Manitou Sherman Breakout Plus vs Marzocchi 66 RC

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

GTLTS
Re:Manitou Sherman Breakout Plus vs Marzocchi 66 RC

Bericht door GTLTS » zo mei 29, 2005 6:21 pm

Manitou is gewoon krampachtig aan het proberen revoluties teweeg te brengen....geef ze eens ongelijk...
De markt wordt op het moment opgeslokt door RS en Marzocchi, terwijl de 1.5 nooit is geworden wat het had moeten worden.
Struin maar eens Pinkbike af,...je hoeft niet bijster intelligent te zijn om te kunnen zien dat bijna alle dirtjumpers een DJ hebben, alle 4x bikes een Pike of Reba, race-DHers een Boxxer of 888 en Freeriders een 66 of 888.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma mei 30, 2005 12:37 am

GTLTS schreef:
Manitou is gewoon krampachtig aan het proberen revoluties teweeg te brengen....geef ze eens ongelijk...
De markt wordt op het moment opgeslokt door RS en Marzocchi, terwijl de 1.5 nooit is geworden wat het had moeten worden.
Struin maar eens Pinkbike af,...je hoeft niet bijster intelligent te zijn om te kunnen zien dat bijna alle dirtjumpers een DJ hebben, alle 4x bikes een Pike of Reba, race-DHers een Boxxer of 888 en Freeriders een 66 of 888.

daar ben ik het absoluut mee oneens. manitou wil niet krampachtig een revolutie teweegbrengen, manitou wil gewoon dat de 1.5 iets brengt dat andere vorken niet kunnen brengen, en wil een groot marktvoordeel.

maar RS en Marz die de markt domineren? zeker niet! vooral RS niet. marzo komt standaard op veel dj/freeride bikes, omdat hun DJ lijn betaalbaar is, terwijl manitou enkel de dure shermans had. als er iemand een achterstand heeft, dan is het rockshox wel, die helemaal geen DJ of freeride vorken hadden. en de pike blijkt wisselachtige resultaten te geven.

maar RS heeft zeker samen met manitou (en fox) de volledige DH markt onder controle. de 888 is nauwelijks een DH vork te noemen. en echte 4X vorken maken ze ook niet, dus ook daar hebben manitou, fox en RS bijna een monopolie.

marzo heeft zeker een voordeel op het freeride segment van de markt, maar is hopeloos achter op elk race domein, zij het DH, 4X of zelfs maar XC.

en over "oei ja,...dat is handig...dat hebben we massaal allemaal gewild...het stuur kunnen ronddraaien....":
ga ff NWD5 kijke, en zie wat voor een revolutie het heeft veroorzaakt tov vorige jaren.
en kan jij er anders nadelen van opnoemen, van het "stuurtje ronddraaien"?

GTLTS

Bericht door GTLTS » ma mei 30, 2005 10:42 am

daar ben ik het absoluut mee oneens. manitou wil niet krampachtig een revolutie teweegbrengen, manitou wil gewoon dat de 1.5 iets brengt dat andere vorken niet kunnen brengen, en wil een groot marktvoordeel.

Inderdaad, daar sla je de spijker op zijn kop; manitou wil iets brengen dat andere vorken niet kunnen brengen. Alleen inmiddels is het wel gebleken dat je datgeen ook kunt brengen met 11/8. Het lijkt me daarnaast sterk dat Manitou van tevoren niet wist dat je sc vorken met veel veerweg ook kunt uitrusten met een normale stuurbuis. Ofwel; de marketing strategie van Manitou is geweest dat ze mountainbikers moesten wijsmaken dat ze een oplossing hebben gevonden voor het grote sc-veel-veerweg-probleem. Dat het een oplossing is voor een niet bestaand probleem wordt langzaam maar zeker duidelijker bij de consument. Om toch nog maar een jaar die Shermanlijn vast te kunnen houden binden ze in en rusten ze vorken, die vorig jaar nog absoluut niet met een 11/8 buis overweg konden, toch maar uit met het vertrouwde systeem.
Ze moesten wel. Zoek nog maar eens naar een massaproductie frame met een 1.5. Als er daar al een paar van zijn (de customframes daar gelaten) dan zullen dat er steeds minder worden aangezien de 66, 36 en nieuwe Shermans er zijn. Om snel de boel in te halen proberen ze de strijd om de sc vorken met veel veerweg te winnen door tot het uiterste te gaan.
Dat noem ik toch wel krampachtig.
maar RS en Marz die de markt domineren? zeker niet! vooral RS niet. marzo komt standaard op veel dj/freeride bikes, omdat hun DJ lijn betaalbaar is, terwijl manitou enkel de dure shermans had. als er iemand een achterstand heeft, dan is het rockshox wel, die helemaal geen DJ of freeride vorken hadden. en de pike blijkt wisselachtige resultaten te geven.

