Welke trail/enduro/freeride vork?
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:19
- Lid geworden op:vr jul 23, 2004 10:59 am
Vanwege een op hand zijnde emigratie naar Wales gaat mijn XC fully eruit. Ik ben van plan om mijn Banshee Chaparral te verbouwen tot een zware enduro/lichte freerider door een nieuwe vork te monteren, zodat ik een meer multi purpose bike heb.
Op het moment zit er een Marzocchi DJ3 in en dat ding is knap zwaar (3kg +) dus dat ding zou me slopen op lange XC ritten Wales.
Ik zit te denken om deze jongen te vervangen en heb de volgende volgende vorken op het oog;
Fox Vanilla 125 R
Rock Shox Psylo SL
Manitou Flick
Zijn er mensen die ervaringen met deze vorken hebben en ze kunnen aanbevelen of afraden? Alle tips en advies zijn welkom!
Op het moment zit er een Marzocchi DJ3 in en dat ding is knap zwaar (3kg +) dus dat ding zou me slopen op lange XC ritten Wales.
Ik zit te denken om deze jongen te vervangen en heb de volgende volgende vorken op het oog;
Fox Vanilla 125 R
Rock Shox Psylo SL
Manitou Flick
Zijn er mensen die ervaringen met deze vorken hebben en ze kunnen aanbevelen of afraden? Alle tips en advies zijn welkom!
Re:Welke trail/enduro/freeride vork?
ok staat er wel niet tussen maar ik zou een fox forx vanilla 130R 2005 nemen... zijn leverbaar, geen v-brake mounts, 8" disc voorzien.
Ik heb zelf 2 fox vanilla"s en die dingen lopen echt als een gek! smooth, stijf, echte dempingsregeling (van hyperspeed tot slowmotion). Heb de mijne in mijn turner 5spot met een romic achterin. Mooi in evenwicht met een zwaardere veer dan de stock. (zorg dat je geen OEM vork koopt, prijs is wel laag maar daar krijg je niet de 2 verschillende extra veren bij.)
greetz
Bettes
Ik heb zelf 2 fox vanilla"s en die dingen lopen echt als een gek! smooth, stijf, echte dempingsregeling (van hyperspeed tot slowmotion). Heb de mijne in mijn turner 5spot met een romic achterin. Mooi in evenwicht met een zwaardere veer dan de stock. (zorg dat je geen OEM vork koopt, prijs is wel laag maar daar krijg je niet de 2 verschillende extra veren bij.)
greetz
Bettes
Re:Welke trail/enduro/freeride vork?
ik heb een Firefly in mijn Chapparal zitten: werelds...ook goed om mee te XCen...aanradertje
C.
C.
-
- Berichten:19
- Lid geworden op:vr jul 23, 2004 10:59 am
Re:Welke trail/enduro/freeride vork?
Tnx,
Ik zie niet veel verbeteringen bij de vanilla van 2005 over de oude. Vermoed dat de 5 mm extra veerweg nou niet zo heel merkbaar zal zijn. De 8" disc voorziening is wel een leuke optie. Vind de nieuwe styling trouwens knap lelijk, maar dit terzijde.
Denk dat ik een betere deal kan krijgen op een ouder model. Wat betreft de extra veren bij een Vanilla; ben een redelijke Joe Average zo rond 72 kg. Dus is het echt nodig om die veren te vervangen. Rij zelf met een Vanilla RC achter op de 5" positie.
@ coccobill; rij jij ook XC met je Chaparral. En dan ook in de ardennen sauerland of Wales ;D bv
Ik zie niet veel verbeteringen bij de vanilla van 2005 over de oude. Vermoed dat de 5 mm extra veerweg nou niet zo heel merkbaar zal zijn. De 8" disc voorziening is wel een leuke optie. Vind de nieuwe styling trouwens knap lelijk, maar dit terzijde.
Denk dat ik een betere deal kan krijgen op een ouder model. Wat betreft de extra veren bij een Vanilla; ben een redelijke Joe Average zo rond 72 kg. Dus is het echt nodig om die veren te vervangen. Rij zelf met een Vanilla RC achter op de 5" positie.
@ coccobill; rij jij ook XC met je Chaparral. En dan ook in de ardennen sauerland of Wales ;D bv
Re:Welke trail/enduro/freeride vork?
van fox uit zelf... :
"Travel has increased to 130mm. All "05 Fox Forx have the NEW SLIM damper (R, RL, RLT, RLC). The R and RL-RLC models have new tapered star ribs on the Rebound Adjust knobs. All the forks have lost a tiny bit of weight and inevitably have changed color and now sport different graphics too.
