superstar components Supperleggera

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
vrx
superstar components Supperleggera

Bericht door vrx » vr feb 12, 2010 6:11 pm

heeft iemand hier ervaring met die hub, zou fantastisch moeten aangrijpen, beter en sneller nog als Hope pro, 120 ipv 74 tandjes
zou het wat zijn? prijs is wel leuk

www.tibolts.co.uk en dan doorlinken naar Superstar Components 8)
HYDRATE OR DIE!!

vrx

Bericht door vrx » zo feb 14, 2010 8:52 am

Heeft niemand deze hub onder zijn bike?
HYDRATE OR DIE!!

Chmod

Bericht door Chmod » zo feb 14, 2010 9:18 am

neen, maar heb wel een setje pedalen, en die zijn echt goed.

mateis

Bericht door mateis » zo feb 14, 2010 1:29 pm

Ik zat er stiekem ook al naar te kijken... Voor komend seizoen wil ik eigenlijk nog een setje racewielen opbouwen en met Olympic velgen, revo's en alu nippels wordt het niet superzwaar maar wel enigszins betaalbaar. Grote tegenconcurrent: Hope SP-3 systeemwielen met 355's. Ik heb al vrij goede ervaringen met Hope Pro II's.

Dat 120punts vrijwielmechanisme baart me alleen een beetje zorgen: kleine tanden = gevoeliger voor doorschieten. Op inet zijn inderdaad ook wel enkele berichten daarover te vinden. Heel netjes en stipt onderhouden dus! Vraag is wat er gebeurt als het dan een keer doorgeschoten is: het wordt natuurlijk vervelend als je de boel afrond en daardoor steeds vaker met het probleem te maken krijgt. Bijna alles is slechter qua aangrijpen, maar degelijkheid op dit punt is eigenlijk wel belangrijk.

Ik gebruik al zo'n holle snelspanner (gekregen) van die jongens op mijn singlespeed (met verticale dropouts) en die doet het wel prima, voor wat dat waard is.

vrx

Bericht door vrx » zo feb 14, 2010 7:01 pm

tandjes zijn wel van titanium, dus zou slijtage wel moeten beperken
HYDRATE OR DIE!!

mtb arno

Bericht door mtb arno » ma feb 15, 2010 3:53 pm

Chmod schreef:neen, maar heb wel een setje pedalen, en die zijn echt goed.
sorry voor de off topic, maar welke type pedalen heb je? mag ook pm .

didadunlop

Bericht door didadunlop » di feb 16, 2010 6:47 pm

tandjes zijn wel van titanium, dus zou slijtage wel moeten beperken

Ti is zachter dan veel staalsoorten. Dus dat is niet echt een garantie dat het minder snel slijt. Het zal alleen niet vastrotten en het is iets lichter.

Als Ti echt zo hard was was er wel meer gereedschap van gemaakt. En al het Ti gereedschap wat er is staat ook expliciet bij dat de maximale momenten die je erop kan zetten lager zijn dan normaal gereedschap.

Doe mij maar gewoon gehard stalen tanden en pallen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Sepp

Bericht door Sepp » di feb 16, 2010 7:17 pm

edit...

vrx

Bericht door vrx » wo feb 17, 2010 7:35 pm

Titanium staat bekend om de goede corrosiebestendige eigenschappen (bijna net zo resistent als platina) en de gunstige sterkte-massaverhouding. Titanium is net zo sterk als staal, maar heeft slechts 60% van de dichtheid. Zoals meer metalen is titanium brandbaar in zuurstof, maar het is het enige metaal dat brandt in een atmosfeer van zuivere stikstof.
(wikipedia)

TITANIUM – Het perfecte materiaal
Zijn faam als hoogwaardig werkmate-
riaal heeft Titanium meer dan verdiend.
Zo wordt het edelmetaal overal in
verwerkt als de eis van het materiaal
zeer hoog is: in de lucht- en ruimte-
vaart, bij de motorsport maar ook in de
medische wereld.
Titanium is, in tegenstelling tot roestvrij
staal, een warm materiaal. Het is bij
hetzelfde gewicht aanmerkelijk harder
en sterker dan staal, en daardoor tevens
meer geschikt als het relatief zachte
aluminium.

