Nieuwe spaken en velgen - suggesties?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
delenn
Nieuwe spaken en velgen - suggesties?

Bericht door delenn » za sep 25, 2004 12:01 pm

Hola allemaal,

Mijn Crossmax ceramic wielen zijn aan wat vervanging toe: de spaken en velgen althans, de naven zijn nog prima. Ik zat zelf te denken aan DT-swiss spullen (XR 4.1 ceramic velgen, DT revolution spaken en ProLock nipples), maar heeft er iemand nog een ander goed idee misschien?

Verder ben ik van plan om het allemaal zelf in elkaar te zetten - maar dat heb ik nog nooit eerder gedaan, dus als er iemand nog een goede tip heeft...

O ja, de fiets is een Spec S-works FSR xc, en hij wordt voor zowel xc als marathons gebruikt.

groeten,

nubie

De Lars Cuevas

Re:Nieuwe spaken en velgen - suggesties?

Bericht door De Lars Cuevas » za sep 25, 2004 12:33 pm

uh... begrijp ik het goed, je wilt normale (J-vormige) spaken gebruiken in CMax naven?

XMax gebruikt toch rechte spaken zonder J-vorm aan het eind? Dan krijg je dus normale spaken NOOIT in die naaf, dat past gewoon niet.

En daarbij: Als je nog nooit een wiel zelf gebouwd hebt, zou ik eerst maar eens een cursus Wielen spaken volgen. Dat leer je echt niet in een half uurtje!

Groeten, Lars

rene

Bericht door rene » za sep 25, 2004 12:39 pm

Als je nog nooit een wiel zelf gebouwd hebt, zou ik eerst maar eens een cursus Wielen spaken volgen. Dat leer je echt niet in een half uurtje!

Dat valt ook nog wel weer mee..... Een beetje hulp is idd wel handig. Vraag je LBS anders eens.
Verdere tips: http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
En je hebt idd een andere naaf nodig....

Zand er over

Bericht door Zand er over » za sep 25, 2004 5:11 pm

een wiel spaken kan je niet zo maar even, tenzij je erg handig bent en de juiste spullen hebt en ergens een handleiding hebt gelezen of zo..
wat je wel kunt doen is de spullen kopen, thuis invlechten met een oud wiel als voorbeeld en dan een klein beetje op spanning draaien. vervolgens gewoon door je lbs af laten maken.. dit spaart je een hoop geld omdatje het meeste werk al zelf hebt gedaan.

Luc

Bericht door Luc » za sep 25, 2004 5:27 pm

Het meeste werk zelf gedaan? ? ? ? Dacht het niet, het invlechten en de nippels wat opdraaien is het minste werk. Er gaat echt wel het meeste tijd steken in het centreren en op de juiste spanning brengen.

Gast

Bericht door Gast » za sep 25, 2004 5:42 pm

inderdaad , zeker als het degelijk gedaan word :)

bettes

Bericht door bettes » zo sep 26, 2004 12:37 pm

Nubie, buiten alles wat de heren hier voor mij hebben gezegd zou ik even de spaken van je wielen tellen... Geloof niet dat je aan 28 gaat komen (het kleinste aantal gaat waarin een mtb velg wordt geleverd...buiten speciale exemplaren om dan)

Ik vrees dat je op zoek zal moeten naar een heel nieuwe wielset... je kan waarschijnlijk de naven nog wel verder verkopen aan iemand met ook de oudere xmaxen want normaal gaat het vrijwiel er bij die wielen eerst aan.

veel succes ermee
greetz
bettes

Gast

Bericht door Gast » zo sep 26, 2004 12:42 pm

hehe best zelf wiele samenstelle , komt soms zelf goedkoper en beter uit :)

delenn

Bericht door delenn » zo sep 26, 2004 7:27 pm

thnx allen,

ik ga er nog maar eens goed over nadenken...

gr
nubie

Plaats reactie