goede fiets verlichting?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

KoeniE
goede fiets verlichting?

Bericht door KoeniE » zo dec 11, 2005 2:33 pm

Als iemand nog een mooie felle lamp voor op de fiets zoekt?

Hier een beschrijving voor de goede hobby bob...

Fiets verlichting XENON

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo dec 11, 2005 3:38 pm

Indrukwekkend. Zoiets zou ik ook wel willen maar mijn electrotechische kennis is bijna 0. Voor mijn woonwerk zoek ik ook een betere oplossing dan het led lampje wat ik nu heb. Ik heb ook een Sigma Mirage met 20W halogeen en een 10 wat lampje. Helaas is de loodaccu stuk en passen de lampjes niet op mijn oversizedracestuur :lol:

Caramba

Bericht door Caramba » zo dec 11, 2005 4:32 pm

Mooi artikel, heb het even helemaal gelezen, erg leuk om die foto's te zien, net zoveel licht als de gemiddelde auto :D

Ik keek ook even op de site van die accu's, daar vond ik 3,6V 19000mAh Li-ion accu's voor 24,50 per stuk. Als hij daar nou 4 van had genomen had ie een veel kleinere en lichtere accu met 19Ah ipv. 9Ah voor maar 10 euro meer. (Deze dus: http://www.top-accu.de/d_Li_Ion_XENO_D_ ... 6_V309.htm)

Caramba

Bericht door Caramba » zo dec 11, 2005 4:33 pm

Nog een leuke, als ik zo'n accu zou kopen en die aan mijn telefoon tape, kan ik met 1 volle lading zo'n 66 weken vooruit :o

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo dec 11, 2005 5:38 pm

en weinig illegaal...

Caramba

Bericht door Caramba » zo dec 11, 2005 5:40 pm

illegaal? Leg eens uit...

Allereerst mogen die Hella rally lampen op een auto niet gebruikt worden op de openbare weg.
Ten tweede is bij mijn weten er ook wat geregeld voor de maximum opbrengst bvan een fietslamp, opdat niet iedereen met bouwlampen rond gaat rijden...
Dat de politie dit eerder door de vingers zal zien dan geen geld spreekt voor zich...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo dec 11, 2005 6:11 pm

aangezien het autoverlichting is heeft de RDW er ook wat over te zeggen volgens mij.

Wel een geweldige puist licht zeg, daar zou ik wel eens rondje mee willen fietsen door de binnestad hier 8)
Maar € 300 voor licht mwoah dat vind ik ook weer wat overdreven.

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

lazytjai

Bericht door lazytjai » zo dec 11, 2005 8:23 pm

ik gebruik kleine ledjes om niet door de politie te laten pakken. Wordt telkens gewoon door gelaten.

Tja denk niet dat je met groot light hele tijd mag rijden. Je krijgt dan een boete wegens rijden met verkeert licht. Het zelfde boete als je over dag met mist licht rijd terwijl er geen mist is. 65 pleuro boete.

Of dat je allemaal kerst versieringen op je fiets heb.

Kleine lampjes van de hema vind ik wel best. 5 euro voor en achter super klein ken gewoon in je broek zak en super licht.

Afbeelding

bettes

Bericht door bettes » ma dec 12, 2005 9:21 am

Ik bouw ook zelf mijn bikelichten en kan zeggen dat het met te veel licht echt niet leuk meer is...

Afbeelding

Ik rij zelf met een 20w 12V halogeenspot voor nachtbiken en heb met een 12v 7Ah batterij dus ongeveer 4,2h licht. Ik heb ook al met 35Ww op 14,4V gereden maar dan heb je gewoon te veel licht en kan je beter overdag rijden :roll:

Oh ja en mijn systeem kost all-in 35euro en laat alle normale gekochte fietslichten verbleken (niet de heeeeeel dure digitale Li-ion metalhalide dingen...) Ik zou wel een pak lichter kunnen gaan met andere batterijen maar dat is voor de paar keer per jaar dat we 's nachts het bos intrekken niet echt nodig.