lit
HYDRATE OR DIE!!

mateis

Bericht door mateis » wo feb 17, 2010 7:50 pm

Ik ga toch met Dida mee, want volgens mij maak je een denkfout. :)

Op het moment dat je hetzelfde gewicht titanium hebt als staal, neemt het meer volume in, ergo je hebt er meer van. In het geval van een freewheelbody ligt de vorm en daarmee het volume vast, dus je kan er niet meer materiaal in stoppen en dus gaat bovenstaande verhaal hier niet op. Misschien moet een technicus binnenkort eens uitleggen hoe het echt zit, want we missen denk ik iets.

Verder staat het zonder bronvermelding geciteerde stukje vol spellingsfouten, dat maakt het in mijn ogen niet betrouwbaarder. :|

Sepp

Bericht door Sepp » wo feb 17, 2010 7:59 pm

zonder er veel pap van gegeten te hebben: ik weet dat het bewerken van een frame met zo'n parktool frees bij Titanium een stuk moelijker gaat, dan bij CroMoly staal. Dan zou ik zeggen harder...wel heeft Titanium een lagere E-modulus dan staal, waardoor het sneller breekt. Dat merk je, als je bouten duidelijk boven het aangegeven moment aandraait.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo feb 17, 2010 8:36 pm

Staal is harder maar titanium is taaier (voor zover mij bekend) dus zal een frees lastiger grijpen en frezen.

Het is allemaal zo gevoelig welk materiaal je waarvoor gebruikt.

Maar er zullen inderdaad mensen zijn die het allemaal beter weten omdat ze er voor gestudeerd hebben.

Ik zie iig weinig Ti freewheelpallen. Wsl omdat Ti een stuk duurder is en procentueel de gewichtswinst wel meevalt en (mijns inziens) staal handiger is voor die applicatie.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

vrx

Bericht door vrx » do feb 18, 2010 6:01 pm

mateis schreef:Ik ga toch met Dida mee, want volgens mij maak je een denkfout. :)

Op het moment dat je hetzelfde gewicht titanium hebt als staal, neemt het meer volume in, ergo je hebt er meer van. In het geval van een freewheelbody ligt de vorm en daarmee het volume vast, dus je kan er niet meer materiaal in stoppen en dus gaat bovenstaande verhaal hier niet op. Misschien moet een technicus binnenkort eens uitleggen hoe het echt zit, want we missen denk ik iets.

Verder staat het zonder bronvermelding geciteerde stukje vol spellingsfouten, dat maakt het in mijn ogen niet betrouwbaarder. :|
allebei de stukjes komen ergens van het net vandaan.
ik denk zelf dat het niet zo veel uitmaakt wat sterker is.
wel denk ik dat slijtage gevoeligheid belangrijk is, en aangezien titanium taaier is
( merk je al bij het bewerken ervan, bv doorslijpen ) denk ik dat het minder snel slijt, maar ja dat is mijn redenering, waarom zouden ze anders titanium gebruiken ipv staal?

greetz
HYDRATE OR DIE!!

Gène

Bericht door Gène » do feb 18, 2010 7:26 pm

Om even terug te komen op de naven. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Als ik het goed begrijp is te vergelijken is met de multiple engagement systeem van Chris King, maar laat de kwaliteit wat te wensen over. Producten zien er goed uit, het is een kwestie van proberen of het degelijk is in het veld. Volgens mij zijn de naven wel makkelijk te onderhouden, tenminste afgaande van de site.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

vinay

Bericht door vinay » do feb 18, 2010 7:49 pm

mateis schreef:Ik gebruik al zo'n holle snelspanner (gekregen) van die jongens op mijn singlespeed (met verticale dropouts) en die doet het wel prima, voor wat dat waard is.
Hihi, dat ding dat ik zelf niet aandurfde en uiteindelijk maar aan Matthijs gegeven heb inderdaad ;). Naven die ik van ze heb (superfast en superlight) houden zich vooralsnog wel goed. De lagering enzo zijn dus wel ok (veeel soepeler dan 'n Hope Pro2) maar ik heb evenmin ervaring met 't freewheel.

