SPV
Moderator:Beheerders
Wat kunnen jullie me vertellen over de Manitou SPV swinger 4-way demper en de Minute 1:00 voorvork. Hoe verhouden ze zich tov andere dempers en vorken. Ik heb me een beetje ingelezen maar wil eigenlijk verhalen van mensen die het kennen/gebruiken.
Ik ben benieuwd?
Binker
Ik ben benieuwd?
Binker
-
- Forumbeheerder
Re:SPV
Swinger dempers kan je alleen vergelijken met 5th el en Curnutt.
De instellingen kan je op de site vinden.
Volgens een zeer ervaren figuur zouden de swingers iets duurzamer zijn dan 5th.
verder is de werking gelijkaardig
Minute: talk to plons, hij is de enige die er hier een heeft.
Katze"s is onderweg.
De instellingen kan je op de site vinden.
Volgens een zeer ervaren figuur zouden de swingers iets duurzamer zijn dan 5th.
verder is de werking gelijkaardig
Minute: talk to plons, hij is de enige die er hier een heeft.
Katze"s is onderweg.
Ik rij met een Swinger 6way en een Breakout plus (beide SPV). Als de klappen klein genoeg zijn, blijven de dempers gewoon "dicht", veren dus niet in. Als de klap groot genoeg is, absorberen ze hem erg goed.
Als ik bv. tegen een kleine stoeprand rij, merk ik daar absoluut niets van, de vork en achterdemper reageren dan erg soepel. Vooral als het wat sneller gaat, merk je de soepelheid v/d vering, echt super. Maar als je over de weg fietst, is het net een hardtail, en dat met 17/18 cm voor/achter
Als ik bv. tegen een kleine stoeprand rij, merk ik daar absoluut niets van, de vork en achterdemper reageren dan erg soepel. Vooral als het wat sneller gaat, merk je de soepelheid v/d vering, echt super. Maar als je over de weg fietst, is het net een hardtail, en dat met 17/18 cm voor/achter

Welke 5th bedoel je? veer of lucht? Maar ik begrijp dat jullie redelijk enthousiast zijn. Ga er niet mee freeriden misschien een klein sprongetje maar meer all-mountain gebruik. De 5th vind ik mooi en heeft de naam maar weet er verder erg weinig over.
Voor allmountain-gebruik kun je ook een swinger 4 way air gebruiken. In mijn VT zit er zo-een en ik vind "m fantastisch, maar ben wel van plan om met een coil te experimenteren, omdat dat volgens mij (imho) het gedrag van de fiets icm rijstijl ten goede komt.
Maar welke progressieve demper je zou moeten gebruiken air/coil vs 5th/manitou is denkelijk afhankelijk van het -type- frame dan ook je centen en verkrijgbaarheid. (ook een (coil-) swinger 4way, 5th element of een swinger 6 way; de stervelingen onder ons zullen de verschillen in werking vast niet aanvoelen.)
Gewoon zo veel mogelijk forums afstruinen, zoekfunctie gebruiken en veeeeeel lezen ook in de magazines, want er is al zoveel over gezegd...
Grootste issue wat mij opviel (wat me inspireerd om verder te studeren naar de mogelijkheden) is dat het voor je gevoel minder sopt, maar wel veel absorbeert en met grote blad erop staand de berg op en maar blijven lachen...
Theoretisch voor allmountain zou ik zeggen minute 2 (air) en air swinger 4way.
Maar welke progressieve demper je zou moeten gebruiken air/coil vs 5th/manitou is denkelijk afhankelijk van het -type- frame dan ook je centen en verkrijgbaarheid. (ook een (coil-) swinger 4way, 5th element of een swinger 6 way; de stervelingen onder ons zullen de verschillen in werking vast niet aanvoelen.)
Gewoon zo veel mogelijk forums afstruinen, zoekfunctie gebruiken en veeeeeel lezen ook in de magazines, want er is al zoveel over gezegd...
