xt hollowtech 2

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:
xt hollowtech 2

Bericht door illuminatastigmata » wo nov 23, 2005 11:58 am

hallo altesaam,ik rijd op mijn xc-fietske met xt-spul,weinig klachten alleen
die KLOTE CHAINSUCK..als ik van het midden naar het kleine blad schakel dan ist keer op keer kettingzuig tussen het kleine blad en het frame....heb het middenblad reeds vervangen door een bbb-model,schijnt beter te werken ivm dit kettingvretende probleem,maar niet bij mij dus....
iemand ervaring hiermee???evt iets van een kettingspanner ofzo??
wordt telkens weer goed woest in da woods!!!!!!!!! >:(
het rare is dat als ie aant plafond hangt alles meer dan perfect werkt,maar o wee aster kracht op komt.....help me out.....

Gebruikersavatar
Loeky
Berichten:1509
Lid geworden op:zo mei 23, 2004 12:29 pm

Re:xt hollowtech 2

Bericht door Loeky » wo nov 23, 2005 3:37 pm

http://www.roseversand.nl/rose_main.cfm ... =0&CID=175

bestaan al best lang die dingen... ;D

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Re:xt hollowtech 2

Bericht door walter » wo nov 23, 2005 6:17 pm

ff googelen met "chainsuck" is ook leerzzam
XT en LX bladen zijn berucht.
Chainsuck wordt veroorzaakt door een combinatie van 1 of meerdere factoren.
Onnodig te zeggen dat een combinatie van factoren een grotere kans op chainsuck oplevert.
1)wrijving in de ketting
2)verkleving van ketting aan tandwiel
3)slijtage van ketting en tandwiel

Wrijving en verkleving zijn met goede smeermiddelen te lijf te gaan. Om verkleving tegen te gaan moet de ketting ook aan de buitenkant vet zijn. Gevolg ketting wordt nog viezer. Mijn ervaring is echter dat een ketting beter vet en vies kan zijn, dan droog en vies.
Slijtage is het punt waar LX en XT heel snel op mank gaan.
Slijtage aan ketting en tandwielen is een vervelende zaak.
Ketting wordt langer bij slijtage, tandwiel wordt juist kleiner. Binnen de kortste keren past het niet meer lekker.
Alle kracht komt op 1 tandje en op 1 rolletje. Gecombineert met matige smering en modder is dat al voldoende voor een vette kettingzuig.

Helemaal uitbannen kan je "t niet.
Daarom altijd smeermiddel(liefst zonder oplosmiddel) mee om onderweg bij te smeren.
En zorgen voor goede ketting en goede tandwielen.
Bijna alle tandwielen zijn beter dan LX en XT.
TA wordt vaak genoemd als goed en betaalbaar alternatief.
Ook de stalen Deore tandwielen zijn een optie. Staal-staal geeft minder verkleving dan alu - staal.


illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Re:xt hollowtech 2

Bericht door illuminatastigmata » do nov 24, 2005 8:23 am

Loeky schreef: http://www.roseversand.nl/rose_main.cfm ... =0&CID=175

bestaan al best lang die dingen... ;D
het probleem zit bij mij aan de onderzijde,dus de ketting komt mee ""omhoog""
als je naar het kleine blad schakeld,en komt dan tussen frame en tandwiel vast te zitten,dus volgens mij helpt deze gadget dan niet,deze voorkomt dat ie er boven niet kan tussenschieten,maar het probleem zit dus vanonder......................

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Re:xt hollowtech 2

Bericht door illuminatastigmata » do nov 24, 2005 8:26 am

walter schreef:
ff googelen met "chainsuck" is ook leerzzam
XT en LX bladen zijn berucht.
Chainsuck wordt veroorzaakt door een combinatie van 1 of meerdere factoren.
Onnodig te zeggen dat een combinatie van factoren een grotere kans op chainsuck oplevert.
1)wrijving in de ketting
2)verkleving van ketting aan tandwiel
3)slijtage van ketting en tandwiel

Wrijving en verkleving zijn met goede smeermiddelen te lijf te gaan. Om verkleving tegen te gaan moet de ketting ook aan de buitenkant vet zijn. Gevolg ketting wordt nog viezer. Mijn ervaring is echter dat een ketting beter vet en vies kan zijn, dan droog en vies.
Slijtage is het punt waar LX en XT heel snel op mank gaan.
Slijtage aan ketting en tandwielen is een vervelende zaak.
Ketting wordt langer bij slijtage, tandwiel wordt juist kleiner. Binnen de kortste keren past het niet meer lekker.
Alle kracht komt op 1 tandje en op 1 rolletje. Gecombineert met matige smering en modder is dat al voldoende voor een vette kettingzuig.

Helemaal uitbannen kan je "t niet.
Daarom altijd smeermiddel(liefst zonder oplosmiddel) mee om onderweg bij te smeren.
En zorgen voor goede ketting en goede tandwielen.
Bijna alle tandwielen zijn beter dan LX en XT.
TA wordt vaak genoemd als goed en betaalbaar alternatief.
Ook de stalen Deore tandwielen zijn een optie. Staal-staal geeft minder verkleving dan alu - staal.

dan toch maar weer andere tandwielen.....stalen deze reis........... >:(
en inderdaad maar busje spray mee in de kamelenzak..........
tanx voor da tips,ga nu ff googelen ;D

Gebruikersavatar
EH
Berichten:48
Lid geworden op:wo sep 05, 2001 3:52 pm
Locatie:Tilburg
Contacteer:

Bericht door EH » wo dec 07, 2005 4:39 pm

Volgens mij heb ik er al eerder naar gelinkt, maar volgens mij valt er weinig meer over chainsuck te zeggen dan in dit artikel:
http://www.fagan.co.za/Bikes/Csuck/

Gebruikersavatar
Kjiratsiekoedel
Berichten:211
Lid geworden op:do nov 11, 2004 11:02 pm
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Bericht door Kjiratsiekoedel » wo dec 07, 2005 7:00 pm

Dit klinkt niet als chainsuck. Maar als een niet goed afgestelde voorderailleur waardoor de ketting tussen kleine blad en frame komt en zich daar vastwerkt.

Draai je L schroefje er eens verder in.

Redge
Berichten:26
Lid geworden op:ma apr 22, 2002 9:56 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door Redge » wo dec 07, 2005 9:14 pm

Neem een stalen Deore middenblad en HG-93 ketting, zeer betrouwbare combinatie. Het beste is ook dat alles tegelijk nieuw gemonteerd wordt zodat het samen inslijt op elkaar.

dmx
Berichten:138
Lid geworden op:wo apr 27, 2005 8:10 pm
Locatie:Wellen

Bericht door dmx » ma dec 12, 2005 9:40 pm

Kan misschien ook een probleem van kettinglijn zijn. De XT trapas is iets breder dan de standaard. Bovendien is de handleiding ook niet echt duidelijk. Een beetje experimenteren met de bijgeleverde vulringen zou ik zeggen.

Gr.
max

Gebruikersavatar
jan1963
Berichten:11
Lid geworden op:di nov 15, 2005 7:05 am

Bericht door jan1963 » di dec 13, 2005 7:07 am

Bovendien is de handleiding ook niet echt duidelijk
Heb jij dan een Chinese of zo? Er lijkt me met de montagehandleiding niet veel mis te zijn.
Afbeelding

Plaats reactie