xt hollowtech 2
Moderator:Beheerders
-
- Contacteer:
hallo altesaam,ik rijd op mijn xc-fietske met xt-spul,weinig klachten alleen
die KLOTE CHAINSUCK..als ik van het midden naar het kleine blad schakel dan ist keer op keer kettingzuig tussen het kleine blad en het frame....heb het middenblad reeds vervangen door een bbb-model,schijnt beter te werken ivm dit kettingvretende probleem,maar niet bij mij dus....
iemand ervaring hiermee???evt iets van een kettingspanner ofzo??
wordt telkens weer goed woest in da woods!!!!!!!!! >:(
het rare is dat als ie aant plafond hangt alles meer dan perfect werkt,maar o wee aster kracht op komt.....help me out.....
die KLOTE CHAINSUCK..als ik van het midden naar het kleine blad schakel dan ist keer op keer kettingzuig tussen het kleine blad en het frame....heb het middenblad reeds vervangen door een bbb-model,schijnt beter te werken ivm dit kettingvretende probleem,maar niet bij mij dus....
iemand ervaring hiermee???evt iets van een kettingspanner ofzo??
wordt telkens weer goed woest in da woods!!!!!!!!! >:(
het rare is dat als ie aant plafond hangt alles meer dan perfect werkt,maar o wee aster kracht op komt.....help me out.....
Re:xt hollowtech 2
ff googelen met "chainsuck" is ook leerzzam
XT en LX bladen zijn berucht.
Chainsuck wordt veroorzaakt door een combinatie van 1 of meerdere factoren.
Onnodig te zeggen dat een combinatie van factoren een grotere kans op chainsuck oplevert.
1)wrijving in de ketting
2)verkleving van ketting aan tandwiel
3)slijtage van ketting en tandwiel
Wrijving en verkleving zijn met goede smeermiddelen te lijf te gaan. Om verkleving tegen te gaan moet de ketting ook aan de buitenkant vet zijn. Gevolg ketting wordt nog viezer. Mijn ervaring is echter dat een ketting beter vet en vies kan zijn, dan droog en vies.
Slijtage is het punt waar LX en XT heel snel op mank gaan.
Slijtage aan ketting en tandwielen is een vervelende zaak.
Ketting wordt langer bij slijtage, tandwiel wordt juist kleiner. Binnen de kortste keren past het niet meer lekker.
Alle kracht komt op 1 tandje en op 1 rolletje. Gecombineert met matige smering en modder is dat al voldoende voor een vette kettingzuig.
Helemaal uitbannen kan je "t niet.
Daarom altijd smeermiddel(liefst zonder oplosmiddel) mee om onderweg bij te smeren.
En zorgen voor goede ketting en goede tandwielen.
Bijna alle tandwielen zijn beter dan LX en XT.
TA wordt vaak genoemd als goed en betaalbaar alternatief.
Ook de stalen Deore tandwielen zijn een optie. Staal-staal geeft minder verkleving dan alu - staal.
Onnodig te zeggen dat een combinatie van factoren een grotere kans op chainsuck oplevert.
1)wrijving in de ketting
Wrijving en verkleving zijn met goede smeermiddelen te lijf te gaan. Om verkleving tegen te gaan moet de ketting ook aan de buitenkant vet zijn. Gevolg ketting wordt nog viezer. Mijn ervaring is echter dat een ketting beter vet en vies kan zijn, dan droog en vies.
Ketting wordt langer bij slijtage, tandwiel wordt juist kleiner. Binnen de kortste keren past het niet meer lekker.
Alle kracht komt op 1 tandje en op 1 rolletje. Gecombineert met matige smering en modder is dat al voldoende voor een vette kettingzuig.
Daarom altijd smeermiddel(liefst zonder oplosmiddel) mee om onderweg bij te smeren.
Ook de stalen Deore tandwielen zijn een optie. Staal-staal geeft minder verkleving dan alu - staal.
-
- Contacteer:
het probleem zit bij mij aan de onderzijde,dus de ketting komt mee ""omhoog""Loeky schreef: http://www.roseversand.nl/rose_main.cfm ... =0&CID=175
bestaan al best lang die dingen... ;D
als je naar het kleine blad schakeld,en komt dan tussen frame en tandwiel vast te zitten,dus volgens mij helpt deze gadget dan niet,deze voorkomt dat ie er boven niet kan tussenschieten,maar het probleem zit dus vanonder......................
-
- Contacteer:
walter schreef:
ff googelen met "chainsuck" is ook leerzzam
1)wrijving in de ketting
dan toch maar weer andere tandwielen.....stalen deze reis........... >:(
en inderdaad maar busje spray mee in de kamelenzak..........
tanx voor da tips,ga nu ff googelen ;D
Volgens mij heb ik er al eerder naar gelinkt, maar volgens mij valt er weinig meer over chainsuck te zeggen dan in dit artikel:
http://www.fagan.co.za/Bikes/Csuck/
http://www.fagan.co.za/Bikes/Csuck/
- Kjiratsiekoedel
- Contacteer: