Magura Marta(SL) of Avid Juicy 7
Moderator:Beheerders
ik denk dat het toch eens tijd wordt voor schijven op m"n fiets(rij nu met HS-33)
Ik heb mijn oog laten vallen op de Marta & de Juicy omdat ik denk dat dit de betere remmen zijn(coorect me if I"m wrong)
Aangezien ik geen ervaring heb met schijven en ook geen kennissen met schijven heb, heb ik jullie hulp nodig.
Wat is aan te raden en waarom Marta(eventueel SL) of de juicy 7???
Als ik de specs etc. van de Juicy 7 lees, moet dit de beste rem van dit moment zijn....
De Marta daarentegen heeft zijn diensten al reeds langer bewezen.
Marta of Juicy?????? That"s the question.
Qua monteren; aangezien er nog geen schijven op m"n fiets hebben gezeten, moeten mijn patten nog gevlakt worden. Het lijkt mij dat je dit door iemand moet laten doen die er wel een beetje kaas van heeft gegeten toch???
Zullen ze dit bij bijv. S-Tec doen, als ik daar remmen en een wielset koop???
Dusssss©
Ik heb mijn oog laten vallen op de Marta & de Juicy omdat ik denk dat dit de betere remmen zijn(coorect me if I"m wrong)
Aangezien ik geen ervaring heb met schijven en ook geen kennissen met schijven heb, heb ik jullie hulp nodig.
Wat is aan te raden en waarom Marta(eventueel SL) of de juicy 7???
Als ik de specs etc. van de Juicy 7 lees, moet dit de beste rem van dit moment zijn....
De Marta daarentegen heeft zijn diensten al reeds langer bewezen.
Marta of Juicy?????? That"s the question.
Qua monteren; aangezien er nog geen schijven op m"n fiets hebben gezeten, moeten mijn patten nog gevlakt worden. Het lijkt mij dat je dit door iemand moet laten doen die er wel een beetje kaas van heeft gegeten toch???
Zullen ze dit bij bijv. S-Tec doen, als ik daar remmen en een wielset koop???
Dusssss©
-
Re:Magura Marta(SL) of Avid Juicy 7
Altijd je patten vlakken, anders blijf je een partij kloten met ringetjes etc. Verder koop je geen Avid"s, wordt waarschijnlijk een ramp met onderdelen en blokjes krijgen. Misschien dat het in NL nog wel lukt, maar in het buitenland gaat het vaak moelijker.
Dus Magura, werkt goed en is niet te duur. Waarom koop je geen Hayes remmen? Supermakkelijk monteren, niet duur en altijd onderdelen te krijgen.
Dus Magura, werkt goed en is niet te duur. Waarom koop je geen Hayes remmen? Supermakkelijk monteren, niet duur en altijd onderdelen te krijgen.
Ik rij met een setje Marta"s rond en tot nu toe bevallen ze prima, niet vergeten in te remmen als je ze koopt (30x met 30km/h vol in de remmen gaan, dan zetten ze zich beter ... ?!?!? staat in de handleiding...)
Veel remkracht naar mijn mening, veel meer dan dat ik gewend was en dat fiets echt heerlijk, je kan gewoon harder downhill want je staat toch op tijd stil (jij was toch die gast die een sloot in was gefietst tijdens een afdaling....uhhh ja dat was ik ja....maar dat kwam niet door de remmen....die hebben nog gered wat te redden viel)
Met Avid heb ik geen ervaring, nou ja cantilever brakes dan, die doen "t nog steeds (8 jaar oud)
Veel remkracht naar mijn mening, veel meer dan dat ik gewend was en dat fiets echt heerlijk, je kan gewoon harder downhill want je staat toch op tijd stil (jij was toch die gast die een sloot in was gefietst tijdens een afdaling....uhhh ja dat was ik ja....maar dat kwam niet door de remmen....die hebben nog gered wat te redden viel)
Met Avid heb ik geen ervaring, nou ja cantilever brakes dan, die doen "t nog steeds (8 jaar oud)
denk dat je met die avid"s beter af bent dan met de marta"s.
avid kun je bijv al afstellen tijdens het rijden, remkracht zal ook wel ok zijn.
dat afstellen zie ik als een heel groot pluspunt. Aanlopen is namelijk voor mij het enige nadeel van schijven en dat kun je met dat wieltje beperken door de blokken verder van de schijf af te zetten. Heb eerst altijd met verstelbare schijven gereden, hope xc 4, en dat was heerlijk. In de bagger ff wat eraf zetten en ze lopen een stuk minder snel aan
avid kun je bijv al afstellen tijdens het rijden, remkracht zal ook wel ok zijn.
dat afstellen zie ik als een heel groot pluspunt. Aanlopen is namelijk voor mij het enige nadeel van schijven en dat kun je met dat wieltje beperken door de blokken verder van de schijf af te zetten. Heb eerst altijd met verstelbare schijven gereden, hope xc 4, en dat was heerlijk. In de bagger ff wat eraf zetten en ze lopen een stuk minder snel aan
Gewoon Hayes HFX9. Zijn stukken goedkoper, en bijna net zo goed (worden niet voor niets de helft van de tijd door fabrikanten af-fabriek gemonteerd). Gaat flink schelen op de prijs icm een wielset, lijkt mij. Marta"s en Juicys zijn wel leuk, maar ik zie de meerwaarde niet.
Ik zou voor de avids gaan... Denk dat deze op dit moment toch echt 1 van de beste remmen op de markt is. Als ik schijven zou moeten kopen zou ik absoluut juicy 7 aanschaffen...
Ninko
Ninko
Pimiento schreef:
Gewoon Hayes HFX9. Zijn stukken goedkoper, en bijna net zo goed (worden niet voor niets de helft van de tijd door fabrikanten af-fabriek gemonteerd). Gaat flink schelen op de prijs icm een wielset, lijkt mij. Marta"s en Juicys zijn wel leuk, maar ik zie de meerwaarde niet.
raar dat ik toch echt 75% van alles met shimano of magura zie.
standaard afgemonteerd dan he
-
- Contacteer:
misschien is een hope mini nog een optie voor je? Schijnt toch ook wel zo goed te werken als een marta? of niet? 
Verder weet k t zelf ook niet ech, kzit ongeveer met hetzelfde dilemma

Verder weet k t zelf ook niet ech, kzit ongeveer met hetzelfde dilemma

hope mini is wat zwaarder maar wel degelijker, zou ik voor gaan als ik nieuwe remmen zou moeten hebben(mede doordat ze er super uitzien)
En die Marta"s niet dan ?? Ok die Mini hebben (PIMP-Stylish) gouden zuigers (zijn toch de zuiger, niet...) maar de Marta"s hebben weer die "curly" disc en dat vind ik toch wel supermooi staan.
ps. de Mini kregen wel een 9 in de laatste MTBRider (engels blad)
R@coon schreef:
Het zou pas indrukwekkend zijn als de mini een 9 kreeg in de bike en/of marta een 9 in MTBR
Rij nu dik 1 jaar met Marta"s. Tot nu toe (4200Km) een set blokken achter opgereden en vandaag eerste keer voor ook vervangen en rem-olie vervangen. Perfecte rem dus. In begin erg "giftig" meer na paar keer rijden wordt dit veel beter. HET grote voordeel van Magura is dat bijna iedere shop dit spul heeft; bij Hayes, Avid en Hope is dit maar de vraag.
Let er overigens goed op dat met de Marta"s 2003 aardig wordt gestunt; zeer mooi alternatief zijn de nieuwe Louise"s! lijken op Marta"s en aanzienlijk goedkoper; Marta"s zijn wel wat mooier (mijn mening)
Oz
Let er overigens goed op dat met de Marta"s 2003 aardig wordt gestunt; zeer mooi alternatief zijn de nieuwe Louise"s! lijken op Marta"s en aanzienlijk goedkoper; Marta"s zijn wel wat mooier (mijn mening)
Oz
-
Rij nu aantal jaren met de Marta"s. Eigenlijk nooit echt problemen mee gehad (behalve het aanlopen van de nieuwe wavy schijven, eindelijk opgelost). De slijtage valt mij enorm mee, en reserve onderdelen zijn zeer goed te verkrijgen. Voor een beetje geld koop je zelf een ontluchtingssetje en kan je alle voorkomende problemen zelf oplossen. En je hebt natuurlijk 5 jaar garantie bij Magura, weet niet hoe dit bij andere merken is. Succes met je keuze.
De Marta staat hier niet bij, maar wel de Juicy en de Mono Mini:
http://www.mountainbike-magazin.de/sixc ... p?id=39474
http://www.mountainbike-magazin.de/sixc ... p?id=39474
in al jullie reakties vragen jullie niet wat het rijgedrag van de vraagsteller is en wat het gewicht is?
De Magura Marta is een zuivere XC rem voor het minder zware terrein (zwaar = alpenuberquerung zoals de duitsers het zo mooi zeggen) voor iemand van minder dan of max 75 kilo
De Marta heeft zich bewezen, is zeer betrouwbaar, mits je hem rijdt in het terrein waarvoor hij ontworpen is, snel XC gebruik dus.
