Lekke Crossmax UST Disc
Moderator:Beheerders
-
Sinds een paar maanden dan toch last van een crossmax die lucht verliest. Heb er 1,5 jaar probleemloos mee gereden, nog nooit last gehad van luchtverlies. Nu is binnen een week 2 bar aan lucht verdwenen. De lucht komt uit de verbinding tussen spaken en velg. Dit betekent volgens mij dat van de luchtdichte kamer die ontstaat met de buitenband, de velg lek is (nee, niet velg zelf, maar de 2e laag van de velg). Heb banden verwisseld, ventielen verwisseld, tape geplakt op het laspunt van de velg en nog blijf ik er last van houden. Alle mogelijkheden zijn volgens mij op, wat er overblijft is een velg met blijkbaar haarscheurtjes oid. Hebben jullie nog tips? En nee, geen nieuwe kopen :P. Is het een oplossing om Stan No Tubes systeem te proberen? Maar waar is dat te vinden? Alvast bedankt voor info en hulp.
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Re:Lekke Crossmax UST Disc
Of eens mailen met mavic, dit mag zover ik weet niet gebeuren en is dan een productie fout(of niet?)
Niet geschoten altijd mis!
Rinse
Niet geschoten altijd mis!
Rinse
Zeker Mavic contacteren.
Stan"s Notubes is bij Patman te vinden.
Stan"s Notubes is bij Patman te vinden.
In de BIKE stond hier een tijdje geleden iets over.
Er komen haarscheurtjes in "t alu, waardoor er lucht kan ontsnappen.
Wiel in een bak water en je zou bij de ernstige gevallen luchtbelletjes kunnen zien verschijnen.
Vooral de SL"s hebben hier last van, maar ook de andere/oudere modellen zijn verdacht.
Ook de las kan ondicht zijn.
Mavic moet hiervan op de hoogte zijn.
Misschien staat daar iets.
Er komen haarscheurtjes in "t alu, waardoor er lucht kan ontsnappen.
Wiel in een bak water en je zou bij de ernstige gevallen luchtbelletjes kunnen zien verschijnen.
Vooral de SL"s hebben hier last van, maar ook de andere/oudere modellen zijn verdacht.
Ook de las kan ondicht zijn.
Mavic moet hiervan op de hoogte zijn.
Misschien staat daar iets.
Het is de strip die onder hoge temperatuur in de velg wordt geplaats die het geheel luchtdicht maakt.
Je wiel opsturen en er wordt zo"n nieuwe strip gemonteerd en je wiel is weer helemaal luchtdicht zoals het hoort. Ik weer alleen niet of het onder garantie valt na 1,5 jaar... Meestal maar een jaar garantie op productiefouten op de velgen/wielen.
Het zit em dus niet in het aluminium ofzo, het is puur die strip die poreus aan het worden is o bepaalde punten.
Als het geen garantie is kan het best een duur grapje worden denk ik, contacteer in ieder geval wel eerst Codagex om te kijken of het op garantie te verhalen is. En je moet wel de codes die bij je papieren zitten kunnen overleggen, anders kunnen ze weleens moeilijk gaan doen.
Groeten
Je wiel opsturen en er wordt zo"n nieuwe strip gemonteerd en je wiel is weer helemaal luchtdicht zoals het hoort. Ik weer alleen niet of het onder garantie valt na 1,5 jaar... Meestal maar een jaar garantie op productiefouten op de velgen/wielen.
Het zit em dus niet in het aluminium ofzo, het is puur die strip die poreus aan het worden is o bepaalde punten.
Als het geen garantie is kan het best een duur grapje worden denk ik, contacteer in ieder geval wel eerst Codagex om te kijken of het op garantie te verhalen is. En je moet wel de codes die bij je papieren zitten kunnen overleggen, anders kunnen ze weleens moeilijk gaan doen.
Groeten
-
Ik heb vanmiddag al een mailtje aan Codagex gestuurd, effe wachten op antwoord. Heb nu de bonnetjes erbij gezocht, in januari 2002 gekocht bij Rob Akkermans, garantie is 1 jaar, dus tja, afwachten maar even waar Cadagex mee komt. Baal er wel van, niet dat oppompen voor het rijden nou zo vervelend is, maar voor mijn gevoel loopt ie steeds sneller leeg............ en daarbij hoort het niet >:(
nou, ik hou jullie op de hoogte, dank voor de reacties
nou, ik hou jullie op de hoogte, dank voor de reacties
-
antwoord van Codagex:
Hallo Matthijs;
Op zich is 2 bar per week zeer weinig.