Grootste issue wat mij opviel (wat me inspireerd om verder te studeren naar de mogelijkheden) is dat het voor je gevoel minder sopt, maar wel veel absorbeert en met grote blad erop staand de berg op en maar blijven lachen...
Theoretisch voor allmountain zou ik zeggen minute 2 (air) en air swinger 4way.
-
- Forumbeheerder
remember dat een Swinger technisch identiek is aan een 5th. Manitout betaalt genoeg royalties om dat te mogen.
Niet doen......
ik ben ook een flinke kerel 1m90, 95 kg en de Minute One vork en 4 swinger op mijn fiets functioneert NIET. :"( :"( >:( >:(
Ik ben ervan overtuigd dat deze beide Manitou producten niet werken naar behoren vanaf een gewicht boven 86 kg. Je kunt trouwens zien dat de Minute One geen veren beschikbaar heeft +86 kg... Dus op mijn vork zit teveel luchtdruk, ik ben eens benieuwd hoe lang de dichtingen het zullen uithouden... Als ik de vork instel volgens de gegevens op de gebruiksaanwijzing dan kan ik zo de vork tot einde veerweg duwen. Had ik beter geweten dan had ik de fiets besteld met de Fox float demper en Marzocchi marathon vork.
ik ben ook een flinke kerel 1m90, 95 kg en de Minute One vork en 4 swinger op mijn fiets functioneert NIET. :"( :"( >:( >:(
Ik ben ervan overtuigd dat deze beide Manitou producten niet werken naar behoren vanaf een gewicht boven 86 kg. Je kunt trouwens zien dat de Minute One geen veren beschikbaar heeft +86 kg... Dus op mijn vork zit teveel luchtdruk, ik ben eens benieuwd hoe lang de dichtingen het zullen uithouden... Als ik de vork instel volgens de gegevens op de gebruiksaanwijzing dan kan ik zo de vork tot einde veerweg duwen. Had ik beter geweten dan had ik de fiets besteld met de Fox float demper en Marzocchi marathon vork.
Ik kan er nog niet veel over zeggen aangezien vandaag mijn eerste testrit was met een minute 3.00, maar ik moet zeggen dat ik me inderdaad verbaazde over de soepelheid van de vork, en inderdaad als je uit stilstand met je volle gewicht er op gaat hangen kun je de vork "uit bottomen". Geen probleem vind ik, dan weet je tenminste dat de vering goed zijn best doet en de slag in het terrein volledig benut kan worden. Hierbij komt natuurlijk ook dat de demping niet verhard naarmate je steeds harder op het stuur gaat drukken, SPV is hier niet voor gemaakt natuurlijk. De vork dempt goed de snellere klappen waardoor uitbottomen een stuk lastiger wordt tijdens het rijden. Verder is het geen vork voor jumps, er staat niet voor niets een waarschuwingssticker op en is ook wel logisch aangezien het gewicht best licht is. ...tot nu toe een prima vork.

op de hoogste stand is de vork veel soepeler. Eigenlijk zie ik niet goed waarom je de 130 mm stand zou moeten gebruiken als die niet hetzelfde veerkarakter heeft als op 100mm. De eerste 30mm is sponzig en daarna veert de vork zoals op 100 mm. De sag komt dus bijna overeen als op 100mm stand. De stijfheid van de hardware kan ook veel beter, bij het klimmen en krapper bochtwerk plooien de benen naargelang je stampt en trekt. Op mijn ander bikes heb ik een Lefty en Fatty ultra van c"dale. Die vorken zijn 500 keer stijver dan de Manitou. Maar mensen onder de 80 kg zullen daar wel geen verschil in merken...
Het ambetante aan de 5th element en nu ook die Swinger is dat je elke dag geregeld de shock moet aanpassen (pomp) en dit zeker geen gemakkelijk klusje is. Ik weet niet in hoeverre jij iets kent van shocks maar als je een van die twee aanschaft moet je zeker uitleg vragen aan een ervaren iemand om de shock optimaal te doen werken.
