Voorzorgsmaatregelen bij stalen frame?
Moderator:Beheerders
Mensen, het volgende:
Binnenkort komt mijn nieuwe stalen frame binnen (Kona LavaDome '06) welke ik op ga bouwen met m'n oude en wat nieuwe onderdelen.
Nu vraag ik me alleen af: Hiervoor heb ik altijd op alu frames gereden, maar moet ik nu nog voorzorgsmaatregelen nemen bij een stalen frame ivm mogelijk roestvorming of het vast gaan zitten van bepaalde onderdelen?
Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de montage van bv het balhoofd, crankas zadelpen etc.
Wie kan me wat nuttige tips geven.. Heb al rondgekeken op internet maar kom niet echt veel info tegen!
Binnenkort komt mijn nieuwe stalen frame binnen (Kona LavaDome '06) welke ik op ga bouwen met m'n oude en wat nieuwe onderdelen.
Nu vraag ik me alleen af: Hiervoor heb ik altijd op alu frames gereden, maar moet ik nu nog voorzorgsmaatregelen nemen bij een stalen frame ivm mogelijk roestvorming of het vast gaan zitten van bepaalde onderdelen?
Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de montage van bv het balhoofd, crankas zadelpen etc.
Wie kan me wat nuttige tips geven.. Heb al rondgekeken op internet maar kom niet echt veel info tegen!
Ik zou de tectylspuit er ff doorheen rossen. Je hebt van die spuitbussen met een lang stukje dun slang met daarop een nozzle die omwijd spuit en dus ideaal is voor buizen, als je frame niet is dichtgelast kan je zo alle buizen van een dikke laag tectyl voorzien.
Tectyl moet wel vrij lang drogen, dag of 2/3 volgens mij. Ik heb mijn stalen frames allemaal 2 X gedaan en een week laten rusten, tot nu toe nog geen roest(afkloppen!)
dusssss©
Tectyl moet wel vrij lang drogen, dag of 2/3 volgens mij. Ik heb mijn stalen frames allemaal 2 X gedaan en een week laten rusten, tot nu toe nog geen roest(afkloppen!)
dusssss©
Kun je niet beter de openingen dichten?
Waarom dompelen fabrikanten de frames niet ff in de grondverf net als een auto?? Zo heb je toch alles een keer beschermd.
Als je een beschadeging hebt kun je deze het beste zo snel mogelijk bijwerken, om roest te voorkomen. Daarnaast ook regelmatig je fiets poetsen en drogen. Zo ontdek je roest en fiets je altijd op een schone fiets.
Alu kan trouwens ook corroderen. Dat ziet er ook niet uit.
mzzl
Gène
Waarom dompelen fabrikanten de frames niet ff in de grondverf net als een auto?? Zo heb je toch alles een keer beschermd.
Als je een beschadeging hebt kun je deze het beste zo snel mogelijk bijwerken, om roest te voorkomen. Daarnaast ook regelmatig je fiets poetsen en drogen. Zo ontdek je roest en fiets je altijd op een schone fiets.
Alu kan trouwens ook corroderen. Dat ziet er ook niet uit.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Re: Voorzorgsmaatregelen bij stalen frame?
Mike Sanders (het beste, maar bewerkelijk)
anders:
Aerosol can FluidFilm AS-R via http://www.korrosionsschutz-depot.de/
anders:
Aerosol can FluidFilm AS-R via http://www.korrosionsschutz-depot.de/
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
In dit geval is dus niet de buiten kant het probleem, maar de (onbehandelde) binnenkant.
Daar moet idd eigenlijk een laagje bescherming op, zodat roestvorming van binnen uit tegen wordt gegaan.
Het kan met Tef, beter is een beter hechtend godje wat bv Elevation al aangeeft. In de States hebben ze hiervoor Framesaver, wat hier in Europa heel slecht te krijgen is..
Gaatjes dicht maken is een heel slecht plan. Deze zijn er niet om water in te laten (wat natuurlijk wel kan gebeuren) maar vooral om condens in het frame te voorkomen (afvoer).
