kortere stuurpen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
mud diver
kortere stuurpen

Bericht door mud diver » ma mei 04, 2009 11:03 pm

Hello world,

Ik ben al een tijdje aan het overwegen om een kortere stuurpen te monteren op mijn fiets.
Nu vraag ik me af aangezien je de geometrie wat wijzigt, welke impact dit geeft op het rijden. Ik veronderstel een directer gevoel en dat de fiets makkelijker in de bocht te gooien is, maar wordt ie hierdoor ook niet nerveuzer? De bedoeling van de aanschaf is om korter op het stuur te zitten om zo meer controle en een kwiekere fiets te hebben.
Ik heb een Kona Dawg en rijd er zowat alles mee af. Hetgeen ik op het oog heb is een truvativ hussefelt DH.
Thanks for the info

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » ma mei 04, 2009 11:15 pm

Ik rijd graag met een korte stuurpen. Ik vind altijd dat je fiets het gevoel geeft om te vallen als ik met een lange stuurpen rij. Kort is directer maar niet nerveuser. Je hebt gewoon wat meer gevoel. Nervositeit komt vanuit de geometrie van je frame en niet de lengte van je stuurpen

mateis

Bericht door mateis » ma mei 04, 2009 11:55 pm

Wat is de lengte die er nu op zit en wat is de lengte die je op het oog hebt?

De medium Dawgs kwamen altijd met stuurpennen rond de 10cm, dacht ik. Als je denkt aan de helft daarvan, dan heeft dat idd echt wel hele flinke gevolgen voor het gevoel. Zeker directer. Het stabiliteitsgevoel neemt denk ik zelfs iets toe door gewichtsverplaatsing richting achterwiel. Wat je eigen gevoel zegt klopt denk ik heel goed, zonder dat je echt moet vrezen voor dat nadeel.

Als xc-er moet ik er aan toe voegen dat je klimvermogen er echt aan gaat dan. Gewicht genoeg naar voren verplaatsen op langere klimmen wordt echt superinspannend tot onmogelijk. Ik ken mensen met (medium) Dawgs met 120mm stuurpennen waarop klimmen nog behoorlijk goed gaat, omdat de gewichtsverdeling dan wel behoorlijk klopt (hoewel je nog moeite moet doen om de voorkant op de grond te houden). Naar beneden vraagt zo'n lange stuurpen wel om een wat ervarener hand om het maximale eruit te halen.

Wat doe je met je fiets? Gebruik je em als echte allmountain, ook met veel klimmen in het buitenland enzo, of is het allemaal springen en/of gravity-assisted? Bij 1 zou ik oppassen met te kort, bij 2 zou ik het zeker proberen.

mud diver

Bericht door mud diver » di mei 05, 2009 7:29 pm

Mateis,

Op mijn Dawg zit er een stuurpen van 120mm op en ik zou naar een 40mm overstappen.
De bedoeling is wel om de fiets zo all round mogelijk te houden. Ik rij er zowel all mountain mee (ook klimmen) als wat licht freeride gebruik al neigt de voorkeur wel naar het laatste, maar ik doe beiden even graag.
Uiteindelijk in het ergste geval kan ik afhankelijk van het gebruik de stuurpen wisselen;
Bedankt voor de info.

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » di mei 05, 2009 8:04 pm

Waarom meteen zo kort monteren? Misschien is iets tussen de 65 en 80 mm een betere optie.

mateis

Bericht door mateis » wo mei 06, 2009 5:01 pm

Ik zou denk ik eerst wat ertussenin proberen. Probeer eens iets te lenen bij een lbs of bevriende bikers. Het verschil tussen 120 en 90mm is al heeel erg merkbaar.

Die 120mm, heb je die er zelf opgezet, of heb je de fiets toevallig overgenomen van een medeforummer? In dat laatste geval issie vast cremekleurig en is het een van de 'gevallen' waarop mijn info gebaseerd is. :D

Chmod

Bericht door Chmod » wo mei 06, 2009 5:25 pm

iets voor jou misschien?

Item: [Roox] Danny FRD stem 1-1/8
Staat: goed/gebruikt
Prijs en voorwaarden: €35 Nu €20
Extra Info: 70mm - 0° - http://www.roox.at/roox/Components_web_ ... s_2006.htm
Afbeeldingen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie