit werkt ook alleen maar als je dat idiote hendeltje erop zet (wat Specialized dus doet) waarmee je met de duim deze beweging kunt overnemen. Maarja, wat voor een idioot schroeft dat ding er nou op?
Oja, en die argumenten van "je kunt niet snel genoeg schakelen" vind ik dikke BS! Kijk maar wat verder vooruit, dat moet je met Shimano schakelaars altijd als en is veel beter voor je ketting dan die maniakken die net voor een klimmetje enorm aan hun SRAM schakelaar draaien om de versnelling goed te krijgen.
dat met die peze zit ook wat in ja, nog nooit zo bekeken.
Eigenlijk zou je een rit moeten maken met beiden
Eigenlijk zou je een rit moeten maken met beiden
Specialized gebruikt oude derailleurs omdat ze dat beter vinden werken en het zou minder snel kapot gaan. Met Rapid Rise kun je minder snel terugschakelen, maar ook weer sneller opschakelen. En dat is toch wel handig na een klim waar een afdaling volgt. Het is ook logischer omdat voor beide hendels naar beneden drukken opschakelen is en omhoog duwen terugschakelen. Ieder voordeel heb zijn nadeel. Enigste echte nadeel van de flipper shifters vind ik dat het erg moeilijk opschakelen en terugschakelen is in een heftige afdaling. Maargoed, Speci zal uiteindelijk ook wel overstag gaan want het zal raar zijn als ze op een 2012 fiets derailleurs uit 2002 gebruiken, of Shimano moet nog van gedachte veranderen.
Ben ik dan ongeveer de enige op dit forum die helemaal zweert bij rapid rise????
Ik heb altijd XTR rapid rise gereden in combi met de "oude" shifters en nu met mijn huidige dual control XTR shifters moet ik zeggen dat de rapid rise helemaal ideaal werkt.
Andere wedstrijd rijders die ik spreek zweren ook bij rapid rise. Zou het dan aan de eisen liggen die wij aan de werking van materiaal stellen? Misschien vinden mensen die recreatie rijden andere schakelbewegingen makkelijker???
Wat ik in ieder geval een voordeel vind, is dat de zwaarste beweging van de derailleur (het lichter schakelen) extra geholpen wordt door de omgekeerde veer. Kan niet logischer lijkt me. Naar een kleiner tandwiel valt de ketting namelijk veel makkelijker dan dat deze omhoog zou moeten. Dus dan ook zo maken dat de veer helpt bij de zwaarste beweging, rapid rise dus....!!!
Maar dit is enkel mijn beschaafde mening dus...
Groeten
Ik heb altijd XTR rapid rise gereden in combi met de "oude" shifters en nu met mijn huidige dual control XTR shifters moet ik zeggen dat de rapid rise helemaal ideaal werkt.
Andere wedstrijd rijders die ik spreek zweren ook bij rapid rise. Zou het dan aan de eisen liggen die wij aan de werking van materiaal stellen? Misschien vinden mensen die recreatie rijden andere schakelbewegingen makkelijker???
Wat ik in ieder geval een voordeel vind, is dat de zwaarste beweging van de derailleur (het lichter schakelen) extra geholpen wordt door de omgekeerde veer. Kan niet logischer lijkt me. Naar een kleiner tandwiel valt de ketting namelijk veel makkelijker dan dat deze omhoog zou moeten. Dus dan ook zo maken dat de veer helpt bij de zwaarste beweging, rapid rise dus....!!!
Maar dit is enkel mijn beschaafde mening dus...
Groeten
denk dat het meer persoonlijk is.
Ik stel zelf namelijk ook hoge eisen aan mijn materiaal.
Ik stel zelf namelijk ook hoge eisen aan mijn materiaal.
Mr. Fuel,
[
>Nee; Specialized staat niet achter het Rapid Rise concept van Shimano (net zoals een aantal andere grotere fabrikanten)
[
> Dat is juist helemaal niet handig; je wilt snel lichter kunnen schakelen als er ineens een steile klim is; zwaarder schakelen bij een afdaling hoeft wat minder snel te gebeuren. Ik heb in ieder geval veel vaker snel een licht verzet nodig dan een zwaar verzet.