De DJ lijn is betaalbaar voor de consument en heeft zichzelf bewezen. Inmiddels weten we wel dat die Stance vork te twijfelachtig is qua prestaties om de DJ van de troon te stoten. De Sherman lag niet in die range om dat te kunnen doen, die moest de strijd aan met de de Z1lijn en Z150 vorken van Marzo. Nu daar nog eens de 66 in 150 en 170 mm bij zijn gekomen wordt de greep steeds groter.
De Pike is nooit bedoeld als freeride vork, meer als steviger opvolger van de Psylo, die nog steeds populair bleek, ondanks haar ouderdom, onder de DSers/4xers. Met daarnaast de Reba zal dit segment wel opgeslokt worden door RS. De Black vork van Manitou heeft zijn beste tijd (in de ogen van de consument) wel gehad. De Nixon is vrij onbetaalbaar...
Dat de Pike wisselvallig is kan zijn,...de Psylo was dat ook. Maar dat heeft niks/weinig afgedaan aan de hoeveelheden die er rond reden.
Over het algemeen zet Manitou steeds iets revolutionairs in maar blijkt het toch dat Marz of RS er met de beker vandoor gaan.
maar RS heeft zeker samen met manitou (en fox) de volledige DH markt onder controle. de 888 is nauwelijks een DH vork te noemen. en echte 4X vorken maken ze ook niet, dus ook daar hebben manitou, fox en RS bijna een monopolie.

Dat is niet waar. Misschien bij de pro"s (al is dat al langzaam maar zeker aan het veranderen)....maar kijk maar eens naar de amateurs. Het is een en al 888 en RS wat de klok slaat (om nog maar niet te spreken over de Shore rijders). Deze zijn ook nog enigszins betaalbaar.
Die serieuze 4x vork is een onbegonnen zaak. Iedereen weet dat je dat niet van RS gaat winnen. De amateurs en hobbyisten worden wel gevoed met de DJs en Z1tjes...dus daar hoeven ze zich niet druk om te maken.
Nog even terugkomend op de DH markt; Manitou teerd nog op ouwe roem met de goeie Dorado"s. De nieuwe lijn wordt alweer vervangen volgend jaar (of je eigenlijk wel kan spreken van een nieuwe echt stevig in productie genomen lijn is al de vraag).
marzo heeft zeker een voordeel op het freeride segment van de markt, maar is hopeloos achter op elk race domein, zij het DH, 4X of zelfs maar XC.

Marzo heeft veel voordeel in het amateur segment en RS op de pro"s, manitou zweeft daar een beetje tussen...wild om zich heen grijpend om maar wat segmenten in handen te kunnen houden.
en over "oei ja,...dat is handig...dat hebben we massaal allemaal gewild...het stuur kunnen ronddraaien....":
ga ff NWD5 kijke, en zie wat voor een revolutie het heeft veroorzaakt tov vorige jaren.
en kan jij er anders nadelen van opnoemen, van het "stuurtje ronddraaien"?

Er zijn geen nadelen, dat zal ik ook nooit beweren. Maar je kunt je afvragen of het echt wat is. Immers de jongens die serieus freeriden en dat soort stunts uithalen zijn een geval apart...
Wanneer heb je ooit gemerkt dat je te weinig stuurslag had? Ik nooit. Misschien alleen als je je balhoofdhoek zo zet dat je er alleen met hoge snelheden mee uit de voeten kan...dan is de vraag echter of je met een dergelijke balhoofdhoek gaat "freeriden"...en dus een SC nodig hebt met veel veerweg.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » ma mei 30, 2005 6:45 pm

bijna elke rs is voor race en freeride wel getuned , ik denk nie da er veel pro"s standaard mee rijde..

kwa werking is er geen vork die spoeler gaat dan een 888 , alle andere vorke die ik ken bv boxxers en shermans gaan allemaal sticky..

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma mei 30, 2005 7:57 pm

Bansheebeest gain schreef:
bijna elke rs is voor race en freeride wel getuned , ik denk nie da er veel pro"s standaard mee rijde..

kwa werking is er geen vork die spoeler gaat dan een 888 , alle andere vorke die ik ken bv boxxers en shermans gaan allemaal sticky..

idd, zo goed als alle pro"s laten hun vork wel tunen. denk maar aan de luchtgeveerde boxxers op de wedstrijden.

voor de rest, ik vond de boxxers ook best wel soepel veren. shermans vond ik maar relatief slecht. 888 heeft mij enorm verbaasd, de veerweg leek wel eindeloos, maar de beste veerwerking heeft nog steeds de monster T in mijn ogen. "t zijn absoluut geen racevorken, en zelfs voor de meeste andere dingen zijn ze massa"s te zwaar, maar qua werking de beste vork die ik al getest heb.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » di mei 31, 2005 6:54 am

zocchi"s zijn toch ni te zwaar ? ik ondervind van gewicht toch weing last ze , toen men stratos van een dikke 4 kilo op men bansheeke stond vond ek da ook geen probeem. een 888 weegt toch weinig naar mijn zin ze :) maar mss is mijn bike echt een tank en heb ik et ni door ;)

Sven

Bericht door Sven » di mei 31, 2005 8:48 am

Voor een echte racer zul je te horen krijgen dat Marzo toch echt zwaarder is dan een doorgaande racevork.

