Hoe de hoogtemeter gebruiken

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
sgsdebruijn
Hoe de hoogtemeter gebruiken

Bericht door sgsdebruijn » di mei 04, 2004 10:36 pm

Ik heb een VDO MC1.0, fijne teller die ook de hoogte en stijgingspercentage aan kan geven.

Maar hoe gebruik ik het ding,

Stel ik hem tijdens het starten van een marathon op 0 (hoogte) in of doe ik dat op mijn thuis lokatie.
Of moet het nog anders?

Ik heb hem thuis op 0 ingesteld en hij geeft bv tijdens Olne-Spa-Olne ongeveer wel hetzelfde aan als iemand anders.

Graag hoor ik wat van jullie.

En hoe worden hoogtemeters nou berekend?

Gr. Sebastiaan

BlackBox

Re:Hoe de hoogtemeter gebruiken

Bericht door BlackBox » wo mei 05, 2004 8:48 am

Ik zou het echt niet weten, ik heb zelf een polar met die functie en werkt perfect maar of het het zelfde werkt bij die van jouw. Ik zou het echt niet weten ??? jammer genoeg, ik zou anders even langs de dealer gaan.

MzzlS BlackBox

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mei 05, 2004 9:17 am

hoogtemeter moet je toch altijd ijken (op 0 zetten) op zeeniveau???

Hoog of laag water is dan weer de vraag :?

Volgens mij werken die dingen op luchtdruk, het hangt dus ook van de heersende luchtdruk af, het KNMI zal je daar ook wel bij kunnen helpen.

Dan hoef je niet elke keer naar zee te rijden om je meter te ijken.

Het kan ook zo zijn dat hij de ene dag meer/minder aangeeft dan de vorige, dan is de luchtdruk dus verandert.(mits de positie van de meter hetzelfde is uiteraard) Je kunt hem dus ook als weersvoorspelling gebruiken.

dusssss©

ramon73

Bericht door ramon73 » wo mei 05, 2004 7:17 pm

Hier: http://www.minvenw.nl/rws/mdi/geoloket/hoogte.php kun je de hoogte opzoeken van je startpunt. Op deze hoogte stel je je meter in. Voor het nauwkeurigste resultaat doe je dit vlak voor de start. De hoogtemeter werkt idd op luchtdruk en is dus van dag tot dag anders ( op jouw hoogtemeter dan), de luchtdruk verandert immers als de temperatuur veranderd.
Voor elke rit dus "ijken" op de juiste hoogte en dat is hem. Weet je de hoogte niet en zet je deze op nul, dan wordt het aantal afgelegde hoogtemeters natuurlijk wel correct opgenomen (ook als je hem niet op nul ijkt, maar zelfs bij iedere willekeurige waarde). het ijken is dus alleen noodzakelijk als je wil weten hoe hoog je je exact bevindt.

sgsdebruijn

Bericht door sgsdebruijn » do mei 06, 2004 9:15 pm

Bedankt voor jullie reacties!!

Plaats reactie