Do it yourself notubes ofte nikhtubes!
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:817
- Lid geworden op:do feb 27, 2003 2:35 pm
Hey,
Het is dus mogelijk om een met een niet ust velg en een niet ust band zeer goedkoop (!) zonder binnenband te rijden.
Het duurdere alternatief is hier ongetwijfeld al bekend (no tubes) en bestaat er in om een set (eclipse of stans) te kopen waarmee je de velg luchtdicht kan maken en een vloeistof op basis van vloeibare latex die je buitenband luchtdicht maakt.
Op het weightweenies forum geven ze echter een alternatief om dit alles zelf doen. Je kan dus zelf je velg en je buitenband luchtdicht maken. Er zijn daar ook meerdere mensen die het al geprobeerd hebben en die daarvoor geen compressor nodig hadden! Ik heb het zelf echter nog niet uitgeprobeerd maar ga dit zo snel mogelijk doen als ik tijd heb (nu examens). De gewichtswinst is volgens mij toch ook voelbaar. Het zou voor de tape en de latex op een 60 tal gram komen. Dat is de helft van een lichte binnenband. Bovendien zou dit zelfs werken met supperlichte buitenbanden zoals bijvoorbeeld fast fred, conti ss,... Dat wil zeggen dat je voor minder dan 400 gram gesteld bent.
Ik zal ff een korte samenvatting geven van de methode. Voor meer info: http://www.weightweenies.starbike.com/p ... ht=notubes
benodigdheden (lijkt hier wel een beetje op koken):
+ Nylon tape 15mm breed (zo van die grijze, geweven)
+ electrische tape +/- 2 cm breed (zo van diene groene of rode)
+ een gewoon ventiel, geen auto, met nog een stukje rubber er aan van 1 cm op 1 cm, niet te klein want dan zou dit door het ventielgat kunnen geduwd worden. Je kan hiervoor ook een ustventiel bij de fietsenmaker gaan halen, heb ik bedacht.
+ ingrediënten om de binnenband luchtdicht te maken:
1/4 e vloeibare latex (ong. 1 theelepel)
3/4 e antivries (is ong 1/4e van zo een plastieken bekertje), water gaat ook maar dat kan problemen geven bij temperaturen onder het vriespunt
ik denk dat alles ongeveer te vinden is in een doe-het-zelf zaak en de vloeibare latex in een knutselwinkel.
Eerst en vooral moet je voor het aanbrengen van de tape, de velg vanbinnen goed kuisen, met iets sponsachtigs en white spirit moet dat wel lukken.
Dan moet je de grijze, nylon tape aanbrengen. knip met een schaar een 15mm breed stukje, dat kan je dan verder afscheuren. Begin bij het aanbrengen op de velg tussen 2 spaakgatjes in en zorg ervoor dat de tape overal goed aangespannen is. Als je rond bent, ga dan een 5 tal cm over de eerder al aangebrachte tape.
Breng op gelijkaardige manier de electrische tape aan. Zorg ervoor dat ook deze tape overal goed aangespannen is.
Maak in de tape een gaatje, met een 2 mm als doorsnede, om het ventiel in te steken. Voordat je het ventiel er in steekt, is het aangeraden om een gewone binnenband en buitenband te monteren om de tape goed aan te drukken.
Hierna kan je het ventiel installeren. Bij de installatie hiervan moet je tegelijkertijd het ringetje aandraaien om dit ook luchtdicht te maken. Tis dus nodig dat het een ventiel met schroefdraad tot beneden is.
Nadat dit alles gebeurd is, kan je 1 kant van de buitenband installeren.
Kap daarna de vloeibare latex en antivries in de buitenband en monteer de andere kant van de buitenband.
Daarna mag je beginnen pompen. In het begin is het mogelijk dat hier en daar de vloeistof er uit komt, geen nood, na een tijdje stopt dit en zijn de gaatjes gedicht. Zorg ervoor dat je de binnenband ook niet te hard oppomt, dan zou die kunnen springen en krijg je dat vloeibare goedje in je gezicht (denk max 50 psi)
Binnen afzienbare tijd ga ik dit zelf proberen en ik zal dan ook een aantal foto"s proberen te posten. Als jullie het zelf proberen, laat maar horen!
cheers en kiep him streejt, Egon
Het is dus mogelijk om een met een niet ust velg en een niet ust band zeer goedkoop (!) zonder binnenband te rijden.
Het duurdere alternatief is hier ongetwijfeld al bekend (no tubes) en bestaat er in om een set (eclipse of stans) te kopen waarmee je de velg luchtdicht kan maken en een vloeistof op basis van vloeibare latex die je buitenband luchtdicht maakt.
