Nieuw frame

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Rudie
Nieuw frame

Bericht door Rudie » ma mar 05, 2007 10:30 am

Op dit moment ben ik de trotse eigenaar van een Cube LTD 4 uit 2003. Helaas begint de fiets oxidatie plekken te vertonen. Het wordt jammer genoeg steeds erger en het komt nu zelfs voor op meerdere plaatsen op mijn frame. Nu heb ik contact gehad met de importeur en die zegt dat ik in aanmerking kom voor een regeling waarbij ik een nieuw frame kan kopen met korting. Echter, de prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Ik ben vrijdag dan ook pas langs geweest bij mijn LBS.

Nu is het volgende het geval. Ik heb mijn oog laten vallen op het Acid frame:
Afbeelding

Hierbij ga ik puur af op het uiterlijk. Ik zal de fiets verder afmonteren met XT/XTR onderdelen.

Een andere mogelijkheid is deze:
Afbeelding

En de derde optie is dit frame:
Afbeelding

Nu is mijn vraag: wat adviseren jullie? Het HPC frame is een leuke derde, maar waarschijnlijk toch veel te duur. Ik heb überhaupt geen idee van wat een frame normaal zou kosten.

Maar goed, wat is jullie advies? Zal ik veel merken in stijfheid? Zal de iets andere geometrie van de Acid t.o.v. de LTD veel van invloed zijn?

Alvast bedankt!

Sven

Bericht door Sven » di mar 06, 2007 1:41 pm

Misschien een ander idee:

Laat de LBS de prijs van het garantieframe opzoeken, en verkoop het (desnoods aan de LBS zelf).

Ik zou voor een mooi frame gaan, je hebt je eigen money in je pocket en je kan zelf beslissen welk frame je wilt.

Maybe wel een exclusieve, goede 2ehands?
Maybe betere opties dan een Cube.

Rudie

Bericht door Rudie » di mar 06, 2007 2:06 pm

Ik wil in ieder geval geen tweedehands frame en ik blijf mijn merk trouw. Ik heb er, ondanks dit frame, verder goede ervaringen mee en vind het een heerlijke fiets om op te fietsen.

Ondertussen heb ik de prijzen van mijn LBS binnen en het gaat waarschijnlijk een Cube Reaction worden. Vind het helemaal zwart persoonlijk erg stijlvol. Hoe de fiets door Cube geleverd wordt, vind ik niet mooi, maar met schijfremmen maakt het het geheel wel af.

Afbeelding

TuneBrother

Bericht door TuneBrother » di mar 06, 2007 7:49 pm

weer een cube erbij! leuk!
plezier ermee!
Of-the-shelf is dialed for the masses, Principia tubing is dialed for performance!

Rudie

Bericht door Rudie » di mar 06, 2007 9:09 pm

Welke Cube heb jij?

P.S. Ik had al een Cube he :)

Sven

Bericht door Sven » wo mar 07, 2007 8:47 am

TuneBrother rijdt op een Principia, zover ik weet.
Die foto, is dat van jouw Cube?
Op zich is een Cube Absoluut niet slecht, het ligt net aan welke geometrie je gewend bent.

Ik heb eerst op een Kinesis-frame gereden. dit was fijn, maar een heel vlakke top-tube.
Nu rijd ik een Rocky Vertex met een veel meer Sloping-geometrie en dit ligt me stukken beter.

Kijk anders eens dat je bij je LBS de andere frames mag uitproberen? En dan niet het blokje rond, maar even een testritje over je vaste route...

Rudie

Bericht door Rudie » wo mar 07, 2007 9:10 am

Gister contact gehad met mijn LBS en ik kan een stukje fietsen op een fiets. De foto is niet van mijn fiets, maar zo zal mijn fiets er wel uit komen te zien (op de XTR crankset na). Ik heb besloten om het Reaction frame te nemen, aangezien dat weer net wat beter is dan het huidige frame dat ik heb. De geometrie is wat meer 'racie', zoals de fietsenmaker zij. En dat is wel iets wat mij ligt.

