smeermiddel ketting
Moderator:Beheerders
Wie heeft er ervaring met één of meer van onderstaande merken smeermiddelen? Het gaat hier om de smeermiddelen voor ketting e.d. Welke gebruiken jullie "t liefst / is het beste? Graag uw mening.
Pedro"s
Finish Line
Shimano
Gegroet
Pedro"s
Finish Line
Shimano
Gegroet
Re:smeermiddel ketting
finish line rood.
ketting goed ontvetten, ik doe het altijd met wasbenzine, droog maken (compressor) op elk schalmpje een druppel finish line, beetje uitsmeren met je vinger ??? ???.Dan weer een drupje op elke schalm.
Wel een dag vantovoren doen, het moet nl. ff drogen voor het beste resultaat.
dusssss©
ketting goed ontvetten, ik doe het altijd met wasbenzine, droog maken (compressor) op elk schalmpje een druppel finish line, beetje uitsmeren met je vinger ??? ???.Dan weer een drupje op elke schalm.
Wel een dag vantovoren doen, het moet nl. ff drogen voor het beste resultaat.
dusssss©
Bij mij alleen nog maar shitmano"s spittery spitt erop. Al dat andere spul trekt veel te veel stof aan. En het blijft veel langer erop zitten lijkt wel.
Ik gebruikte Pedros Synlube. Wat een drek werd dat, alles zwart en kleverig van de zooi.
Het smeerde misschien wel goed, maar ik gebruik het niet meer omdat het zo"n zooi werd. Nu gewoon teflon en dan eens in de zoveel tijd ketting ontvetten en weer invetten.
Het smeerde misschien wel goed, maar ik gebruik het niet meer omdat het zo"n zooi werd. Nu gewoon teflon en dan eens in de zoveel tijd ketting ontvetten en weer invetten.
-
Ik gebruik ook synlube en dat bevalt me goed. Kan idd een smeerboel worden als je de ketting niet heel goed droog maakt met een doek, voordat je gaat fietsen.
Gebruik Pedro"s en dat bevalt heel goed met dit slechte weer. ;D
- dobbel our zero
euro oil, o-ring kettingspray voor motoren
werkt perfect en gaat er niet gauw af
werkt perfect en gaat er niet gauw af
Als je het echt goed wilt doen
Ketting helemaal schoonmaken, met een tandenborstel of zo"n kl*te apparaat waar je je ketting doorheen haalt en vervolgens je hele derailleur ontregeld is....en wat ontvetter. Helemaal zand en olie vrij.
Dan insmeren met WD-40, nachtje laten staan
Volgende dag ketting droogmaken, en helemaal insmeren met wat Pedro"s Synelube (heet "t dacht ik) nachtje laten staan
Volgende dag even af doen met een droge doek en je ketting kan er weer tegen.
Wel veel werk, maar dan heb je "t ook echt goed gedaan.
Ketting helemaal schoonmaken, met een tandenborstel of zo"n kl*te apparaat waar je je ketting doorheen haalt en vervolgens je hele derailleur ontregeld is....en wat ontvetter. Helemaal zand en olie vrij.
Volgende dag ketting droogmaken, en helemaal insmeren met wat Pedro"s Synelube (heet "t dacht ik) nachtje laten staan
Gottgens schreef:
wat is dan de functie van die WD-40????? Dat je synlube minder goed hecht ofzo???
dusssss©
Neen die WD-40 cleaned de ketting helemaal dacht ik, ook tussen de lagertjes...of heb ik nu heel iets anders in mn hoofd ?
Ik ben van beroep automonteur :"( en heb dus de beschikking over diverse smeermiddelen ook met Teflon .
Een spuitbus met PFTE is voor mij prima ,wil niet zeggen dat Shimano Spittery Splitt niet goed is .Dit werkt ook perfect.
Wat ik bedoel is dus dat als er Teflon in zit,en niet te vet is, het goed is. ;D ;D
Nachtje inlaten trekken en voor de rit ff droogmaken en ragge maar.
Gr Lexus
Een spuitbus met PFTE is voor mij prima ,wil niet zeggen dat Shimano Spittery Splitt niet goed is .Dit werkt ook perfect.
Wat ik bedoel is dus dat als er Teflon in zit,en niet te vet is, het goed is. ;D ;D
Nachtje inlaten trekken en voor de rit ff droogmaken en ragge maar.

Gr Lexus
Cyclon vind ik personelijk wel goed. Daar zit ook teflon in. Werkt perfect. Ik gebruik voor de der. kabels etc zo"n spuitje van shimano. Doe ik heel lang mee en je hebt niet overal die rotzooi van het spuiten.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Maar voordat je met de teflon enthousiast gaat worden, moet wel eerst die ketting schoon zijn. Is het oude handwerk: tandenborsteltje met ontvetter nog steeds het beste of zijn er al dermate geniale uitvindingen gedaan dat dit tot de verleden tijd behoort ?