JJ
Daar moet idd eigenlijk een laagje bescherming op, zodat roestvorming van binnen uit tegen wordt gegaan.
Het kan met Tef, beter is een beter hechtend godje wat bv Elevation al aangeeft. In de States hebben ze hiervoor Framesaver, wat hier in Europa heel slecht te krijgen is..
Gaatjes dicht maken is een heel slecht plan. Deze zijn er niet om water in te laten (wat natuurlijk wel kan gebeuren) maar vooral om condens in het frame te voorkomen (afvoer).
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Surly adviseert kopers van hun frame de binnenkant te behandelen:
"ITÂ’S WHATÂ’S ON THE INSIDE THAT COUNTS
The outside of your frame is covered with a tough coat of paint. Even when you get dings in the paint, rust never gets too far because the surface has a chance to dry, so you don’t really even need to touch up scratches (‘course, if you leave it outside under a tarp, it’s gonna rust more than if you get it out and ride it). The inside of the frame tubes, however, are a rust breeding environment. Water gets inside your frame. It does. It can seep into the smallest places, like down your seat tube as water sprays up from your wheel. See the little holes the inside of your chainstays? They’re there to allow gasses to release when the frame is being welded, but they also serve to allow some airflow in the tubing. That’s great, but it isn’t enough. It’s a really good idea to coat the insides of the tubes with some kind of protectant. This is best done, obviously, when the frame is still naked, so after your initial prep, get yourself some JP Weigle Frame Saver or Naval Jelly or linseed oil. Any of these are a kind of sticky oil that coat the insides of the tubes and prevent rust from starting. Frame Saver is a bit toxic, as it comes in an aerosol can, but it has a spray nozzle that lets you easily get into the nooks and crannies on your frame and comes with complete instructions. One can should let you do 3 or 4 frames on average. But whatever you use, go one tube at a time. Put more in than you need and roll the frame around so it coats the entire inside surface. Don’t forget the head tube and fork legs. Let it air out and gel up for a day or so then clean up any extra on the outside of the frame. Add a light coat of grease to the BB threads, the ends and inside of the head tube, and the seat tube, then install your parts and go ride"
te vinden op:
http://www.surlybikes.com/spew9.html
"ITÂ’S WHATÂ’S ON THE INSIDE THAT COUNTS
The outside of your frame is covered with a tough coat of paint. Even when you get dings in the paint, rust never gets too far because the surface has a chance to dry, so you don’t really even need to touch up scratches (‘course, if you leave it outside under a tarp, it’s gonna rust more than if you get it out and ride it). The inside of the frame tubes, however, are a rust breeding environment. Water gets inside your frame. It does. It can seep into the smallest places, like down your seat tube as water sprays up from your wheel. See the little holes the inside of your chainstays? They’re there to allow gasses to release when the frame is being welded, but they also serve to allow some airflow in the tubing. That’s great, but it isn’t enough. It’s a really good idea to coat the insides of the tubes with some kind of protectant. This is best done, obviously, when the frame is still naked, so after your initial prep, get yourself some JP Weigle Frame Saver or Naval Jelly or linseed oil. Any of these are a kind of sticky oil that coat the insides of the tubes and prevent rust from starting. Frame Saver is a bit toxic, as it comes in an aerosol can, but it has a spray nozzle that lets you easily get into the nooks and crannies on your frame and comes with complete instructions. One can should let you do 3 or 4 frames on average. But whatever you use, go one tube at a time. Put more in than you need and roll the frame around so it coats the entire inside surface. Don’t forget the head tube and fork legs. Let it air out and gel up for a day or so then clean up any extra on the outside of the frame. Add a light coat of grease to the BB threads, the ends and inside of the head tube, and the seat tube, then install your parts and go ride"
te vinden op:
http://www.surlybikes.com/spew9.html
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Nee hoor, dat is niet een scheur die is gaan roesten.
Het is gevolg van water dat op de bracket is blijven staan. Het gaat in beide gevallen om gesealde frames. Erg mooi natuurlijk, maar de zitbuizen zijn natuurlijk niet te sealen. Door de dan matige ventalatie kan een frame wel gemakkelijk doorroesten op de locatie direct op de bracket. Idealiter door ervaring wijzer zou er op en onder in bracket een draingaatje moeten zitten.