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Kjiratsiekoedel
Contacteer:

Bericht door Kjiratsiekoedel » ma dec 12, 2005 10:55 am

Ik wil misschien ook wel een licht maken.

Maar ik zit een beetje met de accu. Wat weegt jouw accu? Hoe groot is hij? Hoe bevestig je hem?

bettes

Bericht door bettes » ma dec 12, 2005 11:18 am

Kjiratsiekoedel schreef:Ik wil misschien ook wel een licht maken.

Maar ik zit een beetje met de accu. Wat weegt jouw accu? Hoe groot is hij? Hoe bevestig je hem?
Hij weegt 2kg en is 15x9x6cm groot/klein en ik neem ze mee in mijn camelback rocket (het kleinste model met zak) Ik heb de verlichting op mijn helm voor optimaal de bocht rondkijken bij het biken.

Maar als ik minder lang licht wens kan ik ook 2x 6v 4Ah aan mekaar hangen en dan is ze "maar" 2x 9x5x6cm Die twee kunnen makkelijk in een heuptasje.

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

didadunlop

Lichten

Bericht door didadunlop » ma dec 12, 2005 1:31 pm

At bettes

Heb je wat meer info over die zelfgemaakte lichtjes? Ik wil nl ook zoiets gaan maken. Foto's dan wel onderdelen lijstjes? Standaard parts? Vooral de lens/peertje opbouw wil ik graag wat meer van weten.

Kan ik die soldeerbout ook weer eens van stal halen.

Groet

Alexander

Brum.

Bericht door Brum. » ma dec 12, 2005 5:36 pm

Whahaha, wat een onzin, een 35W HID is wel zwaaaaar overdreven. 10-15 watt HID die de andere fietslampfabrikanten gebruiken is meeeeer als zat (30-40W halogeen). Die Wench Allyn lampen zijn vooral goedkoop te krijgen bij www.trailtech.com, met zo'n E180 hobbybob je een setje in mekare.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr dec 16, 2005 12:06 pm

Caramba schreef:Mooi artikel, heb het even helemaal gelezen, erg leuk om die foto's te zien, net zoveel licht als de gemiddelde auto :D

Ik keek ook even op de site van die accu's, daar vond ik 3,6V 19000mAh Li-ion accu's voor 24,50 per stuk. Als hij daar nou 4 van had genomen had ie een veel kleinere en lichtere accu met 19Ah ipv. 9Ah voor maar 10 euro meer. (Deze dus: http://www.top-accu.de/d_Li_Ion_XENO_D_ ... 6_V309.htm)
Hmm maar als je die serieel schakelt kom je wel aan de 12 volt (4*3.6) maar je kan de Amperes dan niet optellen. Dat kan alleen bij een parallele schakeling.

Bettes: welke accu heb je gebruikt? Ik zag op conrad.nl wel leuke accu's 12 V met 3.5 AH. Maar dat zijn loodaccus. Vraag me af hoe goed die het doen op de fiets waar ze toch redelijk door elkaar worden geschud.

walter

Bericht door walter » vr dec 16, 2005 1:17 pm

Lood accu's zijn zwaar.
En goedkoop.
En goed te laden met een acculader voor auto of motorfiets.
En gevoellig voor koude, ook niet onbelangrijk in deze tijd vh jaar.

NiMh weegt wat minder, is ook nog te betalen, en te laden met eenvoudige laders. Een constante stroombron met 10% vd capaciteit knutsel je zo in elkaar.
En door zelf het aantal cellen te kiezen kan je 12 of 14,4V kiezen.
Beetje hogere spanning geeft mooi helder licht 8)
En weinig last van de kou.
Wel geheugen effct, maar daar heb je bij een lamp weinig last van, kleinie moeite om de accu flink leeg te trekken.

