dt-swiss /crossmax

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Georg
dt-swiss /crossmax

Bericht door Georg » zo dec 11, 2005 5:47 pm

Ik stap over van v-brake's naar schijf, maar nu twijfel ik tussen dt's 240s met xr 4.1 velgen of crossmax sl/xl !!

Wat zijn de voor of tegen's buiten het prijsverschil ?

:?

Thijsje
Contacteer:

Bericht door Thijsje » zo dec 11, 2005 6:10 pm

Ik zou voor het DT setje gaan... De grootste verschillen zijn de kwaliteit van de lagering, waar DT heel erg in het voordeel is, en het verschil tussen handgespaakte wielen en systeemwielen.

Als je een spaak verliest van een crossmax (systeemwiel) kun je er niet zomaar een nieuwe inzetten, bij het DT setje (handgespaakt) kun je (of je LBS) er heel eenvoudig een nieuwe spaak inzetten.

Het gewicht van beide setjes is dermate laag dat je je daar niet druk over hoeft te maken. Even for the record: hoeveel weeg je en wat is je rijstijl?

Georg

Bericht door Georg » zo dec 11, 2005 6:15 pm

Hoi Thijsje

Ik weeg +/-80 kg
Mijn stijl is xc-race maar ik ga ook elk jaar de bergen in (Italie Riva)
Ik heb een fuel 90

Thijsje
Contacteer:

Bericht door Thijsje » zo dec 11, 2005 6:24 pm

Met dat gewicht sowieso niet voor Crossmax SL gaan, die zijn niet weggelegd voor bikers met ons gewicht... ;)

Xmax XL en dat DT setje zijn allebei prima geschikt voor jouw gebruik, maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar DT-swiss...

Ik weet dat je de prijs buiten beschouwing wilt laten, maar dat setje is zeker € 100 goedkoper dan de XL's, en nog beter ook.

Georg

Bericht door Georg » zo dec 11, 2005 6:26 pm

Ik betaal voor de dt's 350 uero

Thijsje
Contacteer:

Bericht door Thijsje » zo dec 11, 2005 6:33 pm

Georg schreef:Ik betaal voor de dt's 350 uero
Precies!

Xmax XL disc kosten bij cycles4u € 470,- waarschijnlijk zijn ze bij s-tec nog wel iets goedkoper, maar dat zal nooit heel veel uitmaken, hooguit een paar tientjes.

Georg

Bericht door Georg » zo dec 11, 2005 6:37 pm

Thijsje schreef:
Georg schreef:Ik betaal voor de dt's 350 uero
Precies!

Xmax XL disc kosten bij cycles4u € 470,- waarschijnlijk zijn ze bij s-tec nog wel iets goedkoper, maar dat zal nooit heel veel uitmaken, hooguit een paar tientjes.
350 bij s-tec klopt ik ga ze daar halen

Thijsje
Contacteer:

Bericht door Thijsje » zo dec 11, 2005 6:41 pm

Ook nog iets om te overwegen is het setje DT-swiss 340's met XR4.1 Disc velgen. € 299,- bij s-tec, en ook een erg mooi setje.

Georg

Bericht door Georg » zo dec 11, 2005 6:50 pm

bedankt voor je reactie dan word het dt-swiss

Groetjes

Bruno

Bericht door Bruno » zo dec 11, 2005 11:51 pm

Daarbij kom je met een set DT 240 wielen makkelijk nog 150g lichter uit dan X-max SL disc! Je hebt dan niet de looks maar wel (in mijn ogen) een betere en nog lichtere wielset dan met Mavic (tenzij je natuurlijk tubeless zou willen rijden, maar zelfs daar heeft DT een oplossing voor ...)

Gène

Bericht door Gène » ma dec 12, 2005 8:38 pm

off topic:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de 340 en de 240 naven van DT? Kan me iemand dat zeggen?
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma dec 19, 2005 2:08 pm

Gène schreef:off topic:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de 340 en de 240 naven van DT? Kan me iemand dat zeggen?
mzzl
Gène
Als ik mij niet vergis is de DT340 volgens mij de Hügi Classic naaf met een nieuw label, de DT240/S is daar weer een afgeslankte variant van!
Het verschil zit hem dus vooral in de prijs en het gewicht.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma dec 19, 2005 10:38 pm

Thijsje schreef:Ik zou voor het DT setje gaan... De grootste verschillen zijn de kwaliteit van de lagering, waar DT heel erg in het voordeel is, en het verschil tussen handgespaakte wielen en systeemwielen.