Op het weightweenies forum geven ze echter een alternatief om dit alles zelf doen. Je kan dus zelf je velg en je buitenband luchtdicht maken. Er zijn daar ook meerdere mensen die het al geprobeerd hebben en die daarvoor geen compressor nodig hadden! Ik heb het zelf echter nog niet uitgeprobeerd maar ga dit zo snel mogelijk doen als ik tijd heb (nu examens). De gewichtswinst is volgens mij toch ook voelbaar. Het zou voor de tape en de latex op een 60 tal gram komen. Dat is de helft van een lichte binnenband. Bovendien zou dit zelfs werken met supperlichte buitenbanden zoals bijvoorbeeld fast fred, conti ss,... Dat wil zeggen dat je voor minder dan 400 gram gesteld bent.
Ik zal ff een korte samenvatting geven van de methode. Voor meer info: http://www.weightweenies.starbike.com/p ... ht=notubes
benodigdheden (lijkt hier wel een beetje op koken):
+ Nylon tape 15mm breed (zo van die grijze, geweven)
+ electrische tape +/- 2 cm breed (zo van diene groene of rode)
+ een gewoon ventiel, geen auto, met nog een stukje rubber er aan van 1 cm op 1 cm, niet te klein want dan zou dit door het ventielgat kunnen geduwd worden. Je kan hiervoor ook een ustventiel bij de fietsenmaker gaan halen, heb ik bedacht.
+ ingrediënten om de binnenband luchtdicht te maken:
1/4 e vloeibare latex (ong. 1 theelepel)
3/4 e antivries (is ong 1/4e van zo een plastieken bekertje), water gaat ook maar dat kan problemen geven bij temperaturen onder het vriespunt
ik denk dat alles ongeveer te vinden is in een doe-het-zelf zaak en de vloeibare latex in een knutselwinkel.
Eerst en vooral moet je voor het aanbrengen van de tape, de velg vanbinnen goed kuisen, met iets sponsachtigs en white spirit moet dat wel lukken.
Dan moet je de grijze, nylon tape aanbrengen. knip met een schaar een 15mm breed stukje, dat kan je dan verder afscheuren. Begin bij het aanbrengen op de velg tussen 2 spaakgatjes in en zorg ervoor dat de tape overal goed aangespannen is. Als je rond bent, ga dan een 5 tal cm over de eerder al aangebrachte tape.
Breng op gelijkaardige manier de electrische tape aan. Zorg ervoor dat ook deze tape overal goed aangespannen is.
Maak in de tape een gaatje, met een 2 mm als doorsnede, om het ventiel in te steken. Voordat je het ventiel er in steekt, is het aangeraden om een gewone binnenband en buitenband te monteren om de tape goed aan te drukken.
Hierna kan je het ventiel installeren. Bij de installatie hiervan moet je tegelijkertijd het ringetje aandraaien om dit ook luchtdicht te maken. Tis dus nodig dat het een ventiel met schroefdraad tot beneden is.
Nadat dit alles gebeurd is, kan je 1 kant van de buitenband installeren.
Kap daarna de vloeibare latex en antivries in de buitenband en monteer de andere kant van de buitenband.
Daarna mag je beginnen pompen. In het begin is het mogelijk dat hier en daar de vloeistof er uit komt, geen nood, na een tijdje stopt dit en zijn de gaatjes gedicht. Zorg ervoor dat je de binnenband ook niet te hard oppomt, dan zou die kunnen springen en krijg je dat vloeibare goedje in je gezicht (denk max 50 psi)
Binnen afzienbare tijd ga ik dit zelf proberen en ik zal dan ook een aantal foto"s proberen te posten. Als jullie het zelf proberen, laat maar horen!
cheers en kiep him streejt, Egon
Re:Do it yourself notubes ofte nikhtubes!
Maar wat is dan het verschil als je rijd met no tubes of met binnenband?
Greets.Brian
Greets.Brian
Re:Do it yourself notubes ofte nikhtubes!
Duoke schreef:
Maar wat is dan het verschil als je rijd met no tubes of met binnenband?
Greets.Brian
Eehm:
[
vettigen tarzan schreef: De gewichtswinst is volgens mij toch ook voelbaar.
En natuurlijk geen snakebites meer.... ::)
-
- Berichten:4341
- Lid geworden op:ma jul 09, 2001 9:03 pm
- Locatie:Twente
Re:Do it yourself notubes ofte nikhtubes!
Maar de nylontape is ook niet bepaald licht te noemen als je je velg gaat intapen..Toch?
Re:Do it yourself notubes ofte nikhtubes!
Komt denk ik in plaats van velglint... Denk dat je wel weightweenie moet zijn om "t voor "t gewicht te doen. Ik zou "t vooral zien als "el cheapo" oplossing om tubeless te kunnen proberen: Lagere bandenspanning kunnen rijden, dus meer grip, bij minder rolweerstand en snakebites. (Als "t goed is)... Ach, tenzij dol-enthousiaste berichten hier mij overtuigen, houd ik het voorlopig nog gewoon bij binnenbandjes....
-
- Berichten:817
- Lid geworden op:do feb 27, 2003 2:35 pm
Re:Do it yourself notubes ofte nikhtubes!
hey,
ik heb het met een paar bandjes geprobeerd en het lukt mij niet om ze opgepompt te krijgen. Ik gebruik wel een gewone voetpomp. Het lijkt dat ik met die voetpomp niet genoeg luchtdruk kan creëeren waardoor de band niet in de velg wil "klikken".