@DeDwerg, stijfheid is bij mij in orde, geen probleem voor dit moment, mijn marzo shiver sc is een stuk flexier.
@Hope, ik hoop dat je een boekje bij je 5th hebt gekregen, zo ja, dan gaat er inderdaad even wat tijd inzitten bij het instellen van de demper, je kunt het makkelijk zelf doen. Je moet wel het demp en veer karakter kunnen onderscheiden, dit is misschien niet voor iedereen even gemakkelijk.
ps, voor 5th "hoe in te stellen"
http://www.xs4all.nl/~katze/div/fork_tu ... %20001.jpg
http://www.xs4all.nl/~katze/div/fork_tu ... %20002.jpg
http://www.xs4all.nl/~katze/div/fork_tu ... %20003.jpg
@Hope, ik hoop dat je een boekje bij je 5th hebt gekregen, zo ja, dan gaat er inderdaad even wat tijd inzitten bij het instellen van de demper, je kunt het makkelijk zelf doen. Je moet wel het demp en veer karakter kunnen onderscheiden, dit is misschien niet voor iedereen even gemakkelijk.
ps, voor 5th "hoe in te stellen"
http://www.xs4all.nl/~katze/div/fork_tu ... %20001.jpg
http://www.xs4all.nl/~katze/div/fork_tu ... %20002.jpg
http://www.xs4all.nl/~katze/div/fork_tu ... %20003.jpg
effe een slimme vraag. Op de handleiding van de Manitou SPV demper en Minute vork zeggen ze dat je eerst de druk in het kleine SPV reservoir moet regelen. En starten met een druk tussen 50Ã 75% van je lichaamsgewicht. Die nerds bij Manitou hebben natuurlijk vergeten uit te leggen hoe je nu in godsnaam kunt weten wat 50 of 75% druk van je lichaamsgewicht is. Of ben ik de nerd??? Heb het boekje al in alle talen gelezen, nergens duidelijkheid zoals er bij andere merken wel het geval is. Wel een goeie tip daarnet dat je het aantal bar X 2,2 moet doen. Maar dan zit je bij Manitou al ver over de garantienormen.
das inderdaad een goeie vraag.
ik zit hier ook te klooien met een swinger 3 way.
heb wel iets bedacht:
zet je gewicht om in lbs (1 lbs is 0,45 kg)
dit getal kun je volgens mij ongeveer vergelijken met psi.
je pakt dus een percentage van je lichaamsgewicht in lbs en dat is ook het aantal psi.
heb dit zomaar zitten bedenken en weet niet of het klopt, maar qua druk kom je wel aardig uit, dacht ik.
als iemand iets beters weet hoor ik het graag.
groetn
ik zit hier ook te klooien met een swinger 3 way.
heb wel iets bedacht:
zet je gewicht om in lbs (1 lbs is 0,45 kg)
dit getal kun je volgens mij ongeveer vergelijken met psi.
je pakt dus een percentage van je lichaamsgewicht in lbs en dat is ook het aantal psi.
heb dit zomaar zitten bedenken en weet niet of het klopt, maar qua druk kom je wel aardig uit, dacht ik.
als iemand iets beters weet hoor ik het graag.
groetn
-
Staat duidelijk op de vork spv kamer tussen de 20 en 60 psi !
Dan lul ik uit m"n nek ofzo, 135 psi is inderdaad wel erg veel had ik moeten kunnen bedenken. Maar hoe zit "t wel?
Die vuistregel geldt alleen voor de achterdemper. Voor de vork moet je gewoon op de helft van het bereik beginnen en dan de vork afstellen. Als ie dan te veel veert bij het klimmen => meer druk. Als je vindt dat de vork te hard is en niet op kleine slagen reageert => minder druk.