New slim damper cartridge: "even smoother, consistent damping by eliminating cavitations; lighter weight, minus 30 grams; wider, linear adjustment range, on compression, rebound, and threshold, which allows a ProPedal setting on RLT and RLC models." it says here
New damper shaft, new seal head: "damper shaft made out of hard anodized 7075 aluminum (lighter weight); new seal head, super slippery bushing for less friction, better sealing and increase durability."
New spring compression shafts: "new negative springs (smoother action, no noise); 7075 Aluminum shaft for less weight (minus 24 grams); improved low-speed compression range on RLC models. "
New lower castings: stiffer; designed for 8"/203mm DH Disc brake compatibility; Disc only forks get 40 grams lighter."
op zicht geen verschil, binnenin wel.
Maar daarentegen zou er vanuit de states (push industries) een upgrade voor forx uit 2002-2004 om ze een pedal platform (instelbaar via de C knop) te geven dat je met de lockout knop (er zit dus een RLC knop bij) aan en af kan zetten. Dit lijkt mij bijna een ideale upgrade voor echt trail/enduro gebruik...
greetz
bettes
"Travel has increased to 130mm. All "05 Fox Forx have the NEW SLIM damper (R, RL, RLT, RLC). The R and RL-RLC models have new tapered star ribs on the Rebound Adjust knobs. All the forks have lost a tiny bit of weight and inevitably have changed color and now sport different graphics too.
New slim damper cartridge: "even smoother, consistent damping by eliminating cavitations; lighter weight, minus 30 grams; wider, linear adjustment range, on compression, rebound, and threshold, which allows a ProPedal setting on RLT and RLC models." it says here
New damper shaft, new seal head: "damper shaft made out of hard anodized 7075 aluminum (lighter weight); new seal head, super slippery bushing for less friction, better sealing and increase durability."
New spring compression shafts: "new negative springs (smoother action, no noise); 7075 Aluminum shaft for less weight (minus 24 grams); improved low-speed compression range on RLC models. "
New lower castings: stiffer; designed for 8"/203mm DH Disc brake compatibility; Disc only forks get 40 grams lighter."
op zicht geen verschil, binnenin wel.
Maar daarentegen zou er vanuit de states (push industries) een upgrade voor forx uit 2002-2004 om ze een pedal platform (instelbaar via de C knop) te geven dat je met de lockout knop (er zit dus een RLC knop bij) aan en af kan zetten. Dit lijkt mij bijna een ideale upgrade voor echt trail/enduro gebruik...
greetz
bettes
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Re:Welke trail/enduro/freeride vork?
Rijdt zelf met een Psylo SL niet echt een free ride vork meer enduro/ marathon.
Voordeel is traploze verstelling van veerweg en de lock out die je ook deels kunt gebruiken.
Je kunt door deze 2 afstellingen redelijk XC"en met deze vork(tikje aan de zware kant) wel stijf i.c.m. schijfrem en 203 mm remschijf. Tevens kun je lekker afdalen met 125 mm veerweg.
Nadeel is de veerafstelling je kunt er verschillende soorten veren bij krijgen afhankelijk van je gewicht. Dus deze vork is niet zo precies af te stellen als een lucht vork. Wellicht ook minder onderhoudsgevoelig als een luchtvork. Hoewel ik met niet zo heel veel kilometers al speling heb op jawel mijn linker vorkpoot.(de schijfremkant)
Voordeel is traploze verstelling van veerweg en de lock out die je ook deels kunt gebruiken.
Je kunt door deze 2 afstellingen redelijk XC"en met deze vork(tikje aan de zware kant) wel stijf i.c.m. schijfrem en 203 mm remschijf. Tevens kun je lekker afdalen met 125 mm veerweg.
Nadeel is de veerafstelling je kunt er verschillende soorten veren bij krijgen afhankelijk van je gewicht. Dus deze vork is niet zo precies af te stellen als een lucht vork. Wellicht ook minder onderhoudsgevoelig als een luchtvork. Hoewel ik met niet zo heel veel kilometers al speling heb op jawel mijn linker vorkpoot.(de schijfremkant)
Re:Welke trail/enduro/freeride vork?
rij jij ook XC met je Chaparral. En dan ook in de ardennen sauerland of Wales
Jep, Ardennen al gedaan..gaat prima...niet al te hard omhoog maar what the f*ck...daar gaat het ook niet om
C.