Mavic wielset, of....

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
jericho2k
Mavic wielset, of....

Bericht door jericho2k » zo nov 04, 2007 9:44 pm

Beste mede DP-ers,

Dilemma (en tevens jullie mening gevraagd).
Ik ben een van de gelukkige mensen waarbij regelmatig een spaak breekt bij mijn achterwiel. Enkele jaren geleden ben ik overgestapt op Mavic Crossland wielen (v + a). Qua spaakbreuk geen enkel probleem meer gehad! Dus das goed. Wel had ik problemen met een freewheel en een gebroken as (beide keren tijdens mijn biketrip in Italië, het land waar ze mijn wiel beide keren niet konden repareren (andere merken wel)).
De as van het achterwiel bleek moelijk te repareren, waardoor ik een reserve achterwiel heb aangeschaft (een ZAC). Resultaat: vandaag weer ouderwets een gebroken spaak. Voordeel van dit wiel is wel dat deze niet direct kromtrekt bij spaakbreuk.
Mijn vraag aan jullie: welke wielset is voor mij geschikt. Het moet een stevige set zijn (ik weeg zelf 89 en fiets een 3tal keer per week, en enkele malen per jaar in het buitenland (marathons)). Voorkeur gaat nog steeds uit naar Mavic, maar wat is jullie mening. Welke (Mavic) wielset is het stevigst en geeft de minste problemen.

Thanx voor de antwoorden.

Roy

Sven

Bericht door Sven » zo nov 04, 2007 10:03 pm

Heey man, ik heb hem je effe verplaatst naar Onderdelen, daar krijg je sneller antwoord!

Ik zou van de complete wielsets afblijven, ik heb nare ervaringen gehad met toendertijd de cross-roc's (speling op body, brekende spaken) en ik heb toen de keuze gemaakt voor een samengesteld setje.

Ik rij er nu nog steeds met volle tevredenheid op rond.
Wel handig om even een eventueel budget aan te geven... Dan kan iemand ook een gericht advies geven..

Suc6.

jericho2k

Bericht door jericho2k » zo nov 04, 2007 10:13 pm

Geen budget vooropgesteld. Als fanatiek biker wil ik gewoon lekker kunnen biken, zonder teveel mechanisme problemen. Dus als iemand een top oplossing heeft, dan bekijk ik wel of ik het geld ervoor over hebt. Oftewel: het mag best wat kosten. Als de kwaliteit maar ok is.

Sven

Bericht door Sven » zo nov 04, 2007 10:43 pm

Mensen kunnen nu gaan schreeuwen om Chris King, en als ik het geld zou hebben, zou ik het ook zeker doen.

Ik ben persoonlijk heel tevreden over mijn DT240s naven, met 4.1d velgen, van DT. (Ik weeg er 80, die 10 maken het ook niet).

Ze hebben nu de XR4.2d velg in het assortiment zitten, en dat icm. de 240s naven maakt het een leuk, licht wielsetje, wat misschien wel iets voor je is.

Luc

Bericht door Luc » ma nov 05, 2007 1:15 am

Een simpel, maar GOED GESPAAKT achterwiel/wielset zou de problemen moeten oplossen, en dat kan echt behoorlijk goedkoop. De kwaliteit van de spaken (van de gekende merken dan toch) is tegenwoordig zo goed dat je met vrij grote zekerheid kan stellen dat spaakbreuk zo goed als altijd het gevolg is van ondermaats vlechtwerk (tenzij het aan bvb. opvliegende stenen ligt zoals ikzelf dit jaar meegemaakt heb in de Pass'Portes).

Gewoon uit nieuwsgierigheid: waar breken je spaken?
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Rudie

Bericht door Rudie » ma nov 05, 2007 8:51 pm

Heb zelf aan het begin van de zomer een setje Mavic Crosstrail wielen aangeschaft. Ben 10 dagen wezen fietsen in Zuid-Limburg en ze gaven geen krimp. Een leuke set die via verschillende shops voor zo'n € 300,- te verkrijgen is.