Draingaatje of niet het doorroesten van bovenstaande frames had gemakkelijk voorkomen kunnen worden. Forummember yo-eddy zijn Yo heb ik dusdanig met Mike Sanders behandeld dat ik het nog wel aandurf de zitbuis met zeewater af te vullen ...en er voor in te staan dat hij over 1000 jaar nog niet doorgeroest is. Bij wijze van spreke dan
MS is echter geen bittere noodzaak. Ieder kruipend, echter nog wel enigzins vast goedje met anti roest additief zal helpen. Als je de bike daarbij dan ook nog eens met zadelpen eruit omkeerd en ff laat staan na wet rides, dan zit je echt wel safe.
Het is gevolg van water dat op de bracket is blijven staan. Het gaat in beide gevallen om gesealde frames. Erg mooi natuurlijk, maar de zitbuizen zijn natuurlijk niet te sealen. Door de dan matige ventalatie kan een frame wel gemakkelijk doorroesten op de locatie direct op de bracket. Idealiter door ervaring wijzer zou er op en onder in bracket een draingaatje moeten zitten.
Draingaatje of niet het doorroesten van bovenstaande frames had gemakkelijk voorkomen kunnen worden. Forummember yo-eddy zijn Yo heb ik dusdanig met Mike Sanders behandeld dat ik het nog wel aandurf de zitbuis met zeewater af te vullen ...en er voor in te staan dat hij over 1000 jaar nog niet doorgeroest is. Bij wijze van spreke dan

- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Dus je kan er ook gewoon een zooitje siliconenspray of teflon of WD40 ofzo in spuiten?Elevation12,000 schreef:Ieder kruipend, echter nog wel enigzins vast goedje met anti roest additief zal helpen. Als je de bike daarbij dan ook nog eens met zadelpen eruit omkeerd en ff laat staan na wet rides, dan zit je echt wel safe.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
-
- Berichten:10
- Lid geworden op:wo mei 31, 2006 10:33 pm
- Locatie:Alkmaar (NH)
Ik vraag me eigenlijk het volgende af: Zijn er geen transparant plastic buizen in de handel, die je om je framebuizen kunt klappen? Scheelt een hoop poetswerk. (Alhoewel waar framebuizen op elkaar zijn gelasd, het dan natuurlijk weer net niet kan.) Lijkt mij een ideale oplossing.
Ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft.

Ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft.

- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Oude Koeien --- sloot..
Maar je wil staal gewoon niet afsluiten. Als je er plastic omheen zou zetten kan daar condens in gaan zitten wat nog meer schade aanricht. Staal moet zoveel mogelijk kunnen ademen.
Denk maar aan de roestbubbeltjes onder slechte lak.
Maar je wil staal gewoon niet afsluiten. Als je er plastic omheen zou zetten kan daar condens in gaan zitten wat nog meer schade aanricht. Staal moet zoveel mogelijk kunnen ademen.
Denk maar aan de roestbubbeltjes onder slechte lak.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
- Berichten:10
- Lid geworden op:wo mei 31, 2006 10:33 pm
- Locatie:Alkmaar (NH)
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
De beste bescherming (doorzichtig) voor je bike (tegen steenslag etc) is BikeShield van Sports Cover. Zeer slagvast en bijna niet zichtbaar (duh, het is doorzichtig
)
JJ

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
-
- Berichten:10
- Lid geworden op:wo mei 31, 2006 10:33 pm
- Locatie:Alkmaar (NH)
Nou, dat is natuurlijk helemaal een mooie oplossing.
Maar mogelijk kun je met die BikeShield niet bij alle plekken komen. Dan zijn deze AC50 Anti Corrosion Formula, en deze Interflon RVS Dry Cleaner denk ik weer handiger. En tot zover de reklame.
Maar mogelijk kun je met die BikeShield niet bij alle plekken komen. Dan zijn deze AC50 Anti Corrosion Formula, en deze Interflon RVS Dry Cleaner denk ik weer handiger. En tot zover de reklame.