En dan heb ik "t niet over die ketting-clean-units van BBB ofzo, heb dus ook zo"n ding (verhaal staat er trouwens per berichten erboven) maar daar heb ik dus de complete derailleur-afstelling al een aantal keer mee naar de gallemiezen geholpen :-[
Meer mensen die dit probleem hebben, of kan ik gewoon niet met dat ding overweg (is een zeer waarschijnlijke mogelijkheid :P)
En dan heb ik "t niet over die ketting-clean-units van BBB ofzo, heb dus ook zo"n ding (verhaal staat er trouwens per berichten erboven) maar daar heb ik dus de complete derailleur-afstelling al een aantal keer mee naar de gallemiezen geholpen :-[
Meer mensen die dit probleem hebben, of kan ik gewoon niet met dat ding overweg (is een zeer waarschijnlijke mogelijkheid :P)
Ik heb ook zo"n ding, maar nergens problemen mee....
Heb vandaag Pedro"s Synlube gekocht. Leuk al die spullen met Teflon en zo, maar een ritje in de brabantse blubber met het huidige weer overleven ze echt niet. Met Synlube zou het beter moeten gaan. Dat gaan we in ieder geval morgenvroeg ontdekken....!
Heb vandaag Pedro"s Synlube gekocht. Leuk al die spullen met Teflon en zo, maar een ritje in de brabantse blubber met het huidige weer overleven ze echt niet. Met Synlube zou het beter moeten gaan. Dat gaan we in ieder geval morgenvroeg ontdekken....!
Nou ik doe het ook altijd met zo"n ketting apparaat. Beetje Cyclon Bionet (klinkt als Zyclon B ::)) erbij. 30 keer de ketting rond draaien. Nachtje laten drogen en shimano spuiterige spuug erop strijken. Klaar.
Er lijkt mij geen betere methode dan de ketting draaiend schoon te maken toch. Wat ik wel altijd doe is tussendoor het schoonmaakproces even het reinigingsmiddel verversen want anders werkt het niet goed. En na het schoonmaken het apparaat ook schoonmaken anders blijft al het zand en drek in de borstels zitten.
Je kan ook Dieselolie gebruiken voor het reinigen maar is veel milieubelastender dus dan wel een afwerkpan onder de ketting houden aub.
Ga dus niet wd-40 als smeerolie gebruiken want daar is het niet voor bedoeld, het kan de vlaktedruk niet aan en wordt gewoon opzij gedrukt en binnen de kortste keren heb je een piepketting. Ook nooit siliconenolie gebruiken, zelfde verhaal. Teflon is ook niet altijd even goed, alleen bij schone kettingen, doet het zijn werk goed dus altijd eerst goed schoonmaken en echt heel goed drogen want anders gaat het teflon mee met de drek en is de beschermende werking weg.
Het beste zijn dus de speciale kettingoliën, die gaan het langste mee.
Er lijkt mij geen betere methode dan de ketting draaiend schoon te maken toch. Wat ik wel altijd doe is tussendoor het schoonmaakproces even het reinigingsmiddel verversen want anders werkt het niet goed. En na het schoonmaken het apparaat ook schoonmaken anders blijft al het zand en drek in de borstels zitten.
Je kan ook Dieselolie gebruiken voor het reinigen maar is veel milieubelastender dus dan wel een afwerkpan onder de ketting houden aub.
Ga dus niet wd-40 als smeerolie gebruiken want daar is het niet voor bedoeld, het kan de vlaktedruk niet aan en wordt gewoon opzij gedrukt en binnen de kortste keren heb je een piepketting. Ook nooit siliconenolie gebruiken, zelfde verhaal. Teflon is ook niet altijd even goed, alleen bij schone kettingen, doet het zijn werk goed dus altijd eerst goed schoonmaken en echt heel goed drogen want anders gaat het teflon mee met de drek en is de beschermende werking weg.
Het beste zijn dus de speciale kettingoliën, die gaan het langste mee.
BOSS schreef:
[Gottgens schreef:
wat is dan de functie van die WD-40????? Dat je synlube minder goed hecht ofzo???
dusssss©
Ik doe het nagenoeg hetzelfde als Gottgens.
WD 40 is vooral een waterafstotend spul dat zich aan metaal hecht. Op zich heeft het geen smerende functie.
Uitgebreider gebruiksaanwijzing:
- Na een vieze rit de Karcher op tandwiel en kettingen,
- droogmaken met een doek (luchtcompressor zou beter zijn),
- WD 40 om vocht te verdrijven, 30 minuten laten staan,
- afnemen met droge doek,
- met Pedros synlube insmeren,
- nacht laten inwerken,
- met doek goed afnemen.
Teflon reageert op water als een Nederlandse soldaat op geweld.