Shiver, 888, enz is toch allemaal wel ietwat heavy"er dan de gemiddelde dorado / boxxxer...

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » di mei 31, 2005 12:19 pm

maar mss is mijn bike echt een tank en heb ik et ni door ;)

;)

[ [quote="D"n Helle"]
Voor een echte racer zul je te horen krijgen dat Marzo toch echt zwaarder is dan een doorgaande racevork.

Shiver, 888, enz is toch allemaal wel ietwat heavy"er dan de gemiddelde dorado / boxxxer...
[/quote]

shiver en 888 zijn idd een stuk zwaarder, maar zijn dan ook eerder freeride vorken.

veel DH vorken vooral op het professionele cirquit zijn trouwens tegenwoordig luchtgeveerd, wat het verschil nog groter maakt.

N I E L S

Bericht door N I E L S » di mei 31, 2005 12:40 pm

Dat een Junior T (freeride) zwaarder is dan een Boxxer (dh) maakt het verschil dan toch nog erger of zie ik iets over t hoofd?

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » di mei 31, 2005 6:23 pm

ik denk da iedereen teveel denkt aan gewicht :)

Slimmie

Bericht door Slimmie » di mei 31, 2005 7:51 pm

Tja over gewicht gesproken. Ik heb al wat plaatjes gezien van die Manitou Travis 200mm Single Crown, maar ben wel benieuwd hoe zwaar die gaat worden.

Hij ziet er in iedergeval mooi uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma jun 06, 2005 12:35 am

@ Dn helle :
Volgens mij is een 888 zon 3,2 kg en een stel boxxers ook iets van 3 kg dus echt veel scheelt dat ook niet. Een shiver is inderdaad wel een stukkie zwaarder, snel over de 4 kg als je de nieuwe modellen pakt. Wat echt zwaar is zijn de Monsters en Super Monsters.

@ Slimmie

Waarom zijn het geen DH vorken? Dat dacht ik maar jij zegt dat de Boxxer en de 888 freeride vorken zijn? Dan maakt RS dus helemaal geen DH vork. Volgens mij heb je niet perse een Super Monster nodig om DH te rijden of wel?

Slimmie

Bericht door Slimmie » ma jun 06, 2005 6:44 am

Duckrip schreef:
@ Slimmie

Waarom zijn het geen DH vorken? Dat dacht ik maar jij zegt dat de Boxxer en de 888 freeride vorken zijn? Dan maakt RS dus helemaal geen DH vork. Volgens mij heb je niet perse een Super Monster nodig om DH te rijden of wel?

Je bedoelt zeker Drooze @ Dirt E19?

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma jun 06, 2005 9:29 pm

Slimmie schreef:
[
Duckrip schreef:
@ Slimmie

Je bedoelt zeker Drooze @ Dirt E19?

Jep sorry.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » di jun 07, 2005 12:52 pm

Duckrip schreef:

waar gaat het juist over? dat boxxers freeride vorken zijn? dat heb ik toch nooit gezegd?

en

shiver en 888 zijn idd een stuk zwaarder, maar zijn dan ook eerder freeride vorken.

in mijn ogen zijn 888"s en shivers freeride vorken.

maar een boxxer, een dorado of een fox40 zijn in zeker full on DH vorken.

en nee, je hebt geen SuperMonster nodig.

nota:
ik denk dat het er nog van gaat komen.

momenteel wordt er hoedanook rond gereden met 888"s op DH fietsen. die hebben 8" veerweg, maar een gigantische inbouwhoogte.

als je gaat kijken naar de risse champ bijvoorbeeld, dan zie je dat je met dezelfde inbouwlengte wel 10" kan hebben.

dan rij je dus rond op een vork met 10" veerweg, die een maximale inbouwhoogte heeft die korter is dan de 888, en die een minimale (bottom out) inbouwhoogte heeft die te vergelijken is met een gebottomde boxxer.
maw, die geen specifiek geometrisch nadeel heeft.

en waarom ook niet? dh vorken zijn gedurende jaren telkens langer geworden, al lijkt nu even 8" een grens. waarom? achterveerweg is nu ook vaak 10".

best interessant punt om over na te denken...