De Avid Juicy Seven is een rem die beter te vergelijken is wat rempower met een Magura Louise of zelfs Louise FR
Perfect doseerbaar, netjes van gewicht, mooie features, maar de eerste modellen hadden wat last van betrouwbaarheidsproblemen, licht olieverlies bij duurtesten tijdens zeer lange afdaling.. deed zich voor bij de aansluiting van de remkabel bij de zuiger. Schijnt opgelost te zijn doordat de aansluiting gewijzigd is, een metalen busje ipv plastik busje, maar ja, bij betrouwbaarheidsproblemen wacht ik zelf liever even voordat ik iets weer vertrouw... eerst zien dan geloven..
Maarreuh, wat verwacht je van die schijfrem? Waar ga je hem voor gebruiken en wat is je gewicht?
Beste XC"ers
Hope Mini
Marta
Marta SL
XT "04
Op dit moment zijn de beste allrounders:
Louise (FR)
Hope M4
XT "03
HFX 9
Uiteraard zijn er nog meer goede remmen!
Veel plezier met je keuze!
De Magura Marta is een zuivere XC rem voor het minder zware terrein (zwaar = alpenuberquerung zoals de duitsers het zo mooi zeggen) voor iemand van minder dan of max 75 kilo
De Marta heeft zich bewezen, is zeer betrouwbaar, mits je hem rijdt in het terrein waarvoor hij ontworpen is, snel XC gebruik dus.
De Avid Juicy Seven is een rem die beter te vergelijken is wat rempower met een Magura Louise of zelfs Louise FR
Perfect doseerbaar, netjes van gewicht, mooie features, maar de eerste modellen hadden wat last van betrouwbaarheidsproblemen, licht olieverlies bij duurtesten tijdens zeer lange afdaling.. deed zich voor bij de aansluiting van de remkabel bij de zuiger. Schijnt opgelost te zijn doordat de aansluiting gewijzigd is, een metalen busje ipv plastik busje, maar ja, bij betrouwbaarheidsproblemen wacht ik zelf liever even voordat ik iets weer vertrouw... eerst zien dan geloven..
Maarreuh, wat verwacht je van die schijfrem? Waar ga je hem voor gebruiken en wat is je gewicht?
Beste XC"ers
Hope Mini
Marta
Marta SL
XT "04
Op dit moment zijn de beste allrounders:
Louise (FR)
Hope M4
XT "03
HFX 9
Uiteraard zijn er nog meer goede remmen!

Veel plezier met je keuze!
-
allround vergeet de Hope C2 niet
zalige remmen en je kan de afstandvan de remblokken zelf bijregelen vanaf de remhendel zoals bij de avid rem
zalige remmen en je kan de afstandvan de remblokken zelf bijregelen vanaf de remhendel zoals bij de avid rem
rijgedrag is XC in Nederland en in de vakantie de bergen in, gewicht 80 kg.
wat ik ook erg belangrijk vind is betrouwbaarheid en onderhoudsvriendelijk;
aangezien ik liever fiets dan sleutel
En de service van het merk moet goed zijn, en ook het verkrijgen van onderdelen moet snel en makkelijk te regelen zijn.
Magura heb ik tot nu toe geode ervaringen mee op bovenstaande gebieden.
Avid heb ik geen ervaring mee. Door wie word dit verdeeld eigenlijk???
dusssss©
wat ik ook erg belangrijk vind is betrouwbaarheid en onderhoudsvriendelijk;
aangezien ik liever fiets dan sleutel

En de service van het merk moet goed zijn, en ook het verkrijgen van onderdelen moet snel en makkelijk te regelen zijn.
Magura heb ik tot nu toe geode ervaringen mee op bovenstaande gebieden.
Avid heb ik geen ervaring mee. Door wie word dit verdeeld eigenlijk???
dusssss©
Ik twijfel dus nog enorm.
Ik rij nu HS-33, bevalt enorm goed en heeeft mij nog nooit in de steek gelaten qua betrouwbaarheid en remkracht.
De reden dat ik aan schijven dacht is:
-ik hoor veel verhalen om mij heen dat het zo goed/lekker remt.
-de looks zijn natuurlijk wat beter dan HS-33 (poserlul!!!!)
-remkracht bij nat
Aan de andere kant ben ik bang dat er ook nog meer onderhoud om de hoek komt kijken, iets wat bij HS-33 natuurlijk te verwaarlozen is.
Ook kosten goede schijven een klap geld, € 400 of meer, en als ik dat potentieel van schijven er niet uit haal, is dat natuurlijk ook een beetje zonde.
De kunst van XCen is toch snelheid en dus zo min mogelijk REMMEN!!!!!!
wielen gaan er zowiezo binnenkort komen, schijven weet ik dus nog niet.
dusssss©
Ik rij nu HS-33, bevalt enorm goed en heeeft mij nog nooit in de steek gelaten qua betrouwbaarheid en remkracht.