Uitgebreider gebruiksaanwijzing:
- Na een vieze rit de Karcher op tandwiel en kettingen,
- droogmaken met een doek (luchtcompressor zou beter zijn),
- WD 40 om vocht te verdrijven, 30 minuten laten staan,
- afnemen met droge doek,
- met Pedros synlube insmeren,
- nacht laten inwerken,
- met doek goed afnemen.
Teflon reageert op water als een Nederlandse soldaat op geweld.
Hahaha jouw teflon geeft je ketting zeker ook alleen maar politieke steun :P met die karcher moet je wel oppassen dat je je frame niet per ongelijk onder handen gaat nemen, kan je je lak naar de gallemiezen helpen waardoor je weer roest krijgt. Maar verder is een gegarandeerd werkende methode.
Met zo"n ketting-unit (bijvoorbeeld die Ziklon B, of een andere 2e WO afstammeling) zetten jullie je bike dan op z"n kop en dan achteruit, danwel vooruit trappen (dan doe je eigenlijk de bovenkant van de ketting, vlak voordat ie de voorder. ingaat) ? Of laten jullie hem gewoon op de grond staan en trappen jullie achteruit, zodoende de ketting cleanen als hij net de achterder. verlaat ?
Ja zit hier een beetje op door te nuilen, I know en mijn excusses maar zoals gezegd; ik sloop mn afstelling steeds en vraag me af hoe dat in hemelsnaam komt, en hoe het dan wel moet. (want zo"n tandenborstel is namelijk zo"n 15 tot 20 min. werk

Ik heb een soort standaard waar ik mijn fiets met zijn achterwiel in vastzet (eerst de versnellingen achter op kleinste en voor op grootste blad). Dan dat ding op de onderkant van de ketting en rustig achteruittrappen. Niets aan de hand. Ik gooi er trouwens wasbenzine in.. ::)
Mijn kleine tip. Ik heb bij Rose een liter
Rohloff olie gekocht. Kost een boel in 1 keer maar kan je nog aan je kleinkinderen geven. Is zeer visceus (dik vloeibaar) spul dat dus ook goed blijft zitten in regen etc.
Verder ben ik zelf erg voorzichtig met hogedruk en ook met WD40 (WD= water displacement. trouwens) juist omdat dat al mijn lekkere vetjes uit de binnenkant van de ketting haalt en op straat gooit.

Verder ben ik zelf erg voorzichtig met hogedruk en ook met WD40 (WD= water displacement. trouwens) juist omdat dat al mijn lekkere vetjes uit de binnenkant van de ketting haalt en op straat gooit.
-
Ketting goed schoonmaken vind ik toch makkelijker door "m van de fiets te halen (powerlink), even in een biologische ontvetter te gooien, afspoelen en drogen. M"n ontvetter werkt zo goed, dat ik "nauwelijks een borstel hoef te gebruiken (ik krijg dan juist het idee, dat ik het vuil juist in de busjes poets....kan ook puur m"n verbeelding zijn......)
urban waste schreef:
Ketting goed schoonmaken vind ik toch makkelijker door "m van de fiets te halen (powerlink), even in een biologische ontvetter te gooien, afspoelen en drogen. M"n ontvetter werkt zo goed, dat ik "nauwelijks een borstel hoef te gebruiken (ik krijg dan juist het idee, dat ik het vuil juist in de busjes poets....kan ook puur m"n verbeelding zijn......)
Auw Auw die K#T powerlink. Als ik eenmaal een meter heb gefietst krijg ik die echt van z"n lang zal die leven niet meer los...
Vanontveter wordt je ketting idd erg mooi schoon, ook van binnen... De vraag is, hoe grijg je weer vet! op die plek. Olie spoelt er daar makkelijk uit. Je moet proberen het fabrieksvet zo lang mogelijk te bewaren:geen ontvetter.
Nou dat vet wat er op zit als je hem koopt lijkt wel vuil van een meter afstand nog aan te trekken! Lijkst wel een soort stofzuiger! ;D
Die kleverige zooi haal ik er altijd gelijf af!
grtz
Die kleverige zooi haal ik er altijd gelijf af!
grtz
Volgens mijn LBS is het ook de bedoeling die zooi er voor eerste gebruik af te halen. Dat wordt er volgens hem opgedaan om roestvorming e.d. tijdens het vervoer over zee te voorkomen. Klinkt logisch...
Ant schreef:
Volgens mijn LBS is het ook de bedoeling die zooi er voor eerste gebruik af te halen. Dat wordt er volgens hem opgedaan om roestvorming e.d. tijdens het vervoer over zee te voorkomen. Klinkt logisch...
Zou idd best kunnen kloppen, maar dan moet je je ketting er dus helemaal af halen, dan in een ontvetter leggen, en daarna weer helemaal in te vetten. Natuurlijk de beste manier, maar hij krijg je het vet ook weer tussen de lagertjes enzo ? Gewoon invetten met pedros en dan een nachtje laten staan ? Loopt het dan ook overal tussen....