Re:Schone ketting

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Snipes
Schone ketting

Bericht door Snipes » wo jun 02, 2004 11:26 am

Wellicht voor jullie een weet, maar voor mij een vraag.

Ik heb het probleem dat ik geen goede manier heb om m"n ketting blinkend en tevens weer zand/vuil vrij te krijgen. Hebben jullie tips?

Ik hoor ze graag. Alvast bedankt

Luc

Bericht door Luc » wo jun 02, 2004 11:29 am

Kärcher ...

Sven

Bericht door Sven » wo jun 02, 2004 11:37 am

- Bionet van Cyclon
- Weken in diesel
- Pedro"s kettingverzorger
- Tandenborsteltje met wat ontvetter ;)

Gène

Bericht door Gène » wo jun 02, 2004 12:18 pm

Karcher??

Dan hou je geen ketting meer over en de rest van het vet in de lagers is dan ook in het riool.
Misschien wil een goede milieu vriendelijk ontvetter wel helpen. Of op voorhand niet te veel olie op de ketting spuiten als je gaat fietsen. Maar eerst een goee reiniger op de ketting spuiten nachtje intrekken en dan met een schone droge doek de smurrie eraf halen en dan licht inspuiten met teflon spray. Ik gebruik altijd Cyclon.
mzzl
Gène

R@coon

Bericht door R@coon » wo jun 02, 2004 10:23 pm

Ik heb mn bike een keer mee genomen onder de douche...daar krijg je 1) je fiets goed schoon mee (incl. ketting) 2) ruzie met je huisgenoten

Dat was dus geen succes, maar nu doe ik "t meestal met een afwasborstel (een stevige) en wat sop. Als ie dan schoon is inspuiten met WD40 (f"ing mooi spul, spuit op je kraakende deurscharnieren en ze zijn als nieuw). Volgende dag is je ketting weer helemaal zilver (of goud als je die walgelijke LX groep hebt) en daarna ff smeren (ik smeer "m altijd met Finish Line: Cross Country)

Luc

Bericht door Luc » do jun 03, 2004 10:31 am

Gène schreef:
Karcher??

Dan hou je geen ketting meer over en de rest van het vet in de lagers is dan ook in het riool.

Dan moet jij misschien eens fatsoenlijk met een Kärcher leren omgaan. Ik doe het al 20 jaar en nog nooit problemen mee gehad. Je moet me trouwens eens uitleggen hoe je de lagers naar de vaantjes helpt als je de ketting afspuit.

Suicide Rider

Bericht door Suicide Rider » vr jun 18, 2004 4:42 pm

sow beste mensen..... zo te zien zijn er toch nog genoeg mensen denken dat ze hun ketting in wasbenzine moeten leggen om heb schoon te krijgen. DOE DIT DUS NOOIT zoals er al opgemerkt werd: al het vet gaat dan uit de busjes en dat krijg je er niet weer in! Ook in een olie bad leggen heeft geen enkele zin. ( das toch immers geen vet?!)

Kärcher is ook geen goede methode....ook dan is al het vet weg. De beste methode is gewoon inderdaad een borsteltje nemen en een sopje. Eigenlijk ook geen ontvetter, maja je weet ook niet wat ze in de zeep van het sopje doen.

Als je klaar bent met schoonmaken van je ketting doe er dan geen WD40 op, dit loopt te zeer en is eigenlijk wat te dus. Ook geen tefflon spray (cyclon) want daar gaat alles van plakken en blijft er ook zand aan je ketting hangen.( je ziet wel eens van die mensen die denken dat ze hun ketting goed moeten smeren, ik weet niet hoeveel spray erop doen... na twee keer rijden is de hele ketting zwart en hangen alle bladen onder het vet....dat is dus niets! die rotzooi krijg je er ook niet meer zo makkelijk af)

dus: Neem gewoon Finishline olie, das groene olie in zwarte busjes met een groene dop. Of olie van Perdos, die is ook goed.