NiCad is vergelijkbaar met NiMh, maar wat slechter vh millieu (wat niet? ) en heeft minder capaciteit.
Wel wat beter bestand tegen piekbelastingen.

Lion heeft spec. lader nodig, iets duurder dan NiMh, maar schrijver vh stukje heeft zelf iets gebouwd, had dus net zo goed Lion ladertje kunnen knutselen.
Meer capaciteit, zelf samenstellen uit losse cellen, dus ook overvolting mogelijk.

Zelf heb ik een zelfbouw 20W halogeen met 10gr. spot.
De accu is NiMh, 12 cellen, dus 14,4V, 3,3Ah.
Past in een 3/4liter bidon.
Laden doe ik in 2 setjes van 6 cellen, met een snellader uit de modelbouw.
Door overvolting lekker wit licht, ong. 25W. Brand ruim 1 1/2 uur op 1 lading, genoeg voor een trainingsritje in 't donker.
Onlangs een Led-spotje besteld bij Conrad, om als zuinig "klein licht" te laten fungeren, ben benieuwd, was ff niet leverbaar.

Binnenkort eens een night-ride organiseren ?

PS: Ik heb 't ding eens een tijdje op m'n woonwerkverkeer fiets gebruikt.
Omdat ik in het asociale deel vd stad regelmatig "over het hoofd werd gezien" door Mercedes en BMW rijders.
Uiteindelijk maar weer op m'n mtb gemonteerd, hielp niets, probleem ligt blijkbaar niet aan mijn zichtbaarheid :evil:
Maar in die tijd wel glansrijk door een aantal politie-controles gefietst.

Leesvoer, werkt helaas niet met IE, dus een MAC of Mozilla (oid) gebruiken.

bettes

Bericht door bettes » vr dec 16, 2005 1:51 pm

walter schreef:Lood accu's zijn zwaar.
En goedkoop.
En goed te laden met een acculader voor auto of motorfiets.
En gevoellig voor koude, ook niet onbelangrijk in deze tijd vh jaar.

Binnenkort eens een night-ride organiseren ?
Daarom neem ik ruim voldoende capaciteit :) 1h30 licht is eigenlijk net te weinig voor een leuke rit (en reken er maar eens een lekke band en een kettingbreuk in)

voor een nachtritje in de omgeving van belgië doe ik mee :arms: ... heeft plons licht nodig of schijnt die zo al genoeg?

greetz
bettes

didadunlop

Accu's

Bericht door didadunlop » vr dec 16, 2005 4:56 pm

Ik zag op de Conrad site loodaccus staan. 12 volt met 3.5 A.

Maar de koude is vooral met cellen(niCad en verder) minder met loodaccus bij mijn weten. Probeer maar eens met 0 graden je digicam op te starten. Wil af en toe nog wel eens moielijk zijn en tevens minder capaciteit.

Maar ik heb zonet alles in mekaar gesoldeerd. Ik heb de cellen van mijn motordrive (Nikon FM2) eruit gehaald. 8X 1.2 met 1600A Dus nog even aanvullen en dan eens kijken of het werkt. Ik ga er nog wel een zekering tussen solderen voor de veiligheid.

Waar kan je grote houders vinden voor de cellen. Ik kan alleen maar die 4 penlite houders vinden (kan ik natuurlijk ook schakelen maar vraag me af hoe jullie dat opgelost hebben)

didadunlop

huh

Bericht door didadunlop » vr dec 16, 2005 4:57 pm

Waar heb je die 3.3 A cellen vandaan? Dat is leuk speelgoed

didadunlop

Gelukt

Bericht door didadunlop » vr dec 16, 2005 6:08 pm

Nog geen actiefoto's maar zo ziet mijn lampje eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door didadunlop op vr dec 16, 2005 6:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

didadunlop

honger

Bericht door didadunlop » vr dec 16, 2005 6:09 pm

En nu heb ik honger van dat knutselen.