Op het weigtweenie adres staan verscheidene reacties die zeggen dat het zeer goed werkt. De banden die ik gebruikt heb Hutchinson scorpion, Schwalbe ff; zijn echter niet zo nauw aansluitend. Ik kan me voorstellen dat het wel goed lukt met een nauwer aansluitende band zoals een michelin ofzo.
cheers, Egon
ik heb het met een paar bandjes geprobeerd en het lukt mij niet om ze opgepompt te krijgen. Ik gebruik wel een gewone voetpomp. Het lijkt dat ik met die voetpomp niet genoeg luchtdruk kan creëeren waardoor de band niet in de velg wil "klikken".
Op het weigtweenie adres staan verscheidene reacties die zeggen dat het zeer goed werkt. De banden die ik gebruikt heb Hutchinson scorpion, Schwalbe ff; zijn echter niet zo nauw aansluitend. Ik kan me voorstellen dat het wel goed lukt met een nauwer aansluitende band zoals een michelin ofzo.
cheers, Egon
Re:Do it yourself notubes ofte nikhtubes!
mijn mening:
Knutselwerk!!!!!! Waarom een paar grammen besparen als je geen wedstrijdrijder bent? (ik neem aan dat je dat niet bent, anders had je het wel van de sponsor gekregen, op een degelijke manier)
Leuk projectje maar niet aan mij besteed.
Hou er trouwens wel rekening mee dat dat grijze tape op den duur uithardt, broos wordt, afbrokkeld en alleen met mechanische middelen te verwijderen is
Maar begrijp ik nou goed dat je een gewone buba gebruikt, niet een tubeless???
succes
dussssss©
Knutselwerk!!!!!! Waarom een paar grammen besparen als je geen wedstrijdrijder bent? (ik neem aan dat je dat niet bent, anders had je het wel van de sponsor gekregen, op een degelijke manier)
Leuk projectje maar niet aan mij besteed.
Hou er trouwens wel rekening mee dat dat grijze tape op den duur uithardt, broos wordt, afbrokkeld en alleen met mechanische middelen te verwijderen is



Maar begrijp ik nou goed dat je een gewone buba gebruikt, niet een tubeless???
succes
dussssss©
Re:Do it yourself notubes ofte nikhtubes!
Wat overigens erg mooi om te zien is;
rotsachtig parcours (limburg is al voldoende zelfs!) NoTubes rijder, die zijn buitenband toch kapot scheur en vervolgens een binnenband moet gebruiken om te toch te kunnen rijden. Je wilt niet weten hoe smerig dát karweitje is....
rotsachtig parcours (limburg is al voldoende zelfs!) NoTubes rijder, die zijn buitenband toch kapot scheur en vervolgens een binnenband moet gebruiken om te toch te kunnen rijden. Je wilt niet weten hoe smerig dát karweitje is....
Re:Do it yourself notubes ofte nikhtubes!
Ik kreeg mijn (Eclipse) set ook alleen opgepompt met een compressor.
-
- Berichten:817
- Lid geworden op:do feb 27, 2003 2:35 pm
Re:Do it yourself notubes ofte nikhtubes!
Het is inderdaad nogal een bricolage om op deze manier je buitenband luchtdicht te maken. Ik geef het op en stap terug over op mijn gouwe ouwe latex biba"s.
Toch vind ik het een mooi idee blijven. Het klopt wel dat er een aantal nadelen aan verbonden zijn, zoals bij het scheuren van je buitenband. Maar eerlijk gezegd is mij dat nog niet vaak voorkomen en hangt de kans op zo"n scheur vaak samen met je stuurmanskunsten.
Ivm dat wedstrijdrijden, ik rij voorlopig nog geen wedstrijden maar ben na mijn knieoperatie terug aan het trainen om tegen eind augustus terug wat niveau te halen. En nee, zelfs als je wedstrijden rijdt hier in België, is het zeer moeilijk om sponsors te vinden. Ik heb een 2tal jaar voor een van de grotere belgische teams (blancs gilets) en er was nauwelijks sprake van sponsoring voor de rijders. Maar dat is dan weer een ander verhaal.
cheers
Toch vind ik het een mooi idee blijven. Het klopt wel dat er een aantal nadelen aan verbonden zijn, zoals bij het scheuren van je buitenband. Maar eerlijk gezegd is mij dat nog niet vaak voorkomen en hangt de kans op zo"n scheur vaak samen met je stuurmanskunsten.
Ivm dat wedstrijdrijden, ik rij voorlopig nog geen wedstrijden maar ben na mijn knieoperatie terug aan het trainen om tegen eind augustus terug wat niveau te halen. En nee, zelfs als je wedstrijden rijdt hier in België, is het zeer moeilijk om sponsors te vinden. Ik heb een 2tal jaar voor een van de grotere belgische teams (blancs gilets) en er was nauwelijks sprake van sponsoring voor de rijders. Maar dat is dan weer een ander verhaal.
cheers