Zo gaat de ketting het langste mee en loopt ie het fijnste.

HoPe

Bericht door HoPe » vr jun 18, 2004 5:00 pm

Suicide Rider schreef:

.. een sopje ..
Ahhh.. hét Neejderlands! ;D - no offence man ;)

AmF

Bericht door AmF » vr jun 18, 2004 5:04 pm

Suicide Rider schreef:

Als je klaar bent met schoonmaken van je ketting doe er dan geen WD40 op, dit loopt te zeer en is eigenlijk wat te dus. Ook geen tefflon spray (cyclon) want daar gaat alles van plakken en blijft er ook zand aan je ketting hangen.( je ziet wel eens van die mensen die denken dat ze hun ketting goed moeten smeren, ik weet niet hoeveel spray erop doen... na twee keer rijden is de hele ketting zwart en hangen alle bladen onder het vet....dat is dus niets! die rotzooi krijg je er ook niet meer zo makkelijk af)

Volgens mij is tefflon water en vuil afstotend in ieder geval wel die ik heb :P
ik maak mijn ketting en de bladen schoon met diesel dat vind ik het beste om te doen. en dan spuit ik op de ketting iets tefflon.

Suicide Rider

Bericht door Suicide Rider » vr jun 18, 2004 8:37 pm

wat zeg ik dus: GEEN DIESEL....mensen logisch nadenken..... de tefflon die meneer AmF erop doet tovert het vet dat in de busjes van de ketting ZAT toch niet meer terug?!?!?!?!?!..........en waarom zit er vet in de busjes????

om de ketting soepel te laten lopen en minderslijtage te veroorzaken

NOGMAALS OLIE IS GÉÉN VET

Zand er over

Bericht door Zand er over » vr jun 18, 2004 9:20 pm

bull. gewoon ff een visje er tussen zetten, kun je je ketting mooi open maken en in de diesel gooien.. komt ie er blinkend weer uit. daarna in het kookvet gooien, lekker een uurtje laten sudderen (wel de diesel goed verwijderen anders gaat het fout ;D ).. dan met een schroevendraaier en handschoenen er uit halen, en het overige vet aan de buitenkant er snel afvegen voor dat het hard wordt en klaar is kees... het is ff werk maar je bent wel weer voor een maand of 2 klaar

Suicide Rider

Bericht door Suicide Rider » vr jun 18, 2004 9:38 pm

ok zo heb je idd wel weer vet je in je busjes. Jij bent dus iemand die iets heeft gevonden om er wel weer vet tussen te krijgen.... leuke tip trouwens ;)

Nieuw bij uw frituur: gefrituurde ketting!!! net uit het vet ;D

angel

Bericht door angel » di jun 22, 2004 4:34 pm

Suicide Rider schreef:
ok zo heb je idd wel weer vet je in je busjes. Jij bent dus iemand die iets heeft gevonden om er wel weer vet tussen te krijgen.... leuke tip trouwens ;)

Nieuw bij uw frituur: gefrituurde ketting!!! net uit het vet ;D

Een blik speciaal VET op een vlammetje ,Vet vloeibaar, ketting d.r in en absorberen maar
Komt uit de motorcross, deed het met crossen en doe het met biken werk perfect
nagebruik ketting goed schoon vegen met doek en hij plakt niet meer ook
Het schoonmaken : in een onderdelen wasser met ontvetter (of gewoon een bakje met ontvetter en een kwast )
8)Greetzzz angel 8)

Rudie

Bericht door Rudie » di jun 22, 2004 9:57 pm

R@coon schreef:
...(of goud als je die walgelijke LX groep hebt) ...

Power to the *BLING* *BLING*! 8) ;D

Op sommige fietsen kan het anders super vet staan! Neem een matzwart frame...of een Koga Carbolite Terra Runner...

Christopher

Bericht door Christopher » wo jun 23, 2004 7:29 am

Mooi goud-zwart is niet lelijk ;)

Plaats reactie