Mavic geeft aan 2 bar per dag als max.
Ik ben er echter bijna zeker van dat het bij je ventiel zit.
Haal het eens los en smeer er wat vaseline op, op het deel wat je in de vleg
schuift.
Je zult verbaast zijn van het resultaat.
Veel verder fietsplezier.
Codagex Nederland
??? Nou, dat gaat ik dan maar eens proberen, is het laatste dat ik nog niet geprobeerd had. Ben benieuwd.
Hallo Matthijs;
Op zich is 2 bar per week zeer weinig.
Mavic geeft aan 2 bar per dag als max.
Ik ben er echter bijna zeker van dat het bij je ventiel zit.
Haal het eens los en smeer er wat vaseline op, op het deel wat je in de vleg
schuift.
Je zult verbaast zijn van het resultaat.
Veel verder fietsplezier.
Codagex Nederland
??? Nou, dat gaat ik dan maar eens proberen, is het laatste dat ik nog niet geprobeerd had. Ben benieuwd.
probeer dat eens en steek je wiel eens helemaal onder waterr kan je zien waar het allemaal lekt
Bekijk de binnenkant van de velgrand eens en zie dat er eker alle zandkorrels tussenuit zijn.
Bekijk de binnenkant van de velgrand eens en zie dat er eker alle zandkorrels tussenuit zijn.
-
cvvracing schreef:
probeer dat eens en steek je wiel eens helemaal onder waterr kan je zien waar het allemaal lekt
heb wiel al eens onder water gehouden, lucht kwam eruit bij velg/spaak verbinding. Velgrand en band zijn schoon en bij het plaatsen van de band smeer ik hem eerst in met afwasmiddel. Oh ja, heb dus zondagavond nog eens band gewisseld en aan ventiel geprutst. Gisteravond (maandags dus) zat er nog 1,5 bar van de 4,0 in. Dus even wat meer luchtverlies dan 2 bar per week.
Tja en nu???? Ik zou contact opnemen en vragen wat eraan tedoen is,denk zelf erg weinig. Succes
Binker
Binker
Afwasmiddel mag je er nooit aandoen !!
De tubeless banden van zowel fietsen aut als alle andere tubeless banden zijn beschermt met een zeer fijne film "een soort latexlaagje die je band luchtdicht houd.
Met het afwasmiddel kan de band na een tijdje aangetast raken en niet meer waterdicht zijn.
En in feite heb je niet echt een smeermiddel nodig om de band op de velg te krijgen bij een fietsband.
De tubeless banden van zowel fietsen aut als alle andere tubeless banden zijn beschermt met een zeer fijne film "een soort latexlaagje die je band luchtdicht houd.
Met het afwasmiddel kan de band na een tijdje aangetast raken en niet meer waterdicht zijn.
En in feite heb je niet echt een smeermiddel nodig om de band op de velg te krijgen bij een fietsband.
-
cvvracing schreef:
Afwasmiddel mag je er nooit aandoen !!
??? ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar er wordt door mavic zelf aangeraden om bij montage van banden hun vloeistof te gebruikten, of anders afwasmiddel of water. En nogmaals, het lek zit niet bij de banden, maar in de velg, of ventiel. Maar ik ga vanavond nieuwe ventielen halen, (ja, Dickhof in Oosterwolde is open!!) en proberen om deze goed, en sluitend met vaseline te monteren.
de ventielen mag
Af en toe steek ik ook eens nieuw banden onder nen auto in mijnen maat zijn garage en hij heeft mij verteld dat het nooit mag met zeep of eender welk afwasmiddel.
Enkel met het glijmiddel van michelin.
Ge moet nu niet denken dat uwen bad direct is opgegeten met afwasmiddel :P maar hij zou na verlloop van tijd niet meer luchtdicht kunnen zijn.
Af en toe steek ik ook eens nieuw banden onder nen auto in mijnen maat zijn garage en hij heeft mij verteld dat het nooit mag met zeep of eender welk afwasmiddel.