mateis

Bericht door mateis » do feb 18, 2010 10:32 pm

Exact die, idd Vinay, bedankt nog! :)

Die 'superlight' zie ik niet op de site. Hoe verhoudt die zich tot de Superlegerra?

vinay

Bericht door vinay » ma feb 22, 2010 9:39 am

Sorry, superfast heet ie inderdaad. Die kwam dus met die holle qr. De superstrong is eruit en daar hebben ze nu de Switch voor, zonder keramische lagers ditmaal. Allebei voornaven dus, geen idee hoe 't zich verhoudt tot die superleggera. De superfast en superlegerra lijken verder wel op elkaar met die uitgeholde flenzen.

Er is zowel wat voor als tegen dat snelle aangrijpen te zeggen. Nadeel is dan hier genoemd, voordeel is dat je dus niet met 'n klap aangrijpt als je landt of begint te trappen. Dus 't freewheel krijgt ook minder 'n optater. En 't hangt er dus vanaf of ze 't verkrijgen door met kleinere tandjes te werken (minstens 240 of 120 op DT-achtige koppelingsplaten, geloof ik niks van) of door meerder palletjes-paren met offset te gebruiken, dus dat ze beurtelings aangrijpen.

Ik heb 'm niet, laat staan dat ik 'm opengemaakt heb. Maar je kan 't die man gewoon vragen, reageert best vlot :). Ik overweeg nog steeds die ISIS bb. Octalink is best leuk, maar door dat dopje dat op de cranktrekker moet grijp je altijd maar 'n klein stukje in de crank en vroeg of laat is dat gaar. Mocht ik 'm ooit nemen (en ergens nog ISIS cranks kunnen vinden) dan kom ik hier wel vertellen hoe 't ze vergaat :).

pieterp

Bericht door pieterp » za feb 27, 2010 12:18 pm

Heb zelf ook een set in huis gehaald:
http://rennsport.skynetblogs.be/post/76 ... nd-n-round

Op de bike van swatje worden ze dit weekend in dienst genomen (slick niet de fast en leggera):
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... &start=750

Updates later als er meer mee gereden is.

vrx

Bericht door vrx » za feb 27, 2010 1:49 pm

ben benieuwd! houd ons maar op de hoogte
ziet er slik uit 8)

greetz
HYDRATE OR DIE!!

baron062

Bericht door baron062 » za feb 27, 2010 4:26 pm

Sepp schreef:zonder er veel pap van gegeten te hebben: ik weet dat het bewerken van een frame met zo'n parktool frees bij Titanium een stuk moelijker gaat, dan bij CroMoly staal. Dan zou ik zeggen harder...wel heeft Titanium een lagere E-modulus dan staal, waardoor het sneller breekt. Dat merk je, als je bouten duidelijk boven het aangegeven moment aandraait.
Iets met klok en klepel.....

E-Modulus heeft niets met de treksterkte en hatdheid te maken, maar met stijfheid. Pisbakkenstaal is aanzienlijk stijver dan titanium maar stukken zachter en minder sterk. De reden dat titanium moeilijk verspaand is de combinatie van een lage e-modulus aan een hoge sterkte: Het materiaal veert weg.

Met die bouten werkt het hetzelfde: je trekt ze aan, maar verwacht de zelfde spankracht als bij staal. Dit is niet zo. Titanium heeft bij hetzelfde aanhaalmoment maar 40% van de spankracht van staal. Hierdoor draai je de bout snel over het maximale draaimoment heen, schrowfdraad daarintegen is dan waarschijnlijk nog goed...

Waarom titanium pallen in een freewheel? Ik vermoed omdat de pallen, door het lagere gewicht, sneller 'pakken'. Daarnaast voor het fysieke gewicht en de pats....

swatje

Bericht door swatje » za feb 27, 2010 8:00 pm

de wielen met de slick naven bollen heel soepel. Vandaag de eerste keer mee gereden en nog zeker geen klagen. Ik ben eens benieuwd hoelang ze het uithouden.

Plaats reactie