Manitou minute 29

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
partyboj
Manitou minute 29

Bericht door partyboj » zo jan 04, 2009 2:43 pm

Vraag: Is een Manitou Minute 29 vork van 100mm om te zetten naar 80 mm?
Ik weet dat dit bij sommige vorken mogelijk is, maar ik kan niks vinden over de mogelijkheid bij Manitou vorken...

dader

Re: Manitou minute 29

Bericht door dader » zo jan 04, 2009 5:54 pm

partyboj schreef:Vraag: Is een Manitou Minute 29 vork van 100mm om te zetten naar 80 mm?
Ik weet dat dit bij sommige vorken mogelijk is, maar ik kan niks vinden over de mogelijkheid bij Manitou vorken...
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=480877

http://forums.mtbr.com/showpost.php?p=5 ... tcount=325

Het kan, spacers verwijderen.

partyboj

Bericht door partyboj » zo jan 04, 2009 7:01 pm

Kijk dat is duidelijk, meteen een plaatje erbij :) !
Gewoon een kwestie van een 20 mm. spacer plaatsen dus!

Dit betekent dan wel dat je dezelfde inbouwhoogte houdt of niet?
Als je een spacer plaatst betekent het toch alleen dat, dat stuk van de vering niet meer gebruikt kan worden?
Please correct me if I'm wrong!

alain

Bericht door alain » zo jan 04, 2009 7:12 pm

De meeste vorken zakken dan ook de gespacerde afstand.
Alhoewel in moet zeggen dat ik enkel met RockShox en Marzocchi ervaring heb.

partyboj

Bericht door partyboj » zo jan 04, 2009 7:16 pm

Dat maakt het weer een stuk interessanter!
Iemand misschien ervaring met het verlagen van de veerweg bij Manitou vorken?

two-one

Bericht door two-one » ma jan 26, 2009 11:44 pm

Ik heb toevallig een tijdje geleden mijn Manitou R7 100mm geconverteerd naar 80mm. Op forums.mtbr.com werd er hier weleens over gesproken, maar ik had niet echt zin om veel geld neer te leggen voor een officiele spacer (als die er uberhaupt zijn).
Ik wist wel dat deze spacer tussen de negatieve veer en de pushrod van de luchtveer geplaatst moet worden (boven de negatieve veer).
Uiteindelijk ben ik gewoon met de pushrod en die negatieve veer de praxis binnengewandeld, op zoek naar een slijtvast voorwerp die de juiste maten zou hebben. Uiteindelijk kwam ik uit op een zakje m12 ringetjes uit, die precies de juiste maat hadden. Per stuk 2,5mm dik, dus na het stapelen van 8 ringetjes op de pushrod kon de negatieve veer (en elastomeer) er weer op, en hoppa, een verkleinde veerweg!
De M12 washers: Afbeelding
Ps. Ik heb de scherpe randjes van de washers wel weggeschuurd, en de negatieve veer moet wel juistom teruggeplaatst worden, aangezien een kant iets grotere diameter heeft. Ik dacht namelijk dat ik het verneukt had toen ik een vieze klik in mijn veerweg had, maar het was een omgekeerde negatieve veer. Na het terugkeren werkte alles weer als een zonnetje!

partyboj

Bericht door partyboj » di jan 27, 2009 8:59 am

Ok, dat is positief dus!
Zakt de vork ook een stukje door gebruik te maken van deze methode, of veert de vork gewoon een stukje minder ver naar beneden?

Chri5to

Bericht door Chri5to » di jan 27, 2009 10:40 am

Verandert de veerkarakteristiek van de vork dan niet heel erg? Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de veer. :angelnot:

two-one

Bericht door two-one » di jan 27, 2009 11:33 am

partyboj schreef:Ok, dat is positief dus!
Zakt de vork ook een stukje door gebruik te maken van deze methode, of veert de vork gewoon een stukje minder ver naar beneden?
De spacer zorgt er inderdaad voor dat de vork iets korter wordt. Van 476 naar 456 voor mij.
Ik rij er nu alweer een tijdje op, en merk niks van een veranderde of vreemde veerkarakteristiek, maar dit is dan ook de eerste complexe voorvork die ik heb gehad, dussss.
Het is natuurlijk wel een beetje garantie-vernietigend lijkt me, maar daar zat ik destijds niet zo mee.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di jan 27, 2009 12:49 pm

Chri5to schreef:Verandert de veerkarakteristiek van de vork dan niet heel erg? Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de veer. :angelnot:

Toen ik mijn Fox 2 cm liet zakken werd hij met dezelfde veer wèl wat stugger,voor de levensduur van de veer zo het niets uit mogen maken,het is (bij de Fox die ik heb verlaagd tenminste wel)gewoon een deel van het systeem.De manual beschrijft ook gewoon hoe de vork te verlagen is door de spacers te verplaatsen.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Plaats reactie