Enkel met het glijmiddel van michelin.
Ge moet nu niet denken dat uwen bad direct is opgegeten met afwasmiddel :P maar hij zou na verlloop van tijd niet meer luchtdicht kunnen zijn.
-
shitterdeshit
vanmiddag op tijd weg gegaan om nieuwe ventielen te kunnen halen, heb ik panne met de auto. Verbinding tussen versnellingsbak en pook gebroken (ja, auto van nog geen 3 jaar oud, 2e keer!!). Mooi klote, veel te laat thuis om nog ventieltjes te kunnen ophalen. Wel oude ventielen ingesmeerd met vaseline, maar eens kijken of dat werkt. Ben overmorgen pas weer thuis dus kan dan pas weer controleren. Zucht............ zit ook niet echt mee, niet dat ik het vervelend vindt om band op te pompen maar nu duurt het nog weer langer voordat de oplossing is gevonden.....................

Als je al hebt kunnen zien dat er lucht langs de spaaknippels doorkomt dan zit het toch niet in je ventielen denk ik zo, bespaar je dat geld nou maar van die ventielen want daar licht het niet aan, zoals je zelf eerder al zei.....
Enne geen gezeik over afwasmiddel meer aub dat het je banden aantast, das wel de grootste onzin die ik in jaren gehoord heb.
Groeten
Enne geen gezeik over afwasmiddel meer aub dat het je banden aantast, das wel de grootste onzin die ik in jaren gehoord heb.
Groeten
-
rob_the_biker schreef:
Als je al hebt kunnen zien dat er lucht langs de spaaknippels doorkomt dan zit het toch niet in je ventielen denk ik zo, bespaar je dat geld nou maar van die ventielen want daar licht het niet aan, zoals je zelf eerder al zei.....
Groeten
eh, het kan dus wel aan het ventiel liggen. Als het ventiel de bovenste velgbodem (eh, ja die samen met de band de luchtkamer vormt) niet goed afsluit kan er lucht langs ontsnappen naar de ruimte tussen de bovenste velgbodem en de velgrand waar de spaken aan vast zitten. Hierdoor gaat de lucht door de verbinding tussen velg en spaken. Nou, als ik het zelf doorlees dan staat het lekker logisch, maar goed, kijk even op de site van Mavic en je snapt denk ik het principe van hun velg wel.
-
;D ;D ;D
nou, oplossing is dus gevonden, eh aangereikt dus beter gezegd! Na thuiskomst vandaag stond mijn band nog mooi onder druk van zo"n vier bar! De oplossing van Codagex was dus in mijn geval de juiste. Ventiel met wat vaseline insmeren en het geheel wordt luchtdicht afgesloten. Heb net nog wel twee nieuwe ventieltjes gekocht en er in gezet, gewoon om er vanaf te zijn.......... en oh ja, ook nog twee nieuwe XLS banden van Michelin........ damn, moet gewoon niet te vaak naar de lbs gaan.........
Anyway, ben helemaal blij, velg is dus niet lek of kapot, geen gepomp meer om de paar dagen en lekker biken! Iedereen bedankt voor de suggesties en opmerkingen
nou, oplossing is dus gevonden, eh aangereikt dus beter gezegd! Na thuiskomst vandaag stond mijn band nog mooi onder druk van zo"n vier bar! De oplossing van Codagex was dus in mijn geval de juiste. Ventiel met wat vaseline insmeren en het geheel wordt luchtdicht afgesloten. Heb net nog wel twee nieuwe ventieltjes gekocht en er in gezet, gewoon om er vanaf te zijn.......... en oh ja, ook nog twee nieuwe XLS banden van Michelin........ damn, moet gewoon niet te vaak naar de lbs gaan.........
Anyway, ben helemaal blij, velg is dus niet lek of kapot, geen gepomp meer om de paar dagen en lekker biken! Iedereen bedankt voor de suggesties en opmerkingen
die matthijs, en nu fietsen! ken het probleem en heb het ook opgelost door vaseline te gebruiken, vaseline kun je echt overal voor gebruiken maar daar later meer over!
tip: draai de moer op het ventiel handvast! vaster hoeft echt niet; dan verniel je de boel alleen maar!
tip: draai de moer op het ventiel handvast! vaster hoeft echt niet; dan verniel je de boel alleen maar!