Gelukkig is de ovenschotel bijna klaar:)

Caramba

Bericht door Caramba » vr dec 16, 2005 7:08 pm

didadunlop schreef:
Caramba schreef:Mooi artikel, heb het even Ik keek ook even op de site van die accu's, daar vond ik 3,6V 19000mAh Li-ion accu's voor 24,50 per stuk. Als hij daar nou 4 van had genomen had ie een veel kleinere en lichtere accu met 19Ah ipv. 9Ah voor maar 10 euro meer. (Deze dus: http://www.top-accu.de/d_Li_Ion_XENO_D_ ... 6_V309.htm)
Hmm maar als je die serieel schakelt kom je wel aan de 12 volt (4*3.6) maar je kan de Amperes dan niet optellen. Dat kan alleen bij een parallele schakeling.
Maar ik tel toch helemaal geen amperes bij elkaar op? 1 cel heeft een capaciteit van 19000mAh (19Ah) bij 3,6V, doe dat maal 4 en je hebt ook 14,4V bij 19Ah. Oftewel, voor 10 euro meer had ie een accu die 2 keer zolang meegaat met een volle lading en waarschijnlijk de helft kleiner en lichter is!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr dec 16, 2005 7:12 pm

SON E6 lamp, een superding! Nagenoeg geen strooilicht en een goeie bundel licht. Magneetschakelaar, lekker degelijk.

Afbeelding

Ultegra naafdynamo, werkt goed, loop licht. Klein nadeel is dat een lichte vibratie te voelen is aan het stuur als de verlichting aan staat.

Afbeelding

Onderstaande SON dynamo ligt klaar om de Ultegra te vervangen, hij moet nog lichter lopen dan de Ultegra, maar dat kan ik dus nog niet bevestigen.

Afbeelding

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » vr dec 16, 2005 9:53 pm

Hoe meer ik die klojo's van asociale automobilisten de berm in kan schijnen - als zij weer eens volledig onnodig met groot licht rijden - hoe beter!

Uit dat grootlicht! Volkomen debiel gedrag! Of die malloten die met mistlampen rijden terwijl er niet eens mist is!

Gelukkig gaan de lampen vrij snel uit zodra ik de verstraler aangooi maar af en toe moet je gewoon zo'n eikel staande houden en uitleggen dat wat hij doet echt niet kan!

TBB

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 16, 2005 10:24 pm

koop op marktplaats een klein oud handflitsertje.
Wedden dat dat grote licht, na 1 keer flitsen van jou kant, heel snel uitgaat.

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

didadunlop

Klopt

Bericht door didadunlop » za dec 17, 2005 9:51 am

Caramba schreef:
didadunlop schreef:
Caramba schreef:Mooi artikel, heb het even Ik keek ook even op de site van die accu's, daar vond ik 3,6V 19000mAh Li-ion accu's voor 24,50 per stuk. Als hij daar nou 4 van had genomen had ie een veel kleinere en lichtere accu met 19Ah ipv. 9Ah voor maar 10 euro meer. (Deze dus: http://www.top-accu.de/d_Li_Ion_XENO_D_ ... 6_V309.htm)
Maar ik tel toch helemaal geen amperes bij elkaar op? 1 cel heeft een capaciteit van 19000mAh (19Ah) bij 3,6V, doe dat maal 4 en je hebt ook 14,4V bij 19Ah. Oftewel, voor 10 euro meer had ie een accu die 2 keer zolang meegaat met een volle lading en waarschijnlijk de helft kleiner en lichter is!

Klopt . Ik had een nulletje over het hoofd gezien en vond de 19A zo gruwelijk veel dat ik nagelaten had om het na te kijken. Idd wel mooie batterijen 3.6 volt met 19000 mAh. Misschien eens naar kijken voor mijn projectje. Wel aan prijs.

Plaats reactie