De reden dat ik aan schijven dacht is:
-ik hoor veel verhalen om mij heen dat het zo goed/lekker remt.
-de looks zijn natuurlijk wat beter dan HS-33 (poserlul!!!!)
-remkracht bij nat
Aan de andere kant ben ik bang dat er ook nog meer onderhoud om de hoek komt kijken, iets wat bij HS-33 natuurlijk te verwaarlozen is.
Ook kosten goede schijven een klap geld, € 400 of meer, en als ik dat potentieel van schijven er niet uit haal, is dat natuurlijk ook een beetje zonde.
De kunst van XCen is toch snelheid en dus zo min mogelijk REMMEN!!!!!!
wielen gaan er zowiezo binnenkort komen, schijven weet ik dus nog niet.
dusssss©
-
eh, leuk he, twijfelen! maarreh, looks zijn uiteraard heel belangrijk! (heb toch het idee dat je behoorlijk visueel bent ingesteld, gezien de foto"s op je site) en als je toch nieuwe wielen koopt...... dan is de vraag of je 400 eurootjes over hebt voor betere remkracht bij droog, en zeker bij nat ( en ja, kijk nu naar buiten, in welk land leven we nu eigenlijk) ! Veel onderhoud bij schrijfremmen kun je tegenwoordig echt wel zelf, en de uit de nieuwste modellen zijn echt wel de kinderziektes gehaald waardoor veel onderhoud nodig was. En echt, als je een paar keer met schijven heb gereden wil je echt niet meer terug............. koop nu maar gewoon die marta"s of louise bij S-tec ;D
ik heb weinig onderhoud aan mn remmen. Het hoeft eigenlijk nooit totdat de blokken versleten zijn. maak alles wel schoon natuurlijk(de blokken bijna niet, werkt altijd goed)
Formula 4 racing. ik rij er 2 jaar mee en vind het super remmen. niks geen onderhoud, behalve blokken vervangen. service van rizzy is naar mij prima
Nadeel is dat veel Formula rijders die service dan ook hard nodig hebben!
Boss, ik het hetzelfde als jij gehad. Ik heb ook 2 jaar met HS-33 remmen rond gereden en die voldeden prima. Maar ik wilde, nadat ik een keer Hope Enduro remmen had gevoeld toch uiteindelijk aan de schijven. Aan remkracht en een soepele bediening hecht ik veel waarde.
Toen ik hier op DP een setje Hope mini"s 2002 in goede staat voor 175 euro kon kopen heb ik dat direct gedaan. Hierbij heb ik mooie wielen laten maken: Shimano XT disc naven, Mavic XM321 en Sapim Laser spaken. Totaal was ik 400 euro kwijt.
Nu ik even heb kunnen rijden met deze remmen moet ik zeggen dat ik er zeer tevreden over ben, de remkracht is enorm, zeker meer dan de HS-33. De remhendels voelen strak aan en hoeven geen grote slag te maken om hard te remmen. Ze zijn erg goed doseerbaar.
Uiteindelijk ben ik dus voor Hope gegaan, omdat ik eerder al es Hope Enduro"s had getest en die erg goed bevielen. De looks van de Mini"s me wel aanspreekt en de super goede prijs ik die ik voor een perfect 2e hands setje had.
Toen ik hier op DP een setje Hope mini"s 2002 in goede staat voor 175 euro kon kopen heb ik dat direct gedaan. Hierbij heb ik mooie wielen laten maken: Shimano XT disc naven, Mavic XM321 en Sapim Laser spaken. Totaal was ik 400 euro kwijt.
Nu ik even heb kunnen rijden met deze remmen moet ik zeggen dat ik er zeer tevreden over ben, de remkracht is enorm, zeker meer dan de HS-33. De remhendels voelen strak aan en hoeven geen grote slag te maken om hard te remmen. Ze zijn erg goed doseerbaar.
Uiteindelijk ben ik dus voor Hope gegaan, omdat ik eerder al es Hope Enduro"s had getest en die erg goed bevielen. De looks van de Mini"s me wel aanspreekt en de super goede prijs ik die ik voor een perfect 2e hands setje had.
Caramba schreef:
Boss, ik het hetzelfde als jij gehad. Ik heb ook 2 jaar met HS-33 remmen rond gereden en die voldeden prima. Maar ik wilde, nadat ik een keer Hope Enduro remmen had gevoeld toch uiteindelijk aan de schijven. Aan remkracht en een soepele bediening hecht ik veel waarde.
En er staan hier op het forum nog Mini"s te koop met 185/165 schijven........