[
>Ik ken weinig afdalingen in XC waar je heel snel naar het kleinste tandwiel achter moet. Eerste deel ben ik wel met je eens, het is logischer. Ik denk trouwens niet dat er DH met dit systeem gereden gaat worden.....
[
>Ik denk dat Specialized wel eens over zou kunnen schakelen op de nieuwe SRAM"s; zij gaan het gat dat shimano laat vallen nl. erg mooi opvullen! En ik denk zelfs dat Specialized niet de enige zal zijn...
Gr.
Oz
[
Mr.Fuel schreef:
Specialized gebruikt oude derailleurs omdat ze dat beter vinden werken en het zou minder snel kapot gaan.
>Nee; Specialized staat niet achter het Rapid Rise concept van Shimano (net zoals een aantal andere grotere fabrikanten)
[
Mr.Fuel schreef:
Met Rapid Rise kun je minder snel terugschakelen, maar ook weer sneller opschakelen. En dat is toch wel handig na een klim waar een afdaling volgt.
> Dat is juist helemaal niet handig; je wilt snel lichter kunnen schakelen als er ineens een steile klim is; zwaarder schakelen bij een afdaling hoeft wat minder snel te gebeuren. Ik heb in ieder geval veel vaker snel een licht verzet nodig dan een zwaar verzet.
[
Mr.Fuel schreef:
Het is ook logischer omdat voor beide hendels naar beneden drukken opschakelen is en omhoog duwen terugschakelen. Ieder voordeel heb zijn nadeel. Enigste echte nadeel van de flipper shifters vind ik dat het erg moeilijk opschakelen en terugschakelen is in een heftige afdaling.
>Ik ken weinig afdalingen in XC waar je heel snel naar het kleinste tandwiel achter moet. Eerste deel ben ik wel met je eens, het is logischer. Ik denk trouwens niet dat er DH met dit systeem gereden gaat worden.....
[
Mr.Fuel schreef:
Maargoed, Speci zal uiteindelijk ook wel overstag gaan want het zal raar zijn als ze op een 2012 fiets derailleurs uit 2002 gebruiken, of Shimano moet nog van gedachte veranderen.
>Ik denk dat Specialized wel eens over zou kunnen schakelen op de nieuwe SRAM"s; zij gaan het gat dat shimano laat vallen nl. erg mooi opvullen! En ik denk zelfs dat Specialized niet de enige zal zijn...
Gr.
Oz
Snel veel versnellingen terug schakelen: schakel het voorblad! + misschien nog 1 achter, net zo snel en veel beter voor je ketting.
zonoskar schreef:
Snel veel versnellingen terug schakelen: schakel het voorblad! + misschien nog 1 achter, net zo snel en veel beter voor je ketting.
Zeg dat maar eens tegen een wedstrijd rijder. We schakelen zoveel mogelijk alleen maar achter omdat dit het snelste werkt. Stel je bent net over een heuvel heen en je moet nog naar je buitenblad gaan schakelen... Degene voor je die nog op het buitenblad zat is weg voordat jij weer volle kracht op je buitenblad weg kan.
En het is echt zo!
Ben het het meeste met Oz eens.
Hoevaak moet je tijdens het xc-en niet heel erg snel en veel tandjes opschakelen ( dus lichter) juist erg vaak, want er zijn genoeg bochten waar je erg snel op af gaat... maar na die bocht schakel je hem echt niet van je 26 tands naar je 13 toe hoor... dan doe je tandwiel voor tandwiel totdat je weer vaart hebt... Opzich is Rapid Rise dus wel logischer qua schakelen van de derailleur dat hij meehelpt om op te schakeleen (omdat dat de zwaarste beweging is) maar het principe werkt niet echt goed omdat je nooit zo snel terug hoeft te schakelen...
mvg Ninko
Hoevaak moet je tijdens het xc-en niet heel erg snel en veel tandjes opschakelen ( dus lichter) juist erg vaak, want er zijn genoeg bochten waar je erg snel op af gaat... maar na die bocht schakel je hem echt niet van je 26 tands naar je 13 toe hoor... dan doe je tandwiel voor tandwiel totdat je weer vaart hebt... Opzich is Rapid Rise dus wel logischer qua schakelen van de derailleur dat hij meehelpt om op te schakeleen (omdat dat de zwaarste beweging is) maar het principe werkt niet echt goed omdat je nooit zo snel terug hoeft te schakelen...
mvg Ninko