Eerst je huiswerk goed leren maken voordat je met dergelijke beweringen komt. Dit is een ander systeem dan dat van B1. GT werkt voor zover ik weet op basis van een Shimano Nexus naaf, B1 gebruikt een gewone cassette ... ::)
Als jij je redenering verder doortrekt, dan zijn Nicolaï, Honda, B1 en GT dus allemaal met hetzelfde bezig? Als je zegt dat het uiteindelijke doel voor al die constructeurs ongeveer hetzelfde is, dan kan ik je nog ergens volgen. Maar ze gebruiken duidelijk verschillende manieren om er te geraken. De 2 systemen die nog het meest met elkaar vergelijkbaar zijn, zijn volgens mij de Nicolaï frames met centrale Rohloff naaf en de GT Gearbox met de Shimano Nexus. Dat zijn beide naven die voor zover ik weet ongeveer rond hetzelfde principe werken, nl. een naafversnelling met planetaire tandwielen. Alleen heeft de Rohloff dus 14 versnellingen en zijn er van de Nexus verschillende versies met een verschillend aantal versnellingen.
De ogenschijnlijke reden waarom GT er niet vroeger mee op de markt gekomen is, zou zijn omdat Shimano tot voor kort die Nexus naaf niet wou vrijgeven/garanderen voor FR/DH gebruik. Zij hebben die immers in eerste instantie ontwikkeld voor stadsfietsen. Maar dat zou ondertussen veranderd zijn...