mateis

Bericht door mateis » di nov 06, 2007 3:36 pm

Luc schreef:Een simpel, maar GOED GESPAAKT achterwiel/wielset zou de problemen moeten oplossen, en dat kan echt behoorlijk goedkoop.
Check. Een tip qua naaf is denk ik de Hope Pro II/III (schijf of niet?). Goede naaf, niet bizar duur, makkelijk onderhoud en een degelijk ontwerp (freewheel). Nog niet zwaar ook. Hierbij een iets degelijker velg dan de lichtsten, bv. een Mavic XM719, en een degelijke spaak. En dan vooral op laten bouwen door een goede, betrouwbare wielbouwer... Da's idd het belangrijkste. Bovenstaande wiel is niet echt goedkoop, maar wel heel degelijk en behoorlijk licht. Je zou dan 'klaar' moeten zijn voor lange tijd. :)

Luc

Bericht door Luc » di nov 06, 2007 3:49 pm

@ jericho2k: je stelt geen budget voorop, maar het is toch wel handig om weten, kwestie van hier niet met voorstellen te komen die je niet kan/wil betalen.
Als geld echt geen probleem is, dan denk ik onmiddellijk aan ChrisKing. Daar heb ik onderhand genoeg onderhoud op gedaan om een vrij goed idee te hebben wat die dingen aankunnen, maar we spreken dan wel over een budget van +/- 500-600 € enkel voor de achternaaf ... Een XT achternaaf kost maar 10-15% daarvan.

BLRacing

Bericht door BLRacing » do nov 08, 2007 9:41 pm

Ja Chrisking is wel leuk hoor maar is denk ik wel zwaar overrated en overpriced tegenwoordig qua naven, hoe goed ze ook mogen zijn. Als je een systeemwielset wil kopen kan je ook eens kijken naar een Easton Havoc wielset. Is tekoop vanaf 450 euronen ongeveer. Is weer eens wat anders en worden her en der als zeer goed beoordeeld. I.v.m. jouw gewicht zou ik toch van de lichte wielsetjes afblijven is mijn advies ;)

Luc

Bericht door Luc » vr nov 09, 2007 8:32 am

Setje XT - Sapim Race - Mavic XM719 Disc: 285,00€. Stevig en vrij licht.

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » vr nov 09, 2007 7:42 pm

Luc schreef:@ jericho2k: je stelt geen budget voorop, maar het is toch wel handig om weten, kwestie van hier niet met voorstellen te komen die je niet kan/wil betalen.
Als geld echt geen probleem is, dan denk ik onmiddellijk aan ChrisKing. Daar heb ik onderhand genoeg onderhoud op gedaan om een vrij goed idee te hebben wat die dingen aankunnen, maar we spreken dan wel over een budget van +/- 500-600 € enkel voor de achternaaf ... Een XT achternaaf kost maar 10-15% daarvan.
Aan die King naven is echt wel veeeeel goedkoper aan te komen. Voor 500-600 euro koop je 'n complete set in Amerika en dan hou je nog geld over voor de velgen en de spaken.

Luc

Bericht door Luc » vr nov 09, 2007 11:00 pm

Santa Cruz schreef:
Luc schreef:@ jericho2k: je stelt geen budget voorop, maar het is toch wel handig om weten, kwestie van hier niet met voorstellen te komen die je niet kan/wil betalen.
Aan die King naven is echt wel veeeeel goedkoper aan te komen. Voor 500-600 euro koop je 'n complete set in Amerika en dan hou je nog geld over voor de velgen en de spaken.
Daar twijfel ik niet aan, maar dan ook alleen als je ze binnensmokkelt ...

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » za nov 10, 2007 8:17 am

Luc schreef:
Santa Cruz schreef:
Daar twijfel ik niet aan, maar dan ook alleen als je ze binnensmokkelt ...
ja, da's waar. Je moet wel het geluk hebben dat ze door de douane komen.

Luc

Bericht door Luc » za nov 10, 2007 9:12 am

Zullen we het voor de goede orde dan maar bij de officiële, normale prijzen houden? Als je alle extra kosten rekent (transport, douane, invoerrechten ...) Dan kom je dus ook uit op +/- 500-600 €.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » za nov 10, 2007 10:03 am

Mijn tip: zoek zelf een paar goede naven (DT-swiss 240 ???) en een setje velgen en laat deze door een goede wielbouwer invlechten. :arms:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Plaats reactie