N I E L S

Bericht door N I E L S » di jun 14, 2005 5:57 pm

Ik blijf het toch een interessante vraag vinden of de 1.5 ook echt een voordeel heeft of dat t enkel gewicht extra is. Voelt zon vork niet stijver aan of is t alleen gewicht dat t brengt? En de lagers, gaan ze langer mee of begeven ze t toch even snel?

Is het niet ook wat te vroeg om te juichen dat de SC vorken van Marzocchi net zo geweldig zijn als de 1.5? Ik bedoel, hoe lang zijn die dingen nu in de handen van het grote publiek? Ik heb niets gelezen over kapotte 170mm SC maar misschien weet hier iemand daar meer van?

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » wo jun 15, 2005 9:15 am

bij mijn weten nog geen enkele. zoveel rijden er ook nog niet van rond, hoewel het er toch elke dag meer worden. ik heb nog niets gehoord van problemen met de 66, geen gekraak, geen scheurtjes, whatsoever.

de breakouts zijn dan al wat langer uit. ik ken alvast 1 iemand die problemen had met de breakout, namelijk de plaats waar de (1.5) stuurbuis in de kroon gaat, was hij losgekomen, en stond te waggelen. en het was ondertusse de tweede keer dat hij het voor had.

maar dat wil natuurlijk allemaal niets zeggen. er zullen allicht wel mensen zijn die problemen hebben met de 66, waar we nooit iets zullen van weten. niets is perfect. maar het feit dat de publieke opinie over de vorken nog steeds positief is, wil wel wat zeggen.

...

dus ik ging wat spitten op pinkbike.com, en vond:
i heard that 66"s are having steer tube bending problems.. i know a guy who"s bent two of them and he"s not a hack.. its because there longer travel Single crowns..
maar meer dan "via via de vriend van mijn vrouw haar schoonzus" dus niet. geen foto"s of 1e hand info...

Slimmie

Bericht door Slimmie » wo jun 15, 2005 10:03 am

Tot nu toe heb ik nog niet echt argumenten kunnen vinden die kunnen aantonen dan 1.5 inch sterker is dan 1.1/8. Zowel een Breakout plus als 66RC zijn erg sterk. Ik heb er nog geen 1 gebroken gezien.

Mischien dat met de komst van de Manitou Travis 200mm Single Crown 1.5 echt beter zal zijn dan 1.1/8.
Maar tot zover is het dus vertrouwd om sc 170mm 1.1/8 te rijden, want dat heeft Marzocchi wel bewezen.

Dit betekent dus dat 1.5 inch meer nadelen geeft dan voordelen.

-Je moet een frame hebben waar een 1.5 vork in past.
-Je moet een 1.5 inch balhoofd hebben.
-Een 1.5 stuurpen, en voor zover ik weet zijn die vrij duur.

Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er een 200mm sc vork komt met 1.1/8.

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo jun 15, 2005 10:41 am

Slimmie schreef:
...

Ik ken de nadelen allen alleen ik wil een voordeel horen wat ook echt waar is!

Als er echt niets rest dan ...
kan me voorstellen dat het publiek zich wat genaaid voelt door Manitou, eerst verkondigen dat het moet en dan niet hoeven.

Slimmie

Bericht door Slimmie » wo jun 15, 2005 12:18 pm

Duckrip schreef:

Ik ken de nadelen allen alleen ik wil een voordeel horen wat ook echt waar is!

Als er echt niets rest dan ...
kan me voorstellen dat het publiek zich wat genaaid voelt door Manitou, eerst verkondigen dat het moet en dan niet hoeven.

Dat ben ik met je eens.

Tot nu toe lijkt het inderdaad een fabeltje dat je 1.5 inch nodig bent voor sc 170mm.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » wo jun 15, 2005 4:37 pm

66 vorkjes zijn wel cava , ik em een vf en krijg ze toch ni kapot en ze word ge gebruikt ;)

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo jun 15, 2005 11:09 pm

66 vorkjes zijn wel cava , ik em een vf en krijg ze toch ni kapot en ze word ge gebruikt ;)

Joh ik begrijp er echt de ballen van.
Is er wat met je kleine harige huisdier aan de hand?

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » do jun 16, 2005 10:43 am

nee tis een groot kortharig :)
ik zei dus : ik heb een 66vf , en ze word hard gebruikt en heb er geen probleme mee. ze flext totaal ni en dempt beestig

Lynx

Bericht door Lynx » do jun 16, 2005 1:26 pm

Ik snap niet dat er nog mensen zijn die beweren dat een 888 geen DH race vork is ??

Fabien Barel is er toch wereldkampioen mee geworden...

Afbeelding

...en de God der Goden (Cedric Gracia) raced nu ook met een oranje 888

Afbeelding

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » do jun 16, 2005 1:49 pm

lynx 1 - marozcci tegestanders 0

Plaats reactie