Als je een spaak verliest van een crossmax (systeemwiel) kun je er niet zomaar een nieuwe inzetten, bij het DT setje (handgespaakt) kun je (of je LBS) er heel eenvoudig een nieuwe spaak inzetten.

Het gewicht van beide setjes is dermate laag dat je je daar niet druk over hoeft te maken. Even for the record: hoeveel weeg je en wat is je rijstijl?
Mag ik even. Mavic SL en XL worden nog steeds gewoon met de hand gevlochten hoor en waarom zou een systeemwiel slechter zijn dan jouw ''handgespaakte'' wielen. Ik vind ze bijde goed, maar het is maar waar je van houd denk ik. Handgespaakte wielen kunnen soms heel erg slecht gevlochten zijn en dat weet ik uit eigen ervaring. Maar je hebt ook hele goede. Mijn ervaring met de Mavics XL voor disc en sinds kort de v-brake zijn uitermate goed. Ik doe er al 3 jaar mee en helemaal niks gebroken met mijn lompe rijstijl. Wat wel raar is is dat het lijkt alsof tegenwoordig alle mavic wielen standaard met speling uit de fabriek rollen. Ook zijn schijfremwielen behoorlijk slap maar dat ligt aan het aantal kruisingen van de spaken. Maar daar merk ik op de fiets niet veel van eigenlijk.

En een spaak verwisselen is goed te doen hoor bij de "systeemwielen'' van mavic. Jammer dat de spaken niet goedkoop zijn.

Voor een schijfremwiel is omwille van het gewicht, prijs en wellicht de sterkte een dt setje aan te raden. Maar ik vind het gewoon meer een persoonlijke keuze. Mavics rijden gewoon goed en heb er geen noemenswaardige problemen mee gehad op de speling en lak na dan. Voor een volgende fiets zouden het best eens shitmano wielen kunnen zijn, of campagnolo als die met iets komen :arms:

Gène

Bericht door Gène » wo dec 21, 2005 5:18 pm

Dan blijf maar hopen op campa, want die bouwen allang geen mtb onderdelen mee. En mooi met de handjes van shimano af blijven want ik lees/ hoot meer dan eens dat er veel problemen zijn met deze wielen. Te slap, etc.
Mavic lijkt mij wel haar zaakjes op orde te hebben. Maar goed, Crossmax SL, XL en een mooi setje van DT. Ik wist het wel. Voor DT gaan: betere lagers en een beter cassette body.
mzzl
Gene

FOX-BIKER

Bericht door FOX-BIKER » wo dec 21, 2005 8:35 pm

Gène schreef:Voor DT gaan: betere lagers en een beter cassette body.
mzzl
Gene
waaruit maak jij op dat er in die dt naven betere lagers zitten? (bron/ervaring?)
....

Gène

Bericht door Gène » do dec 22, 2005 6:53 pm

Ik hoor vaker dat er iets mis is met een mavic lager dan met een DT lager. Technisch, niet leverbaar, etc. Dat zelfde euvel heb ik nog niet gehoord bij een DT lager.
mzzl
Gene

Sven

Bericht door Sven » vr dec 23, 2005 8:59 am

Ik rij nu ruim 3 maandjes met een combi van DT240s met XR4.1d velgen.

Ik kan je vertellen, het is een heerlijk setje. Ik had hiervoor eerst een Mavic Crossroc setje, en die is, kortgezegd, aan gort. Het staat nog in de schuur, maar is echt helemaal op.

Dit setje dat ik nu heb is echt lekker stijf in vergelijking met de mavics.
Er zijn natuurlijk tal van andere mogelijkheden, maar als ik voor die prijs zou moeten rondkijken, dan zou ik dezelfde keuze maken.

Ik heb geen slecht woord over de Xmax serie, laat dat duidelijk zijn. Ik heb er een keer op gereden en het viel me niet tegen. Wel viel me de zijdelingse stijfheid van het SL-setje tegenover het XL-setje erg tegen...

Hopelijk voldoende info?

dmx

Bericht door dmx » di dec 27, 2005 8:24 pm

@ gene : In die Xmax zitten gewone industrielagers : kan je bij elke
leverancier van industriële onderdelen (vb IMES ) krijgen.

@d'n helle : Die Xrocs waren ook barslecht. Je moet trouwens een
240-XR 4.1 set eerder vergelijken met Xmax. Ikzelf rij al
sinds 2001 met Xmax disc (met de platte spaken) en ze zijn
nu pas voor de eerste keer opengeweest om de vrijloop te
smeren (lagers zijn gebleven). En ik maak m'n fiets altijd
schoon met de hogedrukreiniger

Plaats reactie