Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
wictor
Bericht
door wictor » ma dec 07, 2009 10:04 pm
Toevoeging: hoe moelijk is het om de boel in te remmen? Ik heb net m'n zwaar verwaarloosde hardtail voorzien van nieuwe remmen en heb in 10 min even een rondje Wageningse ghetto gereden, al sprintend/remmend.
Toen ik eenmaal een nose-wheelie-to-faceplant deed en in het donker van de parkeerplaats moest zoeken naar m'n voortanden wist ik dat de remmen wel ingeremd waren!

-
Steelboy - Berichten:8100
-
Contacteer:
Bericht
door Steelboy » ma dec 07, 2009 10:20 pm
De theorie gelijkmatig verdelen en bekleden van het schijfoppervlak gaat echter niet meer op zodra er prut tussen schijf en blok komt, dan werkt je zandkorrel als schuurpapier en dan gaat het weer hard... ja toch?! Dus waarom hebben ingeremde blokken daar dan minder last van?
-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » ma dec 07, 2009 10:59 pm
Uit al deze theorieën kan ik dus opmaken dat je schijven remmateriaal opnemen van je blokken? En dat als je je schijven dus schoonmaakt, je je remmen opnieuw moet inremmen?
En als je je schijven niet hebt schoongemaakt maar wel nieuwe blokken monteert, je de remblokken zelf wel kan behandelen met een gasbrander (zolang je ze maar niet te heet laat worden) om het bindmiddel te 'verdampen'?
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » di dec 08, 2009 7:08 am
Dit zal toch niet het eerste DP topic in 10 jaar worden waar we niet uit komen???
dusssssss©
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » di dec 08, 2009 8:25 am
Om nog maar even wat olie op het vuur te gooien.
Ik rem mijn sintered blokken nooit in (ja twee keer om te voelen of het drukpunt lekker ligt).
Mijn slijtage verschilt per keer. De ene keer doe ik er een half jaar mee en de andere keer is het na een fikse moddertocht afgelopen.
Wat ook helpt is het type schijf. Er zijn schijven (airotor) die je liefst niet met organische blokken moet rijden omdat de blokken dan gelijk wegslijten. Al die gaten in een schijf zijn plekken waar zand zich kan verzamelen en kan gaan schuren denk ik zo.
Ook het soort ondergrond zal er veel mee te maken hebben tesamen met de hoek waarop je blokken en aangrijpen en de hoeveelheid drag bij normaal gebruik.
Oftewel teveel factoren om het alleen op inremmen neer te laten komen.
Te hard (te heet) remmen leidt tot verglazing. Dat is iets wat algemeen bekend is en denk ik het enige is waar je mee uit moet kijken.
Schijfremblokken slijten gewoon. En sneller als velgremblokken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
wictor
Bericht
door wictor » wo dec 09, 2009 5:47 pm
didadunlop schreef:Schijfremblokken slijten gewoon. En sneller als velgremblokken.
Misschien moet je dan toch eens gaan inremmen
Ik heb wel een paar keer m'n v-brake blokken in een dag op kunnen rijden in de Ardennen. Zelfs in een slepende, piepende, knarsende modderhelmarathon van ~5u is me dat nog nooit gelukt.