Maar wat bedoel je met een 'Sloping-geometrie' en een 'vlakke top-tube'? Moet nog een hoop leren 8)

Sven

Bericht door Sven » wo mar 07, 2007 9:43 am

Rudie schreef: Maar wat bedoel je met een 'Sloping-geometrie' en een 'vlakke top-tube'? Moet nog een hoop leren 8)
Plaatjes zeggen meer dan woorden:

Sloping
Vlakke top-tube

Kijk en vergelijk, let op, wel grote afbeeldingen.
Je ziet op foto 1 een fiets waarvan het frame meer een schuine toptube (bovenbuis, zadel --> balhoofd) heeft. Foto 2 heeft een meer plattere bovenbuis.
Voordeel van een vlakke geometrie is vooral de racy zit.
Voordeel van een sloping geometrie is vooral de wendbaarheid van de fiets.
Het is net je persoonlijke smaak wat je zelf fijn vind.

Rudie

Bericht door Rudie » wo mar 07, 2007 9:50 am

Is inderdaad een behoorlijk verschil. De Reaction heeft dan zo te zien een Slopping geometrie. Maar is wel weer wat meer racy dan de fiets die ik nu heb. Niet dat ik nu een tourmodel heb hoor :)

Vette bike heb je trouwens! Dat zadel heb ik ook altijd al willen hebben...Mooi werk zo'n SLR zadel :D Heb je trouwens geen last van versleten zolen door die Eggbeaters?

Sven

Bericht door Sven » wo mar 07, 2007 10:08 am

Rudie schreef:Is inderdaad een behoorlijk verschil. De Reaction heeft dan zo te zien een Slopping geometrie. Maar is wel weer wat meer racy dan de fiets die ik nu heb. Niet dat ik nu een tourmodel heb hoor :)
True. Wat voor een Cube heb je nu dan want dat is me nu echt totaal niet meer duidelijk... :)
Rudie schreef: Vette bike heb je trouwens! Dat zadel heb ik ook altijd al willen hebben...Mooi werk zo'n SLR zadel :D Heb je trouwens geen last van versleten zolen door die Eggbeaters?
Thnx. Dat zadel is echt heerlijk, ik rijd er al een jaar of 3 mee en het slijt totaal niet. Nadeel is alleen dat ik deze uitvoering (SLR XP) met de uitsparing in het midden nergens meer terug kan vinden. Het maakt het wel lekker racy idd.
Die eggbeaters heb ik toendertijd aangeschaft nadat ik scheenbeenvliesontsteking heb gehad. Hiermee heb ik meer bewegingsvrijheid en de Q-factor (afstand tussen bottom-bracket en pedaal) werd ietwat groter. Slijtage aan mijn zolen is miniem, maar dat komt ook door mijn SIDI's. Die hebben een stijve zool waardoor het contact tussen zool en pedaal bijna niet bestaat, alleen met het plaatje en het omliggende plastic wordt contact gemaakt.

Rudie

Bericht door Rudie » wo mar 07, 2007 10:22 am

Ik heb op dit moment een Cube LTD 4 Dit is overigens een al wat gedateerde foto. Zit een ander stuur op en nog wat andere kleine aanpassingen.

Heb zelf ook Sidi schoenen. Echt heerlijke schoenen! Heb ook maar een paar voor het spinnen aangeschaft :) Welke Sidi's ik precies heb, zou ik alleen niet meer precies weten. Ik weet dat het in 2003 het topmodel was (blauw-rood kleuren combi) Ga het als ik thuis kom meteen op zoeken! :o

Rudie

Bericht door Rudie » wo mar 07, 2007 10:25 am

Sven

Bericht door Sven » wo mar 07, 2007 10:27 am

Ideaal. Ziet er goed uit, en zal een mooie vooruitgang zijn met je reaction-frame.

Laat het weten als de garantie is geregeld.

