Een tijdje terug heb ik een Litespeed Classic frame gekocht om 'm om fixed te maken. TZT komen er wel foto's. Het fietsje is al wat ouder (ik gok uit 1998/9) en veel onderdelen zijn aan vervanging toe. Zo ook de pedalen. Na een beetje Googelen en rondstruinen op Ebay dacht ik; een setje Eggbeaters 11 passen mooi bij het titanium frame van de Litespeed. Zojuist kwam de TNT de doos brengen. De pedalen zijn binnen, prachtig gemaakt en.... heerlijk licht (groot op de doos staat dat ze 174 gram per paar wegen).
De wielen worden momenteel gespaakt door JJ, dus rijden is er nog niet bij. Dan maar eens wegen ...

Natuurlijk is een setje pedalen van 183 gram bizar licht. En natuurlijk is er een paar gram variatie in gewicht tussen het ene setje eggbeaters en het andere. Maar het lijkt erop dat fabrikanten of liegen of op z'n minst het gewicht ietsje optimistisch adverteren. Waarom doen ze dit? Om de verkoop te stimuleren? Het lijkt eerder regel dan uitzondering. Ik ben er niet minder blij om hoor, ik ben niet zozeer een weightweenie, maar veelmeer een mooie-spullen-weenie .. en deze eggbeaters blijven prachtig...
Hebben jullie ook van die voorbeelden? Misschien voorbeelden van een fabrikant die het gewicht wel heel optimistisch adverteert? En ook leuk; zijn er ook voorbeelden van hele lichte onderdelen die NOG lichter zijn dan de fabrikant claimt?