Rudie

Bericht door Rudie » wo mar 07, 2007 10:42 am

Zal ik zeker doen. Wat nu de planning is, is dat ik vrijdag een middagje vrij neem en naar mijn ouders ga. Ga ik dan even naar de fietsenmaker om nog een testrit op het Reaction frame te maken. Als alles bevalt, bestel ik het en kan ik het twee weken later ophalen. Ga namelijk zaterdag voor 8 dagen op wintersport. Dan zorg ik ook dat ik tegen die tijd alle nieuwe onderdelen binnen heb, zodat ik de fiets helemaal kan opbouwen. Als hij in elkaar zit, zal ik zeker even wat foto's posten van mijn nieuwe trots :D

b-dirt

Bericht door b-dirt » wo mar 07, 2007 7:42 pm

de cube reaction race is egt uber lekker heb hem zelf ook lekker racy en wendbaar maar ik vin het wel vervelend met klimmen dat ik stijger als ik te ver naar achter leun en als ik op het zadel zit stijger ik ook en als ik ga staan dan slipt me achterwiel wel eens door maar voor de rest een lekkere bike heb ik al veel plezier van gehad en hoop het ook zo te houden

greets bas

Rudie

Bericht door Rudie » do mar 08, 2007 9:23 am

Okee, goed om te horen! Dat wat jij hebt, heb ik ook al wel een beetje met m'n huidige frame. Kwestie van m'n techniek wat aanpassen en d'r vol tegenaan gaan! Heb je een foto van je bike?

Rudie

Bericht door Rudie » zo apr 01, 2007 9:50 pm

Frame heb ik vrijdagavond in elkaar gezet! Jammer genoeg nog niet op kunnen fietsen, aangezien ik dit weekend ging surfen :)

Heb ook nog geen foto's en wacht nog even op m'n nieuwe zadel. Het setje bestaat nu uit:

Cube Reaction Frame
Manitou Black Elite vork
XTR voor en achter der
XT crank
XT cas
XT ketting
XT shifters
Magura Julie remmen

En er komt nog een Selle Italia SLR Carbon kit zadel op. Maar goed, das nog even wachten...De eerste paar meters fietsten iig heerlijk! Dit weekend z'n vuurdoop geven, welliswaar met het oud zadel, maar dat mag de pret niet drukken :)

Sven

Bericht door Sven » ma apr 02, 2007 7:51 am

Wat voor een wielen komen erin?

Als je de foto post, ook de hele speclist he ;-)

Rudie

Bericht door Rudie » ma apr 02, 2007 7:56 am

Haha, komt goed :) Het zijn de wielen uit m'n oude fiets. Is een setje van Rigida volgens mij, maar om heel eerlijk te zijn weet ik het niet eens zeker :oops:

Rudie

Bericht door Rudie » ma apr 09, 2007 7:58 pm

Sven, hij is eindelijk helemaal af! Zomerbanden eronder, laatste afstellingen, ketting ingevet en het eerste stukje heb ik er al mee gefietst. Frame is een merkbaar stuk stijver dan m'n vorige frame. Jammer genoeg na de eerste rit al een lekkende remhendel. Waarschijnlijk iets fout gegaan met het overzetten van het oude naar het nieuwe frame. Hier een foto en een lijst met specificaties.

Afbeelding

Afbeelding

Er moeten nog wel dingen aan gebeuren, zoals een andere wielset, liefst nog andere remmen en onderdelen als zadelpen en stuur wiel ik het liefst nog anders. Maar goed, het geld is even op en ik ben er al een stuk op vooruit gegaan! :)

P.S. Let niet op de kwaliteit van de foto, is met m'n phone gemaakt

Sven

Bericht door Sven » ma apr 09, 2007 10:02 pm

Nice (y)

Ziet er goed uit en levert een mooi plaatje op.
Jammer van je remhendel.

Maak anders in cross-country/marathon ff een nieuw topic aan, showen van je bike in het subtopic onderdelen is natuurlijk ook zo scheef ;)

Plaats reactie